Περισσότερα αποτελέσματα...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Deyteros.com

Ένα ταξίδι στ’ αστέρια της λογοτεχνίας!

Ελενα Τριανταφυλλοπούλου

Η Ελενα Τριανταφυλλοπούλου είναι αριστούχος απόφοιτη του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του πανεπιστημίου Αθηνών και του μεταπτυχιακού προγράμματος με τίτλο: «Παγκόσμιο Θέατρο – Θεωρία, Δραματουργία, Πράξη». Το 2008 αποφοίτησε με υποτροφία από τη Σχολή Κινηματογράφου-Τηλεόρασης Λυκούργου Σταυράκου (η πτυχιακή ταινία της με τίτλο Bella απέσπασε Κρατικό Βραβείο Ποιότητας στο 49ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης). Συνέχισε τις σπουδές της στο εξωτερικό με αντικείμενο την Αισθητική της Εικόνας και τη Φιλοσοφία (Freie Universitӓt Berlin). Υπήρξε μέλος της οργανωτικής επιτροπής και επιστημονική συνεργάτης του Ευρωπαϊκού Δικτύου Έρευνας και Τεκμηρίωσης Παραστάσεων Αρχαίου Ελληνικού Δράματος (2012-2015). Έχει συνεργαστεί με τη θεατρική ομάδα AΤΟΝΑΛ και τη σκηνοθέτη Σοφία Μαραθάκη σε μια σειρά από θεατρικές παραγωγές, με πιο πρόσφατες τις παραστάσεις: Ο Φίλιπ Γκλας αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί (Θέατρο 104, 2015-16), La dispute (Φεστιβάλ Αθηνών 2016, Πειραιώς 260, Χώρος Η) και Γενικός Γραμματεύς (Εθνικό Θέατρο- Πειραματική Σκηνή, 2017). Από τον Σεπτέμβριο του 2014 συνεργάζεται σταθερά ως δραματολόγος με το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν στον τομέα του ρεπερτορίου (Υπόγειο στο Φως, σκην. Κ. Καπελώνης, Το νησί των σκλάβων, Η Λίλα λέει, Θέλω μια χώρα, Μήδεια: Η βαρβαρότητα του έρωτα, σκην. Μ. Κάλμπαρη, κ.α.) και των έντυπων προγραμμάτων. Την άνοιξη του 2015 υπέγραψε τη θεατρική μεταφορά του μυθιστορήματος του Herman Broch Οι Υπνοβάτες (Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, σκην. Θ. Γλυνάτσης). Έχει διασκευάσει για το θέατρο το μυθιστόρημα του Matthew Gregory Lewis Ο Καλόγερος (Skrow Theater, σκην. Β. Μαυρογεωργίου, 2016) και τη συλλογή διηγημάτων Γκιακ του Δημοσθένη Παπαμάρκου (Skrow Theater, σκην. Θ. Δόβρης, 2016). Συνεργάστηκε με τον Βασίλη Μαυρογεωργίου στην devised παράσταση Αβαρία: Πράγματα που άφησα πίσω (Φεστιβάλ Αθηνών 2016, Πειραιώς 260, Χώρος Ε). Την άνοιξη του 2017 υπέγραψε τη δραματουργία στην παράσταση Ο Μορφωμένος (Θέατρο 104, σκην. Κων/νος Μωραἲτης) και συμμετείχε ως δραματουργός στην performance Αυτό το σημείο της γης ( Αγγλικανική εκκλησία, σκην. Νικόλας Χανακούλας). Επίσης, συνεργάστηκε στην όπερα Το Λυκόφως των Χρεών (Εναλλακτική Σκηνή της Ε.Λ.Σ. -Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, σκην. Α. Ευκλείδης, 2017). Έχει γράψει τα επίμετρα αρκετών θεατρικών εκδόσεων και έχει συμμετάσχει σε επιστημονικά συνέδρια με αντικείμενο εισηγήσεων το πολιτικό θέατρο και την παραστασιολογία του 20ου και 21ου αιώνα.
Πηγή: theatro-technis.edu.gr
Θεατρικά έργα
Ηλέκτρα (2020), Κάπα Εκδοτική

Ηλέκτρα – Έλενα Τριανταφυλλοπούλου

Μια σύγχρονη τραγωδία


Ούτε για μια στιγμή
δεν σκέφτηκα
πως θα μπορούσα
να έχω ζήσει αλλιώς.

Στα τέλη Ιουλίου 1944, βρίσκεται πεταμένο στους δρόμους και παραδίδεται στο νεκροτομείο της Αθήνας μισοκαμένο και παραμορφωμένο απ’ τα βασανιστήρια το νεκρό κορμί μιας 32χρονης. Η άτυχη γυναίκα είναι η Ηλέκτρα Αποστόλου, αγωνίστρια της Εθνικής Αντίστασης και υπέρμαχος των γυναικείων δικαιωμάτων. Λίγες μέρες νωρίτερα, την Τρίτη 25 Ιουλίου 1944, είχε συλληφθεί και μεταφερθεί στην Ειδική Ασφάλεια από Έλληνες δοσίλογους, συνεργάτες των Γερμανών. Βα-σανιστές και δολοφόνοι της Ηλέκτρας Αποστόλου είναι ο διοικητής της Ειδικής Ασφάλειας υποστράτηγος Αλέξανδρος Λάμπου, ο ανθυπασπιστής Ευσέβιος Παρθενίου και ο Μηνάς Καθρέπτης. Μάταια προσπαθώντας ν’ αποσπάσουν πληροφορίες για την αγωνιστική της δράση, την υποβάλλουν στο ξενοδοχείο Κρυστάλ, το διαβόητο κέντρο βασανιστηρίων, σε μια μαρτυρική ανάκριση μέχρι θανάτου.

Η Ηλέκτρα Αποστόλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1912 και μεγάλωσε σε εύπορη αστική οικογένεια. Το 1926, σε ηλικία 14 χρόνων, οργανώθηκε στην Ομοσπονδία Κομμουνιστικών Νεολαίων Ελλάδος (ΟΚΝΕ), όπου διηύθυνε λίγα χρόνια αργότερα, το 1933, το τμήμα της εργαζόμενης νεολαίας της εφημερίδας της. Διετέλεσε επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας στο Αντιφασιστικό και Αντιπολεμικό Συνέδριο των Γυναικών στο Παρίσι το 1935, υπεύθυνη της πανελλαδικής αντιστασιακής οργάνωσης “Ελεύθερη Νέα” και συντονίστρια αντιφασιστικών ομάδων που αποτελούνταν αποκλειστικά από γυναίκες. Έχοντας αναπτύξει σημαντική δραστηριότητα στην οργάνωση της αντιστασιακής πάλης του λαού, κατά τη δικτατορία του Μεταξά συνελήφθη και μεταφέρθηκε στις φυλακές Αβέρωφ. Αποφυλακίσθηκε το 1938 και συνελήφθη ξανά το 1939 ετοιμόγεννη. Μόλις επτά ημερών λεχώνα μεταφέρθηκε με το βρέφος στην εξορία, στην Ανάφη, απ’ ό-που απέδρασε τον Αύγουστο του 1942.
“Εγώ όταν πιάνομαι, δε νιώθω καμία ανησυχία για την απολογία μου, γιατί μόλις περάσω εκείνα τα κατώφλια, βάζω στον νου μου πως δεν έχω πια μνήμη, δεν έχω αυτιά, δεν έχω γλώσσα, δεν έχω μιας μέρας παρελθόν.”

Η Ηλέκτρα Αποστόλου πάλεψε με όλα της τα μέσα να εμπνεύσει στις γυναίκες σιγουριά για το δίκιο τους και ν’ αποδείξει ότι η απελευθέρωσή τους θα ήταν δυνατή μόνο μόνο με την ενεργό συμμετοχή τους στους κοινωνικούς αγώνες. Ο Δημοκρατικός Στρατός Ελλάδας όρισε το παράσημο “Ηλέκτρα Αποστόλου” ως την έξοχη τιμητική διάκριση γυναικείου ηρωισμού. Μετά την απελευθέρωση, το φθινόπωρο του 1945, οι τρεις εκτελεστές της Ηλέκτρας Αποστόλου και δεκάδων άλλων αγωνιστών καταδικάστηκαν σε ισόβια κάθειρξη, αλλά λίγους μήνες αργότερα αφέθηκαν ελεύθεροι στο πλαίσιο του εμφυλιακού κλίματος.

Όσο ο διπλανός σου δεν έχει ελευθερία,
ούτε εσύ είσαι ελεύθερος.

Το Ηλέκτρα ‒ Μια σύγχρονη τραγωδία είναι το πρώτο θεατρικό έργο της Έλενας Τριανταφυλλοπούλου, στο οποίο η συγγραφέας συνθέτει έναν ποιητικό ύμνο, αφιερωμένο στη θυσία της ηρωίδας της Εθνικής Αντίστασης Ηλέκτρας Αποστόλου. Ένα έργο με δυο χαρακτήρες, έναν άντρα και μια γυναίκα, που διαλέγονται μεταξύ τους σε ένα καταιγιστικό κείμενο που ισορροπεί άψογα ανάμεσα στη λογική της γραφής και το συναίσθημα της δημιουργίας.


Η Έλενα Τριανταφυλλοπούλου κατορθώνει με την Ηλέκτρα της να δημιουργήσει μια προσωπική ιδιοτυπική ασκητική, καθώς στο κείμενο της ενυπάρχουν σύνθετα και πυκνά νοήματα για τον άνθρωπο και τη θυσία του ανθρώπου για τον άνθρωπο. Η συγγραφέας μάς παραδίδει ένα κείμενο με ουσία, δίχως λογοτεχνικές πολυπλοκότητες, δίχως φιλοσοφικούς αφορισμούς, δίχως κομματικές ακροβασίες· η Ηλέκτρα της Τριανταφυλλοπούλου αποτελεί μια συμβολική αφήγηση στο κέντρο της οποίας υπάρχει μια συνθηματολογική φράση: «Θάνατος στον φασισμό».

Η ηρωίδα του έργου, η Ηλέκτρα Αποστόλου, αποτελεί μια γυναίκα-σύμβολο, ένα πρόσωπο που κοίταξε τον φόβο κατάματα ‒ και ο φόβος φοβήθηκε και έφυγε. Η ιστορία της Ηλέκτρας, αυτής της γυναίκας, που βασανίστηκε, που εξευτελίστηκε, που θανατώθηκε, παρουσιάζεται ως ένα άρρητο σύνολο ιδεών και σκέψεων, το οποίο σε μια κοινή βάση ‒ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων‒ αποτελεί την οριοθέτηση της έννοιας του ανθρώπου, που ξεπηδά μέσα από τα τελευταία λόγια της:

Είμαι η μνήμη. Είμαι η ανάσταση της μνήμης,
η αποκατάσταση της μνήμης…
Είμαι. Είμαι όλα εκείνα που θέλεις να ξεχάσεις.
Είμαι όλα εκείνα που δεν μπορείς να ξεχάσεις.
Είμαι. Είμαι άνθρωπος. Είμαι…

Θεατρικό, Κάπα Εκδοτική, 2020, 32 σελ.

Πηγές: Biblionet, Κάπα Εκδοτική