Αρης Αλεξάνδρου (1922-1978)

Ελληνες λογοτέχνες


Το κιβώτιο
«Το κιβώτιο», έργο φαντασίας, ευανάγνωστο και συναρπαστικό σε όλα τα κεφάλαιά του, είναι κλασικό, θα λέγαμε, μυθιστόρημα, που όμως ξεχωρίζει αισθητά για τις συνεχείς παρεκβάσεις του από τα καθιερωμένα είδη, τα οποία γνωρίζει και σέβεται. Σε πρώτο στρώμα φαίνεται να περιγράφει την επικίνδυνη περιπέτεια μιας σαρανταμελούς ομάδας επιλέκτων αγωνιστών να μεταφέρουν από την πόλη Α στην πόλη Β ένα κιβώτιο αγνώστων στοιχείων, από το περιεχόμενο του οποίου θα κριθεί η έκβαση της αποστολής. Το κιβώτιο φτάνει στον προορισμό του με μοναδικό επιζώντα τον ανώνυμο αφηγητή, που είναι και ο μοναδικός μάρτυρας της διεκπεραίωσης της επιχείρησης. Συνεπώς τίθεται από την αρχή θέμα της αξιοπιστίας του, που δεν την προστατεύει το πλούσιο αγωνιστικό του παρελθόν. Έτσι υποχρεώνεται να απολογείται με επιστολές του απέναντι σε έναν ανακριτή που τον βλέπει μία φορά, και ο οποίος τελικά παραμένει άγνωστος και αγνώστων προθέσεων. Η κρίσιμη και αποφασιστική για το σύστημα «αλήθεια» παραμένει αίνιγμα και ο παραλήπτης της αλήθειας απροσδιόριστος. Ωστόσο, η υπόθεση είναι πειστική, είναι αληθοφανής και το ενδιαφέρον της διαρκώς αυξάνει. Τα γεγονότα συμβαίνουν απέναντι σε μια υπαρκτή κατάσταση, που παρουσιάζει τα συμπτώματα ενός αμείλικτου μηχανισμού, με τις δυνάμεις του σε πλήρη ετοιμότητα, συντηρώντας τις ασθένειές του στην πιο αποτρόπαιη μορφή. Γι’ αυτό, διαβάζοντας το έργο από μια ουσιαστική γωνία, μπορείς να πεις ότι στο μυθιστορηματικό του σύμπαν συγκεντρώνεται ένας αντιπροσωπευτικός κόσμος ανθρώπων και καταστάσεων μιας κυνικά αυτορρυθμιζόμενης πολιτείας, όπου τα επισφαλή κίνητρα των οπαδών της κρύβονται με επιμέλεια πίσω από τον μανδύα της αφοσίωσης και της υστεροβουλίας, ενώ καταγράφεται η κυρίαρχη νοοτροπία, σιωπηρά υποταγμένη στον πολιτικό αμοραλισμό, ο οποίος από ένα πρόταγμα ελευθερίας -με διαδοχικές πράξεις- καταλήγει στην αναίρεσή της. Και το μήνυμα του έργου, θα αναρωτηθεί ο αναγνώστης; Ο συγγραφέας αρνείται να εφεύρει μία και μοναδική απάντηση για την ανθρώπινη μοίρα. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Μυθιστορήματα
Το κιβώτιο (1974)

Δοκίμια, μελέτες
Εξω απ’ τα δόντια (1937-1975) (1977)
Διάλεξα
Η εξέγερση της Κροστάνδης – Μάρτιος 1921 (1975)
ΟΗ! (1983)

Παιδική και εφηβική λογοτεχνία
Ta Ksilopohara (1976)

Ποιητικά
Ακόμη τούτη η άνοιξη ( 1946)
Αγονος γραμμή (1952)
Ευθύτης οδών (1959)
Ποιήματα (1941-1971) (1972)
Ποιήματα (1941-1974) (1978)

Θεατρικά
Αντιγόνη (1960)
Ο λόφος με το συντριβάνι (1977)

Μεταφράσεις
Ευγένιος Ο’ Νηλ:
Ερημιά (1946)
Ο Λάζαρος γέλασε (1946)
Ο αυτοκράτορας Τζόουνς (1944)
Το φεγγάρι των καραϊβικών νησιών (1945)
Στις θάλασσες του Βορρά και άλλα δυο μονόπρακτα (1945)
Ο μεγάλος θεός Μπράουν (1945)
Το χρυσάφι (1946)
Τα εκατομμύρια του Μάρκο Πόλο (1946)
Ντυναμό (1946)
Το συντριβάνι (1946)
Μέρες δίχως τέλος (1946)
Ο πρώτος άνθρωπος (1946)
Ο μαλλιαρός πίθηκος
Ντοστογιέφσκι:
Αδελφοί Καραμαζώφ Α΄ – Δ΄ (1954)
Οι φτωχοί (1985)
Λευκές νύχτες, Το όνειρο ενός γελοίου, Μια γλυκειά γυναίκα
Αναμνήσεις από το σπίτι των πεθαμένων
Εγκλημα και τιμωρία (1951)
Ο ηλίθιος (1953)
Οι δαιμονισμένοι (1952-1953)
Ημερολόγιο συγγραφέα
Περλ Μπακ:
Περήφανη καρδιά (1982)
Η Μάνα
Δράκου γέννα
Ανατολικός – Δυτικός άνεμος
Οι γιοι του Βαν Λουγκ
Oσκαρ Γουάιλντ:
Το πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέι (1981)
De profundis
Κονσταντίν Σιμόνοφ, Ζωντανοί και νεκροί Α΄-Β΄ (1980)
Πετρωνίου, Σατυρικόν (1985)
Eρενμπουργκ Η., Aνθρωποι, Χρόνια, Ζωή (1980)
Eρενμπουργκ Η., Το δέντρο
Τουργκένιεφ, Ο καπνός (1953)
Sklovskiy Victor, Βιογραφία Λέων Τολστόι
Αραγκόν, Ιστορία της Σοβιετικής Eνωσης 1917-1960 Α΄-Β΄ (1963)
Αντον Τσέχωφ, Βυσσινόκηπος (1945)
Αντον Τσέχωφ, Ο θάλαμος 6
Μαξίμ Γκόρκι, Στα ξένα χέρια
Μαξίμ Γκόρκι, Η μάνα. Αθήνα
Μαξίμ Γκόρκι, Οι Αρταμάνωφ
Ονορέ ντε Μπαλζάκ, Οι Σουάνοι (1983)
Ερσκιν Κάλντγουελ, Καπνοτόπια (1981)
Ερσκιν Κάλντγουελ, Το στρέμμα του θεού
Γκυ ντε Μωπασάν, Ο φιλαράκος
Λέων Τολστόη, Αννα Καρένινα
Γουίλλιαμ Φώκνερ, Οι αδούλωτοι
Λιούις Σίνγκλερ, Μπάμπιτ
Βολταίρου, Αγαθούλης
Τζων Στάινμπεκ, Τορτίλα Φλατ
Λώρενς, Η γυναίκα που έφυγε με τ’ άλογο (1944)
Ελεν Καρλάυλ, Η μάνα
Τζακ Λόντον, Το σιδερένιο τακούνι
Μπέρναρντ Σω Καίσαρ και Κλεοπάτρα
Κίπλιγκ, Ο μόγλης (1949)
Γκόγκολ, Παντρολογήματα
Γκόγκολ. Το χωριό Στεπαντσίκοβο
Γκόγκολ, Ο επιθεωρητής
Χόρχε Σεμπρούν, Το μεγάλο ταξίδι (1974)
Χόρχε Σεμπρούν, Ο δεύτερος θάνατος του Ραμόν Μερκαντέρ (1983)
Γ. Ντυράν, Παγκόσμια ιστορία πολιτισμού, τ.Ε΄ και Θ΄
Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι, Θεατρικά (1979)
Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι, Ποιήματα (1987)
Πεντάτομη Σεξουαλική Εγκυκλοπαίδεια

Πηγές πληροφοριών: ΕΚΕΒΙ