Ευριπίδης Κλέοπας

Ευριπίδης Κλεόπας

Ελληνες λογοτέχνες
Ο Ευριπίδης Κλεόπας γεννήθηκε το 1953 στην Αθήνα.
Κατάγεται από την Αμμόχωστο της Κύπρου. Σπούδασε Φιλοσοφία και Αρχαιολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Σπουδές Φωτογραφίας στην Κολωνία της Γερμανίας. Υπήρξε ερευνητής, στο Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της Βενετίας. Έχει μεταφράσει Γάλλους ποιητές, Ζακ Πρεβέρ, Υβ Μπονφουά, Λουί Αραγκόν, Πωλ Ελυάρ, Αντρέ Μπρετόν, καθώς και Ιταλούς, Τζουζέππε Ουνγκαρέττι, Τσέζαρε Παβέζε, Πιέρ Πάολο Παζολίνι κ.ά. Το βιβλίο “Terra Amatissima” (Έψιλον 1999) με Ιταλούς ποιητές, που μετάφρασε μαζί με τον Διομήδη Βλάχο και τον Σωτήρη Τριβιζά, επιλέχτηκε στην μικρή λίστα του Ιταλικού Υπουργείου Εξωτερικών για το βραβείο μεταφρασμένου έργου από τα ιταλικά. Το 2013 τιμήθηκε με το μετάλλιο της Βουλής της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το βιβλίο “Τα ίχνη του χρόνου” (Περίπλους 2014), επιλέχτηκε στα τρία επικρατέστερα βιβλία (μικρή λίστα) για το Κρατικό Βραβείο της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Έργα του έχουν μεταφραστεί και δημοσιεύτηκαν στα γαλλικά, “Voyage au bout des reves”, (μτφ. Annick Schlauder), Editions Marginalles, Brx. 2001, στα γερμανικά, “Der Marathonlaufer”, (μτφ. Νίκη Eideneier), εκδ. Polyptychon 1995, “Abends wenn”, εκδ. Ρolyptychon, 1995, “Die Alten Hauser”, εκδ. Ρolyptychon, 1995, στα τούρκικα, “Kuzeyde bir Yerlerde” (μτφ. Yusuf Toz), στα ιταλικά, “Una Foglia verde oro”, (μτφ. Crescenzio Sangiglio), Editrice Argo, 2013, και στα ισπανικά, “El Corredor de Maratones, La interminal agonia del tempo” (μτφ. Sergio Altuna). Δημοσιεύει και εκδίδει, φωτογραφική δουλειά του. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και λογοτεχνικά περιοδικά. Παραγωγός της εκπομπής σκέψης και λόγου, “Τα ταξίδια που ονειρεύτηκα”, στην ΕΡΑ. Εκδότης του λογοτεχνικού περιοδικού, το “Καταφύγιο”. Από το 1990, διευθύνει τον εκδοτικό οίκο, “Έψιλον”.

Το φεγγάρι στο φεγγίτη

Έκλεψες πάλι την πανσέληνο
απόψε
άνοιξες το φεγγίτη σου
κι αφαίμαξες όλο το λευκό
της νύχτας
έκλεψες την πανσέληνο
και έγινες ποτάμι
έγινες βροχή και φεύγεις
ανάμεσα από τα δάχτυλά μου

Ιθάκη μου ήταν η Κέρκυρα

Εκείνη τη νύχτα τα πυροτεχνήματα φώτιζαν τον ουρανό της μικρής αλλά κοσμοπολίτικης Αθήνας του 1900. Το ίδιο συνέβαινε στο Βερολίνο, το Παρίσι, τη Ρώμη, το Λονδίνο.
Καλωσόριζαν με φιέστες τον καινούργιο αιώνα, με χορούς στα σαλόνια, και πυροτεχνήματα στις πλατείες και τους δρόμους. Ο Ιωάνης Κυπριανός, κρατούσε στην αγκαλιά του το νεογέννητο κοριτσάκι του, το πρώτο από τα τέσσερα παιδιά του…

Τα ίχνη του χρόνου

Διηγήματα και άλλα ατοπήματα
“Στην ατέρμονη αγωνία του Ευριπίδη Κλεόπα για τον χρόνο που περνά και θα τελειώσει, και η οποία είναι υπεύθυνη για τις υπέροχες σελίδες αυτού του μικρού τόμου, θα αντέτασσα την φράση του Μισέλ Φουκώ, επειδή η ζωή είναι θνητή, αξίζει να την ζήσει κανείς σαν έργο τέχνης. Αν πράγματι ο χρόνος της ζωής ήταν απεριόριστος, δεν θα μπορούσε να χωρέσει σε καμμία μορφή για να δημιουργηθεί έργο τέχνης πρέπει η μορφή να επιβληθεί πάνω σε ένα υλικό πεπερασμένο.
Η ζωή ως έργο τέχνης δεν αίρει την αγωνία απλώς υπόσχεται μιαν άλλη, διαφορετική σαν αδελφή εκείνης που γεννά το κύλημα του χρόνου. Είναι όμως, πρέπει να πω, λιγότερο τυχερή από αυτήν, γιατί δεν έχει μέχρι τώρα βρει τον άνθρωπο που θα τραγουδήσει τις δυσκολίες και τις χαρές της τόσο ωραία, όσο ο Ευριπίδης Κλεόπας τραγουδά την αδελφή της”. – Θεοδόσης Νικολαΐδης

Νόστος ή άσκηση θανάτου – Ευριπίδης Κλεόπας

Ποιητική τριλογία


Κι αν τόσοι ποιητές
ερωτεύτηκαν τον Σηκουάνα,
είναι γιατί στα γαλλικά
ο Σηκουάναςείναι θηλυκός.
Όπως κι ο θάνατος.

Ποίηση, Imagedgd, 2018, 94 σελ.

Ιστορίες στο κόκκινο – Ευριπίδης Κλεόπας

Δοκίμια βλαβερά για τη μυθοπλασία


Μια επιλογή από κείμενα που γεννήθηκαν είτε ως ομιλίες και ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια, σε αίθουσες αγαπημένες όπως το Ελληνικό Ινστιτούτο της Βενετίας, είτε ως δημοσιεύσεις σε λογοτεχνικά περιοδικά, όπως η “Παρέμβαση”, η “Νέα Εστία”, “το Καταφύγιο”, ο “Πόρφυρας”, το “Οροπέδιο”, η “Ακτή” της Κύπρου. Τα θέματα κυρίως ιστορικά, με σοβαρό πολιτικό αντίκτυπο στις σύγχρονες κοινωνίες.
Την οπτική που βλέπουμε την ιστορία, μπορούμε να την αλλάξουμε. Αλλά όχι την ίδια την ιστορία.
Αυτό που κινδυνεύει από την πραγματική αφήγηση της ιστορίας, είναι οι μυθοπλασία και όχι οι πραγματικοί της ήρωες.
Διότι έρευνα δεν είναι μόνον η ανακάλυψη σπάνιων και άγνωστων αρχείων, αλλά και η δυνατότητα να διακρίνεις μέσα από χιλιοδιαβασμένα αρχεία, αυτό που οι άλλοι δεν μπόρεσαν ή δεν θέλησαν να δουν.
Μερικά από τα θέματα του τόμου:
Βοναπάρτης και Ουσακώφ, από τους Γάλλους Δημοκρατικούς στην Επτάνησο Πολιτεία.
Η εργασία που “απελευθερώνει”, προτεσταντική ηθική και καπιταλισμός.
Κυνικός και φιλέλλην, ο πολιτικός ρόλος του Λώρενς Ντάρελ στην Κύπρο.
Σολωμωνικά και άλλα επτανησιακά.
Ένα απόγευμα στην Εγκωμή με τον Γιώργο Σεφέρη.
Γαληνοτάτη Δημοκρατία, η δική μου Βενετία.
Από τον Κάφκα στον Λούκατς, ο ρεαλισμός και το παράλογο.
Η ατέρμονη αγωνία του χρόνου.

Δοκίμια, Εκδόσεις Ελίκρανον, 2019, 194 σελ.

Διηγήματα
Ο μαραθωνοδρόμος (1995), Έψιλον
Ιθάκη μου ήταν η Κέρκυρα (2002), Έψιλον
Ο διάπλους ενός αιώνα (2008), Έψιλον
Τα ίχνη του χρόνου (2014), Περίπλους

Ποίηση
Οι στάχτες του Σεπτέμβρη (1992), Έψιλον
Τα ταξίδια που ονειρεύτηκα (2001), Έψιλον
Dance Me to The End of Love (2006), Έψιλον
Το φεγγάρι στο φεγγίτη (2009), Έψιλον
Βροχή της πόλης (2011), Έψιλον
Τα υπόλοιπα είναι σιωπή (2016), Imagedgd
Νόστος ή άσκηση θανάτου (2018), Imagedgd

Δοκίμια-Μελέτες
Η ατέρμονη αγωνία του χρόνου (2004), Έψιλον
Ποίηση και πολιτική (2011), Έψιλον
Ιστορίες στο κόκκινο (2019), Εκδόσεις Ελίκρανον

Φωτογραφικές συλλογές
Πέρα από το χρόνο (1993), Έψιλον
Paris, Venezia, Κέρκυρα (1997), Έψιλον

Συλλογικά έργα
Το Χαλάνδρι που γνώρισα (2005), Ευριπίδης
Κόρκυρα, Κορυφώ και Κέρκυρα (2006), Έψιλον

Μεταφράσεις
Συλλογικό έργο, Terra amatissima (1999), Έψιλον
Συλλογικό έργο, Στη μοναξιά του Παρισιού (2007), Έψιλον

Πηγές: BIBLIONET, Έψιλον, Περίπλους, Imagedgd, Εκδόσεις Ελίκρανον