Χλόη Κουτσουμπέλη

Ελληνες λογοτέχνες
Η Χλόη Κουτσουμπέλη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη.
Σπούδασε νομική στο ΑΠΘ και εργάστηκε για δεκαοκτώ χρόνια στον τραπεζικό τομέα.
Το 1984 εξέδωσε την πρώτη της ποιητική συλλογή με τίτλο “Σχέσεις σιωπής (εκδ. Εγαντία) και ακολούθησαν οι εξής ποιητικές συλλογές: “Η νύχτα είναι μια φάλαινα” 1990, εκδόσεις Βιβλιοπωλείου Λοξίας, “Η αποχώρηση της λαίδης Κάπα” 2004, εκδόσεις Νέα Πορεία, “Η λίμνη, ο κήπος και η απώλεια” 2006, εκδόσεις Νέα Πορεία, “Η αλεπού και ο κόκκινος χορός”, 2009, εκδόσεις Γαβριηλίδης, “Στον αρχαίο κόσμο βραδιάζει πια νωρίς” 2012, εκδόσεις Γαβριηλίδης, “Κλινικά απών” 2014, εκδόσεις Γαβριηλίδης, “Οι ομοτράπεζοι της άλλης γης” 2016 , εκδόσεις Γαβριηλίδης (Κρατικό βραβείο ποίησης, από κοινού με τη συλλογή “Τα τριαντάφυλλα της Μερσέδες” του Στ. Πολενάκη, 2017), “Το σημείωμα της οδού Ντεσπερέ”, 2018, εκδόσεις Πόλις.
Έχουν κυκλοφορήσει επίσης τα μυθιστορήματά της “Ψιθυριστά” 2002, εκδόσεις Παρατηρητής, “Ο βοηθός του κυρίου Κλάιν” 2017, εκδόσεις Μελάνι, και τα θεατρικά της έργα: “Ορφέας στο μπαρ” 2005, εκδόσεις Πάροδος, “Το ιερό δοχείο”, 2015, εκδόσεις Θίνες.
Το 47o τεύχος του λογοτεχνικού περιοδικού “Πάροδος” του Κώστα Θ. Ριζάκη τον Σεπτέμβριο του 2011 είναι αφιερωμένο στο έργο της.
Έχει συνεργαστεί με τα λογοτεχνικά περιοδικά “Παρατηρητής”, “Ρεύματα”, “Εντευκτήριο”, “Νέα Πορεία”, “Πάροδος”, “Εμβόλιμον”, “Πλανόδιον”, “Μανδραγόρας”, “Κουκούτσι”, “Πόρφυρας”, “Ένεκεν” (στο οποίο υπήρξε υπεύθυνη των σελίδων λογοτεχνίας), “Δίοδος”, “Νέα Ευθύνη” καθώς και σε ηλεκτρονικά περιοδικά όπως τα e-poema, poeticanet, diastixo, poiein, thraca, Bibliotheque και άλλα.
Κυκλοφορούν στο διαδίκτυο οι τέσσερις πρώτες ποιητικές της συλλογές σε e-book καθώς και δύο ακόμα ηλεκτρονικά βιβλία με τίτλους “Απαγόρευση κυκλοφορίας” και “Η κρυφή ζωή των ποιημάτων” με ποιήματά της και φωτογραφίες του Παναγιώτη Παπαθεοδωρόπουλου.
Το 2013 εκδόθηκε στον Καναδά μία ανθολογία ποίησης με τίτλο “Cloe and Alexandra”, εκδόσεις Libros Libertad, που περιλαμβάνει ποιήματα δικά της και της Αλεξάνδρας Μπακονίκα μεταφρασμένα στα αγγλικά από τον Μανώλη Αλυγιζάκη (Manolis Aligizakis).
Είναι μέλος της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης, της Εταιρείας Συγγραφέων και του Κύκλου Ποιητών.
Ποιήματά της έχουν μεταφραστεί στα Ιταλικά και δημοσιευτεί στο ιταλικό περιοδικό “Voce de la luna”, στα Βουλγαρικά (περιοδικό “Πάροδος”, τεύχος 47), στα Γερμανικά και στα Γαλλικά.

Ψιθυριστά

Ένα μυθιστόρημα που εμπεριέχει ένα δεύτερο, μία ιστορία έρωτα, φιλίας και προδοσίας που εκτυλίσσεται στη Θεσσαλονίκη του σήμερα και μία άλλη ιστορία που ξεπηδάει μέσα από την πρώτη, αντίστοιχη με την πρώτη, που εκτυλίσσεται σε κάποια αγγλοσαξονική χώρα του δέκατου ένατου αιώνα.
Πόσο ο έρωτας και η φιλία επηρεάζονται από την εποχή, τον αιώνα και τον κοινωνικό περίγυρο; Και η προδοσία είχε την ίδια γεύση παλιά, όπως και τώρα; Πόσα πράγματα τελικά αλλάζουν στις σχέσεις των ανθρώπων, καθώς διασχίζουμε τις εποχές, και πόσα παραμένουν αναλλοίωτα;
Ψιθυριστοί πόθοι και ελπίδες, λαχτάρα και διάψευση, κρυφές συνομιλίες, υπαινικτικά αγγίγματα ψυχών και σωμάτων, μηνύματα στον τηλεφωνητή και επιστολές, άλλες με παραλήπτη και άλλες ανεπίδοτες, τέσσερα πρόσωπα, δύο άντρες και δύο γυναίκες, που ακροβατούν επικίνδυνα στις μεταξύ τους σχέσεις, που τολμούν, που ψάχνουν αυτό, που όλοι μας τελικά ψάχνουμε. Τη χαρά της αληθινής επαφής με ένα άλλο ανθρώπινο πλάσμα.

 

Στον αρχαίο κόσμο βραδιάζει πια νωρίς

ΤΟ ΕΙΔΩΛΟ
Σε κάθε καθρέφτη
υπάρχει πάντα ένα είδωλο
που κρύβεται από πίσω
Κανείς ποτέ δε νοιάζεται γι’ αυτό
Γυάλινη γλυστράει η ζωή του
Κανείς δεν το αγγίζει
ούτε κι αυτό αναγνωρίζει
τον ξένο που κάθε φορά
στέκεται μπροστά του
Μηχανικά μιμείται τις κινήσεις
Όταν ο ξένος σηκώνει το δεξί
αυτό κινεί το αριστερό
όταν ο ξένος βήχει
αυτό κουνάει άηχα τα χείλη
Μόνο όταν το σπίτι ερημώνει
το είδωλο παίρνει το ξυράφι
το ακουμπά στις φλέβες των καρπών του
έτσι για να νιώσει ότι είναι ζωντανό
Γι’ αυτό με προσοχή κοιτάξτε τους καθρέφτες
Αν είστε τυχεροί μπορεί και να το δείτε
Πίσω από το πρόσωπο σας
Το είδωλο που ουρλιάζει.

 

Κλινικά απών

ΜΑΤΑΙΩΣΗ
Θα ήμουν εκείνη την ημέρα συνεπής
μα ένα κοράκι καταβρόχθισε το μονοπάτι
και χάθηκα στο δάσος
ύστερα κάποιος μετατόπισε τους δείκτες
στο κουρδιστό ρολόι στο σαλόνι
κι άργησα είκοσι χρόνια.
Θα σε ειδοποιούσα σίγουρα
αλλά τα ταχυδρομικά περιστέρια
καθηλώθηκαν υπέρβαρα στα σύρματα.
Και όταν ερχόμουν
θα σ’ αγκάλιαζα
αν δεν υπήρχε το σιδερένιο τραπεζάκι ανάμεσα.
Γι’ αυτό σου λέω.
Μην λυπάσαι.
Και στείλε αυτήν την τενεκεδένια απουσία
για ανακύκλωση.

 

Το ιερό δοχείο

Τι θα γινόταν άραγε, αν ο Νώε δεν έπαιρνε μαζί του στην Κιβωτό, την Εμζάρα, την νόμιμη σύζυγό του, αλλά μία νεαρή κοπέλα, την Σιγκάλ, κατάλληλη για τεκνοποίηση, για να κυοφορήσει στα σπλάχνα της τον γιο του στον Καινούργιο Κόσμο; Και αν με κάποιο τρόπο διασώζονταν τα γράμματα που έστελνε αυτή η νεαρή γυναίκα στην Εμζάρα, ως γυναίκα προς γυναίκα; Σ’ αυτό τον επιστολικό μονόλογο της Σιγκάλ, παρακολουθούμε την βαθμιαία συνειδητοποίηση της γυναίκας που γίνεται αντικείμενο της ανδρικής εξουσίας, που το κορμί της χρησιμοποιείται ως δοχείο μέσα στις δομές μιας πατριαρχικής κοινωνίας, που χαρακτηριστικά της νοοτροπίας της επιβιώνουν μέχρι σήμερα.

 

Οι ομοτράπεζοι της άλλης Γης

“Χους ει και εις χουν απελεύσει σημαίνει ότι υπάρχουν πράγματα που καλύτερα να παραμένουν ανείπωτα, το πρόσωπο καλύτερα να σκεπάζεται, ο αδελφός μου το προηγούμενο βράδυ είδε ένα μαύρο σκυλί. Το άλλο πρωί μας δάγκωσε.”

 

Ο βοηθός του κυρίου Κλάιν

Ποιος είναι ο Κύριος Κλάιν; Γιατί προσλαμβάνει τον Στέφαν, πρώην δικηγόρο, νυν άνεργο, ως βοηθό του, θυρωρό και συντηρητή για σαράντα εικοσιτετράωρα; Ποια μπορεί να είναι η λύτρωση για ένα εγωκεντρικό άτομο που δεν ενδιαφέρεται και δεν σχετίζεται ουσιαστικά με τους άλλους ανθρώπους; Μπορεί ένας άνθρωπος να επηρεάσει το περιβάλλον του και να γίνει καταλύτης στη ζωή των άλλων;
Τοποθετημένο σε κάποια γωνιά του πλανήτη Γη, αρχές εικοστού πρώτου αιώνα, μέσα σε μία παγκόσμια κρίση, το μυθιστόρημα της Χλόης Κουτσουμπέλη με τρόπο αλληγορικό και συμβολικό εξετάζει τις ανθρώπινες σχέσεις, αλλά και την υποχρέωση του ατόμου προς το κοινωνικό σύνολο, του οποίου αποτελεί αναπόσπαστο μέλος.
Ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα για την απώλεια, την κάθαρση και κυρίως για την αγάπη, μια και αυτή είναι, σύμφωνα με τη συγγραφέα, η συγκολλητική ουσία του σύμπαντος.

 

Το σημείωμα της οδού Ντεσπερέ – Χλόη Κουτσουμπέλη

ΤΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΝΤΕΣΠΕΡΕ
Αγαπημένε,
όταν διαβάσεις το σημείωμα αυτό
το μελάνι θα ’χει πια στεγνώσει,
η ζάχαρη θα ’χει μουχλιάσει,
ένα σύκο θα σαπίζει
στο κρεβάτι.
Σε μια γαβάθα θα βρεις υπολείμματα τροφής.

Στην πραγματικότητα δεν ξέρω
αν θα το έχω γράψει εγώ
ή κάποια άλλη
με όνομα παράξενο όπως
Αδελαίδα, Εριφύλη ή Περσεφόνη.

Αγαπημένε,
ήσουν απελπιστικά αθώος,
ανυπεράσπιστα ένοχος,
τις νύχτες ζωγράφιζες ελάφια,
έκλαιγες μετά καθώς τα σκότωνες,
γέμιζαν σκάγια τα σεντόνια.
Μια μέρα ενώ σου ετοίμαζα καφέ
είδα μες στο φλιτζάνι ένα δέντρο.
Τότε κατάλαβα πως έπρεπε να χαθώ στο δάσος.

Αγαπημένε,
όταν διαβάσεις το σημείωμα αυτό,
τι άραγε θα έχει απομείνει από μας σ’ αυτήν τη γη;
Σκόνη στα δάχτυλα κάποιου θεού που θα φυσήξει.

Ξένε, όταν διαβάσεις το σημείωμα αυτό,
θα γίνεις λαθραναγνώστης.
Κανίβαλος θα τραφείς από τη σάρκα μιας αγάπης.
Θα σου θυμίσει μια δική σου.
Καμία σχέση.

Ποτέ μην εμπιστεύεσαι αυτούς
που αφήνουν σημειώματα.
Εννιά στις δέκα φορές επινοούν.

Ποίηση, Πόλις, 2018, 58 σελ.

Μυθιστορήματα
Ψιθυριστά (2002), Παρατηρητής
Ο βοηθός του κυρίου Κλάιν (2017), Μελάνι

Διηγήματα
Το ιερό δοχείο (2015), Θίνες

Ποίηση
Σχέσεις σιωπής (1984)
Η νύχτα είναι μια φάλαινα (1990)
Η αποχώρηση της λαίδης Κάπα (2004)
Η λίμνη, ο κήπος και η απώλεια (2006), Νέα Πορεία
Η αλεπού και ο κόκκινος χορός (2009), Γαβριηλίδης
Στον αρχαίο κόσμο βραδιάζει πια νωρίς (2012), Γαβριηλίδης
Κλινικά απών (2014), Γαβριηλίδης
Οι ομοτράπεζοι της άλλης Γης (2016), Γαβριηλίδης
Το σημείωμα της οδού Ντεσπερέ (2018), Πόλις

Θεατρικά
Ορφέας στο μπαρ (2005)

Συλλογικά έργα
Το θηλυκό πρόσωπο της ποίησης στη Θεσσαλονίκη (2007), Ερωδιός
1ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών (2013), Κύκλος Ποιητών
Η Ελλάδα που αγαπώ: Μακεδονία (2015), Εκδόσεις Παπαδόπουλος
Τα πάθη στη λογοτεχνία (2016), Εκδόσεις Καστανιώτη
Ιστορίες πάθους και μαγειρικής (2017), Κύμα
Διαφορετικότητα (2017), Πήλιον Όρος
Θησαυροί της άμμου: Ποίηση της ελληνικής κρίσης (2019), ΑΩ Εκδόσεις

Πηγές: BIBLIONET, Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Νέα Πορεία, Θίνες, Παρατηρητής, Πόλις, Μελάνι

86 views