Δημόκριτος Τσουκάπας

Ελληνες λογοτέχνες


Οιδιπόδεια συμ…πλέγματα
… ο βασιλιάς χάζεψε. Φώναξε τον πνευματικό του.
– Τι σόι “τέρας” ειναι αυτό, ρε παπά;
– “Κατάρα” της Ήρας, τέκνον μου.
– Γιατί, ρε, τι κάναμε;
– Ο θρόνος… που κάθεσαι είναι ακάθαρτος, γιε μου!
– Μα εγώ κάθε πρωί κάνω μπιντέ, ρε παππούλη…
– Εσύ κάνεις… αλλά οι προηγούμενοι που κάθονταν, καθώς φαίνεται, δεν κάνανε!
– Ε, και για τα σκατωμένα των αλλονώνε θα την πληρώσω εγώ, ρε αββά; Τα διαολόπαιρνε ο Κρέοντας με αυτά που άκουγε, αποφάσισε, έστειλε πρωί πρωί ένα απόσπασμα να φέρει αναφορά. Ένας μόνο γύρισε ζωντανός κι εκείνος ντιπ σαλεμένος.
– Τέρας μοβόρικον, αφεντικό!
– Σώπα, ρε!
– Και μοχθηρόν!
– Πως είναι η κοψά του;
– Άστα… Απο τη μέση και πάνω “γυναίκα”, από κάτω “λιοντάρι” και τη φωνάζουνε,λέει, Σφίγγα!
– Α στο διάλο! Μέχρι τώρα άκουσα “μισό άνθρωπο-μισό άλογο”,”μισή γυναίκα-μισό ψάρι”, “μισό ταύρο-μισό άντρα”! Τέτοιο μοντέλο… πρώτη φορά!!
Οιδιπόδεια Συμ…πλέγματα.
Εκεί που η σάτιρα συναντά την Τραγωδία κι εκεί που η φαντασία ξεπερνάει τα όρια του Μύθου.
Ένα μυθιστόρημα που ξαφνιάζει, ψυχαγωγεί και προβληματίζει.

Της Τροίας το… κάγκελο
“Πελοπίδες” – Πελοποννησιακός κύκλος
– Γιατί οι γάμοι του Πηλέα και της Θέτιδας στάθηκαν αφορμή ν’ ανάψει ο φουμιστότερος Πόλεμος γύρω απ” το Αιγαίο;
– Γιατί παραλείφτηκε το όνομα της Έριδας απ’ τους γάμους;
– Γιατί ο Πάρης χάρισε το “μήλο” στην Αφροδίτη;
– Γιατί η Ελένη το ‘σκασε για τρίτη φορά, απ’ τη Σπάρτη;
– Ποια στάθηκε η αιτία που έσπασαν οι Έλληνες, για δέκα ολάκερα χρονάκια, τα μούτρα τους στον Σκάμανδρο;
– …Γιατί ανακατεύτηκαν ακόμη κι οι Θεοί σ’ ένα τόσο βρόμικο πόλεμο;
Θεοί μ’ ανθρώπινες αδυναμίες, ήρωες με βρόμικα χέρια, θνητοί μ’ αθάνατες ψυχές, ματοκυλιούνται σ’ ένα άγριο συνονθύλευμα διαπλοκής κι εξόντωσης.
Μέσα απ’ τη σπαρταριστή και συνάμα τραγική ματιά τού συγγραφέα, ξετυλίγονται για πρώτη φορά, ο βόρβορος και η σαπίλα του γνωστότερου πολέμου στην ιστορία του Κόσμου.
…Παραλειπόμενα κι’ άγνωστες πτυχές, που ο μύθος κράταε καλά ασφαλισμένους μέχρι σήμερα στην επτασφράγιστη κοιλιά του, βγαίνουν στο φως.
…Καθόσον, ο Τρωικός Πόλεμος, υπήρξε στην ουσία, ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος πάνω στη γη. Μ’ όλες τις τραγικές του συνέπειες.
…Για Θεούς κι ανθρώπους!

Σαράντα εκθέσεις… και ένα γράμμα
Του μαθητή Θωμούλη Καράμπαμπα
Πάνω σ’ ένα πατάρι, μέσα σε μια ξεχασμένη σάκα κι ανάμεσα στα τετράδια που φύλαγα για ενθύμιο, βρέθηκε απρόσμενα κι ένα τετραδιάκι εκθέσεων του συμμαθητή μου Θωμούλη Καράμπαμπα.
Αχνά γραμματάκια και σκόρπιες φρασούλες συνέθεσαν το βιβλίο του αξέχαστου φίλου, που η μοίρα όρισε να “φύγει” νωρίς. Κι όταν με κόπο διαβάστηκαν οι πρώτες εκθεσούλες, χίμησαν μέσα μου οι θύμησες κι ένιωσα ιερή την υποχρέωση πως έπρεπε να βγουν στο φως.
Μέσα από την αθώα και συνάμα σπαρταριστή ματιά εκείνου του παιδιού, σκιαγραφείται ολόκληρη η εποχή της μεταπολεμικής Ελλάδας του ’50.
Πάντα θα θυμάμαι τη δασκάλα να σκάει στα γέλια σαν διάβαζε περήφανη τις εκθεσούλες του Θωμούλη, καθώς και τα τεράστια δεκάρια που στόλιζαν το ονοματάκι του.

Του ουρανού τα παραμύθια
Γνωρίζοντας τα αστέρια και το σύμπαν
Όταν ένα παιδί στην αρχαία Ελλάδα κοιτούσε τον ουρανό, έμενε έκθαμβο με τη μεγαλοπρέπεια της νύχτας και γοητευόταν από το μυστήριο που έκρυβε η λάμψη των αστεριών.
Δεν είναι παράδοξο λοιπόν που οι πλανήτες και τα σχήματα των άστρων συνδέθηκαν με την ελληνική μυθολογία. Κι έγιναν ιστορίες με δράκους, θεούς και ήρωες που προσκαλούν τον αναγνώστη σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στον έναστρο ουρανό, με οδηγό την ανυπέρβλητη ομορφιά των παραμυθιών.
Δεν υπάρχει επομένως καλύτερος τρόπος για τα σημερινά ελληνόπουλα να μάθουν τα μυστικά που κρύβει στα σπλάχνα της η πεντακάθαρη νύχτα τής Ελλάδας. Είναι καιρός λοιπόν να γνωρίσουν πώς ο Ωρίωνας μεταμορφώθηκε σε αστερισμό, πώς γλίτωσε ο Περσέας την Ανδρομέδα από τα νύχια τού φοβερού Δράκοντα, πώς η Ήρα μεταμόρφωσε την Καλλιστώ σε άγρια Αρκούδα…
Κι ακόμα, πώς σχηματίστηκε ο Γαλαξίας μας, τι είναι ένας ερυθρός γίγαντας, πώς δημιουργήθηκε μια μαύρη τρύπα…
Μαγευτικό το ταξίδι στην καρδιά τού έναστρου ουρανού. Κι ακόμη πιο μαγευτικά τα παραμύθια του…

Μυθιστορίες αρχαίας τρέλας…
– Ποιος και γιατί τύφλωσε τον Τειρεσία;
– Γιατί ποτέ κανείς δεν πίστεψε τους χρησμούς της Κασσάνδρας;
– “Μυστικό” που το γνωρίζουν δυο, παύει, λένε, να ’ναι μυστικό!
– Γιατί οι θεοί καταδικάσανε τον Σίσυφο στο αιώνιο “μαρτύριό” του;
– Γιατί ο Πάρις χάρισε το «μήλο της Έριδας» στη θεά Αφροδίτη;
– Τι απέγινε ο Βελλεροφόντης που σήκωσε κεφάλι στους Αθάνατους;
… Τα παραμύθια βγήκαν για να κοιμίζουν τα παιδιά και να ξυπνάνε τους μεγάλους.
Καθόσον κι οι μεγάλοι έχουν ανάγκη απ’ τα παραμύθια τους.
Αρκεί να γνωρίζουν πως είναι “παραμύθια” και να μην τα μπερδεύουν με τα χαλκευμένα ψέματα.
Τούτες οι “μυθιστορίες” είναι γιομάτες μ’ αβάσταχτες, ανθρώπινες αλήθειες. Αλήθειες που ταρακουνάνε και ξυπνάνε τον άνθρωπο.
“Μυθιστορίες” ξεριζωμένες απ’ τα σπλάχνα της Ελληνικής Μυθολογίας, χρωματισμένες με πολέμους, μ’ έρωτες κι αντεγκλήσεις ανάμεσα σε θνητούς κι αθανάτους, σ’ ένα χαριτωμένο πάντρεμα κάτω απ’ το φως της Ελλάδας.
Μυθιστορίες γιομάτες χάρη και προπάντων, γαρνιρισμένες με γέλιο σπαρταριστό κι ανεπιτήδευτο.
… Κι όπως λεν από παλιά, το γέλιο στέκει “βοτάνι θαυματουργό” ενάντια στη θλίψη και στον πανανθρώπινο φόβο…

Μυθιστορήματα
Οιδιπόδεια συμ…πλέγματα (2008)
Της Τροίας το… κάγκελο (2011)

Διηγήματα
Μυθιστορίες αρχαίας τρέλας… (2015)

Παιδική λογοτεχνία
Σαράντα εκθέσεις… και ένα γράμμα (2011)
Του ουρανού τα παραμύθια (2013)
Сказки про небо (2016)

Πηγές: BIBLIONET, Μαλλιάρης Παιδεία, Εκδόσεις Δίαυλος, Ζήτη