Στέφανος Δάνδολος

Ο Στέφανος Δάνδολος γεννήθηκε το 1970 στην Αθήνα.
Εικοσιέξι χρόνια αργότερα το 1996 εκδόθηκε το πρώτο του μυθιστόρημα “Υπνοβάτες του Σεπτέμβρη”.
Ακολούθησαν τα μυθιστορήματα “Ο περίγελος των αγίων” (1997), “Και φόρεσαν χειροπέδες στα πουλιά” (2000), η συλλογή διηγημάτων “Αγάπη σε δυο σταγόνες όνειρο” (1999), τα μυθιστορήματα “Νάρκισσοι και κανίβαλοι” (2002), “Νέρων” (2004), “Το αγόρι στην αποβάθρα” (2007), “Ο τελευταίος κύκνος” (2009), “Η χορεύτρια του διαβόλου” (2013).
Διηγήματά του έχουν συμπεριληφθεί σε ανθολογίες και λογοτεχνικές επιθεωρήσεις του εξωτερικού.
Το 2004 χαρακτηρίστηκε από τον Παύλο Μάτεσι ο σημαντικότερος Έλληνας συγγραφέας της γενιάς του, και το 2009 τιμήθηκε με το Βραβείο Μπότση για το σύνολο του πεζογραφικού του έργου, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας. Διετέλεσε διευθυντής της εφημερίδας “Βραδυνή”.
Το 2008 ο Στέφανος Δάνδολος συμπεριλήφθηκε στην Παγκόσμια Ανθολογία Νέων Συγγραφέων, με αφορμή το Young Writers World Festival, που πραγματοποιήθηκε στη Νότια Κορέα.

Νάρκισσοι και κανίβαλοι
Οσο κι αν θέλει να είναι ο Φίλιπ Ροθ, δεν είναι.
Οσο κι αν θέλει να είναι βραβευμένος με Νόμπελ, δεν είναι.
Οσο κι αν θέλει να είναι Αμερικανοεβραίος, δεν είναι.
Είναι ο Ζήνων Παλαιολόγος, το αρπακτικό της διανόησης που παραληρεί μέσα στον πανικό της επιτυχίας του και του οποίου οι φαντασιώσεις βρίσκονται στο επίκεντρο αυτού του ξεκαρδιστικού μυθιστορήματος, που ξεγυμνώνει και παρωδεί τη χειραφετημένη ηθική των ανθρώπων του πνεύματος.
Ο Παλαιολόγος δεν ταυτίζεται μονάχα με τους ήρωες των βιβλίων του, αλλά και με τους συγγραφείς που θαυμάζει, τον Φίλιπ Ροθ, τον Νόρμαν Μέιλερ, τον Σολ Μπέλλοου και τον Αρθουρ Μίλλερ.
Πολιορκημένος από τους δαίμονές του, θα φτάσει στην κορυφή της τρέλας και της εξόντωσης, συμπαρασύροντας στις κωμικοτραγικές του περιπέτειες και τον Δόκτορα Ρου, τον αντίποδα του εαυτού του, τον μετρ της Αποτυχίας. Η σύμπραξη των δύο αντρών θα ανασύρει στην επιφάνεια τα απονευρωμένα πάθη, τις διαψευσμένες φιλοδοξίες, τις λαγνείες και τις αβυσσαλέες απελπισίες που συνοδεύουν κάθε εκμαυλισμένο πλάσμα, καθώς κι ένα θυελλώδες ταξίδι στο παρελθόν, εκεί όπου η ζωή υφαίνει τη δική της πλεκτάνη. Η ανατροπή, τελικά, θα έρθει με ένα φρικτό έγκλημα, που θα σημάνει το τέλος της αθωότητας και θα αναδείξει την κανιβαλιστική διάσταση της Γραφής.

Το αγόρι στην αποβάθρα
Σε ένα προάστιο μεταναστών που φλέγεται, ο δεκατριάχρονος Γιούρι αισθάνεται τόσο ασήμαντος που όλοι τον προσπερνούν λες και δεν υπάρχει. Η μητέρα του έχει εξαφανιστεί, τα αστέρια έχουν σβήσει πίσω από τους καπνούς, και τα πλήθη έχουν βγει στους δρόμους για να υποδεχτούν ένα περίεργο κορίτσι που το λένε Ιντιφάντα. Καθώς περιφέρεται σαν χαμένος, αποφασίζει να κάνει τη δική του επανάσταση, ανεβαίνοντας στον “απαγορευμένο” έβδομο όροφο της πολυκατοικίας του. Εκεί όπου, σύμφωνα με το θρύλο, ζει το φάντασμα ενός ανθρώπου που δε βγήκε ποτέ από το διαμέρισμά του. Ο κύριος Άκερμαν, ένας Εβραίος που κάποτε βρέθηκε στο Άουσβιτς. Όμως, καθώς ο Γιούρι προσπαθεί να λύσει το μυστήριο που κρύβεται γύρω από αυτόν, θα συνειδητοποιήσει σύντομα ότι τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται. Από το “χιόνι” θα καταλήξει σε έναν πλανήτη γεμάτο χρώματα, θα ανακαλύψει την τρυφερότητα και θα μάθει… για το αγόρι στην αποβάθρα. Και τότε θα καταλάβει ότι η ζωή είναι μέσα μας. Οπως και ο παράδεισος.

Ο τελευταίος κύκνος
Μπορούν τα εφηβικά πάθη να μας σημαδέψουν για πάντα; Υπάρχει εξιλέωση όταν ξέρεις ότι και το χρόνο να γυρνούσες πίσω, θα έκανες πάλι τα ίδια;
Δεκαετία του ’80, σε κάποιο γυμνάσιο των νοτίων προαστίων της Αθήνας. Η άφιξη της όμορφης και προκλητικής Σου αναστατώνει τις ζωές των συμμαθητών της, που την ακολουθούν πιστά στη φρενίτιδα μιας εποχής πλημμυρισμένης από μουσική ποπ και ταινίες με εξωγήινους, αρχαιολόγους και πυγμάχους. Δέκα χρόνια μετά την αποφοίτησή τους, τα “παιδιά του μεσονυχτίου” μοιάζουν ακόμα εγκλωβισμένα στο σκοτάδι της εφηβείας τους: είναι αδύνατον να συμφιλιωθούν με τον εφιάλτη μιας εξαφάνισης, μιας αυτοκτονίας και με τη φήμη ότι η Σου υπήρξε, στα δεκάξι της, ερωμένη του καθηγητή τους. Το πλάσμα που θα τους λυτρώσει, στις αρχές πλέον του 21ου αιώνα, είναι εκείνο που γνωρίζει όλα τα μυστικά. Ή σχεδόν όλα;
Ενα μυθιστόρημα για τον ερωτισμό και τα λανθάνοντα ένστικτα μιας ηλικίας άγριας αλλά και τρυφερής, αθώας αλλά και ένοχης. Ένα βιβλίο για τις καλά κρυμμένες αλήθειες, που μας καθορίζουν αμετάκλητα.

Η χορεύτρια του διαβόλου
Λονδίνο, 1936. Ένας διάσημος Αμερικανός συγγραφέας αντικρίζει μέσα στο πλήθος τη μυθική χορεύτρια Σολάνζ Νταλμόν, τη γυναίκα που ερωτεύτηκε παράφορα και οδήγησε στο θάνατο πριν από πολλά χρόνια. Άραγε είναι όντως αυτή; Και αν ναι, επέστρεψε από τον κόσμο των νεκρών για να τον εκδικηθεί;
Καθώς έρχεται αντιμέτωπος με το σκοτεινό παρελθόν του, βυθίζεται σε μια αγωνιώδη περιπλάνηση από τα κοσμοπολίτικα σαλόνια του Παρισιού και της Νέας Υόρκης μέχρι την καρδιά του ναζιστικού σκότους. Για να φτάσει όμως στην αλήθεια θα περάσει από ένα λαβύρινθο γεμάτο ένοχα μυστικά: αστέρες του κινηματογράφου που είναι κατάσκοποι, ραγισμένες ντίβες, κυνικούς διπλωμάτες και το Τάγμα των Σκιών, την απόκρυφη ελίτ της παγκόσμιας οικονομίας, που ρύθμισε την πτώχευση της Ελλάδας στο τέλος του 1890 και στηρίζει τώρα τα σχέδια του Χίτλερ.
Από την Κωνσταντινούπολη, το Αιγαίο και την Αθήνα των αρχών του αιώνα ως το συγκλονιστικό φινάλε στο Εδιμβούργο του 1945, ο δρόμος είναι μακρύς και φωτίζεται από το πεπρωμένο δύο ανθρώπων που, ενώ τα έχασαν όλα, δεν έπαψαν να αναζητούν τη δικαίωση του έρωτα.
Ενα θρίλερ κατασκοπείας που με φόντο τα μεγάλα γεγονότα του εικοστού αιώνα ξετυλίγει μια συνταρακτική ιστορία πάθους.

Οταν θα δεις τη θάλασσα
Είναι ο έρωτας μια ψυχή εγκλωβισμένη σε δυο κορμιά; Και πόσο εύκολο είναι να εξεγερθείς ενάντια στη μοίρα που έχει ήδη οριστεί για σένα;
Aθήνα, 1886. Η ζωή της Μαργαρίτας βυθίζεται μέσα σε έναν γάμο που μοιάζει με αργό θάνατο. Ώσπου ερωτεύεται παράφορα έναν άντρα που νόμιζε ότι υπήρχε μόνο στα παραμύθια. Και όλος ο κόσμος της γίνεται μια μάχη ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι.
Αυτή είναι η ιστορία μιας γυναίκας που παρασύρθηκε στη δίνη του πάθους, διεκδικώντας ένα διαφορετικό πεπρωμένο από κείνο που της είχαν σχεδιάσει.
Είναι η ιστορία των δύο αντρών που την αγάπησαν. Του ισχυρού συζύγου της, που ήρθε στην Ελλάδα έχοντας καταστρώσει ένα σχέδιο προς όφελος των ξένων δανειστών. Και του μαγικού εραστή της, που ανέλαβε να σχεδιάσει τη σιδηροδρομική γραμμή της Πελοποννήσου, ένα από τα μεγάλα έργα του Τρικούπη.
Είναι επίσης πολλές μικρές ιστορίες που ιχνηλατούν τη γέννηση του γυναικείου κινήματος στην Αθήνα, τις πολιτικές αναταράξεις, τον ρόλο της εύπορης τάξης στο πεπρωμένο της φτωχολογιάς, και τα βήματα μιας Ελλάδας που προσδοκά ένα καλύτερο αύριο.
Και, τέλος, είναι μια ιστορία σαγήνης και μυστηρίου σε ένα παραθαλάσσιο χωριουδάκι, χρόνια αργότερα, λίγο μετά τη λήξη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, όταν όλα έχουν κριθεί, ή σχεδόν όλα…
Ένα σαρωτικό μυθιστόρημα για τον έρωτα και την ελπίδα. Μια επική τοιχογραφία για τη μεγαλύτερη επανάσταση της ψυχής, που δεν είναι άλλη από την επιμονή στα θαύματα.

Ιστορία χωρίς όνομα
Το ξέρω πως είμαι τρελή∙ μα η αγάπη κάποιον τρελαίνει…
Ιούνιος του 1908. Η Πηνελόπη Δέλτα βρίσκεται σε ένα σανατόριο στα περίχωρα της Βιέννης. Είναι μια γυναίκα με κηλιδωμένη ζωή. Σε αυτό το άσυλο των ταλαιπωρημένων ψυχών, μακριά από τις κόρες της, την έστειλαν για να ξεχάσει τον Ίωνα Δραγούμη, τον γοητευτικό διπλωμάτη που αγάπησε παράφορα, τον άνθρωπο που έγινε η αιτία να κλυδωνιστεί ο γάμος της. Όμως η επίσκεψή του εκεί τα αλλάζει όλα. Με φόντο τις καταπράσινες ερημιές και τα μεσαιωνικά πλακόστρωτα της κεντρικής Ευρώπης θα παλέψει για τη λύτρωση της καρδιάς της, ζώντας μαζί του τρεις μέρες που θα τη σημαδέψουν για πάντα.
Τριάντα τρία χρόνια αργότερα, τον Απρίλιο του 1941, οι Γερμανοί εισβάλλουν στην Αθήνα, και εκείνη, καθηλωμένη στο σαλόνι του σπιτιού της στην Κηφισιά, επιχειρεί τον τελευταίο απολογισμό της ζωής της, έχοντας πάρει μια μοιραία απόφαση. Να ανταμώσει στον ουρανό τον άντρα που στερήθηκε κάποτε.
Το Ιστορία χωρίς όνομα είναι ένα βαθιά συγκινητικό μυθιστόρημα για το πάθος και την απώλεια, για τον έρωτα και τη μνήμη, για τις δεσμεύσεις της οικογένειας, για το σκοτάδι του πολέμου και τις πιο δραματικές στιγμές της Ελλάδας.
Βασισμένος στα ημερολόγιά της, ο Στέφανος Δάνδολος αποτίει φόρο τιμής στον εύθραυστο ψυχισμό της σπουδαιότερης Ελληνίδας συγγραφέως του εικοστού αιώνα.

Μυθιστορήματα
Ο περίγελος των αγίων (1999), Εκδόσεις Πατάκη
Υπνοβάτες του Σεπτέμβρη (2001), Εκδόσεις Πατάκη
Και φόρεσαν χειροπέδες στα πουλιά (2001), Εκδόσεις Πατάκη
Νάρκισσοι και κανίβαλοι (2002), Εκδόσεις Καστανιώτη
Νέρων (2004), Εκδόσεις Καστανιώτη
Το αγόρι στην αποβάθρα (2007), Εκδόσεις Καστανιώτη
Ο τελευταίος κύκνος (2009), Εκδόσεις Καστανιώτη
Νέρων (2010), Εκδόσεις Καστανιώτη (Ε)
Ο τελευταίος κύκνος (2011), Εκδόσεις Καστανιώτη (Ε)
Η χορεύτρια του διαβόλου (2013), Ψυχογιός
Οταν θα δεις τη θάλασσα (2016), Ψυχογιός
Ιστορία χωρίς όνομα (2017), Ψυχογιός

Διηγήματα
Αγάπη σε δυο σταγόνες όνειρο (1999), Εκδόσεις Πατάκη

Συλλογικά έργα
Υπόγειες ιστορίες (2008), Athens Voice
Η εντεκάδα (2010), Μπαρτζουλιάνος Ι. Ηλίας
Τέλος καλό, όλα καλά (2012), Εκδόσεις Καστανιώτη
Έρως 13 (2011), Ψυχογιός
Έρως 13 (2012), Ψυχογιός

Βραβεία
Ελληνικό μυθιστόρημα: Ιστορία χωρίς όνομα, Στέφανος Δάνδολος, εκδόσεις Ψυχογιός – Βραβεία Βιβλίου Public 2018

Πηγές: BIBLIONET, Εκδόσεις Ψυχογιός, Εκδόσεις Καστανιώτη

Επισκέψεις: 69