Σπούδασε σύγχρονη λογοτεχνία στο Παρίσι και εργάστηκε αρκετά χρόνια ως καθηγήτρια στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών. Ως λογοτέχνης πρωτοεμφανίστηκε το 2002 με το βιβλίο “Μακάο”, για το οποίο τιμήθηκε με το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού “Διαβάζω” το 2003. Το 2004 εξέδωσε το μυθιστόρημα “Τέσσερις εποχές – Λεπτομέρεια” (Μεταίχμιο, 2004), το 2005 το παιδικό μυθιστόρημα “Στις 11 & 11′ ακριβώς” (Παπαδόπουλος, 2005). “Η αναπαράσταση” (Μεταίχμιο, 2009) συμπεριλήφθηκε στη βραχεία λίστα για το βραβείο μυθιστορήματος του περιοδικού “Διαβάζω”. “Το δείπνο” (Κέδρος, 2012) και “Οι ανησυχίες του γεωμέτρη” (Κέδρος, 2014) συμπεριλήφθηκαν αντίστοιχα στις βραχείες λίστες Μυθιστορήματος και Διηγήματος των Λογοτεχνικών Βραβείων του ηλεκτρονικού περιοδικού Ο ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ. Το 2018 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κέδρος το μυθιστόρημά της “Ο χάρτης του κόσμου στο μυαλό σου”. Παράλληλα, μεταφράζει γαλλική λογοτεχνία και αρθρογραφεί σε εφημερίδες και λογοτεχνικά περιοδικά.
Τέσσερις εποχές – Λεπτομέρεια (2004), Μεταίχμιο
Η αναπαράσταση (2009), Μεταίχμιο
Τέσσερις εποχές – Λεπτομέρεια (2011), Μεταίχμιο (E)
Η αναπαράσταση (2011), Μεταίχμιο (E)
Ο χάρτης του κόσμου στο μυαλό σου, Κέδρος (2018), Κέδρος
Ο μπόγος (2022), Εκδόσεις Καστανιώτη
Νουβέλες
Μακάο (2002), Πόλις
Μακάο (2005), Μεταίχμιο (E)
Μακάο (2011), Μεταίχμιο (E)
Μακάο (2019), Κέδρος (Ε)
Διηγήματα
Οι ανησυχίες του γεωμέτρη (2014), Κέδρος
Αφηγήσεις
Το δείπνο (2012), Κέδρος
Παιδική και εφηβική λογοτεχνία
Στις 11 και 11 ακριβώς (2005), Εκδόσεις Παπαδόπουλος
Συλλογικά έργα
Ιστορίες στον αφρό (2008), Περίπλους
Περί ζώων (2011), Ψυχογιός
Ημερολόγιο 2012: Η δική μας Ελλάδα (2011), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Ιωάννης Ζεμενός (2015), Αίολος
Μεταφράσεις
Georges Simenon, Ο άνθρωπος που έβλεπε τα τρένα να περνούν (1994), Πλέθρον
Mircea Eliade, Ίζαμπελ και τα ύδατα του διαβόλου (2001), Λαγουδέρα
Michel Crespy, Κυνηγοί κεφαλών (2002), Λαγουδέρα
Ernest Hemingway, Άντρες χωρίς γυναίκες (2002), Πλέθρον
Didier Lévy, Άντζελμαν (2004), Εκδόσεις Παπαδόπουλος
André Gide, Η στενή πύλη (2006), Μεταίχμιο
Jacques-Rémy Girerd, Η προφητεία των βατράχων (2006), Μεταίχμιο
André Gide, Η στενή πύλη (2011), Μεταίχμιο (Ε)
André Gide, Η στενή πύλη (2017), Μεταίχμιο (Ε)
Pierre Pouchairet, Έμποροι θανάτου (2018), Εξάντας
Ο μπόγος – Λίλα Κονομάρα
«… Ο Θεός τον έστειλε αυτό τον άνθρωπο, να μου το θυμηθείτε».
«Ο Θεός ή ο διάολος;» είπε σιγανά ο μπαμπάς σκύβοντας το κεφάλι.
1911, Μακεδονία. Το σώμα ενός αναίσθητου άντρα εντοπίζεται στα περίχωρα μιας πόλης. Εκείνος, όταν συνέρχεται, ισχυρίζεται ότι δεν θυμάται τίποτα. Ποιος είναι, άραγε, αυτός ο άνθρωπος, η παρουσία του οποίου θα αποδειχτεί καταλυτική τόσο για την πορεία της πόλης όσο και για τη ζωή των κατοίκων; Πρόσφυγας, τυχοδιώκτης, δολοφόνος; Εμπνευσμένος δημιουργός, ενσάρκωση των ονείρων του καθενός ή ένας πολύ βολικός αποδιοπομπαίος τράγος;
Στο πολυφωνικό αυτό μυθιστόρημα, όπου οι προσωπικές αφηγήσεις διαπλέκονται με τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα του περασμένου αιώνα αλλά και με στοιχεία της λαϊκής παράδοσης και αρχέγονους μύθους, στις φωνές των ηρώων έρχονται να προστεθούν και άλλες. Η ελιά, το ποτάμι, ο λαφιάτης, τα πουλιά, ζωντανοί μα και αγαπημένοι νεκροί, νομάδες, πλανόδιοι και μετανάστες, ο καθένας με τον τρόπο του αφηγείται το δικό του κομμάτι της ιστορίας περιδιαβάζοντας τις εποχές και ανασυνθέτοντας το άρωμα της καθεμιάς, σε μια περιοχή που υπήρξε ανέκαθεν σταυροδρόμι εθνικοτήτων, θρησκειών και γλωσσών.
Ένας στοχασμός πάνω στην πορεία της ανθρώπινης μοίρας, όπου φύση και πολιτισμός συνυφαίνονται με το τυχαίο, τον έρωτα, τη μοναξιά αλλά και τον καθαρτήριο ρόλο του γέλιου.
Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Καστανιώτη, 2022, 432 σελ.
Μακάο – Λίλα Κονομάρα
Δύο νουβέλες
Για πρώτη φορά, ύστερα από τόσους μήνες όπου ήμουν βουτηγμένος στην απελπισία, σκέφτηκα πως ίσως όλα αυτά να ’γιναν τελικά για να πραγματοποιήσω το παλιό μου όνειρο. Σαν να μου δινόταν μια δεύτερη ευκαιρία να ξεκινήσω και πάλι τη ζωή μου! Λες και όλα όσα είχαν συμβεί μέχρι τότε να ήταν ένα τεράστιο λάθος που επιτέλους είχε διορθωθεί! Και όσο το σκέφτομαι από τότε, τόσο πιο πολύ το πιστεύω… Για όλους μας, φίλε μου, υπάρχει κάποτε μια δεύτερη ευκαιρία. Αρκεί να μην την αφήσεις να περάσει χωρίς να τη δεις…
Στη νουβέλα “Πεσσών διάταξις”, ο κύριος Μόργκαν, διαβάζοντας μια αρχαία κινέζικη πραγματεία για το σκάκι, βλέπει το παρελθόν του να ξεπηδάει μέσα από τις σελίδες του βιβλίου, φέρνοντάς τον αντιμέτωπο με όλες τις αθέατες πλευρές, τα μυστικά και τα αινίγματα της ζωής του.
Στη δεύτερη νουβέλα, δύο ναυαγοί περισυλλέγονται από ένα πλοίο που διαπλέει τον Ινδικό ωκεανό με προορισμό το Μακάο. Γρήγορα όμως θα διαπιστώσουν πως το ταξίδι αυτό είναι πολύ διαφορετικό από εκείνο που φαντάζονταν.
Με φόντο τα αφηγηματικά μοτίβα της φανταστικής λογοτεχνίας και των ιστοριών μυστηρίου, παρελθόν και παρόν αναδύονται και καταδύονται σ’ ένα αέναο ταξίδι θέτοντας τους ήρωες μπροστά σε κρίσιμα διλήμματα: Τι είναι άραγε πιο σημαντικό; Η αλήθεια ή η ευτυχία; Η μνήμη ή η λήθη;
Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Πεζογράφου- Περιοδικό “Διαβάζω” (2003)
Νουβέλες, Κέδρος, 2019, 216 σελ.
Ο χάρτης του κόσμου στο μυαλό σου – Λίλα Κονομάρα
Ο Βασίλης ζει ήρεμα στον μικρόκοσμο του φαρμακείου του. Η κόρη του Εύα, βιολόγος, διεξάγει μια πρωτοποριακή έρευνα σχετικά με τη θεραπεία του Αλτσχάιμερ. Ο έφηβος γιος του Άρης παίζει μουσική και ονειρεύεται να γυρίσει τον κόσμο.
Τρεις ήρωες, τρεις διαφορετικοί αφηγητές μιας ιστορίας που εκτυλίσσεται στη διάρκεια ενός χρόνου σε μια Αθήνα αλλά και σε μια Ευρώπη με ρευστά σύνορα και ελάχιστες βεβαιότητες.
Ένα τραγικό δυστύχημα ανατρέπει τη ζωή τους, φέρνοντάς τους αντιμέτωπους με τον κοινωνικό τους περίγυρο αλλά και με τον ίδιο τους τον εαυτό, τους φόβους, τις επιθυμίες, τις απώλειες.
Μέσα από τις αναζητήσεις τους αναδύονται ζητήματα της εποχής: η οικονομική κρίση, η κατάρρευση των ανθρωπιστικών αξιών, ο ρόλος της τέχνης απέναντι στην παγκοσμιοποίηση, τα ερωτήματα που θέτει η βιοηθική, οι μετακινήσεις μεμονωμένων ανθρώπων μα και ολόκληρων πληθυσμών, που κουβαλούν όνειρα και μνήμες.
Οι ήρωες καλούνται να περάσουν σ’ ένα άλλο στάδιο της ζωής τους, όσο κι αν επιθυμούν – με σπαραγμό, με τρυφερότητα αλλά και με χιούμορ – να διατηρήσουν τις παλιές τους βεβαιότητες κι ο κόσμος αυτός να παραμείνει αναλλοίωτος.
Μυθιστόρημα, Κέδρος, 2018, 312 σελ.
Μακάο – Λίλα Κονομάρα
Δύο νουβέλες
Μια νύχτα, καθώς περιπλανιόμουν στο λιμάνι, είδα ένα πλοίο να ‘ρχεται από μακριά. Όταν πλησίασε αρκετά, είδα πως λεγόταν “Μακάο” και τότε θυμήθηκα. Είχα ένα θείο κάποτε, αδελφό του πατέρα μου, που είχε φύγει για το Μακάο. Όταν ήμουν μικρός, τα γράμματα που μας έστελνε από κει μ’ έκαναν πάντα να ονειρεύομαι και είχα υποσχεθεί στον εαυτό μου πως μεγαλώνοντας, θα πήγαινα κι εγώ. Βλέπετε, στα μάτια μου, το Μακάο φάνταζε σαν ένα τόπος μαγικός, παραμυθένιος! Δεν πήγα, βέβαια, ποτέ. Οι υποχρεώσεις, η δουλειά, ύστερα η οικογένεια, καταλαβαίνετε… Εκείνη τη νύχτα όμως, όταν είδα αυτό το πλοίο να πλησιάζει προς το μέρος μου, το θεώρησα σαν οιωνό. Για πρώτη φορά, ύστερα από τόσους μήνες όπου ήμουν βουτηγμένος στην απελπισία, σκέφτηκα πως ίσως όλα αυτά να ‘γιναν τελικά για να πραγματοποιήσω το παλιό μου όνειρο. Σαν να μου δινόταν μια δεύτερη ευκαιρία να ξεκινήσω και πάλι τη ζωή μου! Λες και όλα όσα είχαν συμβεί μέχρι τότε να ήταν ένα τεράστιο λάθος που επιτέλους είχε διορθωθεί! Και όσο το σκέφτομαι από τότε, τόσο πιο πολύ το πιστεύω… Για όλους μας, φίλε μου, υπάρχει κάποτε μια δεύτερη ευκαιρία. Αρκεί να μην την αφήσεις να περάσει χωρίς να τη δεις…
Στη νουβέλα “Πεσσών διάταξις”, ο κύριος Μόργκαν, διαβάζοντας μια αρχαία κινέζικη πραγματεία για το σκάκι, βλέπει το παρελθόν του να ξεπηδάει μέσα από τις σελίδες του βιβλίου, φέρνοντάς τον αντιμέτωπο με όλες τις αθέατες πλευρές, τα μυστικά και τα αινίγματα της ζωής του.
Στη δεύτερη νουβέλα, δύο ναυαγοί περισυλλέγονται από ένα πλοίο που διαπλέει τον Ινδικό ωκεανό με προορισμό το Μακάο. Γρήγορα όμως θα διαπιστώσουν πως το ταξίδι αυτό είναι πολύ διαφορετικό από εκείνο που φαντάζονταν.
Με φόντο τα αφηγηματικά μοτίβα της φανταστικής λογοτεχνίας και των ιστοριών μυστηρίου, παρελθόν και παρόν αναδύονται και καταδύονται σ’ ένα αέναο ταξίδι θέτοντας τους ήρωες μπροστά σε κρίσιμα διλήμματα: Τι είναι άραγε πιο σημαντικό; Η αλήθεια ή η ευτυχία; Η μνήμη ή η λήθη;
Τέσσερις εποχές – Λεπτομέρεια – Λίλα Κονομάρα
Το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Λίλας Κονομάρα, τιμημένης το 2003 με το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού Διαβάζω.
Τέσσερις εποχές διαδέχονται η μία την άλλη, συμπυκνώνοντας το άρωμα μιας ολόκληρης ζωής: ένα τεράστιο πιάνο που δεν παίζει ποτέ και εκατόν είκοσι οχτώ ζευγάρια παπούτσια κρυμμένα σ’ ένα δωμάτιο. Μπροστά στο παράθυρο, βαθυκόκκινες ντάλιες μεγαλώνουν μέρα με τη μέρα, αφύσικα θα ‘λεγε κανείς.
Τρεις φωνές ξεδιπλώνουν την ιστορία τους: μια γυναίκα, ένας άντρας, ένας αφηγητής ή μήπως ο ίδιος ο άντρας που ξαναγράφει τα γεγονότα; Παρελθόν και παρόν αναδύονται μέσα από παράλληλους μονολόγους και σιωπές. Παύσεις. Διαχωριστικές παύλες. Ζωές που σκάλωσαν πάνω σε μια λεπτομέρεια.
Στις 11 και 11 ακριβώς – Λίλα Κονομάρα
“Υπάρχει κάποιος θησαυρός / μεγάλος και ξεχωριστός / Όποιος δε θέλει να τον χάσει / Τρεις δοκιμασίες πρέπει να περάσει…”
Με αυτά τα λόγια ξεκινάει για το Νίκο ένα συναρπαστικό ταξίδι γεμάτο περιπέτειες. Μέσα από αυτές τις τρεις δοκιμασίες, έρχεται αντιμέτωπος με άγνωστα γι’ αυτόν πράγματα που του δημιουργούν δεκάδες ερωτήματα: Είναι πράγματι ο Φόβος ένας κίτρινος μικροσκοπικός δράκος; Γιατί ο Ροδέλιος Κρομμύδας ολοένα τσακώνεται με τον Μπάμπη Σκορδάκο; Τι γίνεται κάθε φορά που η Βιολέτα αρχίζει να παίζει βιολί; Γιατί το δωμάτιο με τις επιθυμίες δεν έχει τέλος; Πότε οι νεράιδες μας φέρνουν πίσω τα όνειρά μας; Τι δουλειά έχει ένας μπούφος, ένας κοκκινολαίμης και ένας τσαλαπετεινός σ’ έναν αγώνα μπάσκετ;
Παροιμίες, μύθοι, αινίγματα και τραγούδια αποκαλύπτουν σταδιακά όλο τον πλούτο της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας και της λαϊκής μας παράδοσης σχετικά με τους δεσμούς του ανθρώπου με τη φύση. Συγχρόνως, αυτό το ταξίδι αποτελεί μια μύηση στα μυστήρια της ζωής, τους φόβους, τα όνειρα και τις επιθυμίες μας.
Η αναπαράσταση – Λίλα Κονομάρα
Ο συγγραφέας Ανδρέας Παράσχος εξαφανίζεται. Ένα χρόνο μετά, ένας φίλος του ακαδημαϊκός αρχίζει να γράφει τη βιογραφία του. Μέσα από μαρτυρίες συγγενών και φίλων, αλλά και από μια σειρά επιστολών που είχε ανταλλάξει ο Παράσχος με την ομότεχνή του Έλλη Στεργίου, ανασυντίθεται σταδιακά η πορεία του προικισμένου πεζογράφου που αναμετριέται με τη ζωή όπως αναμετριέται με τις λέξεις, τα κείμενα, τις ιδέες. Ένα μυστήριο μοιάζει ωστόσο να καλύπτει τις έρευνες του βιογράφου.
Ο αναγνώστης περιπλανιέται στην Ξάνθη των πλούσιων καπνεμπόρων, των πομάκικων χωριών και των θρησκευτικών και κοινωνικών αντιθέσεων, στη Σαμοθράκη, στο Παρίσι και στο Βερολίνο, αλλά κυρίως στις εσωτερικές διαδρομές του Ανδρέα Παράσχου.
Είναι όμως δυνατό να ανασυσταθεί μια ζωή μέσα από σπαράγματα και αφηγήσεις τρίτων; Ποια είναι τα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη μυθοπλασία; Μπορεί η γλώσσα σήμερα να σημάνει τον κόσμο;
Το δείπνο – Λίλα Κονομάρα
Ένα δείπνο μεταξύ φίλων μια όμορφη καλοκαιρινή βραδιά. Αβρότητες, γέλια, ανάλαφρες κουβέντες… Μέχρι που η εικόνα ανατρέπεται.
Αυτό είναι ένα βιβλίο για το τυχαίο και την ευθύνη. Κανένα από τα πρόσωπα της ιστορίας δεν φαντάζεται την απρόβλεπτη αλληλουχία γεγονότων που θα θέσει σε τροχιά εκείνη η βραδιά ούτε τον καθοριστικό ρόλο που θα παίξει η επιλογή του ενός στη ζωή του άλλου.
Μέσα από ημερολογιακές καταγραφές, εξιστορήσεις και εσωτερικούς μονόλογους, μια αρχαιολόγος, ένας αποτυχημένος μουσικός, μια οικιακή βοηθός από την Άπω Ανατολή ξετυλίγουν το μίτο της αφήγησης σε τρεις διαφορετικούς τόπους: τη σύγχρονη Αθήνα, τον αρχαιολογικό χώρο της Κέρου και τη Νέα Υόρκη.
Το αφήγημα της Λίλας Κονομάρα είναι ένα βιβλίο για την ανθρώπινη συνθήκη σ’ έναν κόσμο που κλονίζεται και καταρρέει. Για το σώμα και τη βία, τον έρωτα, τη φθορά. Για ήρωες που αδυνατούν να ζήσουν τα όνειρά τους.
Οι ανησυχίες του γεωμέτρη – Λίλα Κονομάρα
Επιβάτες στο ίδιο καράβι, ο Θουκυδίδης, ο Μακρυγιάννης, ο Οιδίποδας, ο Ορφέας και ο Καραγκιόζης, μακρονησιώτες, μετανάστες, εραστές, περιηγητές, ιερείς και ποιητές, ήρωες τρανοί και ανώνυμοι άνθρωποι διατρέχουν τους αιώνες.
Ακολουθώντας τον μίτο που συνδέει καθετί σύγχρονο με το αλλοτινό και το παντοτινό, καθετί προσωπικό με το συμβολικό και το συλλογικό, τα δώδεκα διηγήματα της συλλογής αποτελούν έναν στοχασμό πάνω σε ζητήματα που διαποτίζουν την Ιστορία, διακλαδίζονται σε μονοπάτια του ονείρου και του φανταστικού και περνούν στους αντίποδες του μύθου, για να αφηγηθούν την ανθρώπινη περιπέτεια με την ακρίβεια μα και την αβεβαιότητα του γεωμέτρη.
Πηγές: Biblionet, Πόλις, Μεταίχμιο, Εκδόσεις Παπαδόπουλος, Εκδόσεις Κέδρος, Εκδόσεις Καστανιώτη