Σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο Aθηνών, αλλά ασχολείται με τη λογοτεχνία από τα παιδικά του χρόνια δημοσιεύοντας κείμενα του στο περιοδικό “Διάπλαση των Παίδων”. Tην πρώτη του εμφάνιση στα Γράμματα την κάνει το 1969 συμμετέχοντας σε ανθολογία νέων πεζογράφων και μετά από δέκα χρόνια κυκλοφορεί το πρώτο του βιβλίο. O Mάνος Kοντολέων ασχολείται με όλα τα είδη του πεζού λόγου: μυθιστόρημα, νουβέλα, διήγημα, παραμύθι και δοκίμιο. Eίναι ταχτικός συνεργάτης διαφόρων περιοδικών και εφημερίδων (Aυγή, Bήμα, Διαβάζω, Tραμ, Πόρφυρας, Λέξη κ.ά) όπου και δημοσιεύει κριτικές, άρθρα και λογοτεχνικά κείμενα. Είναι μέλος συντακτικής επιτροπής του περιοδικού “Διαδρομές στο χώρο της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους”. Γράφει σενάρια τηλεοπτικών προγραμμάτων για παιδία με θέματα γύρω από το βιβλίο και κάνει πολύ συχνά ομιλίες για τα προβλήματα και τους στόχους της Λογοτεχνίας για παιδία και νέους. Bιβλία του έχουν κατά καιρούς βραβευθεί από την Eταιρία Eλλήνων Λογοτεχνών και από τον Kύκλο του Eλληνικού Παιδικού Bιβλίου. Kείμενα του (διηγήματα και άρθρα) περιλαμβάνονται σε διάφορες ανθολογίες πεζογραφίας και δοκιμίου. O Mάνος Kοντολέων ζει στην Aθήνα μαζί με τη γυναίκα του και τα δυο παιδιά τους.
Αφήγηση (1981)
Ενα κι ένα κάνουν όσα θες (1981)
Αποφάσισα να σκοτώσω τον Ερμόλαο (1989)
Τα φώτα! είπε (1995)
Με στοιχεία προσωπικών συνεντεύξεων (1996)
Ιστορία Ευνούχου (2000)
Ερωτική Αγωγή (2003)
Λεβάντα της Ατκινσον (2009)
Μέλι κόλλησε στα χείλι (2013)
Δυο φορές Ανοιξη (2014)
Δάχτυλα πάνω στο σώμα της (2015)
Η Κασσάνδρα στη Μαύρη Άμμο (2018)
Οι σκιές της Κλυταιμνήστρας (2021), Εκδόσεις Πατάκη
Σαν Μήδεια (2023), Εκδόσεις Πατάκη
Διηγήματα
Κι η σιδερώστρα έκοβε την τηλεόραση στα δυο (1982)
Ερωτικές ιστορίες μιας παιδικής ηλικίας (1992)
Δόξα και δάκρυ (2000)
Στο περιθώριο (2000)
Σχεδόν έρωτας (2006)
Κι η σιδερώστρα έκοβε την τηλεόραση στα δυο (2019), Openbook.gr (E)
Παιδική και εφηβική λογοτεχνία
Κάποτε στην Ποντικούπολη (παραμύθι) (1979)
Η Γη, το σπίτι μου – Εξι Παραμύθια για το περιβάλλον (1979)
Ο Φωκίων ήταν ελάφι (παραμύθι) (1979)
Η Αννα και το τζιτζίκι (παραμύθια) (1980)
Ο Εέ από τ’ άστρα (μυθιστόρημα) (1981)
Γάντι σε ξύλινο χέρι (διηγήματα) (1986)
Οι δυο τους κι άλλοι δύο (1987)
Ενα συρτάρι γεμάτο όνειρα (παραμύθια) (1988)
Το 33 (1989)
Το ταξίδι που σκοτώνει (1989)
Δυο ιστορίες που ρωτάνε (διηγήματα) (1990)
Η Μάρω πάει… (4 βιβλία) (1991)
Μαγική Μητέρα (διηγήματα) (1992)
Πέτρινα καθίσματα (Ιστορίες από το αρχαίο θέατρο) (1992)
Δομήνικος (μυθιστόρημα) (1992)
Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει (παραμύθια) (1993)
Ο αδελφός της Ασπασίας (μυθιστόρημα) (1993)
Ο Ορέστης και το υπόγειο (διηγήματα) (1995)
Γεύση πικραμύγδαλου (1995)
Τα φαντάσματα της σοφίτας (μυθιστόρημα) (1996)
Μάσκα στο φεγγάρι (1997)
Τα σιδερένια παπούτσια (λαϊκά παραμύθια) (1998)
Η ιστορία του σκύλου Θα Δείξει (μυθιστόρημα) (1999)
Ροκ Ρεφρέν (1999)
Παραμύθια από τόπους της Αφρικής (2002)
Παραμύθια από τόπους της Ασίας (2002)
Οι κάλτσες με τα δώρα (2003)
Παραμύθια από τόπους της Λατινικής Αμερικής (2004)
“Μαζί θα περάσουμε το χειμώνα” είπε το έλατο (2004)
Μια ιστορία του Φιοντόρ (2004)
Χρυσαφένια, ασημένια νύχτα Χριστουγεννιάτικη (2005)
Τα σιδερένια παπούτσια (2005)
Σκανταλιές κι ανοησίες για ένα… γλυκό κεράσι (2006)
Παραμύθια από τόπους της Μεσογείου (2006)
Το τριαντάφυλλο των Χριστουγέννων (2007)
Το πρώτο λουλούδι (2008)
Νεράιδα πάνω στο έλατο (2008)
Πολύτιμα δώρα (2009)
Καλέ, πνίγομαι… (2009)
Ελίτσα ή Παπαρούνα (2009)
Ο χαρταετός της Σμύρνης (2009)
Ανίσχυρος άγγελος (2010)
Δε με λένε Ρεγγίνα, Αλεχ με λένε (2011)
Μανόλο και Μανολίτο (2013)
Το νησί της ροδιάς (2014)
Ιστορίες για τα δικά μου Χριστούγεννα (2015)
Μανόλο Μανολίτο και… Μανουήλ (2016)
Αμαρτωλή πόλη (2016)
Η άτυχη μέρα του Λάκη και της Λόλας. Η τυχερή μέρα της θείας Λιλής (2017)
Φιλαράκια (2018)
Οι δίδυμοι ήλιοι της Ποντικούπολης (2020), Εκδόσεις Πατάκη
Το νησί με τις λέξεις που αγαπάνε (2020), Εκδόσεις Πατάκη
Η Μάσκα του Καπιτάνο (2021), Εκδόσεις Πατάκη
Ο χαρταετός της Σμύρνης (2022), Άγκυρα
Ο άλλος (2022), Εκδόσεις Πατάκη
Με το ίδιο όνομα (2023), Καλειδοσκόπιο
Μάσκα στο φεγγάρι (2023), Εκδόσεις Πατάκη
Ποτέ πιο πριν… (2023), Εκδόσεις Πατάκη
Αφηγήσεις
Αφήγηση (2017)
Θεατρικά
Η τέταρτη εποχή (2005)
Ειδικές Εκδόσεις
Δόξα και δάκρυ (2000)
Τι κέρδισε ο Αλκης και… τι έχασε ο Λάκης (2009)
Δοκίμια-Μελέτες
Απόψεις για την Παιδική Λογοτεχνία (1988)
Συλλογικά έργα
Το βιβλίο των διακοπών μου για παιδιά που τελείωσαν την τετάρτη δημοτικού (1986)
Το βιβλίο των διακοπών μου για παιδιά που τελείωσαν την πέμπτη δημοτικού (1986)
Το βιβλίο των διακοπών μου για παιδιά που τελείωσαν την πρώτη δημοτικού (1989)
Το βιβλίο των διακοπών μου για παιδιά που τελείωσαν τη δευτέρα δημοτικού (1989)
Το βιβλίο των διακοπών μου για παιδιά που τελείωσαν την έκτη δημοτικού (1989)
Αθάνατη ιδέα (1996)
Αθήνα, διαδρομές και στάσεις (1999)
Δόξα και δάκρυ (2000)
Τόπος αλλού: θαλάσσιοι τόποι στη λογοτεχνία για παιδιά και νέους (2003)
Κοκτέιλ μολότοφ (2003)
Δόξα και δάκρυ (2004)
Βλέπω το σημερινό κόσμο (2007)
Φιλαναγνωσία και σχολείο (2008)
Το σχολικό ημερολόγιο των βιβλιοφάγων 2008-2009 (2008)
12 δώρα για τα Χριστούγεννα (2008)
Σύγχρονη εφηβική λογοτεχνία (2011)
Καινοτόμες δράσεις ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας των μαθητών (2012)
Γράμμα σ’ ένα παιδί για τη φιλαναγνωσία (2012)
Ιστορίες φιλαναγνωσίας (2013)
Ιστορίες ταχυδρομείου (2014)
Τα πάθη στη λογοτεχνία (2016)
Φεύγει έρχεται (2017)
Ωρολογιακοί μηχανισμοί (2018)
Ημερολόγιο 2020: 1821, Λογοτεχνία και επανάσταση (2019), Εκδόσεις Πατάκη
Γιώργος και Γαλάτεια Σουρέλη, Ζωή όλο φως! (2019), Εν πλω
Μέσα από σένα (2020), 24 γράμματα
Βραβεία
Επαινος Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών, “Κι η σιδερώστρα έκοβε την τηλεόραση στα δυο” (1982)
Τιμητική διάκριση Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, “Γάντι σε ξύλινο χέρι” (1986)
Βραβείο Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, “Οι δυο τους κι άλλοι δύο” (1987)
Τιμητικός πίνακας Διεθνούς Οργάνωσης Βιβλίων για παιδιά, “Δομήνικος” (ΙΒΒΥ, 1992)
Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος, “Μάσκα στο φεγγάρι” (1997)
Επαινος Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών για το παραμύθι “Ο Φωκίων ήταν ελάφι”
Βραβείο Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών για το μυθιστόρημα “Ο Εέ από τ’άστρα”
Σαν Μήδεια – Μάνος Κοντολέων
«Σαν Μήδεια!» λένε. Αλλά ποια ήταν η Μήδεια; Ναι, ξέρω!
Γνωστή τόσους αιώνες τώρα για εκείνες τις μέρες που βρέθηκε πρόσφυγας στην Κόρινθο, που ο Ιάσονας την εγκατέλειψε και εκείνη για να τον εκδικηθεί σκοτώνει τα δυο παιδιά τους. Τα πιο πριν γεγονότα της ζωής της ίσως ελάχιστοι και ελάχιστα τα γνωρίζουν. Εντάσσονται όλα σχεδόν στην εξιστόρηση της Αργοναυτικής Εκστρατείας, που σημαίνει πως έχουν να κάνουν με τα σχέδια του ίδιου του Ιάσονα και τη βοήθεια που η Μήδεια του προσέφερε. Βοηθός εκείνου η ίδια, ασπίδα προστασίας του.
Ποιες, όμως, οι δικές της σκέψεις; Ποια τα δικά της όνειρα;
Μια γυναίκα που παίρνει απάνω της τη ρετσινιά της σατανικής μάγισσας για να εξυπηρετήσει τον εραστή της και που στη συνέχεια βάφει τα χέρια της με το αίμα των παιδιών της για να εκδικηθεί τον προδότη του έρωτά της.
Παιδοκτονία για λόγους ερωτικής εκδίκησης.
Δε με έπειθε αυτή η ερμηνεία.
Κι έτσι αποφάσισα να διαβάσω με άλλη ματιά μια παλιά ιστορία και στη συνέχεια να γράψω το μυθιστόρημα μιας κάπως διαφορετικής γυναίκας.
Σαν Μήδεια, λοιπόν, και ο τίτλος του.
Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Πατάκη, 2023, 144 σελ.
Ποτέ πιο πριν… – Μάνος Κοντολέων
Η Ανίκα ζει μαζί με τον πατέρα της και τη θεία της πάνω από δεκαπέντε χρόνια σε μια χώρα του Βορρά.
Η ίδια, όπως βέβαια και οι δικοί της, έχει γεννηθεί σε μακρινή χώρα της Ανατολής, αλλά ένα τραγικό γεγονός, που συνέβη όταν η Ανίκα ήταν ακόμα δύο χρονών, ανάγκασε όλη την οικογένεια να μεταναστεύσει και να μετακομίζει διαρκώς ολοένα πιο βόρεια.
Η Ανίκα καταπιέζεται από τα αυστηρά ήθη της πατρίδας της, τα οποία οι δικοί της θέλουν να της επιβάλουν.
Είναι στην εφηβεία, αναζητά τρόπους να εκπληρώσει τα προσωπικά της όνειρα, ο έρωτας μπαίνει στη ζωή της… Κι ενώ η Ανίκα προσπαθεί να βρει τον δικό της βηματισμό, το παλιό οικογενειακό μυστικό
έρχεται να υπενθυμίσει πως, σε κάποιες περιοχές της γης, η ελεύθερη έκφραση των συναισθημάτων είναι κάτι απαγορευμένο.
Μια ιστορία για τις ατομικές ελευθερίες και την ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών.
Παιδική και εφηβική λογοτεχνία, Εκδόσεις Πατάκη, 2023, 168 σελ.
Μάσκα στο φεγγάρι – Μάνος Κοντολέων
Κρατικό Βραβείο
Ο Νικήτας και η Κλειώ είναι ερωτευμένοι. Κι οι δύο έχουν προβλήματα επικοινωνίας με τους δικούς τους. Αισθάνονται πως αδικούνται, πνίγονται. Θέλουν να αντιδράσουν. Η Έλλη Κωλέτη είναι η νέα φιλόλογος που τοποθετήθηκε στο σχολείο τους. Μια νέα γυναίκα, που θέλει να κάνει το μεταπτυχιακό της πάνω στον τρόπο που έπαιξε ένας μεγάλος ηθοποιός -ο Λουκάς Αλεξίου-, ο οποίος όμως αυτοκτόνησε στην πιο ώριμη στιγμή της καριέρας του. Η ίδια η Έλλη έχει δει τον Αλεξίου να παίζει μόνο μια φορά, όταν ήταν ακόμη έφηβη. Η έντονη προσωπικότητα του ηθοποιού την είχε τόσο συγκλονίσει, που από τότε μέχρι σήμερα δεν μπορεί να τον ξεχάσει. Η νεαρή φιλόλογος αποφασίζει να προτείνει στους δύο μαθητές της να ψάξουν μαζί και να βρουν τι έκρυβε ο Αλεξίου πίσω από μια μάσκα. Μα όταν κάποτε το μυστικό αυτό θα φανερωθεί, τότε μια άλλη πρόταση σκέψης και ζωής θα έχει προσφερθεί στην Έλλη, την Κλειώ και τον Νικήτα.
Ευθύνη Υποσειράς: Μάνος Κοντολέων
Ημερομηνία Πρώτης Έκδοσης: 1997
Κρατικό Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου 1998
Παιδική και εφηβική λογοτεχνία, Εκδόσεις Πατάκη, 2023, 512 σελ.
Με το ίδιο όνομα – Μάνος Κοντολέων
Το πέτρινο σπίτι χτισμένο σε πλαγιά. Μπροστά του ένας πορτοκαλεώνας, από την πίσω την αυλή ξεχώριζε το δάσος με τις Φιλύρες. Εκεί ο παππούς έφτιαχνε τις ιστορίες του. Εκεί ξέσπασε και η φωτιά που όλα τα έκαψε.
Αλλά ο παππούς ήξερε να κάνει τα όνειρά του αλήθεια… Μου έμαθε και μένα, τον εγγονό του, τον τρόπο. Κι εγώ τον δωρίζω σε σένα. Με τον παππού έχω το ίδιο όνομα. Με σένα τα ίδια όνειρα… Υποθέτω.
Τον είχα πιστέψει.
Με τον πατέρα και τη μητέρα επιστρέψαμε στον άλλο τόπο. Μεγάλωνα, μάθαινα όλα όσα η ζωή προσφέρει σε ένα παιδί που μεγαλώνει.
Μα πέρα και πίσω από τα μαθήματα της καθημερινότητας, ήταν και όσα γνώριζα από τις ιστορίες που ο παππούς μού είχε κάποτε στείλει μέσα σε μεγάλους κίτρινους φακέλους. Τις διάβαζα πια, ξανά και ξανά. Καθεμιά και για ένα φυτό, δέντρο ή λουλούδι· καθεμιά τους και για μια ιδέα, ένα συναίσθημα, κάποιο ιδανικό.
Συχνά λέμε πως «η ζωή συνεχίζεται». Αλλά δεν το λέμε σωστά – «τη ζωή εμείς τη συνεχίζουμε», αυτό θα πρέπει και να λέμε και να θυμόμαστε.
Ο Μάνος Κοντολέων για να αποδείξει αυτή τη φράση έγραψε τούτο το βιβλίο. Και το βλέπει ως αφορμή για μια συζήτηση, ως αφορμή να μοιραστεί τούτη τη σκέψη του με περισσότερους. Και στη συνέχεια ελπίζει πως η δική του αυτή ιστορία ίσως γίνει στάση ζωής σε έναν από εμάς. Σ’ έναν αναγνώστη του.
Κι αυτός με τη σειρά του… Γράψει τη δική του.
Κάπως έτσι, λοιπόν, ξεκίνησε η ιδέα για να γραφτεί αυτή η ιστορία που μιλά για το πως αξίζει κανείς να βλέπει τη σχέση του τώρα με το χτες, το τι σημαίνει να ζεις άλλοτε μέσα στη φύση κι άλλοτε σε μια πόλη, τι σημαίνει να θυμάσαι και τι να δημιουργείς. Το ότι ο πολιτισμός δεν κληρονομείται μόνο, αλλά και κατακτάται.
Μέσα στο κείμενο συνυπάρχουν περιγραφές φυσικών καταστροφών, όπως μια μεγάλη πυρκαγιά, με αφηγήσεις πανάρχαιων μύθων δημιουργίας στοιχείων της Φύσης, ενώ παράλληλα εξελίσσονται οι ανθρώπινες σχέσεις διαμορφώνοντας το ίδιο το μέλλον του ανθρώπου.
Ένα βιβλίο με αληθινά γεγονότα, αλλά και μύθους για τόπους που αγαπάμε, μια αφήγηση για όσους ακούνε στο ίδιο με το δικό μας όνομα, έχουν το ίδιο όνειρο.
Εικονογράφηση: Φωτεινή Στεφανίδη
Παιδική και εφηβική λογοτεχνία, Καλειδοσκόπιο, 2023, 64 σελ.
Ο άλλος – Μάνος Κοντολέων
Γεννηθήκανε κι οι δυο την ίδια μέρα, την ίδια χρονιά. Ο Βάιος και ο Φώτος.
Μα μέχρι εκείνο το καλοκαίρι, του 1990, δεν είχε τύχει να συναντηθούν.
Και κανείς άλλος δεν τους είχε δει τον έναν δίπλα στον άλλον.
Μέχρι το πρωινό που η Έλσα πρόσεξε την απόλυτη ομοιότητά τους.
Τον έναν τον ήξερε – ο Βάιος ήταν συμμαθητής της· το αγόρι της.
Ο άλλος –αργότερα θα μάθαινε πως τον λέγανε Φώτο– ποιος μπορεί να ήταν;
Μια ιστορία όπου το παρελθόν εισβάλλει στο παρόν και ξαφνικά τα καλά κρυμμένα μυστικά φωτίζονται. Μα ακόμα και μετά την αποκάλυψη, εξακολουθεί να παραμένει το ερώτημα: ποιος είναι Εκείνος και ποιος ο Άλλος;
Παιδική και εφηβική λογοτεχνία, Εκδόσεις Πατάκη, 2022, 224 σελ.
Ο χαρταετός της Σμύρνης – Μάνος Κοντολέων
Στο Άμστερντάμ γίνεται μια ληστεία.
Και μια ηλικιωμένη γυναίκα προσφέρει τη συμπαράστασή τους σε δυο φοβισμένους τουρίστες.
Και ξαφνικά το παρελθόν εισβάλει στο σήμερα.
Κι ένας χαρταετός από τον ουρανό της Σμύρνης, πετά πάνω από το στάδιο που γίνονται οι Ολυμπιακοί Αγώνες.
Μια ιστορία απρόβλεπτη, μια ιστορία που μιλά για τις δυο μεγάλες αγάπες ενός άντρα -μια πόλη και μια γυναίκα.
Εικονογράφηση: Ελένη Τσακμάκη
Ημερομηνία Πρώτης Έκδοσης: 2009
Παιδική και εφηβική λογοτεχνία, Άγκυρα, 2022, 64 σελ.
Οι σκιές της Κλυταιμνήστρας – Μάνος Κοντολέων
“Όπως οι περισσότεροι από εμάς, που, μόλις ακούσουν τη λέξη Κλυταιμνήστρα, σκέφτονται έναν φόνο εκδίκησης, έτσι κι εγώ αναζήτησα να μεταφέρω σε ένα δικό μου μυθιστόρημα την ανάπτυξη του χαρακτήρα μιας γυναίκας που, για συγκεκριμένους λόγους, αποφασίζει να δολοφονήσει τον άνδρα της. Αλλά πολύ σύντομα κατανόησα πως η πλέον τραγική στιγμή της Κλυταιμνήστρας, αυτή που την τοποθετεί στην εξέχουσα θέση που κατέχει στο πάνθεον των ηρωίδων του αρχαίου δράματος, δεν μπορεί να είναι τόσο ο φόνος που διέπραξε, όσο κυρίως η δολοφονία της από τον ίδιο της τον γιο.
Μια μάνα την ώρα που βλέπει το παιδί της να τη σκοτώνει – αυτή ήταν η Κλυταιμνήστρα που εγώ ήθελα να αναπλάσω. Και τότε δίπλα της ήρθε και στάθηκε αυτός ο γιος – ο Ορέστης. Και η φοβερή στιγμή ενός άνδρα που δολοφονεί την ίδια τη μάνα του.
Οπότε το μυθιστόρημά μου απέκτησε δύο διαχρονικούς θύτες, που όμως είναι τελικά και οι ίδιοι από τα χαρακτηριστικότερα θύματα όσων υπέκυψαν στη γοητεία της εξουσίας. Μα αυτή, άλλωστε, δεν είναι και η κατάρα του οίκου των Ατρειδών;”
Μ.Κ.
Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Πατάκη, 2021, 216 σελ.
Η Μάσκα του Καπιτάνο – Μάνος Κοντολέων
Ο Φιλ –δεκατετράχρονος έφηβος– αναζητά τρόπους να ξεπεράσει την ψυχρότητα με την οποία τον μεγάλωσαν οι γονείς του, αλλά και να μπορέσει κάποια στιγμή να μιλήσει χωρίς να μπλέκονται γράμματα και συλλαβές μέσα στο στόμα του.
Η Λάουρα, εκείνη η περίεργη γυναίκα που γνωρίζει όταν πάει να μείνει στο σπίτι του παππού του, θα σταθεί αφορμή να μάθει ο Φιλ για την ύπαρξη του Καπιτάνο.
Αλλά τι είναι αυτός ο Καπιτάνο; Σκληρός και άκαρδος ήρωας ενός παλιού κόμικ ή κάποιος που ο Φιλ θα ήθελε να του έμοιαζε;
Μια απρόβλεπτη ιστορία μυστηρίου, όπου οι καθημερινοί άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με τους υπόγειους φόβους τους και τις κρυμμένες ενοχές τους.
Σύγχρονη Λογοτεχνία για Νέους
Παιδική και εφηβική λογοτεχνία, Εκδόσεις Πατάκη, 2021, 208 σελ.
Το νησί με τις λέξεις που αγαπάνε – Μάνος Κοντολέων
Ένα Νησί που σιγά σιγά καταστρέφεται… Γιατί, όμως; Ο ηγεμόνας του Νησιού ανησυχεί. Ποια απόφαση να πάρει; Ίσως έξι φάκελοι που ο καθένας κρύβει και μια ιστορία να μπορέσουν να δώσουν τη λύση. Όμως ποιοι τις έγραψαν; Και θα μπορέσουν αυτοί κάτι να κάνουν;
Ναι – μάλλον έφτασε η εποχή των εκλεκτών. Ο ηγεμόνας πρέπει να πάρει την απόφασή του.
Ένα ασυνήθιστο μυθιστόρημα – φαντασίας, συμβολισμών ή μήπως μιας περιπέτειας, χωρισμένης σε τρία μέρη; Όπως θέλει το διαβάζει κανείς. Μια πρόταση-στάση ζωής που την προσφέρουν… λέξεις που μιλάνε για την αγάπη.
Παιδική και εφηβική λογοτεχνία, Εκδόσεις Πατάκη, 2020, 112 σελ.
Οι δίδυμοι ήλιοι της Ποντικούπολης – Μάνος Κοντολέων
Αρκετά παλιά η ιστορία που θα διαβάσει ο αναγνώστης σε αυτό το βιβλίο.
Μια φορά κι έναν καιρό στην Ποντικούπολη, θα λέγαμε αν ήταν παραμύθι… Μα ήταν;
Έτσι, κάποτε, αναρωτιόντουσαν όσοι αποφασίζανε να αφηγηθούν το τι συνέβηκε σε ένα μικρό χωριό, φημισμένο για το τυρί που φτιαχνότανε στο Τυροκομείο του. Λοιπόν, τα όσα στ’ αλήθεια τότε διαδραματίστηκαν τώρα σε αυτό το βιβλίο έχουν γραφτεί. Κι έτσι όλοι πια μπορούν να μάθουν για την Κάλη και τον Λανσελίνο της, για τον Βαρονέτο και τη Λαλούσα του, για το Υπόγειο Αρχοντικό του Βαρόνου Πανταλέων του Δέκατου, για το φαφούτικο Τσακάλι του και για τη σπιούνα Κουκουβάγια. Και για άλλους πολλούς ακόμα – όλους που ζήσανε αυτή τη μοναδική περιπέτεια κάτω από το φως των δίδυμων ήλιων.
Όλα αυτά… Κι άλλα πολλά…
“Κάποτε στην Ποντικούπολη!…” θα λέγαμε αν ήταν παραμύθι.
Μα…
Όχι, δεν ήταν!
Εικονογράφος: Μυρτώ Δεληβοριά
Παιδική και εφηβική λογοτεχνία, Εκδόσεις Πατάκη, 2020, 126 σελ.
Ερωτική αγωγή – Μάνος Κοντολέων
Η “Ερωτική αγωγή” είναι ένα μυθιστόρημα αφιερωμένο στον εικοστό αιώνα, ένα μυθιστόρημα για τον έρωτα και τον ερωτισμό, αλλά και για τις σημαντικές ιδεολογίες και τις μεγάλες διαψεύσεις του αιώνα που έφυγε.
Από τους οίκους ανοχής των Ιωαννίνων στις αρχές του 1900 ως τις ιστοσελίδες των ερωτικών κόμβων του Internet του τέλους της εκατονταετίας, η «Ερωτική αγωγή» είναι η δύναμη που κινεί τις πράξεις και τα πάθη ενός πατέρα κι ενός γιου…
Ο Χρήστος Βαλλής, ο πατέρας, γεννιέται στα 1910 σ’ ένα χωριό της Ηπείρου. Γρήγορα θα θελήσει να ξεφύγει από τη μιζέρια του τόπου καταγωγής του και, αφού τελειώσει τις εγκύκλιες σπουδές του στα Ιωάννινα, θα κατέβει στην Αθήνα, όπου σύντομα θα διοριστεί σε μεγάλο κρατικό οργανισμό, θα πάρει πτυχίο από το πανεπιστήμιο, θα παντρευτεί κόρη πλούσιου επιχειρηματία.
Οι γυναίκες θα του προσφέρουν όχι μόνο την ηδονή, αλλά και την κοινωνική και οικονομική στήριξη. Γι’ αυτό και όταν μένει γρήγορα χήρος θα θελήσει να αναπτύξει τις δικές του επιχειρηματικές ανησυχίες δημιουργώντας ένα πλέγμα οίκων ανοχής -σπιτιών του έρωτα, πιο σωστά- όπου οι παρεχόμενες σε αυτούς υπηρεσίες θα χαρακτηρίζονται από ποιότητα και φαντασία. Αργά μα σταθερά, ο Χρήστος αμυνόμενος θα στραφεί προς τις Τέχνες, καθώς αυτές θα του προσφέρουν την επιβεβαίωση της θεωρίας του και τους τρόπους άμυνάς του απέναντι στην αποπροσωποποίηση της σεξουαλικής έκφρασης.
Πολύ φυσιολογικά θα χρίσει διάδοχο και συνεχιστή του έργου του το γιο του, τον Άρη. Μόνο που αυτός, όταν θα αποδεχτεί το ρόλο, θα διαπιστώσει ότι οι όροι του παιχνιδιού έχουν αλλάξει… Και ο Άρης Βαλλής, στην προσπάθειά του να υπερασπιστεί το πατρικό όραμα, θα βρεθεί να βιώνει μια ουτοπία.
Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Πατάκη, 2020, 523 σελ.
Κι η σιδερώστρα έκοβε την τηλεόραση στα δυο – Μάνος Κοντολέων
Η συλλογή διηγημάτων “Κι η σιδερώστρα έκοβε την τηλεόραση στα δυο” είναι η πρώτη εμφάνιση του Μάνου Κοντολέων στο είδος αυτό της πεζογραφίας.
Κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1982 από τις Εκδόσεις Καστανιώτη.
Τα κείμενα της συλλογής δημιουργούν μικρά πορτραίτα ανθρώπων που κυκλοφορούν ανάμεσά μας, μέσα στα όρια μιας αστικής περιοχής, έτσι όπως ορίζεται από μια σιδερώστρα και μια οθόνη τηλεόρασης.
Στην έκδοση αυτή, έχουν προστεθεί ως συμπλήρωμα και δυο ακόμα διηγήματα που αποτελούν και την πρώτη εμφάνιση του ΜΚ στα ελληνικά γράμματα. Παρά την εμφανή συγγραφική τους ‘αμηχανία’, ο δημιουργός τους δεν θέλησε να τα αφήσει… έκθετα. Κι άλλωστε θεωρεί πως θεματικά μπορεί να θεωρηθούν πρόδρομοι των όσων μετέπειτα ακολούθησαν και χαρακτηρίζουν τις συγγραφικές εμμονές του.
Υπεύθυνος Σειράς: Γιάννης Φαρσάρης
Διηγήματα, OpenBook.gr, E-book, 2019, 94 σελ.
Αποφάσισα να σκοτώσω τον Ερμόλαο – Μάνος Κοντολέων
Ο ήρωας αυτού του μυθιστορήματος είναι ένα πλάσμα που μπορεί να ζει μέσα στην απόλυτη ελευθερία εκφράσεων και διαθέσεων. Μέχρις ότου γνωρίζει την Ανθή… Την ερωτεύεται. Αλλά η Ανθή είναι υποχείριο στις προθέσεις του Ερμόλαου -ενός μεταπράτη συναισθημάτων και εμπόρου ονείρων. Μέσω της Ανθής, λοιπόν, ο ήρωάς μας από ελεύθερος μετατρέπεται σε σκλάβο. Κι έτσι αποφασίζει να σκοτώσει τον Ερμόλαο. Μα θα είναι αυτό αρκετό; Ένας φόνος ολοκληρώνει μια ατομική επανάσταση ή μήπως απλά και μόνο στιγμιαία την εκτονώνει και τελεσίδικα την παραπλανά;
Μυθιστόρημα
Ερωτική αγωγή – Μάνος Κοντολέων
Η «Ερωτική αγωγή» είναι ένα μυθιστόρημα αφιερωμένο στον εικοστό αιώνα, ένα μυθιστόρημα για τον έρωτα και τον ερωτισμό, αλλά και για τις σημαντικές ιδεολογίες και τις μεγάλες διαψεύσεις του αιώνα που έφυγε.
Από τους οίκους ανοχής των Ιωαννίνων στις αρχές του 1900 ως τις ιστοσελίδες των ερωτικών κόμβων του Internet του τέλους της εκατονταετίας, η «Ερωτική αγωγή» είναι η δύναμη που κινεί τις πράξεις και τα πάθη ενός πατέρα κι ενός γιου…
Ο Χρήστος Βαλλής, ο πατέρας, γεννιέται στα 1910 σ’ ένα χωριό της Ηπείρου. Γρήγορα θα θελήσει να ξεφύγει από τη μιζέρια του τόπου καταγωγής του και, αφού τελειώσει τις εγκύκλιες σπουδές του στα Ιωάννινα, θα κατέβει στην Αθήνα, όπου σύντομα θα διοριστεί σε μεγάλο κρατικό οργανισμό, θα πάρει πτυχίο από το πανεπιστήμιο, θα παντρευτεί κόρη πλούσιου επιχειρηματία.
Οι γυναίκες θα του προσφέρουν όχι μόνο την ηδονή, αλλά και την κοινωνική και οικονομική στήριξη. Γι’ αυτό και όταν μένει γρήγορα χήρος θα θελήσει να αναπτύξει τις δικές του επιχειρηματικές ανησυχίες δημιουργώντας ένα πλέγμα οίκων ανοχής –σπιτιών του έρωτα, πιο σωστά– όπου οι παρεχόμενες σε αυτούς υπηρεσίες θα χαρακτηρίζονται από ποιότητα και φαντασία. Αργά μα σταθερά, ο Χρήστος αμυνόμενος θα στραφεί προς τις Τέχνες, καθώς αυτές θα του προσφέρουν την επιβεβαίωση της θεωρίας του και τους τρόπους άμυνάς του απέναντι στην αποπροσωποποίηση της σεξουαλικής έκφρασης.
Πολύ φυσιολογικά θα χρίσει διάδοχο και συνεχιστή του έργου του το γιο του, τον Άρη. Μόνο που αυτός, όταν θα αποδεχτεί το ρόλο, θα διαπιστώσει ότι οι όροι του παιχνιδιού έχουν αλλάξει… Και ο Άρης Βαλλής, στην προσπάθειά του να υπερασπιστεί το πατρικό όραμα, θα βρεθεί να βιώνει μια ουτοπία.
Μυθιστόρημα
Μέλι κόλλησε στα χείλη – Μάνος Κοντολέων
Μέσα της δεκαετίας του ’90 σε ένα πανέμορφο χωρίο του Πηλίου. Ένα κορίτσι, η Μέλω, ψάχνει την ελευθερία, τον έρωτα, τη φυγή. Ο μικρός τόπος την πνίγει, τα χείλη της γυρεύουν το μέλι της ζωής, τον καρπό του πάθους, μια αίσθηση λύτρωσης από την κλειστή κοινωνία. Ο νέος άντρας που εκείνη θα πιστέψει πως μπορεί να κάνει τα χείλια της να κολλάνε από μέλι δεν είναι ικανός να ξεφύγει από τις δικές του δεσμεύσεις.
Στο πρόσωπο του Σήφη θα βρει το όχημα για το ταξίδι της και μιαν Ελλάδα που στο μεταίχμιο του νέου αιώνα βιώνει τη δική της ουτοπική ευδαιμονία. Μα το ταξίδι της Μέλως θα είναι σκοτεινό, η υποταγή θα της κοστίσει ακριβά στην ψυχή. Γιατί, όταν δεν ξέρεις τι είναι αυτό που ζητάς και κυνηγάς το πάθος με λάθος τρόπο, τότε τα χείλη στερεύουν από μέλι, ακολουθεί η ποινή του πεπρωμένου.
Ένα μυθιστόρημα για τον έρωτα, τον σαρκικό πόθο και τη μοναξιά. Ένα μυθιστόρημα χωρίς θύτες και θύματα, μα με ήρωες που παλεύουν να ζήσουν με μοναδικό καύσιμο την ανάγκη απόδρασης από τη μοίρα τους, σε μια Ελλάδα που αλλάζει χωρίς να ξέρει πού πάει.
Μυθιστόρημα
Δυο φορές Ανοιξη – Μάνος Κοντολέων
Σπουδαστές ήταν η Aνθή και ο Δηµήτρης, όταν γνωριστήκανε, ερωτευθήκανε και, προτού καν κλείσουνε τα είκοσί τους χρόνια, παντρευτήκανε. Η Ανθή είχε µείνει έγκυος. Το πρώτο παιδί γρήγορα θα το ακολουθήσει ένα δεύτερο. Κι ενώ ο Δηµήτρης ανέρχεται επαγγελµατικά, η Ανθή αισθάνεται -και είναι- εγκλωβισµένη σε µια ζωή οικογενειακής ρουτίνας. Η εισβολή στην καθηµερινότητά της του γοητευτικού φωτογράφου Μανουήλ θα της φανερώσει το τι σηµαίνει να σε ερωτεύονται µε πάθος, αλλά και το τι η ίδια είναι ικανή να δηµιουργήσει. Μα όταν ο Μανουήλ θα της προτείνει να τον ακολουθήσει, εκείνη θα προτιµήσει να µείνει κοντά στον άντρα και στα δυο αγόρια της. Όµως η ίδια η ζωή έχει διαφορετικά αποφασίσει. Ένα τρίτο παιδί έρχεται – κορίτσι αυτή τη φορά. Κι έτσι εκείνο που κάποιος σχεδιάζει δε σηµαίνει πως είναι και αυτό που θα συµβεί. Η Ανθή θα πρέπει να αντιµετωπίσει τις επιθυµίες της – κι αυτές που αργοσβήνουνε κι όσες ζητάνε να ανθοφορήσουν.
Μυθιστόρημα
Αμαρτωλή πόλη – Μάνος Κοντολέων
Μια χώρα. Μια πόλη. Οι άνθρωποι… Η Στεφανία, ο Κλεάνθης, ο Τονίνο (που θέλει να τον φωνάζουν Σαμποτάζ)…
Σε εποχή μεγάλης οικονομικής κρίσης. Αλλάζουνε όλα και όλοι.
Αλλάξανε -γαμώτο μου!- οι δρόμοι, τα μαγαζιά, τα σπίτια.
Αλλάξανε οι άνθρωποι… Πάρ’ το χαμπάρι, φίλε!
… Μα κάποια πράγματα -το ξέρω και δε χρειάζεται εσύ να μου το πεις- δεν έχουν, ακόμα, αλλάξει.
Όπως τα μαλλιά της Στεφανίας! Ήταν και παραμένουν κόκκινα. Και μακριά. Και όλο μπούκλες.
Όχι, αυτά δεν αλλάξανε… Ακόμα έστω.
Είναι μαλλιά που είχαν και έχουν την απόχρωση μιας φλόγας την ώρα που ετοιμάζεται να σβήσει. Έτσι ήταν τα μαλλιά της Στεφανίας από πάντα. Και πάντα κόκκινα παραμένουν? δεν αλλάξανε. Μα μέχρι πότε θα είναι τα ίδια;
Ένα cross over μυθιστόρημα ενηλικίωσης.
Μυθιστόρημα
Ιστορίες για τα δικά μου Χριστούγεννα – Μάνος Κοντολέων
Η μητέρα, ο πατέρας και το μικρό αγόρι γύρω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο. Πολύχρωμα στολίδια και φωτάκια που αναβοσβήνουνε. Κι ένα τραγούδι για μια Άγια Νύχτα.
Λες κι όλα είναι ένα παραμύθι.
Ένα παραμύθι μέσα σε άλλα παραμύθια – με έλατα που τα στολίζουνε πουλιά, με νεράιδες και ξωτικά, με λουλούδια που ανθίζουνε για μια και μόνο Νύχτα…
Και τώρα που τα θυμήθηκα όλα αυτά, σκέφτηκα να σας τα αφηγηθώ και ξεκίνησα μ’ ένα:
“Μια φορά κι έναν καιρό…”
Αλλά… Ναι, δεν πρέπει να είστε και τόσο σίγουροι πως όλα αυτά είναι παραμύθια.
Όχι, πιστέψτε με! Αλήθεια είναι…
Τα έχω εγώ ο ίδιος ζήσει. Όταν ήμουνα εκείνο το μικρό αγόρι.
Και τώρα που μεγάλωσα… Ιστορίες από τα δικά μου Χριστούγεννα μοιράζομαι μαζί σας.
Μυθιστόρημα
Η άτυχη μέρα του Λάκη και της Λόλας. Η τυχερή μέρα της θείας Λιλής – Μάνος Κοντολέων
Η ΑΤΥΧΗ ΜΕΡΑ ΤΟΥ ΛΑΚΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΛΟΛΑΣ
Πάρτε πέντε γράμματα. Το Α, το Η, το Κ, το Λ και το Σ. Σχηματίστε, με αυτά, τα ονόματα που έχουν δύο συμμαθητές – Άλκης ο ένας, Λάκης ο άλλος. Δυο αγόρια, λοιπόν, με ονόματα που τα σχηματίζουν τα ίδια γράμματα. Αλλά τυχερός μόνο ο ένας είναι. Μαντεύετε ποιος;
Η ΤΥΧΕΡΗ ΜΕΡΑ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΛΙΛΗΣ
Λοιπόν, το να είναι κανείς προληπτικός είναι κουταμάρα μεγάλη. Μαύρες γάτες, σπασμένοι καθρέφτες και διάφορα άλλα – χαζομάρες όλα! Κι αν διστάζετε να συμφωνήσετε μαζί μου, διαβάστε πρώτα την ιστορία της θείας μου της Λιλής, και μετά τα ξαναλέμε…
Μυθιστόρημα
Αφήγηση – Μάνος Κοντολέων
Σχέδια πάνω στα πρόσωπα ενός μυθιστορήματος που δε γράφτηκε
Με μικρά κεφάλαια και με σπάσιμο της στερεότυπης χρονικής αφήγησης, αναπλάθεται η ζωή ενός άνδρα, η ζωή μιας γυναίκας… Η κοινή ζωή τους. Κι όλα αυτά, από το ’22 μέχρι το ’80.
Το πρώτο βιβλίο για ενήλικες του Μάνου Κοντολέων.
Μυθιστόρημα
Φιλαράκια – Μάνος Κοντολέων
Ένας παππούς και ο εγγονός του. Ο ένας προσφέρει την πείρα της ζωής. Ο άλλος το παιχνίδι της. Μαζί μαθαίνουν τι σημαίνει να προσφέρεις βοήθεια και αγάπη σε όσους υποφέρουν. Συμπαράσταση σε όσους πονάνε. Kαι ακόμα τη γοητεία των φανταστικών ταξιδιών, τη δύναμη των ονείρων. Και στο τέλος καταφέρνουν να αντιμετωπίσουν και τη μεγάλη απώλεια· απλώς την καταργούνε. Ίδια όπως όταν παίζει κανείς κρυφτό και βρίσκει αυτόν που έχασε και του φωνάζει: “Φτου ξελευτερία! Σε βλέπω!
Ένα μυθιστόρημα σε τρία κεφάλαια. Ένα παιδί που ανακαλύπτει τον κόσμο. Ένας συγγραφέας που τον μαθαίνει γράφοντας τις δικές του ιστορίες.
Μυθιστόρημα
Η Κασσάνδρα στη Μαύρη Άμμο – Μάνος Κοντολέων
Έψαχνα πάντα τις λέξεις. Πρώτα εκείνες που θα πείθανε… Τους άλλους. Μετά όσες θα μπορούνε να παρηγορήσουνε… Εμένα. Πάντα λέξεις έψαχνα. Λέξεις που μου κρυβόντουσαν… Κι άφηνα τον καιρό να αποφασίζει… Και τώρα κι εγώ πεθαίνω… Η Κασσάνδρα εγώ είμαι.
Η Κασσάνδρα… Μετά. Μετά από μια πτώση. Και ακόμα πιο πολύ μετά… Ίσως ως το σήμερα. Η καταστροφή μιας ομαδικής παράκρουσης και το αδιέξοδο ενός ατομικού πάθους μέσα από την αφήγηση μιας γυναίκας που τα χνάρια της από το τότε φτάνουν ως τις μέρες μας. Το μυθιστόρημα ανασκαλεύει τους μύθους, αναζητά στιγμές από αρχαίες τραγωδίες και με μια απροσδόκητη αυθαιρεσία δημιουργεί το πορτρέτο ενός ατόμου που επιλέγει τη μοίρα του, την ώρα που ένας ολάκερος κόσμος χάνεται και στη θέση του γεννιέται ένας νέος.
Ένας ιδιότυπος πολιτικός προβληματισμός του χτες, έτσι όπως αντανακλάται στο σήμερα – ιδιότυπα πάντα.
Μυθιστόρημα
Πηγές: Biblionet, Εκδόσεις Πατάκη, Εκδόσεις Καστανιώτη, Άγκυρα, Ψυχογιός, OpenBook.gr, Καλειδοσκόπιο