Αργυρώ Μαντόγλου

Ελληνες λογοτέχνες
Η Αργυρώ Μαντόγλου σπούδασε Αγγλική Λογοτεχνία, Φιλοσοφία (BA), μεταπτυχιακές σπουδές στην Κριτική Θεωρία στο University of North London. Έχει εκδώσει ποιήματα και πεζά και ασχολείται συστηματικά με τη μετάφραση. Κείμενά της και κριτικά σημειώματα έχουν δημοσιευθεί σε λογοτεχνικά περιοδικά και εφημερίδες. Υπήρξε τακτικός συνεργάτης του ένθετου “Βιβλιοθήκη” της “Ελευθεροτυπίας” από το 1999, έχει, επίσης, δημοσιεύσει επισταμένως κριτικές και θεωρητικά άρθρα για θέματα λογοτεχνίας στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο. Έχει επίσης μεταφράσει έργα των Τζορτζ Έλιοτ, Βιρτζίνια Γουλφ, Χένρι Τζέιμς, Άντζελα Κάρτερ, Τζιν Ρις, Τζανέτ Γουίντερσον, Τζόις Κάρολ Οουτς, Άλι Ζμιθ, Ζέιντι Σμιθ, Πίτερ Κάρεϊ και άλλα σπουδαία ονόματα της σύγχρονης αγγλόφωνης πεζογραφίας. Έχει διδάξει δημιουργική γραφή στο ΕΚΕΒΙ (2010-11) και από το 2006 συντονίζει μια λέσχη ανάγνωσης στο “Πολυχώρο Μεταίχμιο” με τίτλο “Γυναικείες Συγγραφείς του 20ού αιώνα”. Είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων, διατέλεσε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου τα έτη 2007-2009 και μέλος της Επιτροπής για τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνικής Μετάφρασης (2002-2006) και (2011-2012).
Μυθιστορήματα
Βλέφαρα με τατουάζ (2001), Εκδόσεις Πατάκη
Ολα στο μηδέν (2009), Ελληνικά Γράμματα
Λευκή ρεβάνς (2012), Ψυχογιός
Σώμα στη βιτρίνα (2017), Μεταίχμιο
Τρικυμίες παθών (2021), Κλειδάριθμος

Νουβέλες
Βιρτζίνια Γουλφ Café (1999), Απόπειρα
Νύφη από πολυεστέρα (2003), Μεταίχμιο

Διηγήματα
Bodyland Χωρασωμάτων (2005), Κέδρος

Ποίηση
Κατήχηση της Ανοιξης (1992)
Γενέθλια Βροχή (1995)

Συλλογικά έργα
Δαίδαλος, Μεγάλη ανθολογία της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας (2016), Εταιρεία Συγγραφέων
Πώς φοριούνται οι λέξεις (2018), Εκδόσεις Πατάκη

Τρικυμίες παθών – Αργυρώ Μαντόγλου

Τρικυμίες παθώνΤα νεανικά χρόνια του Κοραή στο Άμστερνταμ


Τον Ιούνιο του 1771 ένας νεαρός έµπορος αποπλέει µε τον βοηθό του από το λιµάνι της Σµύρνης µε προορισµό το κοσµοπολίτικο Άµστερνταµ, όπου θα αναλάβει τη διεύθυνση ενός εµπορικού συνεταιρισµού. Είναι ο εικοσιτριάχρονος ∆ιαµαντής Κοραής, που πέρα από τις εµπορικές δραστηριότητες θέλει απελπισµένα να ξεφύγει από τον ζυγό των Τούρκων, να αναπνεύσει τον αέρα της ελευθερίας και να καλλιεργήσει το πνεύµα του στη «φωτισµένη» Ευρώπη.

Ο ίδιος αργότερα θα πει: «Η νεότης µου εσαλεύετο από τρικυµίας παθών». Αυτά τα πάθη περιγράφονται σε τούτη τη µυθιστορηµατική βιογραφία –µια εν πολλοίς άγνωστη αλλά σηµαντική πτυχή της ζωής του Αδαµάντιου Κοραή–, η µεταµόρφωσή του από συνεσταλµένο Ανατολίτη σε γοητευτικό µποέµ κοσµοπολίτη, η έκθεσή του στις ριζοσπαστικές ιδέες λίγο πριν από το ξέσπασµα της Γαλλικής Επανάστασης, η επαφή του µε σπουδαίους διανοούµενους, το πάθος του για µάθηση και η µύησή του στην τέχνη, στον έρωτα και στις απολαύσεις, αλλά και ο σκοτεινός εαυτός του, που θα αποκαλυφθεί όταν φτάσει στα έγκατα της θλίψης και στα όρια των αντοχών του.

Οι Τρικυµίες παθών είναι ταυτόχρονα το άγνωστο πορτρέτο του νεαρού Κοραή, αυτό µιας πολύπλευρης προσωπικότητας, που βιώνει τη σύγκρουση ανάµεσα σε ό,τι του δίνεται και ό,τι φιλοδοξεί να γίνει. Mε τους δισταγµούς, την τόλµη, την ευαισθησία, αλλά και το σπινθηροβόλο πνεύµα –ιδιότητες που έµελλε να συµβάλουν στην κατοπινή εξέλιξη του µεγάλου ∆ασκάλου του Γένους.

Μυθιστόρημα, Κλειδάριθμος, 2021, 264 σελ.

Σώμα στη βιτρίνα – Αργυρώ Μαντόγλου




Άμστερνταμ, Κόκκινη Συνοικία. Μάρτιος, 1664: Η δανέζα Έλσε Κρίστενς έρχεται από το χωριό της στη Μεγάλη Πόλη για “να ζήσει” και “να γράψει ιστορία”. Σύντομα από το καπηλειό μιας μονόφθαλμης γριάς, θα βρεθεί στην έπαυλη ενός μαθητευόμενου ζωγράφου και από εκεί στο ατελιέ του Ρέμπραντ, όπου θα γίνει μοντέλο του μεγάλου Δασκάλου. Θα μυηθεί στην τέχνη, στις διαπραγματεύσεις, στον έρωτα, αλλά και στη σκληρότητα των άπληστων ανθρώπων που μέλλει να λεηλατήσουν και τη δική της άνοιξη. Η Έλσε θα μάθει πως ο θάνατος δεν είναι ό,τι χειρότερο μπορεί να σου συμβεί.

Άμστερνταμ, Κόκκινη Συνοικία. Μάρτιος 2014: Η ελληνίδα Νατάσσα είναι πόρνη της βιτρίνας και εργάζεται δίπλα στο σπίτι του Αδαμάντιου Κοραή. Αγνώριστη και αποφασισμένη, έχει διαγράψει το παρελθόν της και ό,τι την έφερε εδώ, έως ότου ένας μυστηριώδης άντρας εμφανίζεται στη ζωή της και ισχυρίζεται ότι θέλει να τη σώσει, όχι από το παρελθόν, αλλά από το μέλλον της.

Ιστορικό μυθιστόρημα, μεταφυσικό θρίλερ, μια αλληγορία για τη σχέση του ατόμου με τα γεγονότα της εποχής του, το “Σώμα στη βιτρίνα” είναι ένα βιβλίο για τα μεγάλα όνειρα που κρύβονται στις ταπεινές κόγχες των μητροπόλεων, τη μετανάστευση, τη φιλοδοξία, την τυφλότητα της επιβίωσης, τη νέμεση, αλλά και τη λυτρωτική δύναμη της τέχνης που αφήνει χώρο ακόμα και στα ανώνυμα θύματα της Ιστορίας.

Μυθιστόρημα, Μεταίχμιο, 2017, 408 σελ.

Λευκή ρεβάνς – Αργυρώ Μαντόγλου




Ενας άντρας που θέλει να αλλάξει το πρόσωπό του καταφτάνει σε μια πλαστικό χειρουργό, αφήνοντας πίσω του ένα πιστόλι σε μια χαρτοσακούλα· μια τηλεφωνήτρια βρίσκει ένα φάκελο στο μετρό που περιέχει ενδείξεις για το δολοφόνο της αδελφής της· ένας ρακοσυλλέκτης συλλέγει χαρτιά με διαμαρτυρίες· μια χορογράφος ετοιμάζει μια παράσταση με στόχο την ανάδειξη της “αύρας” των σωμάτων· ένας βετεράνος μισθοφόρος δίνει μαθήματα ζωής· μια συνταξιούχος γίνεται άστεγη από επιλογή· ένας άνεργος αποστηθίζει ατάκες του Μπόγκαρντ για να επανενταχθεί στην κοινωνία· και ένας νεαρός τυχοδιώκτης κατατάσσεται στη γαλλική λεγεώνα των ξένων για να αλλάξει ταυτότητα.
Ενα πλήθος από εκκεντρικούς χαρακτήρες βρίσκεται στη λίστα του μυστήριου Ζ και συνεχώς προστίθενται καινούργιοι. Άλλοι αφοπλισμένοι και άλλοι οπλισμένοι με τη δύναμη της “τρέλας και της αδυναμίας”, κουβαλούν τα μυστικά τους, τα οποία ενίοτε κρύβουν και από τον ίδιο τους τον εαυτό.
Ενα ανατρεπτικό μυθιστόρημα με σασπένς και φόντο τον Εσταυρωμένο Δρομέα των Αθηνών, απέναντι από το Χίλτον, το Μάτι του Λονδίνου και τον γαλλικό Νότο: μια παλιά ιστορία εκδίκησης εφάπτεται με μια σύγχρονη ιστορία μυστηρίου, καθημερινές ακρότητες και παραδοξότητες πυροδοτούν τα πρόσωπα που εισβάλλουν στις λεωφόρους των μητροπόλεων σαν να ορμούν σε πίστες θανάτου. Με μότο “ζω από τύχη, αγαπώ από επιλογή, μεταμορφώνομαι από επάγγελμα”, το μυθιστόρημα επαναδιαπραγματεύεται τη φύση του κακού, τη φιλοδοξία, την εκδίκηση, τη φιλία, τον έρωτα και τη συντριβή των ψευδαισθήσεων στην αμοραλιστική δεκαετία που διανύουμε.

Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2012, 408 σελ.

Ολα στο μηδέν – Αργυρώ Μαντόγλου




Οταν η Αυγή συναντά τον Σταύρο στο καζίνο, τα πάντα μοιάζουν πιθανά: η εύνοια της Τύχης, ο έρωτας, η έμπνευση. Ωστόσο, και οι δύο κρύβουν το αληθινό τους πρόσωπο και οι δύο έχουν μυστικά και διπλές ιδιότητες. Σε κάθε περιστροφή της ρουλέτας βιώνουν με ένταση όλα τους τα πάθη· κυνηγώντας τη μεγάλη Νίκη, θα ζήσουν μια σειρά από αποκαλυπτικές Ήττες· ποντάροντας και οι δύο στην πλέον ανυπόστατη πλευρά του άλλου, στην πλέον ακραία πιθανότητα, πειραματίζονται με την ίδια τους την ύπαρξη και τολμούν το πιο ριψοκίνδυνο στοίχημα…
Με φόντο τον φαντασμαγορικό κόσμο του καζίνου, τυχοδιώκτες, εκκεντρικοί, γυναίκες μόνες, ταξιδιώτες και λιποτάκτες, πρώην ευνοημένοι και νυν υποταγμένοι, άνθρωποι εθισμένοι στην ελπίδα, εξαγοράζουν τη λήθη και επενδύουν τις φαντασιώσεις τους σε σχέσεις υψηλού ρίσκου, προσδοκώντας το νεύμα της «άστατης θεάς». Στόχος, η παραμονή στο παιχνίδι. Ένα παιχνίδι, καθ’ ομοίωση της ίδιας της ζωής.
Το “Ολα στο μηδέν”, περιπέτεια ερωτική με εσωτερική και εξωτερική δράση, διερευνά την έλξη για τα τυχερά παιχνίδια, τη δύναμη της εξάρτησης, τη σχέση του τζόγου με το παράφορο πάθος και τη μυθοπλασία. Κυρίως, όμως, ανατέμνει ένα βασικό ανθρώπινο ένστικτο: την αρχέγονη σχέση μας με την Τύχη.

Μυθιστόρημα, Ελληνικά Γράμματα, 2009, 387 σελ.

Bodyland Χωρασωμάτων – Αργυρώ Μαντόγλου

Ιστορίες δρόμου + τρόμου


69 Bodyland:
Ίσως το δεις γραμμένο σε κάποιον τοίχο δημόσιας τουαλέτας, σε μια διαφημιστική αφίσα στο μετρό, στα αποδυτήρια του γυμνασίου. Αν καλέσεις το νούμερο, θα έρθεις σε επαφή με τη μυστηριώδη Άγνωστη Χ, που ακούει, συμβουλεύει, παρεμβαίνει και αρχειοθετεί τη ζωή σου. Θα χαθείς κι εσύ στη ΧΩΡΑΣΩΜΑΤΩΝ.
Η Χ είναι πομπός και δέκτης. Από μικρή διάβαζε συστηματικά τα μηνύματα στις δημόσιες τουαλέτες. Όταν διαφωνούσε, τα διόρθωνε. Με τα χρόνια εξελίχθηκε σε ικανότατη συνθέτρια συνθημάτων στους τοίχους της πόλης.
69 Bodyland:
Αν τηλεφωνήσεις, ίσως γίνεις ένας από τους ήρωές της. Αν ακολουθήσεις τα μηνύματά της, μπορεί να γίνεις από χάρτινος σάρκινος: ο ήρωας της ζωής σου, έστω και για λίγο.

Διηγήματα, Κέδρος, 2005, 267 σελ.

Νύφη από πολυεστέρα – Αργυρώ Μαντόγλου




Η “Νύφη από πολυεστέρα” είναι η γυναίκα του μέλλοντος. Μια γυναίκα κυνική που έχει απαλλαγεί από συναισθηματισμούς, ανασφάλειες και περίπλοκες σκέψεις -άχρηστες ιδιότητες για τη μεταδικτυακή εποχή, εποχή των Βελτιωμένων και της “ανθρώπινης ανακύκλωσης”. Όλοι είναι αντίγραφα παλαιότερων υπάρξεων που τώρα “επανέρχονται” και ζουν με στόχο την απόλαυση. Την ευθύνη τους την έχουν αναλάβει, από τις γιγάντιες οθόνες του σπιτιού τους, οι οπτικοί τους σύμβουλοι που τους εξασφαλίζουν μια ευχάριστη καθημερινότητα.
Μια φωνή μοναχική, η φωνή μιας νεκρής που πλανιέται στο χρόνο, συναντά το αντίγραφό της, την τέλεια εκδοχή του εαυτού της και ανατρέπει την “εικονική” της ευδαιμονία.
Μια σύγχρονη αλληγορία, μια σάτιρα ακραίων καταστάσεων και επεισοδιακών ανατροπών όπου παρωδούνται η γκροτέσκα αισθητική της μετα-τεχνολογικής εποχής, η εμμονή με την ομορφιά και τη νεότητα καθώς και η ομαδική υστερία της “τελειότητας”. Σ’ αυτό το ασφυκτικό τοπίο μονάχα οι ανατρεπτικές δυνάμεις του έρωτα και της τέχνης κατορθώνουν να αγγίξουν κάποιους από τους Βελτιωμένους, που αρχίζουν να ονειρεύονται και να επιθυμούν, δηλαδή αρχίζουν να γίνονται ξανά “ανθρώπινοι”.

Νουβέλα, Μεταίχμιο, 2003, 123 σελ.

Βλέφαρα με τατουάζ – Αργυρώ Μαντόγλου




Το Βλέφαρα με τατουάζ είναι μια σύγχρονη αλληγορία που εξελίσσεται σε μια ευρωπαϊκή μητρόπολη στο τέλος της χιλιετίας. Τα πρόσωπα εμφανίζονται σαν μέρος του τοπίου και του καιρού της κάθε μέρας και παρά τη σκοτεινή ιστορία τους πασχίζουν να συνάψουν σχέσεις, να δημιουργήσουν και να γεφυρώσουν τις αντιθέσεις τους. Στο πρόσωπο της Μπεάντα, μιας γυναίκας που αντικρίζει τυχαία σε ένα λεωφορείο ένας μεσήλικος συγγραφέας, αναβιώνει το πρότυπο της κλασικής ελληνικής αισθητικής. Η Μπεάντα, μοναχική και εκκεντρική, φέρει στο μέτωπο ένα σημάδι σε σχήμα Χ και πασχίζει να αναδιηγηθεί το Συμπόσιο του Πλάτωνα, δίνοντας το λόγο στη Διοτίμα, τη μοναδική «ακάλεστη» γυναίκα του Συμποσίου. Στην πορεία ερωτεύεται τον Ομέγα και μέσα από αυτόν μας δίνεται το πορτρέτο του σύγχρονου φιλοσόφου του οποίου ο ανδρισμός ενισχύεται από γυναίκες με ατελή όραση. Όσες τον ερωτεύονται τυφλώνονται. Παράλληλα παρακολουθούμε την ιστορία της Μίρνας που κατασκευάζει γλυπτά με ανακυκλώσιμα υλικά και που, δίνοντας με τις συνθέσεις της στα απορρίμματα ζωή, αδιαφορεί για τις αιώνιες αξίες και ιδέες. Το Βλέφαρα με τατουάζ είναι ένα μυθιστόρημα για τις ρίζες της δημιουργικότητας και τις αδιέξοδες σχέσεις. Στα βλέφαρα όλων των χαρακτήρων είναι γραμμένα τα μηνύματα που στέλνουν στον κόσμο. Μηνύματα διφορούμενα και παραπλανητικά, καθώς σπάνια αυτό που γράφουν συμπίπτει με αυτό που οι άλλοι διαβάζουν, με αποτέλεσμα σχεδόν ποτέ να μη λαμβάνουν αυτό που ζήτησαν.

Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Πατάκη, 2001, 207 σελ.

Βιρτζίνια Γουλφ Café – Αργυρώ Μαντόγλου




Η Αννα μια σύγχρονη συγγραφέας δέχεται ένα περίεργο τηλεφώνημα και ένα μήνυμα αργά τη νύχτα. Αμέσως μετά αρχίζει να συναντά την Έλλα, μια συμβατική ηρωίδα του 19ου αιώνα από κάποιο ημιτελές αφήγημα του Tomas Hardy, που αποφασίζει να σπάσει τη σιωπή της και να μιλήσει.

Νουβέλα, Απόπειρα, 1999, 137 σελ.

Πηγές: Biblionet, Ελληνικά Γράμματα, Μεταίχμιο, Ψυχογιός, Εκδόσεις Πατάκη, Απόπειρα, Κλειδάριθμος