Καζούο Ισιγκούρο – Kazuo Ishiguro

Ξένοι λογοτέχνες


Χλωμή θέα των λόφων
Στη “Χλωμή θέα των λόφων” παρακολουθούμε την ιστορία της Γιαπωνέζας Ετσούκο, η οποία, εκτός από τον θάνατο του άνδρα της, έχει να αντιμετωπίσει την αυτοκτονία της μεγαλύτερης κόρης της και τον γάμο της μικρότερης με έναν Άγγλο, καθώς και τον ραγδαίο εκδυτικισμό του τόπου της.

Ένας καλλιτέχνης του ρευστού κόσμου
“Ρευστός κόσμος” είναι ο κόσμος της νύχτας και της ηδονής, μια φαντασμαγορία από χρώματα, εξαίσιες μουσικές και εφήμερες απολαύσεις· είναι ο κόσμος της γκέισας, όπως τον είδε και τον αποτύπωσε, μ’ όλη τη φευγαλέα γοητεία του, η ιαπωνική ζωγραφική. “Ρευστός κόσμος” είναι ωστόσο και ο κόσμος της Ιαπωνίας αμέσως μετά το τέλος του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, στα χρόνια της ήττας και της καταστροφής, όταν η παραδοσιακή κοινωνία, μ’ όλη την ιεραρχία κανόνων, αξιών και βιοτροπιών, γέρνει ήδη προς το τέλος της, καθώς εισβάλλουν οι νεόκοπες αξίες της ανοικοδόμησης.
Μέσα στη ρευστότητα μιας εσωτερικής αφήγησης, όπου συγχέονται τα όρια ανάμεσα στη μνήμη και το παρόν, ο ζωγράφος Μασούζι Όνο, άλλοτε ευνοούμενος του στρατοκρατικού καθεστώτος, γέρος τώρα, αποσυρμένος στο σπίτι του και στην πραγματικότητα εξοστρακισμένος από τη σύγχρονη κοινωνία, αναθυμάται τα περιστατικά της ζωής του και προσπαθεί να ανασυγκροτήσει το νόημά της. Για να παντρέψει τη μεγάλη κόρη του, με την οποία ζει, είναι υποχρεωμένος να απολογηθεί για τον πρότερο βίο του και να αντιμετωπίσει τη δυσπιστία της οικογένειας του γαμπρού. Αναγκάζεται έτσι να περιπλανηθεί στο παρελθόν του και να απαρνηθεί τα σπουδαιότερα επιτεύγματά του, τα έργα του, τα όποια βλέπει τώρα να καταποντίζονται μαζί με το στρατοκρατικό καθεστώς πού τα είχε υιοθετήσει. Η περιπλάνηση αυτή τον οδηγεί σε μιαν αθέλητη αυτογνωσία, μια επίπονη αυτοβιογραφία από πολλές μικρές αποκαλύψεις, οι οποίες, όσο αυτός πασχίζει να της αποκρύψει από τον εαυτό του, τόσο εντονότερες παρουσιάζονται στη συνείδηση του αναγνώστη. Τα έργα του δασκάλου του Μόρι-σάν, παραδοσιακού ζωγράφου του ρευστού κόσμου, τα διδάγματα του οποίου ο Μασούζι Όνο απαρνήθηκε, προβάλλουν τώρα στερεότερα, καθώς το δικό του έργο φθίνει και χάνεται στα αζήτητα ενός οδυνηρού παρελθόντος. Σ’ έναν ιστό από πολλαπλές, διαστρωματωμένες ειρωνείες, από ενοράσεις και διαψεύσεις πού εναλλάσσονται στη ρευστή συνείδηση τού αφηγητή, ο Ισιγκούρο βρίσκει το αφηγηματικό ανάλογο του ρευστού κόσμου τον όποιο περιγράφει: μια τέχνη από λεπτές ισορροπίες και αντιθέσεις, μια λιτή, υπαινικτική γραφή ικανή να αποτυπώσει μια ολόκληρη αρχιτεκτονική από φευγαλέα νοήματα και ανεπαίσθητα σκιρτήματα.

Τ’ απομεινάρια μιας μέρας
Είναι το καλοκαίρι του 1956. Ο Στίβενς, ένας ηλικιωμένος μπάτλερ, το έχει πάρει επιτέλους απόφαση να κάνει διακοπές – ένα εξαήμερο ταξίδι με το αυτοκίνητο στη δυτική πλευρά της Αγγλίας. Η περιήγησή του ωστόσο αναστατώνεται από τις αναμνήσεις μιας ολόκληρης ζωής που την ανάλωσε προσφέροντας τις υπηρεσίες του στο μακαρίτη λόρδο Ντάρλινγκτον, αλλά κυρίως από την ολοένα και πιο οδυνηρή αναπόληση της φιλίας του με την οικονόμο του σπιτιού, τη δεσποινίδα Κέντον. Για πρώτη φορά στη ζωή του, ο Στήβενς αναγκάζεται να διερωτηθεί αν, τελικά, όλα αυτά που έκανε άξιζαν τον κόπο…
“Τ’ απομεινάρια μιας μέρας” είναι μια μελαγχολική και αστεία ερωτική ιστορία, ένας συγκινητικός και πνευματώδης στοχασμός με θέμα τις δημοκρατικές ευθύνες του μέσου ανθρώπου και μια καυστική περιγραφή ναυαγισμένου ιδεαλισμού. Με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τη χάρη και τη λεπτότητα που έχουν κάνει περίφημο το έργο του Καζούο Ισιγκούρο, το μυθιστόρημα αυτό είναι το καλύτερό του ως τώρα.

Ο απαρηγόρητος
Ο πρωταγωνιστής αυτής της ιστορίας δεν είναι μόνο ένας άνθρωπος που δεν ξέρει πώς να χρησιμοποιήσει το χρόνο του. Είναι κάποιος που πάντα πίστευε πως αν καταφέρει να δώσει κάποια μέρα την καλύτερη συναυλία του κόσμου, θα μπορέσει να αποκαταστήσει μέσα του κάποιες χαμένες ισορροπίες και ότι από εκεί και πέρα η ζωή του θα μεταμορφωθεί σε παράδεισο. Ένα θαρραλέο, πολύπλοκο και αξιόλογο βιβλίο.

Τότε που ήμασταν ορφανοί
Αγγλία, δεκαετία του ’30. Ο Κρίστοφερ Μπανκς θεωρείται ο διασημότερος ντέντεκτιβ της Βρετανίας και οι υποθέσεις που αναλαμβάνει προκαλούν πάντα το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης. Υπάρχει, όμως, μια ανεξιχνίαστη υπόθεση που ταλανίζει τον διάσημο ντέντεκτιβ: η μυστηριώδης εξαφάνιση των γονιών του, στη Σαγκάη, όταν ο Μπανκς ήταν μικρό παιδί. Τώρα, ενώ μαζεύονται τα σύννεφα ενός επικείμενου μεγάλου πολέμου, ο Μπανκς αποφασίζει να επιστρέψει στις ρίζες του, στη Σαγκάη, για να λύσει το μυστήριο. Ένα συγκλονιστικό μυθιστόρημα για τη μνήμη, την παιδική ηλικία, την ανάγκη επιστροφής στις ρίζες· και, ταυτόχρονα, ένα έργο με έντονη πλοκή που κρατάει ζωντανό το ενδιαφέρον του αναγνώστη μέχρι την τελευταία σελίδα.

Μη μ’ αφήσεις ποτέ
Η Κάθυ, η Ρουθ και ο Τόμυ ήταν μαθητές στο Χέιλσαμ -ένα ειδυλλιακό οικοτροφείο, χαμένο κάπου στην αγγλική ύπαιθρο. Τα παιδιά προστατεύονταν με προσοχή από τον εξωτερικό κόσμο κι ανατράφηκαν με τη γνώση ότι ήταν ιδιαίτερα πλάσματα. Όμως, για ποιον ακριβώς λόγο βρίσκονταν εκεί; Μόνο αρκετά χρόνια αργότερα, η 31χρονη πλέον Κάθυ επιτρέπει στον εαυτό της να υποκύψει στην έλξη της μνήμης. Κι αυτή η κατάβαση στο παρελθόν, στους μαιάνδρους μιας φαινομενικά ευτυχισμένης παιδικής ηλικίας, θα φέρει στην επιφάνεια παράξενα, σκοτεινά μυστικά, θα τη βοηθήσει να αντέξει τα χτυπήματα ενός σκληρού κόσμου και να επανατοποθετήσει τις σχέσεις της με τους ανθρώπους που αγαπά. Μυθιστόρημα που σαγηνεύει από την αρχή τον αναγνώστη, το “Μη μ’ αφήσεις ποτέ” είναι το καλύτερο μυθιστόρημα του Ισιγκούρο, από τον καιρό του βραβευμένου με Μπούκερ “Τα απομεινάρια μιας μέρας”. Το αποδεικνύει το γεγονός ότι από τους πρώτους μήνες της κυκλοφορίας του έγινε μπεστ-σέλερ σε όλο τον κόσμο.

Ο θαμμένος γίγαντας
Εδώ και καιρό η καρδιά το αρνείσαι, Αξλ, το ξέρω. Αλλά τώρα ήρθε η ώρα να το ξανασκεφτείς. Πρέπει να κάνουμε ένα ταξίδι, χωρίς καμία αναβολή…
Σ’ ένα απομονωμένο χωριό στην Αγγλία, την εποχή των θρύλων, λίγο μετά τον θάνατο του βασιλιά Αρθούρου, ζει ένα ηλικιωμένο ζευγάρι Βρετανών, ο Αξλ και η Μπέατρις. Οι αναμνήσεις τους είναι θολές, όπως και όλων των κατοίκων, λόγω μιας μυστηριώδους ομίχλης που προκαλεί ένα είδος φθοράς. Παρά την αρρώστια της Μπέατρις, το ζευγάρι αποφασίζει να αφήσει την ασφάλεια του σπιτιού του με σκοπό να ταξιδέψει μακριά και να βρει τον γιο του, που έχει να δει εδώ και χρόνια.
Άλλοτε άγριο και άλλοτε συγκινητικό, το καινούργιο μυθιστόρημα του Ισιγκούρο είναι ένα παραμύθι για τις χαμένες μνήμες, την αγάπη, την εκδίκηση και τον πόλεμο.

Νυχτερινά
Πέντε ιστορίες της μουσικής και της νύχτας
Στη νέα του εξαιρετική συλλογή διηγημάτων ο Καζούο Ισιγκούρο καταπιάνεται με τον έρωτα, τη μουσική, το πέρασμα του χρόνου. Το εξαίσιο αυτό λογοτεχνικό κουιντέτο μάς μεταφέρει από την Πλατεία του Αγίου Μάρκου της Βενετίας στην ανώνυμη αγγλική ύπαιθρο κι από το σαλόνι ενός λονδρέζικου διαμερίσματος στους αχανείς διαδρόμους ενός πολυτελούς ξενοδοχείου στο Χόλιγουντ. Στη διάρκεια της διαδρομής γνωρίζουμε νεαρούς ονειροπόλους, αφανείς μουσικούς και σταρ στη δύση τους, που όλοι βρίσκονται σε μια στιγμή απολογισμού και προσπαθούν να καταλάβουν τι τους συμβαίνει. Όμως οι πέντε ήρωες αυτών των νυχτερινών διηγημάτων έχουν ακόμα ένα κοινό σημείο: την αγωνία τους να μη χάσει η ζωή τη μαγεία της, ακόμη κι όταν έχουν πια ξεθωριάσει οι ανθρώπινες σχέσεις και οι νεανικές ελπίδες έχουν διαψευσθεί.
«Τα βιβλία του Ισιγκούρο είναι Ζεν κήποι δίχως “ανθισμένες” μεταφορές, δίχως ατίθασα ζιζάνια που απειλούν να καταπιούν την ουσία της πλοκής».
The Globe and Mail
«Ένας συγγραφέας που παίρνει τεράστια ρίσκα και κατόπιν χρησιμοποιεί τα εξαιρετικά του χαρίσματα για να τα χειριστεί όσο πιο λιτά γίνεται».
The New York Times Book Review

Μυθιστορήματα
Χλωμή θέα των λόφων – A Pale View of Hills (1982)
Ένας καλλιτέχνης του ρευστού κόσμου – An Artist of the Floating World (1986)
Τ’ απομεινάρια μιας μέρας – The Remains of the Day (1989)
Ο απαρηγόρητος – The Unconsoled (1995)
Τότε που ήμασταν ορφανοί – When We Were Orphans (2000)
Μη μ’ αφήσεις ποτέ – Never Let Me Go (2005)
Ο θαμμένος γίγαντας – The Buried Giant (2015)

Διηγήματα
Νυχτερινά – Nocturnes: Five Stories of Music and Nightfall (2009)

Πηγές: BIBLIONET, Wikipedia, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Εκδόσεις Καστανιώτη, Ψυχογιός

53 views.