Περισσότερα αποτελέσματα...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Deyteros.com

Ένα ταξίδι στ’ αστέρια της λογοτεχνίας!

Βάσα Σολωμού-Ξανθάκη

Η Βάσα Σολωμού Ξανθάκη γεννήθηκε στα Αμπελάκια της Θεσσαλίας, όπου βρίσκεται και το παλιό αρχοντικό της πατρικής της οικογένειας, που αναστήλωσε η ίδια. Έζησε και σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στην Αθήνα. Εργάστηκε στη Μέση Εκπαίδευση και σε προγράμματα Κοινωνικής Εργασίας. Απολύθηκε επί δικτατορίας. Έκτοτε δίδαξε Συγκριτική Λογοτεχνία στους Μορφωτικούς Κύκλους της ΧΕΝ, στις Σχολές Γονέων και στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων. Σήμερα διδάσκει έκτακτα Νεοελληνική Λογοτεχνία στο Τμήμα Κλασικών Γλωσσών στο Πανεπιστήμιο της Αγίας Πετρούπολης.
Μυθιστορήματα
Αναπαύσου εν ειρήνη, μπάρμπα-Ποτούλα (1996), Δόμος
Το σπίτι με τις δύο πόρτες (2005), Κέδρος
Το επίθετο της Εύας (2012), Κέδρος
Ο θησαυρός (2019), Κέδρος

Νουβέλες
Το γράμμα (1992), Χατζηνικολή
Ο γάμος (1994), Ερμής
Οικογενειακό κειμήλιο (1995), Χατζηνικολή
Το καπρίτσιο (1996), Χατζηνικολή
The Marriage (2010), Denise Harvey

Διηγήματα
Λίγες χρυσές μαργαρίτες για την Ασπασία (1986), Ερμής

Παιδική και εφηβική λογοτεχνία
Ιερός λόχος (1989), Κέδρος
Περιπέτειες του μικρού Λια (1996), Χατζηνικολή
Τα δίδυμα (2002), Κέδρος

Θεατρικά έργα
Το πυρ (2002), Δωδώνη

Ποίηση
Ποιήματα (2008), Δόμος

Μυθολογία
Η Ευρώπη, το ευρώ και άλλοι μύθοι (2017), Βεργίνα

Επιστολογραφία
Αγαπημένη πόλη (1999), Κέδρος

Μεταφράσεις
Marguerite Yourcenar, Με την επιφύλαξη της εξακρίβωσης (1997), Χατζηνικολή

Ο θησαυρός – Βάσα Σολωμού-Ξανθάκη




Το ιστορικό υπόβαθρο της νουβέλας αποτελεί η ιδιοφυής και ευφάνταστη προσωπικότητα του Ερρίκου Σλήμαν, ο οποίος με τις τολμηρές ανασκαφές του προκάλεσε την αναδημιουργία της Ιστορίας του αρχαιότατου προϊστορικού κόσμου μας.

Τα αρχαιολογικά ευρήματα του Σλήμαν απέδειξαν πως η Τροία και ο Τρωικός πόλεμος δεν ήσαν απλοί μύθοι του Ομήρου παρά ιστορικά γεγονότα χειροπιαστά.

Τη λογοτεχνική περιβολή αλλά και πυρήνα ταυτόχρονα της ιστορικής αυτής βάσης κεντάει προσεκτικά η δυνατή φιλία των δύο εξαδελφών, της Αυγής και της Αυγούλας, με πυξίδα πάντοτε τις άπειρες μεταφορές της έννοιας του “θησαυρού”.

Μυθιστόρημα, Κέδρος, 2019, 176 σελ.

Ιερός λόχος – Βάσα Σολωμού-Ξανθάκη

Ιστορικό μυθιστόρημα
Γύρω στις τελευταίες μέρες του Ιούλη του 1818, ο Άνθιμος, γόνος παλιάς Φαναριώτικης οικογένειας, φτάνει με τον παππού του Αλέξανδρο Μουρούζη, άλλοτε ηγεμόνα Μολδαβίας και Βλαχίας, στις παραδουνάβιες ηγεμονίες.
Είναι δώδεκα χρονών.
Η περιοχή όλη βρίσκεται σε αναβρασμό. Η Φιλική Εταιρεία γιγαντώνεται. Ο νέος ηγεμόνας Μιχαήλ Βόδας φαίνεται να τη στηρίζει. Οι Έλληνες, ακόμα κι οι μαθητές των Ελληνικών Σχολών στο Βουκουρέστι, στο Ιάσιο, στο Γαλάτσι, σιγά σιγά μυούνται στα μυστικά της Εταιρείας κι ετοιμάζονται. Ανάμεσα σ’ αυτούς, ο Κυριάκος, η Μαντώ, ο Λάμπρος, ο Κοσμάς. Ο χειμώνας του 1821 βρίσκεται στο τέλος του. Το σύνθημα επιτέλους δίνεται. Η επανάσταση αρχίζει απ’ τις παραδουνάβιες ηγεμονίες. Ο Ιερός Λόχος, η πιο συγκλονιστική ομάδα εφήβων στη Νεότερη Ιστορία, με αρχηγό τον Αλέξανδρο Υψηλάντη και το Γεωργάκη Ολύμπιο, μπαίνει στον αγώνα. Ο Άνθιμος, ιερολοχίτης τώρα και αφοσιωμένος στον πρίγκιπα Υψηλάντη, παίρνει το δρόμο για το Δραγατσάνι. Η Μαντώ τον ακολουθεί παντού.
Επίσης, η φιγούρα μιας ψηλής άγνωστης τρελής.

 

Τα δίδυμα – Βάσα Σολωμού-Ξανθάκη

“Μα γιατί έχετε δύο αγοράκια εντελώς ίδια;»
Τι να πει και η Λένη στη φίλη της;
Ότι εκεί που περίμενε μια ωραία αδερφούλα, η μαμά της έκανε δύο αδερφούς και μάλιστα ολόιδιους;
Στην αρχή, όταν τους κοιτάς, νομίζεις ότι είσαι μεθυσμένος και τα βλέπεις διπλά. Και όμως!
Είναι δίδυμοι και μοιάζουν σαν δυο σταγόνες νερό.
Τους λένε Κοσμά και Δαμιανό, αλλά άντε να ξεχωρίσεις ποιος είναι ο ένας και ποιος ο άλλος!
Το τι σκανταλιές κάνουν τα δίδυμα δεν λέγεται!
Φωνάζουν, πειράζουν τη μεγάλη τους αδερφή, ξεγελούν τους πάντες και ξεκαρδίζονται στα γέλια με τα κατορθώματά τους. Ακόμα και το ότι θα πάνε σχολείο, το θεωρούν ιδανική ευκαιρία για διασκέδαση!
Άτακτα παιδιά, νευριασμένοι γονείς, γέλια και χαρές, ένα απολαυστικά χιουμοριστικό μυθιστόρημα!

Βραβείο Έπαινος Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών

 

Το σπίτι με τις δύο πόρτες – Βάσα Σολωμού-Ξανθάκη

“Το σπίτι με τις δύο πόρτες” είναι η ιστορία ενός αρχοντικού των Αμπελακίων του 18ου αι. Κατά ένα μέρος αποτελεί χρονικό, γιατί στηρίζεται σε πραγματικά γεγονότα, κατά ένα άλλο όμως είναι μυθοπλασία. Έτσι, συμβάντα της οικογένειας που κατοικεί το αρχοντικό επί πολλές γενιές συμπτύσονται και μεταλλάσσονται ελεύθερα, ενώ άλλα καθαρώς ιστορικά της γνωστής Συνεταιριστικής Κοινότητας βαίνουν παράλληλα.
Η δομή του μυθιστορήματος ανατρέπει τον ευθύγραμμο ιστορικό χρόνο και, ανακυλκώνοντάς τον μέσα στα λεπτομερώς περιγραφόμενα δωμάτια του αρχοντικού, τον αναγκάζει να κινείται ανάλογα με τις απαιτήσεις του χώρου. Τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα είναι σαν να προκαλούν τη γραφή να ομολογήσει αξεδιάλυτες προσωπικές αλήθειες και πανανθρώπινους προβληματισμούς.

 

Ποιήματα – Βάσα Σολωμού-Ξανθάκη

1980-2007

 

The Marriage – Βάσα Σολωμού-Ξανθάκη

A novella
Mετάφραση: Daphne Kapsambelis

 

Το επίθετο της Εύας – Βάσα Σολωμού-Ξανθάκη

Η ιστορία αναζήτησης της ταυτότητας ενός παιδιού εκτός γάμου μέσω του ονόματός του. Μέσα από αυτή την περιπέτεια, περιγράφονται οι αλλαγές που επιφέρει η νέα τάξη πραγμάτων στον θεσμό της οικογένειας όταν από την παραδοσιακή της μορφή περνά στη μονογονεϊκή. Οι νέου τύπου οικογένειες, όπου τα παιδιά μεγαλώνουν με το έναν μόνο από τους δύο γονείς τους, ολοένα και αυξάνουν, χωρίς να προοιωνίζονται έναν άλλο, εξίσου ασφαλή, πυρήνα εστίας για το μέλλον.
Ακολουθώντας την ηρωίδα στην προσωπική της διαδρομή, χαρτογραφείται το “νεοφεμινιστικό” τοπίο και διατυπώνονται ερωτήματα που απασχολούν τη σύγχρονη κοινωνία, όπου καινούριες ηθικές αντιλήψεις αντιπαλεύουν τις αξίες προηγούμενων εποχών και όπου επιβιώνουν παλιές νοοτροπίες οι οποίες συχνά δεν συμβαδίζουν με τις αλλαγές στη νομοθεσία.
Ένα βαθύτατα κοινωνικό όσο και συγκινητικό μυθιστόρημα.

 

Η Ευρώπη, το ευρώ και άλλοι μύθοι – Βάσα Σολωμού-Ξανθάκη

Ο μύθος του Ευρώ
H Ευρώπη, αν και γερασμένη θεά, διέκρινε κι ένα άλλο κακό σημάδι, κι αυτό μέσα στην ίδια την Ενωμένη Οικογένειά της, η οποία είχε πια το όνομά της. Διέκρινε τις τρεις παγίδες του καταχθόνιου Οφίονα Μπανγκαφόντα, του γιου της Ερεχθειόνης και του Φόνου, που είχε ξυπνήσει πια για τα καλά, αυτός και οι πολυάριθμοι γιοι και θυγατέρες του. Είχαν βγάλει βηματισμό κιόλας και τα τρία από τα πρώτα του εγγονάκια: η Ληστεία η Λερναία με τα πολλά κεφάλια που έφτυναν φωτιά, η Πορνεία η Θελξινόη, η παρακόρη της Πάνδημης Αφροδίτης, κι ο μικρός μάγος Τζόγος, ο υπνωτιστής, αεικίνητο μπασταρδάκι της θεάς Τύχης. Όλοι τους σαν ένα σατανικό πολύβουο “κοντσέρτο” παραπλανώντας με υπερουράνιους ήχους την ανθρώπινη καθημερινότητα, χάλκευαν δωρίσματα υποχθόνια
για τους λαούς, προπάντων τους πιο αδύναμους, δωρίσματα όμως που δεν έμοιαζαν καθόλου με παγίδες παρά με πλουσιοπάροχα αρχοντικά καλέσματα.
Ένα βιβλίο που τις σελίδες του κοσμούν αρχαία ελληνικά νομίσματα.

 

Πηγές: Biblionet, Δόμος, Δωδώνη, Κέδρος, Χατζηνικολή, Ερμής