Ανδρέας Αποστολίδης

Ελληνες λογοτέχνες
Ο Ανδρέας Αποστολίδης είναι συγγραφέας, σκηνοθέτης και μεταφραστής.
Έχει γράψει αστυνομικά μυθιστορήματα, όπως το “Χαμένο παιχνίδι”, τις “Διαταραχές στα Μετέωρα”, το “Φάντασμα του Μετρό”, τα “Εγκλήματα στην πανσιόν “Απόλλων “, τη “Λοβοτομή”, καθώς και τρεις συλλογές διηγημάτων “Ζωγραφικοί πίνακες και ιδιότροπα ζώα”, “Αστυνομικές ιστορίες για πέντε δεκαετίες”, “Είσαι ο Παπαδόπουλος!”.
Έχει μεταφράσει βιβλία των συγγραφέων James Ellroy, Chester Himes, P. Highsmith, Jerome Charyn, R. Chandler, D. Hammett, V. Nabokov κ.ά., και έχει συγγράψει εκτενή επίμετρα γιά τα βιβλία τους.
Το 2006 δημοσίευσε τη μελέτη “Άρχαιοκαπηλία και εμπόριο αρχαιοτήτων – Μουσεία, έμποροι τέχνης, οίκοι δημοπρασιών, ιδιωτικές συλλογές”.
Το 2009 εκδόθηκε ο συγκεντρωτικός τόμος “Τα πολλά πρόσωπα του αστυνομικού μυθιστορήματος: Δοκίμια για την ιστορία και τις σύγχρονες τάσεις του”.
Έχει σκηνοθετήσει ταινίες μικρού μήκους και πολλά ντοκυμανταίρ και περισσότερα από εκατό επεισόδια της τηλεοπτικής εκπομπής “Ρεπορτάζ χωρίς σύνορα”. Το “Κύκλωμα”, ένα ντοκυμανταίρ έρευνας για το παράνομο εμπόριο ελληνικών αρχαιοτήτων, προκάλεσε το διεθνές ενδιαφέρον.
Από τις τελευταίες του δουλειές είναι η σειρά “Δύο φορές ξένος” για τις υποχρεωτικές ανταλλαγές πληθυσμών τον 20ό αιώνα.
Το ντοκυμανταίρ του “Ένας τόπος χωρίς ανθρώπους” γιά την εκδίωξη της φυλής των Μασσάι από τα Εθνικά Πάρκα της Τανζανίας απέσπασε έξι διεθνή βραβεία.

Το χαμένο παιχνίδι – Ανδρέας Αποστολίδης

Ενας απαγχονισμός σε διαμέρισμα της οδού Ηροδότου στο Κολωνάκι, στις πρώτες μέρες του πραξικοπήματος του 1967· περίεργες συγγένειες σε μια αθηναϊκή πολυκατοικία που έχει πρωταγωνιστικό ρόλο· ένας κομψευόμενος αστυνομικός στο Γ΄ Αστυνομικό Τμήμα της οδού Υψηλάντου· ύποπτες οικονομικές δοσοληψίες ανάμεσα σ’ έναν συμβολαιογράφο κι έναν σκηνοθέτη, ανάμεσα στους ένοικους και τους συγγενείς της πολυκατοικίας του αινίγματος· ένα αστυνομικό μυθιστόρημα με ειρωνική αναφορά στον κόσμο του Γιάννη Μαρή και το κλίμα της εποχής εκείνης που κλείνει οριστικά ο κύκλος του εγχώριου “ελαφρού” αναγνώσματος και κινηματογραφικού θεάματος.

Εγκλήματα στην πανσιόν “Απόλλων” – Ανδρέας Αποστολίδης

Εκείνη την τελευταία μέρα του στην Πανσιόν “Απόλλων” παρέλασαν από το μυαλό του δικηγόρου Ανδρέα Οικονόμου οι εικόνες της ανακάλυψης των πτωμάτων του Χωριανού και κυρίως της Φωτεινής με τα χυμένα σπλάχνα της και τον ίδιο να παρατηρεί το μακάβριο σκηνικό στο δωμάτιό της φορώντας το σορτσάκι και τις λευκές σαγιονάρες του.
Είμαστε στον Σεπτέμβριο του 1974, λίγο μετά την πτώση της δικτατορίας. Ο δικηγόρος Ανδρέας Οικονόμου (πρωταγωνιστής και στο “Χαμένο Παιχνίδι” -που διαδραματίζεται λίγες μέρες μετά την επιβολή του καθεστώτος της 21ης Απριλίου) βρίσκεται για σύντομες φθινοπωρινές διακοπές σε μια λουτρόπολη και στην πανσιόν πολυτελείας “Απόλλων”. Στην Αθήνα ετοιμάζονται τα νέα πολιτικά κόμματα για τις πρώτες ελεύθερες εκλογές, ενώ οι λογαριασμοί με το παλιό καθεστώς παραμένουν ανοιχτοί.
Την ησυχία της πανσιόν θα τη διαταράξουν δύο φόνοι, εμπλέκοντας τον Οικονόμου με την υπόγεια πολιτική δράση της δικτατορικής περιόδου.
Καλείται ο υπομοίραρχος Σκιαδαρέσης, ο οποίος αμέσως απευθύνεται στην ΚΥΠ: “Υπόνοιες για ανάμειξη ανθρώπων του προσφάτου καθεστώτος. Πρώην αξιωματούχος νεκρός. Δεύτερο θύμα γυναίκα και πολλοί μάρτυρες της καλής κοινωνίας σε μια Πανσιόν, όπου κυκλοφορούνε πούστηδες κι ένας αλλοδαπός, Εγγλέζος, πιθανόν πρεζάκιας. Α, κι ένας λεγόμενος αντιστασιακός που με απειλεί υποστηρίζοντας ότι επί Επαναστάσεως του αφαίρεσαν το διαβατήριο, αλλά οι καιροί άλλαξαν και να στρέψω την έρευνά μου στα πρωτοπαλίκαρα των υπόδικων χουντικών λουμπιναδόρων. Τι να κάνω;”

Λοβοτομή – Ανδρέας Αποστολίδης

Παραμονή Πρωτοχρονιάς 2000, πάνω στην αλλαγή του χρόνου, όταν η Αθήνα γιορτάζει τον ερχομό της καινούργιας Χιλιετίας, μια ασυνήθιστη κλοπή ιατρικών μηχανημάτων αιμοκάθαρσης και αξονικών τομογράφων τραβάει την προσοχή του αστυνομικού Νίκου Καμπάνη, στελέχους του καινούργιου Τμήματος Εσωτερικών Υποθέσεων, που είναι επιφορτισμένος με τη μελέτη του μεγάλου φακέλου του οργανωμένου εγκλήματος.
«Στον τομέα αυτό η Αστυνομία είχε να επιδείξει επιτυχίες, αλλά ταυτόχρονα τα εγκλήματα και τα φονικά αυξάνονταν, συχνά με παράλογα άλματα που ζητούσαν την ερμηνεία τους. “Θέλω να είμαι σίγουρος ότι δεν το τροφοδοτούμε κι εμείς όλο αυτό το θανατικό. Για δες τι γίνεται”, του είχε πει ο αρχηγός της Μιχάλης Μίχας».
Προστασία νυχτερινών κέντρων, πορνεία, εμπόριο ανθρώπινων οργάνων και λαθρεμπόριο πετρελαίου, όλα αρχίζουν σιγά σιγά, μέσα από τις έρευνες του Νίκου Καμπάνη, να δένονται μεταξύ τους. Και μιά σειρά ειδεχθών εγκλημάτων από κάποιον άγνωστο σχιζοφρενή που μοιάζει με πληροφοριοδότη της Αστυνομίας ή εκτελεστή του υποκόσμου.
Λοβοτομή – Ελληνικό ταμπλόιντ: το σημείο όπου οι εκβιασμοί από τον ροζ Τύπο δένονται με την ηγεσία της Αστυνομίας και τις διαμάχες της, οι μεγαλοεφοπλιστές με τον υπόκοσμο, οι υπερεθνικιστές με τη σερβική μαφία και τα βρόμικα ιατρικά κυκλώματα δίνουν τη λύση.
Ο απότακτος αστυνομικός Ηλίας Σούλης και ο ιδιωτικός ντετέκτιβ Λέλος Λίβας, γνωστοί από το Φάντασμα του Μετρό του Ανδρέα Αποστολίδη, βρίσκονται και αυτοί μπλεγμένοι σε έναν κυκεώνα παρακολουθήσεων, υποκλοπών, εκβιασμών και βασανιστηρίων.
Λοβοτομή – η μόνη λύση για όσους γνωρίζουν τη σκοτεινή πλευρά της Αθήνας.

Διαταραχές στα Μετέωρα – Ανδρέας Αποστολίδης

Στα σκοτεινά εκείνα χρόνια της δεκαετίας του ’60 το χειμωνιάτικο τοπίο των Μετεώρων γίνεται η σκηνή ενός δράματος όπου συγκρούονται φανεροί και σκιώδεις πρωταγωνιστές. Η εξαφάνιση ενός εκδρομέα ξετυλίγει την άκρη του νήματος, που οδηγεί μέσα από ερωτικά πάθη και δολοπλοκίες στην αποκάλυψη μιας συνωμοσίας η οποία είχε στόχο τη συκοφάντηση του βουλευτή της ΕΔΑ Γρηγόρη Λαμπράκη. Στην αντίπερα όχθη κάνει την εμφάνισή του ο τότε ακόμη άγνωστος Γεώργιος Παπαδόπουλος κι ανάμεσά τους μια παρέα της αθηναϊκής αστικής κοινωνίας με τις κοσμικές της συνήθειες, η ωραία Ολλανδέζα του Κινήματος Ειρήνης και ο γνωστός χορός του παρακράτους της εποχής εκείνης. Τον τελευταίο λόγο ωστόσο έχει η γραφή του Ανδρέα Αποστολίδη, ατμοσφαιρική, πάνω απ’ όλα όμως εύστοχη, στο χιούμορ και στη δοσολογία του σασπένς.

Το μαύρο καρέ – Ανδρέας Αποστολίδης

Οι αστυνομικές σειρές και η τηλεοπτική άνοιξη μετά το 2000
Τηλεοπτικές σειρές όπως The Sopranos, The Wire, Treme, Deadwood, Breaking Bad, Prime Suspect, The Killing, Foyle’s War, True Detective, House of Cards, Homeland και Mad Men, showrunners/auteurs όπως ο Ντέηβιντ Τσέης και ο Ντέηβιντ Σάιμον μαζί με δεκάδες σεναριογράφους στο περίφημο “writers’ room”, ηθοποιοί όπως ο Τζέημς Γκαντολφίνι, ο Μπράιαν Κράνστον, ο Κέβιν Σπέισυ και η Έλεν Μίρρεν καθορίζουν πλέον διεθνώς το στίγμα της νέας τηλεόρασης.
Στη δυτική τηλεοπτική μυθοπλασία δημιουργήθηκε μια μεγάλη τομή από το 2000 και ύστερα, μια ένδειξη ενηλικίωσης του μέσου, η οποία για τον ανυποψίαστο τηλεθεατή μπορεί να πέρασε αρχικά απαρατήρητη μέσα στην αδιάκοπη ροή του.
Η αλλαγή σχετίζεται, όπως πάντα, με το ίδιο το μέσον: Η εμφάνιση της καλωδιακής και συνδρομητικής τηλεόρασης στην Αμερική άλλαξε τους όρους παραγωγής.
Η αλλαγή εκφράστηκε αρχικά σε ορισμένες αστυνομικές σειρές λόγω της προνομιακής σχέσης τους με το μεγάλο κοινό. Πρόκειται για καινούργιο πεδίο καλλιτεχνικής έκφρασης συγ­γραφέων και σκηνοθετών, που βασίζεται στο στοιχείο της αφηγηματικής διάρκειας -της “σειράς”- και στην ευκαιρία της δημιουργικής αξιοποίησής του.
Τα τελευταία χρόνια ένας επιπλέον παράγοντας επιτάχυνε τις εξελίξεις: Η διαδικτυακή απόκτηση των σειρών, κυρίως από το νεανικό κοινό, έχει βάλει τις βάσεις για να παρακαμφθεί η τηλεόραση ως “ροή” και να χρησιμοποιηθεί η τηλεοπτική συσκευή κυρίως ως μέσον προβολής τους.
Μια νέα γενιά δημιουργών άρπαξε την ευκαιρία και μίλησε για τη ζωή και το θάνατο, την παγκόσμια οικονομική κρίση, τη διαφθορά του πολιτικού συστήματος, με πρωτοφανή τόλ­μη για τηλεόραση. Σύμφωνα πάλι με πολλούς κριτικούς, η νέα καλλιτεχνική τηλεόραση έχει πάρει τη θέση του μεγάλου κοινωνικού μυθι­στορήματος του 19ου αιώνα όπως εμφανιζόταν σε συνέχειες στον Τύπο της εποχής.
Το βιβλίο του Ανδρέα Αποστολίδη μιλάει για πρώτη φορά στην Ελλάδα συστηματικά για αυτή τη νέα τηλεοπτική πραγματικότητα, την εξέλιξή της τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια και το αμφίσημο μέλλον της.

Βουντού – Ανδρέας Αποστολίδης

X-Men εναντίον ανθρώπων της σκιάς και άλλες αστυνομικές ιστορίες με τον Λέλο Λίβα


“Βουντού – Χ-Men εναντίον Ανθρώπων της Σκιάς”, “Ζήτω ο Πρόεδρος!” και “Η Κλινική Μπαλαντίνα”. Τρεις αστυνομικές ιστορίες του Ανδρέα Αποστολίδη, γραμμένες αντίστοιχα το 2005, το 2011 και το 2016, σύμφωνα με το κλίμα της κάθε εποχής, που αλλάζει ραγδαία. Το έγκλημα αναπροσαρμόζεται, ενώ οι ιδεοληψίες της ελληνικής κοινωνίας παραμένουν κυρίαρχες και απογειώνονται σε καινούργιους συνδυασμούς και ποικιλίες, προσφέροντας δουλειά στον ιδιωτικό ντετέκτιβ Λέλο Λίβα και τον πρώην ανακριτή της Ασφάλειας Περισσού Ηλία Σούλη.

Σκύλοι κακοποιούνται, αρχαία διακινούνται παράνομα, κοκαΐνη πουλιέται και αγοράζεται, το βρόμικο χρήμα ξεπλένεται μέσω του ‘Πάμε Στοίχημα’, κομπίνες στήνονται για την αποπληρωμή του χρέους και απ’ όλα αυτά δεν λείπουν και οι ερωτικές αντιζηλίες. Σε μια χώρα όπου κυριαρχούν οι εξάρσεις αρχαιοελληνικού μεγαλείου και οι πολιτικές φιλοδοξίες, οι σκοτεινές δυνάμεις αγκαλιάζουν υπόγεια την πρωτεύουσα, πλέκονται διαπλανητικές συνωμοσίες και ένας κόσμος αναδύεται με διπολικές διαταραχές, θεραπείες με οξυκοδόνη, συμπτώσεις και ατυχήματα. Η ανεργία, η απόγνωση και η οικονομική κρίση πλήττουν μέχρι και την ΕΥΠ και τους ιδιωτικούς αστυνομικούς, οι οποίοι ιδρύουν απελπισμένοι τη Λέσχη Ιδιωτικών Ντετέκτιβ Ελλάδας.

Ειρωνεία, κοινωνική κριτική και μυστήριο για μια σύγχρονη πραγματικότητα που μας ξεπερνά και μας εκπλήσσει.

Διηγήματα, Άγρα, 2017, 240 σελ.

Μονομαχία στην Ιερά Οδό – Ανδρέας Αποστολίδης




“Το θύμα στεκόταν όρθιο έξω από το Μπουκέτο”, είπε ο πορτιέρης του ιστορικού μαγαζιού της Ιεράς Οδού.
“Έμοιαζε να περιμένει κάποιον στην είσοδο. Σταμάτησε μια Volvo. Κατέβηκε μια γυναίκα με Scorpion και τον γάζωσε. Ο μάγκας τράβηξε Glock, αλλά δεν πρόλαβε να ρίξει”. Ήταν ο spokesman του Συνδικάτου του Εγκλήματος.

Όλα τα πρόσωπα του μυθιστορήματος είναι φανταστικά, πολλά όμως από τα αξιοσημείωτα γεγονότα στα οποία εμπλέκονται βασίζονται σε αληθινά περιστατικά και εγκλήματα, τα οποία έχουν απασχολήσει την αστυνομία, τις δικαστικές αρχές και τον Τύπο.

Φυλακές Κορυδαλλού: Δαουτάκος και Βλάμης. Νονοί της εγχώριας Μαφίας. Ξενυχτάνε μαζί. Έχουν μια μπουκάλα Τζακ Ντάνιελς και δύο τρίφυλλα. Το πρώτο το κάπνισαν βλέποντας σ’ επανάληψη τον Γερούν Ντάισελμπλουμ να ψιθυρίζει κάτι στο αυτί του υπουργού Οικονομικών. Βλάμης: “Σ’ το ’λεγα από καιρό. Τα πράγματα αλλάζουν δραματικά”. Δαουτάκος: “Γιατί, εγώ δα, τί σου ’λεγα; Μην προσπαθείς να μου φας την ανάλυση…”

Δεκαεπτά χρόνια μετά την επιχείρηση “Λοβοτομή”, μια νέα κλοπή ιατρικών μηχανημάτων θα σταθεί αφορμή για μια συναρπαστική ανάλυση των εξελίξεων στον ελληνικό υπόκοσμο, όπου το Συνδικάτο του Εγκλήματος συναντά τη Μίζα των Εξοπλιστικών, ενώ ένας επιμελητής – λογοτεχνικός ατζέντης προσπαθεί να βάλει σε τάξη τα χειρόγραφα ενός επίδοξου μυθιστοριογράφου, που αποκτούν μορφή σύγχρονου τηλεοπτικού σήριαλ : παίζουν μεταξύ άλλων διπλοί πράκτορες της Ε.Υ.Π., λαθρέμποροι πετρελαίου, απόστρατοι των Ο.Υ.Κ., σύμβουλοι της Αρχιεπισκοπής, φίλοι των “Πυρήνων”, μπουκαδόροι Ρομά, κρατικά λαμόγια και δημοσιογράφοι του κίτρινου Τύπου.

Ερώτηση στον Βλάμη (από νεαρή δημοσιογράφο): “Τί θέλετε, κύριε Βλάμη;” Βλάμης: “Να βγούμε στις αγορές. Αλλά δεν μας αφήνουν. Είδατε τί έγινε με τον Δαουτάκο!” Εννοούσε ότι είχε απορριφθεί η τελευταία του αίτηση για αποφυλάκιση, παρά τη δωρεά του στο παρεκκλήσι των φυλακών Κορυδαλλού.

Μυθιστόρημα, Άγρα, 2019, 189 σελ.

Μυθιστορήματα
Το χαμένο παιχνίδι (1995), Άγρα
Το φάντασμα του μετρό (1996), Άγρα
Εγκλήματα στην πανσιόν “Απόλλων” (2000), Άγρα
Λοβοτομή (2002), Άγρα
Διαταραχές στα Μετέωρα (2003), Ωκεανίδα
Εγκλήματα στην πανσιόν “Απόλλων” (2011), Alter – Ego ΜΜΕ Α.Ε. (Ε)
Μονομαχία στην Ιερά Οδό (2019), Άγρα

Διηγήματα
Ζωγραφικοί πίνακες και ιδιότροπα ζώα (1988), Άγρα
Αστυνομικές ιστορίες για πέντε δεκαετίες – 6 διηγήματα (1998), Άγρα
Βουντού (2005), Μίνωας
Είσαι ο Παπαδόπουλος! – 12 διηγήματα (2009), Άγρα
Βουντού (2017), Άγρα

Δοκίμια-Μελέτες-Ερμηνεία και κριτική
Τα πολλά πρόσωπα του αστυνομικού μυθιστορήματος (2009), Άγρα
Ο κόσμος του Γιάννη Μαρή (2012), Άγρα
Το μαύρο καρέ (2015), Άγρα

Αρχαιολογία
Αρχαιοκαπηλία και εμπόριο αρχαιοτήτων (2006), Άγρα

Συλλογικά έργα
Το βιβλίο στον κινηματογράφο (2000), Εθνικό Κέντρο Βιβλίου
Αστυνομικές ιστορίες (2003), Μεταίχμιο
Θρυμματισμένος πλανήτης (2004), Μίνωας
Ελληνικά εγκλήματα (2007), Εκδόσεις Καστανιώτη
Ελληνικά εγκλήματα 2 (2008), Εκδόσεις Καστανιώτη
Οικοεγκλήματα (2008), Κέδρος
Ελληνικά εγκλήματα 3 (2009), Εκδόσεις Καστανιώτη
Το τελευταίο ταξίδι (2009), Μεταίχμιο
Ελληνικά εγκλήματα 4 (2011), Εκδόσεις Καστανιώτη
Είσοδος κινδύνου (2011), Μεταίχμιο
Η επιστροφή του αστυνόμου Μπέκα (2012), Εκδόσεις Καστανιώτη
Αστυνομική λογοτεχνία (2015), Σχολή Μωραΐτη
18 κείμενα για το Γιάννη Μαρή (2016), Εκδόσεις Πατάκη
BalkaNoir (2018), Εκδόσεις Καστανιώτη

Μεταφράσεις
James Ellroy, Philip Kerr, William Riley Burnett, Patricia Highsmith, Dashiell Hammett, Raymond Chandler, Jack London, Jerome Charyn, Robert Louis Stevenson, Frederic Brown κ.ά.

Πηγές: BIBLIONET, Εκδόσεις Άγρα, ΔΟΛ, Μίνωας, Alter-Ego ΜΜΕ Α.Ε.

118 views.