Ιερώνυμος Λύκαρης

Ο Ιερώνυμος Λύκαρης γεννήθηκε στην Αθήνα.
Πήρε μέρος στον αντιδικτατορικό αγώνα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και για πολλά χρόνια μετά υπηρέτησε επαγγελματικά την ιδέα της κοινωνικής απελευθέρωσης. Κατά καιρούς έκανε διάφορες σχετικές και άσχετες με το γράψιμο δουλειές, περιπλανήθηκε πολύ σε όλο τον κόσμο, και έζησε για μια δεκαπενταετία αυτοεξόριστος στην Αυστραλία.
Το 2011 εκδόθηκε το πρώτο του μυθιστόρημα “Το ρομάντζο των καθαρμάτων”, στο οποίο αναδεικνύονται ως φάρσες και τραγωδίες οι πολυδαίδαλες σχέσεις του οργανωμένου εγκλήματος με επιχειρηματίες, δημοσιογράφους και πολιτικούς. Η κριτική το χαρακτήρισε “άρτιο από κάθε άποψη”, “αφηγηματικά απολαυστικό”, μια “συμβολική βιογραφία της ελληνικής διαφθοράς”, “επίκαιρο όσο δεν παίρνει”.
Ακολούθησε το πολιτικό νουάρ μυθιστόρημα “Μαύρα κουφέτα” (2013), “ένα ρέκβιεμ για τη χαμένη ουτοπία του 20ού αιώνα”, το οποίο η κριτική επίσης υποδέχτηκε ως “άρτιο υπόδειγμα αστυνομικού μυθιστορήματος”, όπου “το σασπένς βγαίνει από τις κοινωνικές μεταλλάξεις… και οι ανθρώπινες συγκρούσεις έχουν ως κινητήρια δύναμη τις ιδεολογικές καταβολές των ηρώων”.
“Η ζήλια είναι μαχαιριά” (2014) ήταν η πρώτη από μια σειρά μαύρων κωμωδιών, στην οποία κινητήρια δύναμη και καταλύτης των ανθρώπινων πράξεων είναι κάθε φορά ένα από τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα. “Το Άπληστε κόσμε, κάλπικε” (2015) ήταν το δεύτερο βιβλίο της σειράς αυτής.
Πριν τη έκδοση του πρώτου του μυθιστορήματος (2011), πρωτοδημοσίευσε κείμενά του στο δεύτερο, τρίτο και τέταρτο τόμο των “Ελληνικών εγκλημάτων” (2008 και 2011).

Το ρομάντζο των καθαρμάτων
Όλα συνδέονται. Διαβάζοντας αυτό το ερωτικό-αστυνομικό μυθιστόρημα ανοιχτού τέλους, θα καταλάβετε το γιατί. Είναι μια μαύρη κωμωδία, όπου πρωταγωνιστούν: δυο αδίστακτοι, πανούργοι “νονοί’, αρχηγοί ισοδύναμων εγκληματικών ομίλων, που παγιδεύονται σε έναν αδυσώπητο πόλεμο αλληλοεξόντωσης· δυο πρωτοπαλλήκαρά τους· ένας υφυπουργός, αρχιερέας της διαπλοκής και της διαφθοράς· μια φαμ φατάλ λαϊκοπόπ τραγουδίστρια· μια στριπτιζέζ ανείπωτης σαγήνης· μια συγγραφέας ευπώλητων αισθηματικών μυθιστορημάτων· ένας υψηλόβαθμος μπάτσος, κρυφός αλλά συνεπής κομμουνιστής· ένας γαμπρός ιδιοκτήτη εφημερίδας μεγάλης κυκλο-φορίας· ένας ρουφιάνος δημοσιογράφος· μια πινακοθήκη καθαρμάτων, με κανάγιες κακοποιούς και παρένθετα μιζοδίαιτα πρόσωπα· και ο αφηγητής, φάντασμα του παλιού εαυτού του, που, εξαναγκασμένος από τις περιστάσεις, αναδεύεται μαζί τους στον αναμείκτη μιας παράλογης, ομηρικής βεντέτας, α-ναζητώντας διέξοδο και καταφύγιο στο “Περί φωτίσεως” και το “Περί θανάτου” του Ζοζέ Σαραμάγκου.
Ένα μυθιστόρημα-παρωδία για το οργανωμένο έγκλημα, τους διεφθαρμένους πολιτικούς, τον έρωτα και τη λογοτεχνία. Γραμμένο εν θερμώ, με πρωτότυπη, ανατρεπτική πλοκή, αλλεπάλληλες δραματικές κορυφώσεις και ένα λυτρωτικό, υποτίθεται, φινάλε, που θα συζητηθεί…
555 σελ.

Μαύρα κουφέτα
Νουάρ μυθιστόρημα
Η Όλγα, μια καθηγήτρια φιλοσοφίας από τη Ρωσία, αναζητεί στην Ελλάδα τη Σόνια, την εξαφανισμένη εγγονή της. Δύο μαθητές της, πρώην στελέχη του Κόμματος, ένας Έλληνας δημοσιογράφος και ο καλύτερός φίλος του από τα “παλιά”, αναλαμβάνουν να τη βοηθήσουν. Γρήγορα μαθαίνουν ότι η έκπτωτη “βασίλισσα της ομορφιάς” Σόνια, ζούσε στην Ελλάδα με τον Μιχαήλ Αντρέγιεφ, τον διαβόητο “λύκο της Μόσχας”, που βρέθηκε δολοφονημένος στην Πάφο, έπειτα από υπόδειξη των δολοφόνων του στη ρωσική πρεσβεία της Κύπρου. Τυφλές συμπτώσεις, ψευδώνυμες ταυτότητες και πλαστοπροσωπίες στήνουν ένα θανάσιμο παιχνίδι παραπλάνησης. Τον ιστό της εξυφαίνουν παρακλάδια της Ρωσικής και Γεωργιανής μαφίας, διεφθαρμένοι πολιτικοί, επίορκοι μπάτσοι και διπλωματικοί υπάλληλοι.
Παράλληλα, πάνω από τις ενθυμήσεις και τις αναδρομές του αφηγητή, πλανιέται το φάντασμα του μεγάλου ερωτηματικού: ενώ από τα σπλάχνα των οραμάτων της Επανάστασης πρόεκυψε ένα ελπιδοφόρο κοινωνικό σύστημα, τι συνέβη και εκείνο αλυσόδεσε το όραμα και, σε 72 μόλις χρόνια, εξαχρειώθηκε, μεταλλάχθηκε και οδηγήθηκε στη λαιμητόμο της Ιστορίας;
416 σελ.

Η ζήλια είναι μαχαιριά
Νουάρ μυθιστόρημα
Η ζήλια είναι μαχαιριά: Μια μαύρη κωμωδία, όπου κινητήρια δύναμη και καταλύτης των ανθρώπινων πράξεων είναι το θανάσιμο αμάρτημα της ζηλοφθονίας.
Πρωταγωνιστούν: Η Κέλλυ, νοσηρός νους μιας δολοφονικής πλεκτάνης, εφήμερη μούσα και ερωμένη του λαϊκού συνθέτη, μπαρμπουτζή και ζαράκια Καν-Καν ή Εξάρα, ιδιοκτήτη του κέντρου Κανόνι· ο υστερόβουλος συνένοχός της Βραζιλιάνος ή Χρυσή Μασέλα, μούλος τσιγγάνας χαρτορίχτρας και ταξίαρχου της χωροφυλακής, νταλικέρης, μπράβος και «ιμπρεσάριος» νταβατζής σε πανηγύρια· και το αντικείμενο της ζήλιας και του φθόνου της, η Μαρκησία, ευεργετηθείσα ομότεχνός της, που κατάφερε τον Καν-Καν να την παντρευτεί.
Συμμετέχουν: Η Γιαγιά, πρώην χορευτής μπαλέτου, υπεύθυνος γκαρνταρόμπας, σπιούνος του Καν-Καν· ο αρχισερβιτόρος Πάπιας, πειρατής ταξιτζής και εκβιαστής μοιχών· και η Σάσα Κάψα, κονσοματρίς και δεύτερη φωνή.
Αθέλητα εμπλέκονται: Ο Ουρανός, μεγαλοϊδιοκτήτης, πωλητής οικοπέδων με δόσεις, σύζυγος της Κέλλυς· ο διαβόητος Καρούμπαλος, αδίστακτος κακοποιός ολκής, δεύτερος σύζυγος της Μαρκησίας· και ο αθεράπευτος μπερμπάντης και μεγάλη λαϊκή φωνή Άρης Πελέκης.
208 σελ.

Άπληστε κόσμε, κάλπικε
Νουάρ μυθιστόρημα
Άπληστε κόσμε, κάλπικε: Μια μαύρη κωμωδία, όπου κινητήρια δύναμη και καταλύτης των ανθρώπινων πράξεων είναι το θανάσιμο αμάρτημα της απληστίας.
Πρωταγωνιστούν: Ο Βασίλης Γύπαρης ή Γύπας, ένα σαλεμένο, αδηφάγο όρνεο των διεθνών χρηματαγορών, ο οποίος θεωρεί ότι υπήρξε θύμα των τριών παραψυχολογικών συμβούλων του και γι’ αυτό αμφιβάλλει αν είναι αυτός που σκότωσε το ιδιοκτησιακό φετίχ του, την ανείπωτης ομορφιάς σύζυγό του Αντριάνα Ποπέσκου-Κιμ, κόρη Ρουμάνας και Βορειοκορεάτη, πρώην μοντέλο και ηθοποιό, την οποία εκθέτει βαλσαμωμένη σε φαραωνικό Οίκο Αιωνιότητας.
Συμμετέχουν: Η Μάρτζορι, ψυχαναλύτρια profiler, απολυμένη από το FBI επειδή ερωτεύτηκε παράφορα έναν κατά συρροήν δολοφόνο, ωροσκοπική και ονειροκριτική σύμβουλος· ο πατήρ Μαγδάλιος ή Πάτερ Κουκούλας, ψευδοκαλόγερος από το Άγιο Όρος, πρώην καταχραστής του Δημοσίου, εξομολογητής και εξορκιστής βασκανίας· ο Φούμα Τσου, οπιομανής, ειδικός στον Κομφούκιο και στο κινεζικό ωροσκόπιο, μάγειρας· ο Τζακ Κλίβερ, απόστρατος της CIA, ειδικός στις προωθημένες τεχνικές ανάκρισης, υπεύθυνος ασφαλείας του Γύπα.
Συμπτωματικά εμπλέκονται: Ο Ζήσης Καρδαράς ή Κροταλίας, ορντινάντσα αρχιβασανιστή της Χούντας, μετέπειτα μεγαλέμπορος όπλων και ερεβώδης άρχων της διαπλοκής, που οργάνωσε τη μούφα κηδεία του για να αποφύγει το ξέσπασμα σκανδάλου· ο Γιάγκος Κασίδας ή Βοϊδόπουτσας, βασανιστής στο ΕΑΤ-ΕΣΑ, μακρινός συγγενής του Κροταλία· και ο Ταρζάν, ένα θηριώδες ροτβάιλερ που απαρηγόρητο πενθεί την Αντριάνα Ποπέσκου-Κιμ.
240 σελ.

Άκου, πτώμα, να μαθαίνεις
Αστυνομικό μυθιστόρημα
Το “Άκου, πτώμα, να μαθαίνεις” είναι μια συναρπαστική ίντριγκα με απίστευτο φινάλε, αντάξιο της κωμικοτραγικής επινοητικότητας που γεννά η ροπή του ανθρώπου προς το έγκλημα. Ακούσιος εμπνευστής και οργανωτής της είναι ο Κόκκινος Τράγος, εισαγγελέας αποσπασμένος στη Διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων της αστυνομίας, που διαχειρίζεται την κατάθλιψή του ερμηνεύοντας τους εφιάλτες του με έναν δικής του έμπνευσης εγκληματολογικό ονειροκρίτη.
Λίγες ώρες μετά την αποκάλυψη του μεγάλου μυστικού της ζωής και της καριέρας του στον Κόκκινο Τράγο, ο υποδιοικητής της υπηρεσίας ταξίαρχος Βάθρακας ή Σκιά βρίσκεται νεκρός στο γραφείο του.
Ποια αιματοβαμμένα νήματα συνδέουν τον κακόμορφο ταξίαρχο Βάθρακα, την πανέμορφη σύζυγό του Ξανθούλα ή Χήρα Αλεπού, τον διοικητή της υπηρεσίας αντιστράτηγο Χαρομήτρο ή Μινώταυρο και την εγκληματική οργάνωση Αδελφότητα του Βορρά, που στο παρελθόν είχε παγιδεύσει τον Κόκκινο Τράγο, όταν αυτός διερευνούσε τη δράση της; Τι ρόλο παίζουν στην υπόθεση ένας δημοσιογράφος του αστυνομικού ρεπορτάζ, ο Αργοναύτης, καθώς και δύο παιδικοί φίλοι του Κόκκινου Τράγου: ο Χαμαιλέοντας, υπουργός της κυβέρνησης, που από μικρός είχε το χάρισμα της εκμετάλλευσης των περιστάσεων, και ο Μανούσος, καντηλανάφτης, περιποιητής τάφων και συμπτωματικός deus ex machina της κάθαρσης;
Στη μυθιστορηματική πλοκή ενσωματώνονται αληθοφανή ρεπορτάζ που στήνονται “για καλό σκοπό”, καθώς και ένα παραλλαγμένο δοκίμιο του Μαρξ με τίτλο Η συμβολή του οργανωμένου εγκλήματος στην ανάπτυξη του πλούτου των εθνών.
320 σελ.

Έβαφε ο Στάλιν τα μαλλιά του;
… Μία σχεδόν αληθινή ιστορία.
Το ανέκδοτο αφήγημα του Ιερώνυμου Λύκαρη σε πρώτη έκδοση από την Εφημερίδα των Συντακτών και τις Εκδόσεις Καστανιώτη
108 σελ.

Μυθιστορήματα
Το ρομάντζο των καθαρμάτων (2011), Εκδόσεις Καστανιώτη
Μαύρα κουφέτα (2013), Εκδόσεις Καστανιώτη
Η ζήλια είναι μαχαιριά (2014), Εκδόσεις Καστανιώτη
Άπληστε κόσμε, κάλπικε (2015), Εκδόσεις Καστανιώτη
Άκου, πτώμα, να μαθαίνεις (2017), Εκδόσεις Καστανιώτη

Αφηγήσεις
Έβαφε ο Στάλιν τα μαλλιά του; (2018), Η Εφημερίδα των Συντακτών

Συλλογικά έργα
Ελληνικά εγκλήματα 2 (2008), Εκδόσεις Καστανιώτη
Ελληνικά εγκλήματα 3 (2009), Εκδόσεις Καστανιώτη
Ελληνικά εγκλήματα 4 (2011), Εκδόσεις Καστανιώτη

Πηγές: Biblionet, Εκδόσεις Καστανιώτη, Η Εφημερίδα των Συντακτών

Επισκέψεις: 6