Γεράσιμος Θεοδόσης

Ελληνες λογοτέχνες
Ο Γεράσιμος (Μάκης) Θεοδόσης γεννήθηκε το 1962 στην Πάτρα.
Σπόυδασε νομικά στην Αθήνα.
Είναι διδάκτορας του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης και διδάσκει Συνταγματικό Δίκαιο.
Από το 1998 διευθύνει τις νομικές υποθέσεις του Υπουργείου Τύπου και ΜΜΕ σε ευρωπαϊκά θέματα.
Έργα του είναι: “Το Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας” (Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα, 1991), “Gerichtskontrolle der parlamentarischen Geschaftsordnungen in Griechenland, Frankreich und der Bundesrepublik Deutschland” (Dunker & Humblot, 1996) “Η ελευθερία της τέχνης” (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2000).
Επίσης τα μυθιστορήματα: “Μια ερωτική τραγωδία” (Εκδόσεις Καστανιώτη, 1999), “Ανάμεσα στο μηδέν και το άπειρο” (Εμπειρία Εκδοτική, 2000), “Ένας ξεχασμένος αιώνας” (Εμπειρία Εκδοτική, 2001), “Τόση βροχή για μια απουσία” (Εκδοτικός Οίκος Α.Α. Λιβάνη, 2003), κ.ά.

Μια ερωτική τραγωδία – Μάκης Θεοδόσης

Ο Αλέξανδρος κάτω από τη μηλιά
Στο μυθιστόρημα του Μάκη Θεοδόση τόπος και χρόνος χάνουν τη σημασία τους. Ο συγγραφέας αρνείται πεισματικά να ασχοληθεί με το που και πότε, καθώς και με την καθημερινότητα των ηρώων του, επικεντρώνοντας την οντότητά τους στη σεξουαλικότητα και τη συναφή μ’ αυτήν πάλη των φύλων. Ο μύθος ξετυλίγεται μέσα από τις προσωπικές τους μαρτυρίες. Η εναλλαγή των συναισθημάτων και των καταστάσεων που αυτοί βιώνουν επιδεινώνει την τραγική σύγκρουση μεταξύ της αναπόφευκτης θέλησης και της διαμετρικά αντίθετης συνείδησης.
Σ’ αυτή τη μοντέρνα “Ερωτική τραγωδία”, ο συγγραφέας παντρεύει με αριστοτεχνικό τρόπο τον ερωτισμό με τη φιλοσοφική διείσδυση. Δεν είναι ένα τρυφερό βιβλίο, κυρίως όμως δεν είναι ένα μυθιστόρημα που το έχει υπαγορεύσει η ίδια η ζωή, αλλά ο φόβος και η επιθυμία.

Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Καστανιώτη, 1999, 363 σελ.

Η ελευθερία της τέχνης – Γεράσιμος Θεοδόσης

Το έργο του Γεράσιμου Θεοδόση αποτελεί μια σημαντική συμβολή στην ερμηνεία του άρθρου 16 παράγραφος 1 του ελληνικού Συντάγματος, που κατοχυρώνει την ελευθερία της τέχνης.
Η συνταγματική αυτή διάταξη δεν θεσμοθετεί βέβαια την ασυδοσία της τέχνης ή το ανεξέλεγκτο του κάθε αυτοαποκαλούμενου καλλιτέχνη. Το άρθρο 16 παράγραφος 1 του Συντάγματος κατοχυρώνει κατ’ αρχάς την αυτονομία της τέχνης από την κρατική βούληση. Το κράτος και οι μηχανισμοί του οφείλουν να σεβαστούν τον αυτόνομο χώρο της τέχνης. Σε Συντάγματα συνεπώς όπως το δικό μας, στα οποία κατοχυρώνεται ρητά -πέραν της ελευθερίας του λόγου και της έκφρασης- η ελευθερία της τέχνης, τον νομικό δεν πρέπει να ενδιαφέρει πλέον ο ορισμός της τέχνης αλλά η σύνθετη έννοια της ελευθερίας της τέχνης. Αποστολή του δηλαδή είναι να καθορίσει τι σημαίνει ελευθερία της τέχνης μέσα στο συνταγματικό της πλαίσιο. Οι όποιοι επομένως περιορισμοί προκύπτουν από την ερμηνεία και εφαρμογή της ελευθερίας της τέχνης δεν είναι εγγενείς περιορισμοί της ίδιας της ελευθερίας αλλά του Συντάγματος και συγκεκριμένα των επιταγών της αρχής της ενότητάς του.
Η ελληνική θεωρία και νομολογία όμως δεν έχει επιδείξει μέχρι σήμερα τον απαιτούμενο συνταγματικό ζήλο, με αποτέλεσμα να προκρίνονται καθημερινά δικαιικές ερμηνείες σε προφανή αντίθεση με το Σύνταγμα και τις ελευθερίες που αυτό παραχωρεί στους πολίτες του.

Δοκίμια, Εκδόσεις Καστανιώτη, 2000, 149 σελ.

Ανάμεσα στο μηδέν και το άπειρο – Μάκης Θεοδόσης

Εφυγε από την Κρήτη στα 20 χρόνια του για να σπουδάσει στη Γερμανία. Εκεί σημαδεύτηκε η ζωή του. Τρείς γυναίκες, τρεις αγάπες, τρεις θρησκείες, τρεις νοοτροπίες, διαφορετικοί κόσμοι, κοσμοθεωρίες και πολιτισμοί. Χρόνια μετά, στο ταξίδι στα Ιεροσόλυμα, “ανάμεσα στο μηδέν και το άπειρο”, θα ενώσει τα κομμάτια του και τα κομμάτια των γυναικών που αγαπησε. Ιλόνα, Αντωνία, Φάτμα. Αγάπη, πεπρωμένο, κισμέτ.

Μυθιστόρημα, Εμπειρία Εκδοτική, 2000, 242 σελ.

Ένας ξεχασμένος αιώνας – Γεράσιμος Θεοδόσης

Όσο αυτονόητη κι αν είναι μια αγάπη, πρέπει να ερμηνευτεί. Ένας ξεχασμένος αιώνας. Ένα αόρατο χέρι που παίρνει τον Μιχάλη Απόκη απ’ τη Νέα Υόρκη του 2000, τον φέρνει στην Αθήνα και ύστερα το ρολόι του χρόνου αφηνιάζει. Μια προς τα πίσω στην ιταλοκρατούμενη Δωδεκάνησο, μια μπροστά στους δρόμους της Περούτζια και στα εργοστάσια τεκνοποιίας των Ναζί κι ύστερα πάλι πίσω στον Πειραιά, στην Πόλη και από κει στο κελί στη Σύμη κι αλλού… κι αλλού. Ο γοητευτικός Στέφανος, η Ραχήλ, η Φράου Γκούντρουν, η κυρα-Μαρίκα με την απίστευτη ιστορία και τόσοι άλλοι γίνονται κράμα με τον Ντε Βέκι, τον Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, τον Εθνάρχη, κι όλα αυτά γιατί; Για να ερμηνευτεί μια αγάπη αυτονόητη.

Μυθιστόρημα, Εμπειρία Εκδοτική, 2001, 270 σελ.

Τόση βροχή για μια απουσία – Γεράσιμος Θεοδόσης

Όλα ξεκινούν με τη βροχή του καλοκαιριού και τελειώνουν μαζί της, προτού το καλοκαίρι προλάβει να γίνει ανάμνηση. Μέσα σ’ αυτή την αδυσώπητη βροχή, γνώριμα πρόσωπα δείχνουν αλλόκοτα και ξένα. Ο χρόνος χάνεται και το παρόν σκεπάζει σαν μαύρο σύννεφο το μέλλον.
Δυο άσπονδοι φίλοι, μια γυναίκα ανάμεσά τους και ένα ταξίδι στο υποσυνείδητο που πάντα μας μαρτυρά την αλήθεια. Πόθοι, φόβοι και αδυναμίες παίρνουν σάρκα και οστά· γίνονται πιόνια σ’ ένα παράξενο παιχνίδι. Ένα παιχνίδι όπου οι ενοχές μας, οι εμμονές μας και τα πάθη μας κατατροπώνουν τη λογική μας.

Μυθιστόρημα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2003, 181 σελ.

Ταξίδι στα Ιεροσόλυμα – Γεράσιμος Θεοδόσης

Το “Ταξίδι στα Ιεροσόλυμα” είναι μια ταξιδιωτική μαρτυρία και ταυτόχρονα ένα ευρωπαϊκό μυθιστόρημα για την αγάπη. Μια πεισματική αναζήτηση του έρωτα. Όλοι οι ήρωες αυτού του μυθιστορήματος, άντρες και γυναίκες, ξεχωρίζουν για το πάθος τους. Είναι υπερβολικοί σε ό,τι κάνουν. Ποθούν αλλά και φοβούνται. Στην ουσία προσπαθούν, μέσω του έρωτα, να ξεπεράσουν τους εαυτούς τους. Ο έρωτας γι’ αυτούς είναι μια σχέση εξουσίας, ένας αναίμακτος αγώνας με νικητές και ηττημένους.

Μυθιστόρημα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2004, 349 σελ.

Η γάτα του Σρέντινγκερ – Γεράσιμος Θεοδόσης

Παίζει ο Θεός ζάρια; Είναι αυτή η ζωή, η κόλαση κάποιου άλλου κόσμου; Μπορεί ο θάνοτος να μην είναι τόσο οριστικός όσο πιστεύουμε; Πολύ πιθανό, απαντά ο Αυστριακός φυσικός Έρβιν Σρέντινγκερ. Και η “γάτα” του τον επιβεβαιώνει: Ό, τι φαίνεται δεν είναι και ό,τι είναι δε φαίνεται.
Πάνω σ’ αυτό το σκεπτικό, ο συγγραφέας, αριστοτέχνης του λογοτεχνικού απροόπτου, στήνει μια τεράστια αφηγηματική οθόνη για να υφάνει τη δική του λογοτεχνική εκδοχή του παράδοξου της γάτας του Σρέντινγκερ, ενός παράδοξου που θεμελιώνει τη νέα κβαντική ηθική.
Ακολουθώντας τα ίχνη του αγαπημένου του φυσικού, ο Γεράσιμος Θεοδόσης προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία στον αναγνώστη να αποφασίσει αν η αλήθεια είναι ένας χαμένος θησαυρός που πρέπει να ανακαλύψει ή θα απολείσει την ύπαρξή του, εφόσον δεν υπάρχει τρόπος να τον βρει.

Μυθιστόρημα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2004, 471 σελ.

Το χαμόγελο της Περσεφόνης – Γεράσιμος Θεοδόσης

Ο θιασώτης του Νίτσε και δημοσιογράφος της Ροδιακής, Στέφανος, κατηγορείται για το φόνο της Εβραίας πόρνης Ραχήλ. Καταζητούμενος από τη φασιστική αστυνομία, βρίσκει καταφύγιο στο μοναστήρι του Πανορμίτη στη Σύμη. Σε έναν από τους μοναχικούς του περιπάτους στο νησί γνωρίζει τη γοητευτική Λαβίνια, μια αρχαιολόγο από την Αυστρία, την οποία και ερωτεύεται παράφορα.
Ποιο ρόλο παίζει αυτή η απολαυστική ιστορική επινόηση στην πραγματική ζωή του Μιχάλη Απόκη, Έλληνα δημοσιογράφου της Νέας Υόρκης; Ποια είναι η εκλεκτική συγγένεια που τον αναγκάζει, αν και στιγματισμένος από το θάνατο, να μαζέψει τις δυνάμεις του και να γυρίσει στην Ελλάδα του 2000 για να διαλευκάνει το μυστηριώδη φόνο της Ρόδου; Τη στιγμή πάντως που πατάει το πόδι του στην Αθήνα, τα «φαντάσματα» του παρελθόντος κάνουν το ρολόι του χρόνου να αφηνιάσει. Τον πηγαίνουν από την ιταλοκρατούμενη Ρόδο στη σύγχρονη Ρώμη, μετά στους δρόμους της Περούτζιας και στις μαγευτικές εξοχές της Ούμπρια, ξανά πίσω στον Πειραιά στις αρχές του αιώνα, στην Κωνσταντινούπολη και, αργότερα, στα εργοστάσια τεκνοποιίας των Ναζί.

Μυθιστόρημα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2006, 327 σελ.

Απονομή δικαιοσύνης – Γεράσιμος Θεοδόσης

Ο Δημοσθένης Καλένδης, ένας δικηγόρος του περιθωρίου, καλείται να υπερασπιστεί το δράστη μιας αποτρόπαιας δολοφονίας: Ο Φώτης Χατζής, Αντιπρόεδρος του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, πυροβολεί “εν ψυχρώ και δημοσίως” τον Πρόεδρο του κόμματός του, Θεμιστοκλή Πανάγο, σκοτώνοντάς τον.
Πέρα από τα πρόσωπα του θύτη και θύματος, ο λόγος που η δολοφονία απασχολεί ιδιαίτερα την ελληνική κοινή γνώμη είναι ο χρόνος τέλεσής της: Διαπράττεται λίγους μόλις μήνες πριν από τις βουλευτικές εκλογές, οι οποίες σύμφωνα με όλες τις δημοσκοπήσεις προδιαγράφονται νικηφόρες για το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. “Έπρεπε να πεθάνει”, είναι η μοναδική δήλωση που κάνει ο δράστης στους αστυνομικούς, όταν συλλαμβάνεται επ’ αυτοφώρω στον τόπο του εγκλήματος.
Το βιβλίο “Απονομή δικαιοσύνης” είναι ένα σύγχρονο πολιτικό θρίλερ με συναρπαστική πλοκή που διαποτίζεται από μια σκοτεινή ιστορία αγάπης. Οι πρωταγωνιστές της κινούνται πέρα και πάνω από τα όρια του καλού και του κακού, του δικαίου και του αδίκου. Επινοούν και επιβάλλουν τους δικούς τους κανόνες συμβίωσης, μετεωριζόμενοι στα άκρα ενός απόκρημνου ιψενικού τριγώνου.

Μυθιστόρημα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2009, 251 σελ.

Αφηγήσεις του δικηγόρου Στέφανου Φαμόζου – Γεράσιμος Θεοδόσης

Η πένα του δικηγόρου Στέφανου Φαμόζου ενώνει τρεις μεγάλες ιστορίες αγάπης, πάθους και εκδίκησης. Τρεις ιστορίες που έχει γράψει η ζωή και ο δικηγόρος Στέφανος Φαμόζος προσπαθεί να ρετουσάρει με τη βοήθεια της θεάς Θέμιδας. Ως νομικός παραστάτης των αντρών, ο δικηγόρος Στέφανος Φαμόζος αφηγείται τις ιστορίες των γυναικών που απονέμουν δικαιοσύνη αγαπώντας – απατώντας – σκοτώνοντας. Είναι η ιστορία της όμορφης και αινιγματικής Μπέλας που κλέβει την καρδιά του ποιητή Λέοναρντ, αφού προηγουμένως του πήρε ό,τι πολυτιμότερο είχε στη ζωή. Είναι η ιστορία της αισθησιακής και μοιραίας Λίλης που πιστεύει ότι τιμωρεί και πληγώνει το σύζυγό της Ανδρέα, ενώ τιμωρεί και πληγώνει τον ίδιο της τον εαυτό. Είναι η ιστορία της παθιασμένης και απρόβλεπτης Ευγενίας που κάνει τον υπουργό Αστέρη πατέρα του παιδιού της χωρίς να τον γνωρίζει, μόνο και μόνο επειδή τον έχει ερωτευτεί. Η τυφλή θεά απαλλάσσει τις γυναίκες και καταδικάζει τους άντρες. Η απόφασή της σκληρή μα δίκαιη: Στη ζωή πληρώνεις στο τέλος για όλα, πληρώνεις για την ομορφιά αλλά και για τα λάθη σου, ακόμη και αν αυτά είναι στιγμιαία.

Μυθιστόρημα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2012, 176 σελ.

Μπλακτζάκ του έρωτα – Γεράσιμος Θεοδόσης

21 ιστορίες αγάπης
Για άλλη μια φορά η ανατρεπτική πένα του Γεράσιμου Θεοδόση μας ερεθίζει, μας σοκάρει, μας ταξιδεύει. 21 ιστορίες αγάπης πέρα από τα δεδομένα και συνηθισμένα.
Άλλοτε αστείες, άλλοτε λυπητερές και άλλοτε εξοργιστικές.
Οι ήρωες είτε ξεστρατίζουν από τη μοίρα παρασυρμένοι από το πάθος τους, είτε εξαιτίας του ίδιου πάθους ακολουθούν πιστά και άβουλα την ειμαρμένη τους. Μερικοί προσπαθούν να σπάσουν τα σίδερα της φυλακής τους και να αποδράσουν από την ηθική, την ελπίδα, την ντροπή ή το φόβο. Άλλοι αφήνουν τα σώματά τους να τους οδηγήσουν στα σκοτεινά, φωτεινά, ερημικά ή πολύκοσμα σοκάκια της ζωής τους.
Ο κυρίαρχος έρωτας και η ταπεινή αγάπη συνθέτουν ένα νέο “τυχερό” παιχνίδι που ο καθένας μας μπορεί να παίξει.
Κουρσεύοντας από εδώ και από εκεί ανθρώπινες στιγμές, ο Γεράσιμος Θεοδόσης, στις 21 ιστορίες αγάπης του μας αποκαλύπτει ψέματα που είναι συγχρόνως μεγάλες αλήθειες, ενώ επιμένει να μας παρουσιάζει αλήθειες που καταλήγουν μεγάλα ψέματα.
Μας περιγράφει λαβωμένα θηρία αλλά και φαρμακερές αράχνες που τυλίγουν περίτεχνα τον ασφυχτικό ιστό τους γύρω από τα θύματά τους.
Κάνει ό,τι κάνουμε όλοι μας: παίζει με τη φωτιά όταν παίζει με τον έρωτα.
Μπορεί να τον εμπαίζει, να τον κοροϊδεύει, να τον αγνοεί, δε σταματά όμως να τον φοβάται.

Διηγήματα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2013, 125 σελ.

Μισή αλήθεια – Γεράσιμος Θεοδόσης

Ο δικηγόρος και συγγραφέας Δημοσθένης Καλένδης δέχεται στο γραφείο του την επίσκεψη της
Σοφίας Ευγενίδη, μιας γυναίκας απαράμιλλης ομορφιάς, η οποία δηλώνει θαυμάστρια του βιβλίου
του Απονομή Δικαιοσύνης και του αναθέτει την υπόθεση της νεκρής αδελφής της προκειμένου να την αποκαταστήσει ηθικά, έστω μετά θάνατον. Του αφήνει τα “ημερολόγια” της αδελφής της και στη συνέχεια εξαφανίζεται.
Ο Καλένδης έρχεται αντιμέτωπος με αναπάντητα ερωτήματα: Τι σχέση έχει μαζί του ο εραστής της νεκρής αδελφής; Και ποιος είναι ο πραγματικός δολοφόνος της; Ο πόθος του για τη γυναίκα-μυστήριο που εμφανίστηκε και χάθηκε μέσα στη νύχτα κατακλύζει το είναι του. Χωρίς αυτή δεν μπορεί να χαρεί, να σκεφτεί, να υπάρξει. Τον έχει στοιχειώσει. Δεν συνειδητοποιεί πως είναι ερωτευμένος με ένα όνειρο -ακόμα κι όταν η γυναίκα που αγαπά του λέει: “Σ’ αγαπώ ερήμην σου, ερήμην μου, ερήμην όλων.”
Ένας σφετεριστής της αγάπης, ένα έγκλημα πάθους και η ατέρμονη δυστυχία που αφήνει τη στάχτη της σε συναισθήματα, αισθήσεις, σκέψεις. Ένας δραματικός έρωτας που παίρνει μεταφυσικές διαστάσεις στους άδειους δρόμους της Αθήνας, σε ερωτικά καταγώγια των Βρυξελλών, καταθλιπτικά ξενοδοχεία και γαλλικά κάστρα. Μια ατέρμονη εναλλαγή ρόλων από τον “μετόκοσμο” του Επίκουρου έως τους κύκλους του Εμπεδοκλή που έλκονται και απωθούνται, απωθούνται και έλκονται…
Με γλαφυρή γραφή και ερωτισμό ο συγγραφέας κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον καθώς ξετυλίγει το νήμα της ιστορίας και τρυπώνει στα μύχια της ψυχής του ήρωα.

Μυθιστόρημα, Κλειδάριθμος, 2018, 184 σελ.

Μια σύντομη ιστορία του δικαίου – Γεράσιμος Θεοδόσης

Χωρίς έγκλημα δεν υπάρχει ποινή και χωρίς άδικο δεν υπάρχει έγκλημα, εντούτοις τόσο το έγκλημα που ως κακό απαγορεύεται όσο και η ποινή που εξίσου ως κακό επιτρέπεται νομοθετούνται.
Στο βιβλίο “Μια συντομότερη ιστορία του δικαίου” του Γεράσιμου Θεοδόση αναλύονται συνοπτικά όλοι οι κλάδοι και οι εκφάνσεις του Δικαίου -από τον πρώτο κανόνα και το προπατορικό αμάρτημα, τους δρακόντειους νόμους και την κατηγορική προσταγή του Καντ, έως τον πολιτικό θάνατο, την ακυρότητα και την ευθύνη από διακινδύνευση- και δίνονται χρηστικές πληροφορίες για θέματα που αφορούν κάθε πολίτη ως κοινωνό του δικαίου.
Μέσα από τις σελίδες αυτού του μικρού βιβλίου αναδύονται με εύληπτο τρόπο απαντήσεις σε ερωτήματα που έχουν κατά καιρούς βασανίσει το μυαλό μας:
– Τι εννοούμε όταν λέμε “έχω το δικαίωμα”;
– Γιατί δεν συγχωρείται η άγνοια δικαίου;
– Σωστά λέγεται πως οι εξαιρέσεις επιβεβαιώνουν τον κανόνα;
– Γιατί αποφασίζει η πλειοψηφία;
– Γνωρίζει όρια ο κυρίαρχος λαός όταν “συνταγματοδοτεί”;
– Τι σημαίνει ενοχή και τι καθήκον;
Στο βιβλίο του “Μια συντομότερη ιστορία του δικαίου” ο Γεράσιμος Θεοδόσης μάς αποκαλύπτει πως ό,τι δεν απαγορεύεται είναι υποχρεωτικό. Θα τον ακούσουμε;

Δίκαιο, Κλειδάριθμος, 2018, 104 σελ.

Εμπορικό δίκαιο – Γεράσιμος Θεοδόσης

Νόμος και πράξη
Το έργο του Γεράσιμου Θεοδόση “Εμπορικό Δίκαιο – Νόμος και Πράξη” είναι μια καινοτόμα παρουσίαση του εμπορικού δικαίου, βασισμένη στην κείμενη νομοθεσία. Καθιστώντας εύληπτους και εύχρηστους τους εμπορικούς νόμους, αποτελεί το απαραίτητο βοήθημα για τον φοιτητή που εξετάζεται στο μάθημα του εμπορικού δικαίου, αλλά και για τον ιδιώτη που έχει ή πρόκειται να αποκτήσει την εμπορική ιδιότητα.
Δομημένο πάνω στους πυλώνες της εμπορικής νομοθεσίας και ακολουθώντας τους σκοπούς της, το βιβλίο παρέχει με ευσύνοπτο τρόπο τη γνώση δικαίου για το εμπόριο, την εμπορική και βιομηχανική ιδιοκτησία, τα εμπορικά αξιόγραφα, τις εμπορικές εταιρίες και την εμπορική πτώχευση. Μέσα από τις σελίδες του γίνεται κατανοητή η απαιτούμενη διαφάνεια, συντομία και απλοποίηση των εμπορικών συναλλαγών? πραγματώνεται η ασφάλεια δικαίου και η ισοκυρία μεταξύ των εμπόρων και ενδυναμώνεται η προστασία του επιχειρηματία-εμπόρου, αλλά και του καταναλωτή-πολίτη.
Με πληρότητα και σαφήνεια συμπληρώνεται η πρόσφατη αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου των ανωνύμων εταιριών και των εταιριών περιορισμένης ευθύνης και παρουσιάζονται για πρώτη φορά ως εταιρικός τύπος της κοινωνικής οικονομίας οι κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις.

Δίκαιο, Κλειδάριθμος, 2018, 160 σελ.

Η γάτα του Σρέντιγκερ – Γεράσιμος Θεοδόσης

Ό,τι φαίνεται δεν είναι και ό,τι δεν είναι φαίνεται…

Δύο φίλοι από παλιά, δύο γνωστοί, αλλά πλέον άγνωστοι άνδρες, μονομαχούν για μια γυναίκα, τη “γυναίκα του Κάστρου” της Χαϊδελβέργης. Είναι η γυναίκα που κάποτε τους χώρισε και τώρα τους ενώνει. Καθορίζει και σήμερα τις ζωές τους, ενώ κανένας τους δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι η “γυναίκα του Κάστρου” υπάρχει.

Στις σελίδες της “Γάτας του Σρέντινγκερ” κυριαρχεί το ερώτημα του Αϊνστάιν εάν ο Θεός παίζει ζάρια. Σε μια τεράστια αφηγηματική οθόνη, που απλώνεται από την Αθήνα έως τη Φρανκφούρτη, από τα γουναράδικα της Καστοριάς έως την πανεπιστημιούπολη της Χαϊδελβέργης, και από την κοσμοπολίτικη Ζυρίχη έως την καλοκαιρινή Νάξο, υφαίνεται η λογοτεχνική εκδοχή του κβαντικού παράδοξου της γάτας του Σρέντινγκερ. Όταν καθετί προγενέστερο ακολουθεί το μεταγενέστερό του, όπως συμβαίνει στη “Γάτα του Σρέντινγκερ”, το αίτιο χωρίζεται από το αποτέλεσμα αλλάζει χρονική σειρά και καθίσταται αυθύπαρκτο.
Τα πάντα δημιουργούνται και χάνονται αποκλειστικά για τους “δράστες” της ιστορίας, οι πράξεις τους δεν έχουν συνέπειες και ο χρόνος, μαζί με τις όποιες αλήθειες του, γίνεται στάχτη στη φωτιά του πάθους.
“Είναι ο θάνατος τόσο οριστικός όσο πιστεύουμε;” ρωτούν αναστατωμένοι οι ήρωες της “Γάτας του Σρέντινγκερ” και ο συγγραφέας τούς καθησυχάζει: “Ό,τι φαίνεται δεν είναι και ό,τι είναι δεν φαίνεται”.
Στα ίχνη του αγαπημένου του φυσικού Έρβιν Σρέντινγκερ, ο συγγραφέας Γεράσιμος Θεοδόσης αποκαλύπτει στον αναγνώστη ότι η αλήθεια, σαν τη “γυναίκα του Κάστρου”, είναι ένας χαμένος θησαυρός που πρέπει να ανακαλύψει μόνος του και η Γάτα του Σρέντινγκερ αποτελεί τον μυθικό χάρτη που θα τον οδηγήσει σε αυτή.

Μυθιστόρημα, Κλειδάριθμος, 2019, 464 σελ.

Έρωτας σε δύο χρόνους – Γεράσιμος Θεοδόσης

Ο “Έρωτας σε δύο χρόνους” είναι ένα μινιμαλιστικό μυθιστόρημα πάνω στο βασικό συστατικό του έρωτα: τον χρόνο. Ο Γεράσιμος Θεοδόσης απαντά στο ερώτημα κατά πόσο αλλάζει ο έρωτας καθώς αλλάζουν οι χρόνοι του. Τι γίνεται κάθε φορά που το αίτιό του απομακρύνεται από το αποτέλεσμά του αποκτώντας αυτοτελή υπόσταση; Όταν οι πρωταγωνιστές του έργου, μέσα σε ένα ταξίδι επανασύνδεσης των κορμιών και των ψυχών τους, γίνονται θεατές των πράξεών τους; Ό,τι απεύχονται και προσπαθούν αγωνιωδώς να αποφύγουν, τελικά καταλήγουν να το αποδεχτούν ως αδήριτη πραγματικότητα. Ούτε να λιποτακτήσουν ούτε να πολεμήσουν μπορούν.

Ο “Έρωτας σε δύο χρόνους” είναι η ιστορία ενός “ακυβέρνητου έρωτα” μεταξύ μιας καθηγήτριας και του -κατά οκτώ χρόνια νεώτερου- μαθητή της. Με αυτό το έργο του ο Γεράσιμος Θεοδόσης μάς μιλά για την αλήθεια, την περιουσία που καθένας μας χάνει ή έχασε παίζοντας με τα ζάρια της ζωής. Ξετυλίγοντας το κουβάρι της σχέσης των δυο ηρώων ο συγγραφέας βγάζει στην επιφάνεια πάθη και λάθη τους μέσα από το σταδιακό ξεγύμνωμά τους και τους αρνείται τη συγχώρεση μετά από είκοσι τέσσερα χρόνια που είχαν να ειδωθούν.

Νουβέλα, Κλειδάριθμος, 2019, 62 σελ.

Μυθιστορήματα
Μια ερωτική τραγωδία (1999), Εκδόσεις Καστανιώτη
Ανάμεσα στο μηδέν και το άπειρο (2000), Εμπειρία Εκδοτική
Ένας ξεχασμένος αιώνας (2001), Εμπειρία Εκδοτική
Τόση βροχή για μια απουσία (2003), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Ταξίδι στα Ιεροσόλυμα (2004), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Η γάτα του Σρέντινγκερ (2004), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Το χαμόγελο της Περσεφόνης (2006), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Απονομή δικαιοσύνης (2009), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Αφηγήσεις του δικηγόρου Στέφανου Φαμόζου (2012), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Μισή αλήθεια (2018), Κλειδάριθμος
Η γάτα του Σρέντιγκερ (2019), Κλειδάριθμος

Νουβέλες
Έρωτας σε δύο χρόνους (2019), Κλειδάριθμος

Διηγήματα
Μπλακτζάκ του έρωτα (2013), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη

Δοκίμια-Μελέτες
Η ελευθερία της τέχνης (2000), Εκδόσεις Καστανιώτη
Εμπορικό δίκαιο (2018), Κλειδάριθμος
Μια σύντομη ιστορία του δικαίου (2018), Κλειδάριθμος

Συλλογικά έργα
Η δικαιοσύνη και το Σύνταγμα (1993), Σάκκουλας Αντ. Ν.
Όψεις λογοκρισίας στην Ελλάδα (2008), Νεφέλη
Υποδείγματα αγωγών εργατικού δικαίου (2015), Νομική Βιβλιοθήκη

Πηγές: BIBLIONET, Εκδόσεις Καστανιώτη, Εμπειρία Εκδοτική, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, Κλειδάριθμος

114 views.