Αρης Σφακιανάκης

Ελληνες λογοτέχνες
Ο Άρης Σφακιανάκης γεννήθηκε το 1958 στο Ηράκλειο Κρήτης.
Σπούδασε νομικά στην Αθήνα. Το πρώτο του βιβλίο με διηγήματα, “Όταν βρέχει και φορά παπούτσια κόλετζ”, κυκλοφόρησε το 1981 από τις εκδόσεις Κέδρος. Από τις ίδιες εκδόσεις κυκλοφόρησε το 1984 το δεύτερο βιβλίο του, “Οι παράξενες συνήθειες της οικογένειας Μόρφη”, το 1990 το τρίτο βιβλίο του “Ο τρόμος του κενού”, το 1993 το τέταρτο βιβλίο του, “Η νόσος των κινέζικων εστιατορίων”. To 1998 κυκλοφόρησε το πέμπτο βιβλίο του, με τον τίτλο “Δεν ήξερες… δεν ρώταγες!”. Το μυθιστόρημα αυτό υπήρξε το πρώτο μιας τριλογίας που συνεχίστηκε με το “Μπέιμπι Σίτινγκ”. Ακολούθησαν τα βιβλία “Το περσικό φιλί” (2004), “Μητροπόλεις, ιστορίες, παράδεισοι” (Ελληνικά Γράμματα, 2006) “Η μοναξιά δεν μου ταιριάζει” (2008) και “Ου μπλέξεις (2011)”. Συνέχισε με το “Παντρεμένες” (2013) και Έξοδος”, (2016). Έχει ασχοληθεί με τη μετάφραση και το σενάριο.
Μυθιστορήματα
Ο τρόμος του κενού (1990), Κέδρος
The Emptiness Beyond (1996), Κέδρος
Δεν ήξερες… δεν ρώταγες (2000), Κέδρος
Μπέιμπι σίτινγκ (2002), Κέδρος
Η μοναξιά δεν μου ταιριάζει (2008), Κέδρος
Ου μπλέξεις (2011), Κέδρος
Δεν ήξερες… δεν ρώταγες! (2011), Ελευθεροτυπία
Παντρεμένες (2013), Κέδρος
Έξοδος (2016), Κέδρος
Η σκιά του κυβερνήτη (2019), Κέδρος
Ο Πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου (2023), Κέδρος

Διηγήματα
Οταν βρέχει και φοράς παπούτσια κόλετζ (1981)
Οι παράξενες συνήθειες της οικογένειας Μόρφη (1987), Κέδρος
Οταν βρέχει και φοράς παπούτσια κόλετζ (1989), Κέδρος
Η νόσος των κινέζικων εστιατορίων (1995), Κέδρος
Μεσάνυχτα στο περιβόλι (2007), Τόπος

Θεατρικά έργα
Το περσικό φιλί (2004), Κέδρος

Ταξιδιωτικά
Μητροπόλεις, ιστορίες, παράδεισοι (2006), Ελληνικά Γράμματα

Συλλογικά έργα
Κοκτέιλ μολότοφ (2003), Κοχλίας
Ανδρικές απολαύσεις (2004), Ελληνικά Γράμματα
Με ορθάνοιχτα μάτια (2004), Εκδόσεις Καστανιώτη
Η Αθήνα τη νύχτα (2006), IntroBooks
Υπόγειες ιστορίες (2008), Athens Voice
Sweet Suite in Greece (2009), Elia
Έρως 13 (2011), Ψυχογιός
Στον ίσκιο του βασιλιά (2017), Κλειδάριθμος
Ανθολογία μικρού διηγήματος για τη νύχτα (2017), Κύμα

Μεταφράσεις
Συλλογικό έργο, Παράξενες ιστορίες (1982), Γράμματα
George Herbert Wells, Ο αόρατος άνθρωπος (1982), Γράμματα
George Herbert Wells, Η μηχανή που ταξιδεύει μέσα στο χρόνο (1982), Γράμματα
Peter Cheney, Κάνε φύλλα, μωρό μου (1987), Γράμματα
John Steinbeck, Σε αμφίβολη μάχη (1989), Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.
Herman Melville, Περιπέτειες στη χώρα των κανιβάλων (1990), Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.
Paul Auster, Στη χώρα των έσχατων πραγμάτων (1991), Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.
William Goyen, Ο ερμαφρόδιτος (1992), Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.
William Goyen, Το σπίτι των αναπνοών (1993), Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.
Herman Melville, Το καμπαναριό (1994), Κέδρος
Michele Roberts, Ο κήπος του αλφάβητου (1994), Κέδρος
O. Henry, Το τελευταίο φύλλο (1995), Κέδρος
Paul Auster, Λεβιάθαν (1995), Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.
Clark Ashton Smith, Η πόλη της τραγουδιστής φλόγας (1995), Αίολος
Paul Auster, Η μουσική του πεπρωμένου (1995), Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.
Robert Olen Butler, Ερωτικοί ψίθυροι (1995), Εκδόσεις Πατάκη
George Langelan, Η μύγα (1996), Αιγόκερως
Doris Lessing, Αγάπη ξανά (1996), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Jack London, Ο ταξιδιώτης τ’ ουρανού (1997), Ζαχαρόπουλος Σ. Ι.
Peter S. Beagle, Η σονάτα του μονόκερου (1997), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Daphne Du Maurier, Οι μπλέ φακοί (2000), Αιγόκερως
Edgar Allan Poe, Μη στοιχηματίζεις το κεφάλι σου με το διάβολο (2000), Αιγόκερως
Salvador Dali, Παρανοϊκο-κριτική (2002), Αιγόκερως
Εμμανουήλ Δ.Ροΐδης, Ψυχολογία Συριανού συζύγου. Το παράπονον του νεκροθάπτου (2006), Ελληνικά Γράμματα
Guillaume Apollinaire, Οι μαστοί του Τειρεσία (2006), Αιγόκερως
Jean Cocteau, Το όπιο (2007), Αιγόκερως
Poe, Edgar Allan, Μέλλοντα ταύτα (2017), Αιγόκερως

Ο Πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου – Άρης Σφακιανάκης

Ο ΠρίγκιψΣτον καιρό του Όθωνα


Δηλώνει ποιητής.
Είναι Έλληνας της Διασποράς.
Σπούδασε νομικά στο Μόναχο.
Βρίσκεται στο Ναύπλιο κατά την άφιξη του Όθωνα και γνωρίζεται με τον ανήλικο βασιλιά.
Δουλεύει για τον Κωλέττη και ακολουθεί την κυβέρνηση στη νέα πρωτεύουσα, την Αθήνα.
Ορίζεται από τον Όθωνα δάσκαλος ελληνικών της Αμαλίας.
Αργότερα μετακομίζει στο παλάτι.
Προσπαθεί να σαγηνεύσει τις δεσποινίδες επί των Τιμών – μάταια.
Εγκαταλείπει την ποίηση, φλερτάρει με το μυθιστόρημα και τελικά πείθεται να γράψει το χρονικό της βασιλείας του Όθωνα.
Θα τα καταφέρει;

Μυθιστόρημα, Κέδρος, 2023, 512 σελ.

Η σκιά του κυβερνήτη – Άρης Σφακιανάκης




Ο Καποδίστριας φτάνει στη χώρα και ρίχνεται αμέσως στη δουλειά. Στην αρχή γίνεται δεκτός με ανακούφιση και ενθουσιασμό. Ωστόσο δεν αργεί να συναντήσει τα πρώτα εμπόδια. Οι κοτζαμπάσηδες αντιδρούν, οι οπλαρχηγοί δυσανασχετούν, η αντιπολίτευση μηχανορραφεί. Και ο πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας εγκαταλείπεται σιγά σιγά απ’ όλους. Ή σχεδόν απ’ όλους. Πλάι του στέκει ως το τέλος ο σωματοφύλακάς του.

Μέσα από τη δική του αφήγηση ζούμε τα πιο σημαντικά γεγονότα του τόπου αλλά και τις προσωπικές στιγμές του Καποδίστρια μέχρι τις 27 Σεπτεμβρίου του 1831 που πέφτει νεκρός από τους Μαυρομιχάληδες στην είσοδο μιας εκκλησίας του Ναυπλίου.

Μυθιστόρημα, Κέδρος, 2019, 512 σελ.

Έξοδος – Άρης Σφακιανάκης




Ένας συγγραφέας ετοιμάζεται να γράψει το καινούργιο του βιβλίο. Για να συγκεντρώσει το υλικό που χρειάζεται, σχεδιάζει να ταξιδέψει σε μια μακρινή πολιτεία.
Οι φίλοι του προσπαθούν να τον αποτρέψουν: “Είναι διαβολότοπος, τι δουλειά έχεις εσύ εκεί;” επιμένουν.
Εκείνος τους αγνοεί, κι έτσι ένα ωραίο πρωί ξεκινάει το ταξίδι του.
Δυο μέρες αργότερα θα βρεθεί σ’ ένα μέρος που ξεπερνάει την ίδια του τη φαντασία. Και γίνεται ο ίδιος ήρωας στο βιβλίο που σκόπευε να γράψει.

Μυθιστόρημα, Κέδρος, 2016, 344 σελ.

Παντρεμένες – Άρης Σφακιανάκης




Ένας πλαστικός χειρουργός αρχίζει να κάνει λάθη στις επεμβάσεις του. Για να μη λιντσαριστεί από τις αγανακτισμένες πελάτισσές του ζητάει τη βοήθεια ενός συγγραφέα που έχει τον τρόπο του με τις γυναίκες.
Μόνο που οι γυναίκες αυτές είναι όλες παντρεμένες.
Κόλαση ή παράδεισος;

Μυθιστόρημα, Κέδρος, 2013, 373 σελ.

Δεν ήξερες δεν ρώταγες! – Άρης Σφακιανάκης




Ένας ορκισμένος εργένης βρίσκεται παντρεμένος με μια τριαντάρα φεμινίστρια. Εκείνη συλλαμβάνει παιδί κι εκείνος χάνει τον ύπνο του. Ο ήρωας δοκιμάζει κάθε είδους θεραπεία για τις αϋπνίες του, όμως χωρίς αποτέλεσμα. Ένα βράδυ συναντάει τον Διάβολο. Ο τελευταίος υπόσχεται να τον βοηθήσει στο πρόβλημά του, μόνο που θέλει κάποιο αντάλλαγμα. Όχι, δεν ζητά την ψυχή του πρώην εργένη, απλώς να φροντίσει έτσι ώστε η Σάρα…
Το συμβόλαιο συνάπτεται.
Μένει να εκτελεστεί…

Μυθιστόρημα, Ελευθεροτυπία, 2011, 348 σελ.

Ου μπλέξεις – Άρης Σφακιανάκης




Δεκατρία χρόνια μετά, ο ήρωας του “Δεν ήξερες… δεν ρώταγες!” διάγει έναν ήσυχο βίο.
Ώσπου κάποια στιγμή παρασύρεται από τους φίλους του και αποφασίζει να καταδυθεί στον κόσμο του διαδικτύου όπου θα αναζητήσει εμπειρίες και μια νέα μούσα.
Ο διάβολος ωστόσο καιροφυλακτεί για άλλη μια φορά.
Τον ρίχνει στα δίχτυα του Facebook. Ύστερα από μια σειρά ανεπιτυχών και τραγελαφικών γνωριμιών είναι έτοιμος να τα παρατήσει. Τότε εμφανίζεται η Φανή, μια πανέμορφη εικοσιοκτάχρονη που σπουδάζει Θεατρολογία στο Παρίσι.
Οι δυο τους γνωρίζονται και ζουν έναν κινηματογραφικό έρωτα στην Πόλη του Φωτός και στη Βενετία.
Η θεά τύχη φαίνεται να χαμογελά στον πενηντάχρονο συγγραφέα. Μέχρι τη στιγμή που η Φανή
επιστρέφει στην Ελλάδα και οι δυο τους αποφασίζουν να συγκατοικήσουν…

Μυθιστόρημα, Κέδρος, 2011, 356 σελ.

Η μοναξιά δεν μου ταιριάζει – Άρης Σφακιανάκης




Για ένα πράγμα είναι σίγουρος:

Η μοναξιά δεν του ταιριάζει.

Και φροντίζει να το αποδεικνύει κάθε μέρα του εργένικου βίου του. Η μέρα για το πνεύμα, η νύχτα για το σώμα. Στις γυναίκες αρέσουν οι διανοούμενοι, οπότε εκείνος πηγαίνει οπλισμένος με ποίηση, φιλοσοφία και πυθαγόρεια αρμονία στη διαμάχη με το ωραίο φύλο.

Ώσπου γνωρίζει τη γυναίκα.

Mια γυναίκα που δεν πιστεύει στη μονογαμία. Eρωτική μέχρι πτώσεως, ευφυής μέχρι εκεί που κανένας άντρας δεν μπορεί να αντέξει. Μόλις τη βλέπει, νομίζει ότι βρήκε την αδερφή ψυχή.

Δεν ήξερε… δεν ρώταγε!

Στην πραγματικότητα, είχε μόλις κλείσει ραντεβού με την κόλαση.

Μυθιστόρημα, Κέδρος, 2008, 384 σελ.

Μεσάνυχτα στο περιβόλι – Άρης Σφακιανάκης




Δεν είχε κανένα από τα γνωστά σημάδια. Αντίθετα, φορούσε πάντα μαύρα ρούχα, της άρεσε να μένει στο κέντρο της πόλης κι απέφευγε τα χορευτικά κέντρα. Την έλεγαν Ελίσσα και είχε κόκκινα μαλλιά, που έπεφταν μακριά πάνω στους ώμους της. Καμιά φορά, με το μακάβριο χιούμορ που τη διέκρινε, έφερνε τις μπούκλες κάτω απ’ το πηγούνι της . Έμοιαζε τότε σαν αποκεφαλισμένη που το αίμα της έτρεχε ποτάμι.

Την είχα γνωρίσει σ’ ένα πάρτι γενεθλίων της κόρης μου…

Διηγήματα, Τόπος, 2007, 61 σελ.

Μητροπόλεις, ιστορίες, παράδεισοι – Άρης Σφακιανάκης

Οδηγός του τολμηρού ταξιδιώτη


Μια περιοδεία στις μητροπόλεις του πλανήτη, από τη Νέα Υόρκη έως την Αγία Πετρούπολη, από την Κωνσταντινούπολη έως τη Βουδαπέστη, από το μακρινό Σίδνεϊ και την Μπανγκόκ έως τη Λισσαβόνα, μέσα από μια διεισδυτική, ερωτική ματιά που αναδεικνύει το βαθύτερο μυστικό της κάθε πόλης.
Κι ακόμα μια περιοδεία σε απροσδόκητους “παραδείσους” αυτού του κόσμου: από το Τρινιδάδ, παράδεισο της μαγείας, έως το Παρατί, τον παράδεισο των κοραλλιών, το Σαντιάγκο, παράδεισο του χορού, ή το τροπικό Λανγκάουι, “παράδεισο του βιβλίου”…
Συναρπαστικές ιστορίες, πάντα με φόντο πόλεις και τόπους του κόσμου, από έναν πολυταξιδεμένο, τολμηρό και πρωτότυπο συγγραφέα.

Ταξίδια και περιηγήσεις, Ελληνικά Γράμματα, 2006, 233 σελ.

Το περσικό φιλί – Άρης Σφακιανάκης




Σ’ ένα σεμινάριο δημιουργικής γραφής εμφανίζεται μονάχα μια μαθήτρια. Εντούτοις, ο συγγραφέας-καθηγητής αποφασίζει να τη διδάξει. Έτσι, μέσα από γρίφους λογοτεχνικούς κι αινίγματα πεζογραφικά, ξεκινάει μια εκπαίδευση συγγραφική, αλλά ταυτόχρονα κι ένα παιχνίδι αποπλάνησης ερωτικής. Επιστέγασμα αυτής της πορείας θα είναι το περσικό φιλί που, όπως διαβάζουμε στον Ηρόδοτο, ήταν ένας εναγκαλισμός ομοτίμων στην περσική αυλή των παλιών εκείνων χρόνων.

Θεατρικό, Κέδρος, 2004, 60 σελ.

Μπέιμπι σίτινγκ – Άρης Σφακιανάκης




Άνοιξε δικηγορικό γραφείο, αλλά ξέμεινε από υποθέσεις. Παντρεύτηκε, όμως του έμεινε το στεφάνι. Φλέρταρε την αγαπημένη του φίλου του, μα λογάριαζε χωρίς τον ξενοδόχο. Κάποια στιγμή η τύχη τον ευνόησε να γίνει πατέρας. Ωστόσο εκείνος προτιμάει τον ιππόδρομο με την παλιοπαρέα από το τσίρκο με το παιδί του. Ένας άντρας που έχει χάσει το δρόμο και την ψυχή του. Υπάρχει κανείς να τον πάρει απ’ το χέρι;

Μυθιστόρημα, Κέδρος, 2002, 343 σελ.

Δεν ήξερες δεν ρώταγες – Άρης Σφακιανάκης




Ένας ορκισμένος εργένης βρίσκεται παντρεμένος με μια τριαντάρα φεμινίστρια. Εκείνη συλλαμβάνει παιδί κι εκείνος χάνει τον ύπνο του. Ο ήρωας δοκιμάζει κάθε είδους θεραπεία για τις αϋπνίες του, όμως χωρίς αποτέλεσμα. Ένα βράδυ συναντάει τον Διάβολο. Ο τελευταίος υπόσχεται να τον βοηθήσει στο πρόβλημά του, μόνο που θέλει κάποιο αντάλλαγμα. Όχι, δεν ζητά την ψυχή του πρώην εργένη, απλώς να φροντίσει έτσι ώστε η Σάρα…
Το συμβόλαιο συνάπτεται.
Μένει να εκτελεστεί…

Μυθιστόρημα, Κέδρος, 2000, 355 σελ.

The Emptiness Beyond – Aris Sfakianakis




Two friends trapped in adolescence.
Their first encounter with Woman and the supernatural.
Constant reassessment of values and a heroine
out of Lewis Carroll.
Arrangements to meet at night at her parents’ house.
Reading Albert Camus and caviar-parties for four.
The Dawn Spirits and the fugitive abbot.
An apparition from Hell.
The golden decade of the 1970s and the nymphomaniac chimera.
Long live virgins!
In order words, a very tender love story.
Or,
The Emptiness Beyond

Mετάφραση: Caroline Harbouri

Μυθιστόρημα, Κέδρος, 1996, 161 σελ.

Η νόσος των κινέζικων εστιατορίων – Άρης Σφακιανάκης




Μια γυναίκα αποφασίζει να ξεφορτωθεί τον άντρα της. Ένας καθηγητής φιλολογίας στρέφει τα νώτα του στην επετηρίδα και αρχίζει να κατασκευάζει νεκρικά εκμαγεία. Εργένης εκ πεποιθήσεως βλέπει τον κόσμο του να καταρρέει από την εισβολή μυωπικής ζωγράφου. Τα τσιμπήματα του διαβόλου και η νόσος της Αϊτής. Μεταπτυχιακή κλεπτομανής ανακαλύπτει το γιαπωνέζικο σούσι (και αναρωτιέται γιατί δεν έμεινε σπίτι της). Έμμονες ιδέες μοναχικού αρχιτέκτονα. Η δόλια μέθοδος των Βενετών για την απόρριψη νόθου τέκνου. Ένας ποιητής συναντά τη Μούσα του -και αποφασίζει να γράψει μυθιστόρημα. Φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη. Με δυο λόγια, ο έρωτας. Μαζί με δεκατρείς αλλόκοτες ασθένειες. Σαν βάθος τοπίου.

Διηγήματα, Κέδρος, 1995, 172 σελ.

Ο τρόμος του κενού – Άρης Σφακιανάκης




Δυο φίλοι παγιδευμένοι στην εφηβεία.
Η γνωριμία τους με τη γυναίκα και το μεταφυσικό.
Διαρκείς ανακατατάξεις των αξιών και μια ηρωίδα του Λιούις Κάρολ.
Επινοήσεις για νυχτερινές συναντήσεις στο σπίτι των γονιών της.
Αναγνώσεις του Αλμπέρ Καμύ και χαβιάρι-πάρτυ για τέσσερις.
Οι νεανικές βιβλιοθήκες εμπλουτίζονται διά της κλοπής.
Ένας καθηγητής της Ιστορίας.
Ο χορός της κοιλιάς και ο δραπέτης ηγούμενος.
Μια μορφή από τον Άδη.
Η χρυσή δεκαετία του ’70 και η νυμφομανής χίμαιρα.
Ζήτω οι παρθένες!
Με δυο λόγια, μια πολύ τρυφερή ερωτική ιστορία.
Ή αλλιώς, ο τρόμος του κενού.

Μυθιστόρημα, Κέδρος, 1990, 174 σελ.

Όταν βρέχει και φοράς παπούτσια κόλετζ – Άρης Σφακιανάκης




Όποιος θα διέκρινε υπερρεαλιστικές καταβολές μέσα στην καθημερινότητα, όπως παρουσιάζεται σε τούτο το βιβλίο, θα το αδικούσε. Γιατί το άλλο πρόσωπο της καθημερινότητας είναι ο εφιάλτης, φτάνει να βγει κανείς απ’ την κανονική διαδρομή των σκέψεων και των αισθημάτων όπως έχει συνηθίσει να τ’ αντιμετωπίζει, ή να την παρακολουθήσει ως το τέλος. Τότε η καθημερινότητα αποφλοιώνεται και δεν είναι η μετάβαση απ’ την πραγματικότητα στ’ όνειρο που αποκαλύπτεται … αλλά ένα αβυθομέτρητο πρόσωπο όπως πραγματώνεται στις καθημερινές σκέψεις και σχέσεις, διαρκώς παρόν, ανεπηρέαστο κι ατάραχο για τις συγκρούσεις που προκαλεί στους φορείς και εκτελεστές του…

Διηγήματα, Κέδρος, 1989, 76 σελ.

Οι παράξενες συνήθειες της οικογένειας Μόρφη – Άρης Σφακιανάκης




Όταν έπεφτε η νύχτα, η γκουβερνάντα της Έβελιν σήκωνε τα σκεπάσματα του κρεβατιού και γλιστρούσε πλάι μου. Ήταν εποχή που παραπονιόμουν ότι υπέφερα από πόνους στα πόδια μου, ψηλά στους μηρούς. Η γκουβερνάντα ξάπλωνε δίπλα μου, φροντίζοντας ωστόσο να μη μ’ ακουμπά με το σώμα της, και χάιδευε τα πόδια μου με μια παλάμη ψυχρή και άκαμπτη, λέγοντάς μου πάντα την ίδια ιστορία, με μικρές παραλλαγές και γρήγορο ρυθμό, λες και η βιασύνη της αυτή θα μ’ έκανε να κοιμηθώ πιο γρήγορα. Αλλίμονο, ο ύπνος τέτοιες νύχτες σπάνια μ’ έπαιρνε. Η άθλια πλήξη, που μ’ έριχνε το παραμύθι της, κι οι γιγάντιες αράχνες που κατέβαιναν απ’ το ταβάνι, μ’ έκαναν να κρατάω ανοιχτά τα βλέφαρα.

Διηγήματα, Κέδρος, 1987, 102 σελ.

Πηγές: Biblionet, Κέδρος, Ελληνικά Γράμματα, Ελευθεροτυπία