Σόνια Ζαχαράτου

Ελληνες λογοτέχνες
Η Σόνια Ζαχαράτου είναι δημοσιογράφος, ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Έχει γράψει μυθιστορήματα, ποίηση και θεατρικά. Έχει συνεργαστεί με περιοδικά με ειδικότητά της, κεντρικές συνεντεύξεις και θέματα. Υπήρξε διευθύντρια στα περιοδικά “ΕΙΝΑΙ” και “7 Μέρες TV”. Στο παρελθόν παρουσίασε τηλεοπτικές εκπομπές στην ΕΡΤ, μεταξύ των οποίων και την πολιτιστική εκπομπή “Οι τέχνες είναι 7”. Συνεργάζεται με το “ΒΗmagazino”. Έχει γράψει τα βιβλία “Η ρόδινη στάχτη” (Εξάντας, 2011), “Τρεις νύχτες του Αυγούστου (και μια μέρα)” (Ελληνικά Γράμματα, 2009), “Πανσέληνος παρά κάτι” (Αστάρτη, 1989) κ.ά. Μοιράστηκε το Β΄ βραβείο διηγήματος για την ελληνική γλώσσα στον διεθνή διαγωνισμό που οργάνωσε η Asociaciοn Cultural Helenica “Nostos” στην Αργεντινή.

Πανσέληνος παρά κάτι – Σόνια Ζαχαράτου

Αφηγήσεις, Αστάρτη, 1998, 94 σελ.

Τρεις νύχτες του Αυγούστου (και μία ημέρα) – Σόνια Ζαχαράτου




Μια γυναίκα, μια προφητεία. Μια γυναίκα, δύο φόνοι.

Η Ανέζα λεηλατεί την ψυχή της, παίρνει τους δρόμους του φεγγαριού, ερωτεύεται, ποθεί, πονά, ματώνει, καταστρέφει και καταστρέφεται, ελευθερώνει τα πλέον ζοφερά ένστικτά της. Επιλέγει την πιο ιδιότυπη “αποχώρηση” και συμπαρασύρει τον αγαπημένο της, κλείνοντας τον κύκλο της προφητείας.

Άραγε, τιμωρεί τους νεκρούς της προσφέροντας θυσίες, αυτοτιμωρείται ή εξορκίζει το θάνατο; Τι την οδηγεί στο σκοτεινό ταξίδι και στην προσωπική της κόλαση; Πώς μπορεί να εξαγνισθεί και να κερδίσει την παντοτινή αγάπη;

Όλα συμβαίνουν στα μέσα του Αυγούστου, σε τρεις νύχτες και μία ημέρα. Πώς χάνονται όμως από τη ζωή της οι ενδιάμεσες δύο ημέρες;

Μια νουβέλα, ένα θρίλερ με ψυχολογικές προεκτάσεις.

Όλα συμβαίνουν στα μέσα Αυγούστου και στη διάρκεια τριών νυχτών και μίας ημέρας.
Τι απέγιναν, όμως, οι ενδιάμεσες δύο ημέρες; Πώς χάνονται από τη ζωή της;

Eπιμέλεια σειράς: Ελένη Κεχαγιόγλου

Μυθιστόρημα, Ελληνικά Γράμματα, 2009, 187 σελ.

Ρόδινη στάχτη – Σόνια Ζαχαράτου

Μαρία Θηρεσία Καρλότα


Παρίσι, Βερσαλλίες, Αυλή του Βασιλιά Λουδοβίκου Ιστ΄ και της Βασίλισσας Μαρίας Αντουανέτας. Το πρωτότοκο παιδί τους, η Μαρία Θηρεσία Καρλότα, είναι ένα μικροκαμωμένο και ευαίσθητο κορίτσι. Η μικρή πριγκίπισσα μεγαλώνει μέσα στα μυθώδη πλούτη των πλέον πολυτελών ανακτόρων της Ευρώπης και στην απατηλή βεβαιότητα ότι η ζωή δεν μπορεί να είναι παρά μόνον αυτή, παρά μόνον έτσι: ένα παραμύθι.

Η Επανάσταση όμως διαλύει όλα τα δεδομένα και η λαιμητόμος, τοποθετημένη στην καρδιά της αιματοβαμμένης πόλης, απλώνει τη φρίκη και σπέρνει τον πανικό. Η βασιλική οικογένεια φυλακίζεται. Η έφηβη Μαρία Θηρεσία, από την πρώτη ημέρα της φυλάκισης τους, γράφει ημερολόγιο, αναπολώντας τα ανέφελα παιδικά της χρόνια, και καταγράφει συγχρόνως όσα συμβαίνουν γύρω της, μέσα από τη δική της τρομοκρατημένη ματιά.

Ένα ιστορικό αφήγημα σε πρώτο πρόσωπο, ένα μυθιστόρημα πολιτικό που εκτυλίσσεται στη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης έως και τις αρχές του 18ου αιώνα, με τον άνεμο του Διαφωτισμού να σαρώνει όλη την Ευρώπη, με το γαλλικό λαό σύσσωμο στις επάλξεις, με τον Χάρτη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου ν’ αλλάξει τη θέση του πάνω στη γη, αλλά και με την περίοδο της Τρομοκρατίας ν’ αμαυρώνει τις ελπιδοφόρες σελίδες μιας συγκλονιστικής Επανάστασης…

Μυθιστόρημα, Εξάντας, 2011, 237 σελ.

Τα νερά στα μάτια σου – Σόνια Ζαχαράτου




Ένας από τους έρωτες, που η μνήμη τους αντέχει στο πέρασμα των αιώνων, είναι αυτός του ρωμαίου αυτοκράτορα Αδριανού με το νεαρό Αντίνοο.

Το αφήγημα “Τα νερά στα μάτια σου” περιγράφει το ακραίο πάθος και τη σαρωτική δύναμη αυτού του έρωτα.

Παρακολουθεί, μέσα από τις αναμνήσεις του Αντίνοου, τους δύο εραστές στην απροσδόκητη γνωριμία τους, στις μακρινές περιπλανήσεις τους, στις μεθυστικές απολαύσεις τους, στις φιλοσοφικές αναζητήσεις τους, στις νυχτερινές ερωτικές διαδρομές τους, στην άκρατη ζήλια και την καταστροφή που, αναπόφευκτα, επιφέρει.

Ταξιδεύει τον αναγνώστη στην αχανή Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία: στη Βιθυνία, στην αρχαία Ρώμη και στην αρχαία Αθήνα, στην Ελευσίνα και στα Μεγάλα Μυστήρια, στην Αίγυπτο και στη μεταφυσική σιωπή της ερήμου, στα νερά της Μεσογείου και του Νείλου.

“Τα νερά στα μάτια σου” είναι μια βαθιά ερωτική εξομολόγηση, ένα αισθησιακό αφήγημα, που βασίζεται σε ιστορικά γεγονότα.

Αφήγημα, Τόπος, 2012, 127 σελ.

Ο εχθρός μου – Σόνια Ζαχαράτου




Οι τρομοκρατικές ενέργειες των ακραίων επαναστατών με τα χιλιάδες θύματα είναι συχνά τα αντίποινα στις πολιτικές ενέργειες των κραταιών της γης με τα εκατομμύρια θύματα.

Οι τρομοκρατικές πράξεις, την τελευταία δεκαετία, έγιναν αιτία αλλά κυρίως εξαιρετικό πρόσχημα, για να καταστρατηγηθούν δικαιώματα και ελευθερίες σε όλο τον κόσμο.

Στις τρομοκρατικές πράξεις, τα θύματα είναι απλώς στόχοι και οι θύτες, απλώς μηχανές θανάτου.

Πιθανώς, όμως, κάποιες ελάχιστες φορές, σε κάποιες ανθρώπινες στιγμές, τα όρια ανάμεσα στους μεν και στους δε να γίνονται εύθραυστα κι ευάλωτα.

Τι μπορεί να συμβεί τότε;

“Ο εχθρός μου” άντλησε την έμπνευσή του από το τρομοκρατικό κτύπημα στο σχολείο του Μπεσλάν της Βόρειας Οσετίας, το 2004, όπου εκτελέστηκαν τουλάχιστον 385 άνθρωποι, μεταξύ των οποίων 186 παιδιά. Δεν ανταποκρίνεται σε κάποιο συμβάν.

Θεατρικό, Μπαρτζουλιάνος Ι. Ηλίας, 2012, 54 σελ.

Madre Dolorosa – Σόνια Ζαχαράτου

Ο έρωτας


… Είχε πει εκείνη, τη στιγμή εκείνη:
‘Με χτυπά ο ήλιος στα μάτια και δακρύζω’,
Αλλά, δεν πήγε λίγο πιο εκεί, λίγο παραπέρα, για να μη τη χτυπά ο ήλιος στα μάτια και δακρύζει και που, τόσους χρόνους τώρα, τη χτυπά από το παράθυρο ο ήλιος στα μάτια,
Είχε πει αυτό για τον ήλιο στα μάτια της,
Το είχε πει,
Αποτυπωμένο στα φωτογραφημένα χείλη της είναι,
Το βλέπει, το ακούει,
Το είχε προφέρει σαν μία μακρόσυρτη άτονη λέξη ‘μεχτυπαοηλιοςσταματιακαιδακρυζω’,
Σαν για να κάνουν πιο γρήγορα,
Σαν γιατί είχε κουραστεί,
Σαν για να επιστρέψουν,
Σαν γιατί κρύωνε,
Σαν,
Όχι, δηλαδή, για να δείξει πιο όμορφη στα δικά του μάτια ή στη φωτογραφία που θα την απαθανάτιζε,
Όχι, όχι,
Αυτό θα το ένιωθε αμέσως και δεν θα είχε δώσει τόσο από τη ζωή του σε οκτώ λέξεις,
Ναι, θα το είχε νιώσει αυτό,
Αλλά επειδή κάτι άλλο εννοούσε λέγοντας ‘με χτυπά ο ήλιος στα μάτια και δακρύζω’
Κάτι άλλο, …

Ποίηση, Μελάνι, 2013, 40 σελ.

Το γκολ – Σόνια Ζαχαράτου




Μια γυναίκα και μια συσκευή τηλεόρασης.
Η γυναίκα, έγκλειστη σε ψυχιατρείο, μεσόκοπη και ταλαιπωρημένη, δεν έχει παρά την τηλεόραση για συντροφιά. Η μετάδοση του τελικού ενός ποδοσφαιρικού αγώνα, τα λόγια του παρουσιαστή, άλλοτε ενθουσιώδη και άλλοτε αγωνιώδη, της ανακινούν σκέψεις και συναισθήματα που εκείνη αποκρούει, όπως ο ποδοσφαιριστής αποκρούει την μπάλα. Οι μνήμες της, όμως, καιροφυλακτούν και, καθώς ο αγώνας φτάνει προς το τέλος του, γίνονται αδυσώπητες και την κατακλύζουν. Η ηρωίδα του έργου συνδέει ασυνείδητα τα τελευταία λεπτά του τελικού με τα τελευταία λεπτά μιας δικής της πράξης, που σημάδεψε αμετάκλητα τη ζωή της. Το γκολ του αγώνα, το γκολ της ζωής της. γκολ ανεπίστρεπτα.
Εκείνη κι εκείνη, λοιπόν. Ενώπιος ενωπίω, καθώς ξεσπά σ’ έναν σπαρακτικό μονόλογο, σε μια νοερή αναπαράσταση του ανομολόγητου πεπραγμένου, χωρίς αιδώ, χωρίς ενοχή, χωρίς μεταμέλεια.

Θεατρικό, Μπαρτζουλιάνος Ι. Ηλίας, 2014, 46 σελ.

Παιχνίδι με τον σπάγκο – Σόνια Ζαχαράτου




… Γιατί πεθαίνουν και οι μαμάδες, μαμά;
Και τις φοβούνται τις μαμάδες, μαμά, όταν έχουν πεθάνει;
Και τις φοβούνταν κι όταν ήταν ζωντανές; …

Ποίηση, Κουκούτσι, 2017, 72 σελ.

Μυθιστορήματα
Τρεις νύχτες του Αυγούστου (και μία ημέρα) (2009), Ελληνικά Γράμματα
Ρόδινη στάχτη (2011), Εξάντας

Αφηγήσεις
Πανσέληνος παρά κάτι (1998), Αστάρτη
Τα νερά στα μάτια σου (2012), Τόπος

Ποίηση
Madre Dolorosa – ο έρωτας – (2013), Μελάνι
Παιχνίδι με τον σπάγκο (2017), Κουκούτσι

Θεατρικά έργα
Ο εχθρός μου (2012), Μπαρτζουλιάνος Ι. Ηλίας
Το γκολ (2014), Μπαρτζουλιάνος Ι. Ηλίας

Συλλογικά έργα
Οι απέναντι (2016), Πολύτροπον

Πηγές: BIBLIONET, Αστάρτη, Ελληνικά Γράμματα, Εξάντας, Τόπος, Μπαρτζουλιάνος Ι. Ηλίας, Μελάνι, Κουκούτσι

41 views.