Ζιλμπέρ Σινουέ – Gilbert Sinoue

Ξένοι λογοτέχνες


Η πορφύρα και η ελιά
Ρώμη, 2ος μ.Χ. αιώνας. Αυτοκράτορας είναι ο Κόμμοδος, ωραίος, δυνατός και φιλόδοξος. Ο χριστιανισμός εξαπλώνεται ενώ οι διωγμοί κατά των χριστιανών γίνονται ολοένα και πιο σκληροί. Στην αγορά, ο συγκλητικός Απολλώνιος, μέσα στο πλήθος των σκλάβων, διακρίνει ένα δεκαεξάχρονο αγόρι που ξεχωρίζει για το όμορφο παράστημα, το έντονο βλέμμα των μπλε ματιών του και την υπερήφανη στάση του. Αποφασίζει να τον πάρει στην υπηρεσία του. Ο νέος δούλος ονομάζεται Κάλλιστος και η μοίρα του είναι να γίνει ο 16ος πάπας στην ιστορία του χριστιανισμού. Σε μια εποχή όπου η Ρώμη ζει μέσα στη διαφθορά και την ασυδοσία και όπου οι αυτοκράτορες προσπαθούν να ευχαριστήσουν το λαό προσφέροντάς του άρτον και θεάματα, παρακολουθούμε την πορεία ενός ανθρώπου που ψάχνει να βρει την αλήθεια. Ενός ανθρώπου που θα επαναστατήσει, θα αγωνιστεί για την ελευθερία του, θα αγαπήσει και θα αγαπηθεί, θα βασανιστεί και θα πονέσει μέχρι τη στιγμή που η ψυχή του θα ανακαλύψει την ειρήνη και την ηρεμία. Ο χαρισματικός Γάλλος συγγραφέας μάς προσφέρει κάτι παραπάνω από ένα απλό ιστορικό μυθιστόρημα. Ξετυλίγει το νήμα της ζωής πολλών προσώπων, υπαρκτών και μη, που σημάδεψαν με τις πράξεις τους μια ολόκληρη εποχή η οποία έμεινε στην ιστορία για την παρακμή της αλλά και την αληθινή πίστη των πρώτων χριστιανών.

Αβικένας ή ο δρόμος του Ισπαχάν
“Εγώ, ο Αμπού Ομπεΐντ ελ-Ζοτζάνι, σου παραδίδω τούτα τα λόγια. Μου τα εμπιστεύτηκε αυτός που υπήρξε δάσκαλός μου, φίλος μου, τα μάτια μου, επί είκοσι πέντε χρόνια…” Μια από τις σπουδαιότερες μορφές της παγκόσμιας σκέψης, ο ιατροφιλόσοφος Αβικένας, αναδύεται μέσα από το χειρόγραφο του πιο αφοσιωμένου μαθητή του.
Στη χαραυγή του 11ου αιώνα, στο περσικό κράτος που ταλανίζεται από αναταραχές και πολεμικές συρράξεις, ο νεαρός Αβικένας απολαμβάνει τιμές και αξιώματα στην Αυλή μεγάλων ηγεμόνων. Μελετητής του Ιπποκράτη, του Πτολεμαίου, του Θαλή, του Ευκλείδη, αλλά και βαθύς γνώστης του Κορανίου, ο Αβικένας θα ταξιδέψει από την Μπουχάρα ως το Ισπαχάν. Στον πολυτάραχο βίο του, χαρές και λύπες συνυπάρχουν· η εξύψωση εναλλάσσεται με την ταπείνωση, η μοναξιά με τη συντροφικότητα, η πίκρα με την αναγνώριση. Το νήμα της ζωής του κόβεται στο Χαμαντάν, όπου ο “πρίγκιπας των σοφών” εγκαταλείπει τη ματαιότητα των εγκοσμίων έχοντας πιει με μεγάλες γουλιές από το σπάνιο ποτό της σοφίας και της αγάπης…

Η Αιγυπτία
Αίγυπτος, 1790. Η Υψηλή Πύλη έχει αρχίσει ήδη να παρακμάζει και οι Μαμελούκοι είναι πλέον οι αληθινοί κυρίαρχοι της χώρας. Ένας μεγάλος έρωτας γεννιέται ανάμεσα στη Σεχραζάτ, κόρη ενός πλούσιου χριστιανού Αιγυπτίου και τον Καρίμ, γιο ενός φτωχού μουσουλμάνου κηπουρού. Οι δύο νέοι ονειρεύονται να παντρευτούν όταν μεγαλώσουν, όμως ο Καρίμ, μολονότι είναι απόλυτα αφοσιωμένος στη Σεχραζάτ, είναι πάντοτε διστακτικός και λαχταράει να ταξιδέψει και να γνωρίσει τον κόσμο.
Στα χρόνια που ακολουθούν, οι δυο νέοι απομακρύνονται ο ένας απ’ τον άλλον. Η Σεχραζάτ παντρεύεται έναν εύπορο νεαρό που ήταν πάντα ερωτευμένος μαζί της αλλά μένει γρήγορα χήρα. Ο Καρίμ, πάλι, έχει πραγματοποιήσει το όνειρό του και υπηρετεί ως ανώτατος αξιωματούχος στο αιγυπτιακό Ναυτικό.
Όμως, η ζωή, ο πόλεμος, οι καινούργιες αγάπες οδηγούν τον καθένα τους σε μονοπάτια διαφορετικά, σε δρόμους δύσκολους, γεμάτους περιπέτειες. Άραγε, τι επιφυλάσσει το μέλλον σ’ αυτούς τους τόσο ξεχωριστούς ανθρώπους;

Η κόρη του Νείλου
Μάνα, κόρη, αδερφή, ανιψιά. Η αιώνια Γυναίκα που ερωτεύεται, παθιάζεται, υποφέρει, υπομένει. Ο Άνδρας πολεμά κι εκείνη μάχεται για την ευτυχία και των δυο τους. Ας ασχολείται εκείνος με τα αιώνια, εκείνη γοητεύεται από τα εφήμερα, τα μικρά, τα αγνοημένα. “Η κόρη του Νείλου” πάντως γοητεύεται από αυτά όσο και από τα άπιαστα και, φυσικά, γοητεύει. Δεν είναι άλλη από την κόρη της Σεχραζάτ, που πρωταγωνιστεί στην “Αιγύπτια”.
Η Σεχραζάτ και ο Ρικάρντο, ο Μοχάμετ Άλι και η Σαμίρα ερωτεύονται, ζουν συγκλονιστικές εμπειρίες, συγκινούν και μαγεύουν τον αναγνώστη ανάμεσα στην πραγματικότητα και στη φαντασία, την Ιστορία και το Μύθο. Με φόντο τη μυστηριακή ατμόσφαιρα της Ανατολής, ξεδιπλώνεται και ολοκληρώνεται η ιστορία μιας οικογένειας που δοκιμάζεται από τον έρωτα και το θάνατο. Ένα χορταστικό ιστορικό μυθιστόρημα!

Το ζαφείρι του Θεού
Στη ζωή τίποτα δεν είναι ασπρόμαυρο. Ούτε, πολύ περισσότερο, μόνο άσπρο ή μόνο μαύρο. Τα ζητήματα που απασχολούν αιώνια τον άνθρωπο έχουν αμέτρητες πτυχές και ο καθένας γνωρίζει και αναγνωρίζει μονάχα τη δική του αλήθεια. Ο Ζιλμπέρ Σινουέ στο μυθιστόρημά του “Το ζαφείρι του Θεού” μεταφέρει τον αναγνώστη του στην Ισπανία του 15ου αιώνα, στους καιρούς που βασίλευαν η Ισαβέλα η Καθολική και ο Φερδινάνδος αλλά και η Ιερά Εξέταση, στις μέρες που ο Χριστόφορος Κολόμβος ήταν έτοιμος να ξεκινήσει το ταξίδι του για την ανακάλυψη της Αμερικής. Οι πρωταγωνιστές της Ιστορίας περνούν όμως σε δεύτερο πλάνο στην αφήγηση του συγγραφέα. Οι δικοί του πρωταγωνιστές κυριαρχούν: ένας εβραίος, ένας χριστιανός, ένας άραβας και μια γυναίκα. Τι ψάχνουν οι τέσσερίς τους; Τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από ένα Ιερό Βιβλίο που ο Θεός άφησε στους ανθρώπους για να το συμβουλεύονται όταν έχουν αμφιβολίες. Όμως, σε καιρούς σαν εκείνους, που ανά πάσα στιγμή ο καθένας μπορεί να κατηγορηθεί για αιρετικός, σε καιρούς πολέμων, το ταξίδι είναι εξαιρετικά δύσκολο. Όπως ακριβώς και το ταξίδι προς τη Γνώση.
“Το ζαφείρι του Θεού” είναι ένα μαγευτικό βιβλίο, γεμάτο εμπιστοσύνη προς τον άνθρωπο και τις δυνατότητες του μυαλού του. Γρίφοι και μυστήρια που ζητούν τη λύση τους το κάνουν ακόμα πιο ενδιαφέρον, ενώ τα όσα διαδραματίζονται κρατούν σε αγωνία τον αναγνώστη μέχρι την τελευταία σελίδα.

Μοχάμετ Άλι
Ο τελευταίος φαραώ της Αιγύπτου
Δεκέμβριος 1800. Ο Μοχάμετ Άλι αγναντεύει τη θάλασσα, όπως και οι γέροντες της Καβάλας…
1801. Ο άντρας από την Καβάλα φτάνει στην κοιλάδα του Νείλου. Δεν είναι παρά ένας μικρέμπορος καπνού που δεν ξέρει ούτε να γράφει ούτε να διαβάζει.
Τέσσερα χρόνια αργότερα, περίπου τριάντα αιώνες μετά τον Ραμσή Β’ ο Μοχάμετ Άλι, ακολουθώντας τα ίχνη του Ναπολέοντα, θα γίνει ο τελευταίος φαραώ της Αιγύπτου. Απόλυτος κυρίαρχος, πραγματοποιεί το αδύνατο: δημιουργεί μια απέραντη αυτοκρατορία. Χτίζει σχολεία, νοσοκομεία και εργοστάσια, και εισάγει τις πρώτες ατμομηχανές. Στο απόγειο μιας βασιλείας πενήντα περίπου ετών, θα κατακτήσει την Αραβία και τη Συρία και θα φτάσει προ των πυλών της Κωνσταντινούπολης. Τα θεμέλια της παλιάς Οθωμανικής Αυτοκρατορίας τρίζουν και ολόκληρη η Ευρώπη υποκλίνεται.
Ο τελευταίος Φαραώ της Αιγύπτου ξαναζεί μέσα από τα μάτια και τη γραφή του χαρισματικού Ζιλμπέρ Σινουέ.

Το αγόρι της Φλάνδρας
Φλάνδρα, 1441. Με ύφος μυστηριώδες ο Γιαν βαν Άικ ακούμπησε το δάχτυλο στα χείλη του και είπε: «Πρέπει να ξέρει κανείς να σωπαίνει, και ιδίως όταν γνωρίζει». Ποιος θα μπορούσε να υποπτευθεί τότε ότι πίσω από τα σοφά λόγια του μεγάλου Φλαμανδού ζωγράφου κρυβόταν το Μεγάλο Μυστικό; Μέσα στη γεμάτη καταχνιά ατμόσφαιρα της Φλάνδρας και το εκτυφλωτικό φως της Τοσκάνης, ένα δεκατριάχρονο αγόρι, με μοναδικό όπλο την αθωότητά του, καλείται να αντιμετωπίσει μια τρομερή συνωμοσία. Γιατί θέλουν το θάνατό του; Τί είναι αυτό που γνωρίζει ενώ δε θα’ πρεπε; Για ποιο λόγο ιδιοφυείς ζωγράφοι, μαθητευόμενοι, χρυσοχόοι, αρχιτέκτονες γίνονται στόχος αόρατων εχθρών; Ποιοι αόρατοι δεσμοί τους ενώνουν και τους σπρώχνουν σιγά σιγά στο χείλος της αβύσσου; Ένα σωρό ερωτήματα στα οποία «Το Αγόρι της Φλάνδρας» θα προσπαθήσει να απαντήσει, αν δε θέλει να χαθεί κι αυτό μέσα στο σκοτάδι. Με ένα μεγαλειώδες έργο, ο Ζιλμπέρ Σινουέ αποκαλύπτει για μία ακόμη φορά το αστείρευτο ταλέντο του!

Μέρες και νύχτες της ζωής μου
Θα την αναγνώριζε ανάμεσα σε χίλιες, ακόμη κι αν ήταν κρυμμένη στον ουρανό. Ήταν η γυναίκα, η μοναδική, η απόλυτη, η ξεχωριστή, η πρώτη κι η τελευταία της ζωής του. Ήταν αυτή!
Ο Ρικάρντο Βακαρέτσα, γοητευτικός, πλούσιος και αρραβωνιασμένος, αρχίζει ξαφνικά να βασανίζεται από όνειρα ανεξήγητα. Βλέπει τον εαυτό του σε κάποιο άγνωστο μέρος, με μια γυναίκα υπέροχη, ν’ ανταλλάσσουν λόγια αγάπης ενώ η γη τρέμει κάτω απ’ τα πόδια τους. Τι σημαίνουν άραγε αυτά τα όνειρα; Ποια είναι η μυστηριώδης γυναίκα με την οποία ζει ένα δυνατό, αξεπέραστο έρωτα; Μήπως κάποιος του στέλνει μηνύματα από το μακρινό παρελθόν;
Αναστατωμένος, εγκαταλείπει την άνετη, στρωμένη ζωή του. Οι αναζητήσεις του και τα όνειρά του τον οδηγούν στην Ελλάδα. Θα βρει άραγε κάποτε τη γυναίκα από εκείνο το ανεξιχνίαστο παρελθόν και τον έρωτα που έζησαν κάποτε μαζί; Έναν έρωτα ακατάλυτο, μοναδικό, πέρα από τα ανθρώπινα όρια. Και τόσο δυνατό ώστε να ζει ακόμη και σήμερα… αιώνια!

Ακενατόν ο καταραμένος θεός
Μια νεαρή αρχαιολόγος και ο αιγυπτιολόγος καθηγητής της ανακαλύπτουν την αλληλογραφία δύο προσώπων που έζησαν στην Aυλή του Ακενατόν. Μέσα από τις κιτρινισμένες σελίδες θα προσπαθήσουν να αποκρυπτογραφήσουν το αίνιγμα του “αιρετικού” καταραμένου θεού…
Ποιος ήταν ο Ακενατόν; Ο φαραώ που θέσπισε το μονοθεϊσμό, που έθεσε σε κίνδυνο την ίδια του τη ζωή αψηφώντας θεούς και το επίσημο ιερατείο; Ήταν ένας τρελός ή ένας οραματιστής; Έπεσε πράγματι θύμα δολοφονίας; Ακολουθούσε τυφλά τις βουλές της συζύγου του, της γοητευτικής Νεφερτίτης; Στο διάβα των αιώνων, τα κομμάτια που συνθέτουν τούτου το αινιγματικό παζλ σκόρπισαν…
Βασιζόμενος σε πρόσφατες μελέτες, ο Ζιλμπέρ Σινουέ διεισδύει, ακολουθώντας αστυνομικές μεθόδους, στα μυστήρια που κρύβει μια από τις πιο συναρπαστικές προσωπικότητες της αρχαίας Αιγύπτου.

Οι σιωπές του Θεού
Η Κλαρίσα Γκρέι είναι διάσημη συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων. Όταν μια σειρά περίεργων φόνων ταράζει τη μέχρι τότε ήσυχη ζωή της στην απομονωμένη κατοικία της στη Σκοτία, θα βρεθεί μπλεγμένη σε μια έρευνα απίστευτη ακόμη και για την πιο αχαλίνωτη φαντασία.
Πρώτο βήμα: Να ανακαλύψει την ταυτότητα των θυμάτων. Πρώτο δίλημμα: Είναι άνθρωποι ή κάτι άλλο;
Η κατάσταση θα εξελιχθεί ραγδαία. Πόσο μάλλον όταν η Κλαρίσα συνειδητοποιήσει ότι οι πιθανοί δράστες είναι κάτοικοι του Παραδείσου!
Ένα εκπληκτικό μεταφυσικό θρίλερ όπου ο Ιησούς, ο Μωυσής, ο Μωάμεθ, αλλά και μια στρατιά αγγέλων συναντιούνται, συνθέτοντας μιαν ατμόσφαιρα αγωνίας και μυστικισμού.

Ταξίδι χωρίς επιστροφή
Με τη νέα του λογοτεχνική προσφορά, ο πολυγραφότατος συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων, Ζιλμπέρ Σινουέ, οδηγεί τον αναγνώστη του μ’ ένα συγκλονιστικό αφήγημα-ντοκουμέντο σ’ ένα ταξίδι χωρίς επιστροφή και διηγείται, με το μοναδικό τρόπο που τον διακρίνει, την ιστορία μιας αληθινής τραγωδίας που γνωρίζουν λίγοι αφού πολλοί θέλουν να ξεχαστεί… Το 1939, το πλοίο SS Σέϊντ Λούις με 907 επιβάτες (εκ των οποίων 550 ήταν γυναίκες και παιδιά και όλοι Εβραϊκής καταγωγής) σαλπάρει από το Αμβούργο της Γερμανίας με προορισμό την Αβάνα της Κούβας και τη σωτηρία από το σίγουρο θάνατο που τους επιφυλάσσει ο Χίτλερ. Μπαίνοντας, όμως, στα κουβανέζικα νερά, ο καπετάνιος του πλοίου λαμβάνει προειδοποίηση να μην τολμήσει να πλησιάσει το λιμάνι αφού οι επιβάτες του πλοίου του δεν είναι πλέον ευπρόσδεκτοι. Έτσι ξεκινάει μια σκληρή μάχη με το χρόνο όπου ο καπετάνιος προσπαθεί να επικοινωνήσει με άλλες χώρες, όπως τις ΗΠΑ, τον Καναδά, και τις χώρες της Λατινικής Αμερικής, για να φιλοξενήσουν τους πρόσφυγες. Οι φιλότιμες προσπάθειες, όμως, είναι μάταιες. Παρότι γνωρίζουν όλοι τους σκοπούς του Χίτλερ, όλοι κρατούν τα λιμάνια τους κλειστά. Δεν τους δέχεται κανείς. Έτσι αρχίζει η φοβερή περιπλάνηση του Saint Louis…

Η σταυρωμένη βασίλισσα
Εκείνη ονομάζεται Ινές δε Κάστρο. Εκείνος ονομάζεται ντον Πέντρου, διάδοχος του θρόνου της Πορτογαλίας. Είναι είκοσι χρόνων. Αγαπιούνται. Είμαστε στα 1340. Γράφουν χωρίς να το ξέρουν μία από τις ωραιότερες σελίδες στο μεγάλο βιβλίο των μυθικών ερώτων. Θα βρεθούν στην παγίδα μιας τρομακτικής μηχανορραφίας, συντριμμένοι ανάμεσα στη λογική του Κράτους και στη λογική της Καρδιάς.
Από την Πορτογαλία στην πεδιάδα της Βενετίας, από την Καστίλλη στα παλάτια των παπών, ο Ζιλμπέρ Σινουέ μας παρασύρει στην καρδιά μιας μυθικής ιστορικής τοιχογραφίας όπου η αγνότητα των αισθημάτων έρχεται σε σύγκρουση με τη σκληρότητα των καιρών, ο φλογερός έρωτας με τις πολιτικές φιλοδοξίες. Μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, τραγωδίας και συνωμοσίας, ξαναζωντανεύει τη διάσημη και μυθική ιστορία του τρελού πάθους δύο ανθρώπων που ακόμη κι ο θάνατος δε θα καταφέρει να χωρίσει.

Ο συνταγματάρχης και το παιδί-βασιλιάς
Αίγυπτος. Χθες, μοναρχία. Σήμερα, δημοκρατία, καρικατούρα δημοκρατίας και φτωχές, φιμωμένες φωνές… Χθες οι μητέρες μας, πριν απ’ αυτές οι γιαγιάδες μας, κυκλοφορούσαν στη λεωφόρο Κασρ-ελ-Νιλ με τα μπράτσα γυμνά, ντυμένες με την τελευταία λέξη της παριζιάνικης μόδας, με το πρόσωπο ακάλυπτο… Κι όμως, ήταν περήφανες μουσουλμάνες… Μα τότε; Τι συνέβη; Γιατί σήμερα οι κόρες τους κυκλοφορούν καλυμμένες; Βασανισμένες από απαγορεύσεις, από επιβεβλημένες σιωπές;… Μήπως αυτό συνέβη σε άλλη χώρα; Ή μήπως συναντήθηκα μόνο με άπιστες;
Νάσερ. Φαρούκ… Ο συνταγματάρχης-πρίγκιπας του λαού και το αιώνιο παιδί-βασιλιάς… Οι τύχες δύο κόσμων τόσο διαφορετικών διασταυρώθηκαν στην καρδιά της Αιγύπτου. Για το καλύτερο, άραγε, ή για το χειρότερο;
Μια τοιχογραφία της σύγχρονης Αιγύπτου αναδύεται μέσα από την ανάρρηση στο θρόνο του βασιλιά Φαρούκ έως την πυρκαγιά του Καΐρου, από την εθνικοποίηση της Διώρυγας του Σουέζ έως τον πόλεμο των Έξι Ημερών.
Ο Ζιλμπέρ Σινουέ περιγράφει με υπέροχο τρόπο τις συνθήκες γένεσης της χωρίς διέξοδο πυριτιδαποθήκης της Μέσης Ανατολής, παραδίδοντάς μας ένα από τα πιο προσωπικά αφηγήματά του.

Εγώ, ο Ιησούς
Κι αν ο Ιησούς δεν είχε πεθάνει πάνω στο Σταυρό; Κι αν ο Νικόδημος και ο Ιωσήφ από την Αριμαθαία είχαν καταφέρει να τον σώσουν και να τον κρύψουν με τη βοήθεια του Καϊάφα; Κι αν η Ταφή και η Ανάσταση δεν ήταν παρά μια καλοστημένη απάτη εκ μέρους των ιερέων του Ναού για να παρακινήσουν τον εβραϊκό λαό να εναντιωθεί στους Ρωμαίους;
Ενώ οι άνθρωποι του Πιλάτου τον αναζητούν μανιωδώς, ο Ιησούς, από τα βάθη μιας φυλακής στην Ιουδαία, μιλάει για τη ζωή του, γράφει το δικό του ευαγγέλιο… Ο Ζιλμπέρ Σινουέ εκπλήσσει και πάλι με την ευφυΐα, την ευρηματικότητα, την αξιοπιστία και την αγωνία με την οποία περιβάλλει τα μυθιστορήματά του. Ξαναζωντανεύοντας μια ολόκληρη εποχή και χωρίς να προδίδει ούτε μια στιγμή την ουσία της χριστιανικής πίστης, αντιμετωπίζει με σεβασμό τόσο την ανθρώπινη και ιστορική πλευρά του σημαντικότερου γεγονότος της χριστιανοσύνης όσο το θεϊκό πρόσωπο του Χριστού.

Ερεβάν
Μια κραυγή για την Αρμενία
“Εμπρός, λοιπόν, καταστρέψτε την Αρμενία! Στείλτε τους στην έρημο. Στερήστε τους το ψωμί και το νερό. Κάψτε τα σπίτια και τις εκκλησίες τους. Και τότε θα δείτε αν το χαμόγελό τους ανθίσει ξανά, αν ξανατραγουδήσουν ή αν προσευχηθούν και πάλι. Γιατί αρκεί να συναντηθούν δύο απ’ αυτούς, δεν έχει σημασία σε ποιο μέρος του κόσμου, για να δημιουργήσουν μια νέα Αρμενία.”
(Ουίλιαμ Σαρογιάν)
1914, στα βάθη της Ανατολίας. Στην καρδιά ενός άγριου βραχώδους τοπίου ζει η οικογένεια Τομασιάν: ο παππούς Βαχέ, με τους δύο γιους του, τη νύφη και τα δύο εγγόνια του. Όταν ξεσπά ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, η κυβέρνηση των Νεότουρκων που βρίσκεται στην εξουσία αποφασίζει να εκμεταλλευτεί το ασταθές πολιτικό σκηνικό και να εξοντώσει τους Αρμένιους που τους θεωρεί προδότες. Στο Ερζερούμ, οι Τομασιάν αποφασίζουν να εγκαταλείψουν κρυφά την πόλη τους αλλά δεν προλαβαίνουν. Η Σουσάνα και ο Αράμ βλέπουν να σκοτώνουν μπροστά στα μάτια τους τους γονείς και τον παππού τους. Το ταξίδι στην κόλαση ξεκινά. Τα δυο αδέλφια αναγκάζονται μαζί με άλλους Αρμένιους να διανύσουν χιλιάδες χιλιόμετρα κάτω από αντίξοες συνθήκες με προορισμό το άγνωστο.
Ένα συγκινητικό μυθιστόρημα για την ιστορία ενός λαού.

Η πνοή του γιασεμιού
1916-2001. Στην καρδιά της Ανατολής, τέσσερις οικογένειες -μια εβραϊκή, μια παλαιστινιακή, μια ιρακινή και μια αιγυπτιακή-, πρόσωπα εύθραυστα και δυνατά, ευαίσθητα και συνάμα μαχητικά, προσπαθούν να επιβιώσουν από το ναυάγιο στο οποίο τους έχει οδηγήσει η Δύση. Χιλιάδες χιλιόμετρα από εκεί, ένας Γάλλος διπλωμάτης παρατηρεί, αδύναμος, τα προεόρτια της αποκάλυψης, ενώ στο μυαλό του αντηχεί μια τελευταία ερώτηση: ο θόρυβος από τις βόμβες θα καλύψει για πάντα την πνοή του γιασεμιού;
Με αυτό το συναρπαστικό μυθιστόρημα, ο Ζιλμπέρ Σινουέ δείχνει πώς, από την αλαζονεία κάποιων, μια ολόκληρη περιοχή του κόσμου βυθίστηκε στον πόνο και στη δυστυχία.

Η κραυγή της πέτρας
1956-2001. Η Μέση Ανατολή φλέγεται. Τα πάθη πυροδοτούνται. Μερικοί επιλέγουν το δρόμο της ειρήνης, άλλοι τον ένοπλο αγώνα, και κάποιοι την τρομοκρατία. Μέσα σ’ αυτά τα ταραγμένα χρόνια εξακολουθεί να διαγράφεται η μοίρα των τεσσάρων οικογενειών -της εβραϊκής, της παλαιστινιακής, της ιρακινής και της αιγυπτιακής- τα μέλη των οποίων προσπαθούν να επιβιώσουν και να διατηρήσουν την ανθρωπιά τους.
Ανάμεσα στον πόλεμο των Έξι Ημερών και σ’ εκείνον του Γιομ Κιπούρ, ανάμεσα στην ανάφλεξη στον Λίβανο και στο ξέσπασμα της Ιντιφάντα, υπάρχει χώρος για την αγάπη; Μια παθιασμένη Σύρια και ένας Αιγύπτιος, μια αποφασισμένη για όλα Παλαιστίνια και ένας Ισραηλινός κάνουν τα πάντα για να το αποδείξουν, προκαλώντας ακραίες αντιδράσεις.
Μετά την “Πνοή του γιασεμιού”, ο Ζιλμπέρ Σινουέ συνεχίζει το ξετύλιγμα της συναρπαστικής αφήγησής του για μια Μέση Ανατολή όπου η ειρήνη φαντάζει πιο εύθραυστη από ποτέ.

Ο προφήτης του Θεού
Η ζωή του Μωάμεθ
Μεδίνα, 672. Έχουν περάσει ήδη σαράντα χρόνια από τότε που ο Προφήτης παρέδωσε την ψυχή του στον Ύψιστο. Οι περισσότεροι από εκείνους που τον γνώρισαν έχουν χαθεί. Κάποιοι έχουν πεθάνει, άλλοι έχουν σκορπιστεί στην απεραντοσύνη της Ανατολής. Όλοι, εκτός από έναν άνθρωπο, έναν γέροντα. Είναι ο τελευταίος μάρτυρας. Η ύστατη ανάμνηση.
Ένας νεαρός γραφέας, ο Χουσέιν Αμπντ αλ-Τζαουάντ, καλπάζει με το άλογό του στην έρημο. Ο καιρός πιέζει. Είναι πεπεισμένος ότι ο ίδιος ο Ύψιστος του έχει αναθέσει μια ιερή αποστολή: να καταγράψει τις αναμνήσεις του γέροντα για να τις μεταβιβάσει στον κόσμο. Θα φτάσει εγκαίρως ο Τζαουάντ; Ο μαθητής θα μπορέσει να θυμηθεί με κάθε λεπτομέρεια τα λόγια του Μωάμεθ;
Με το απαράμιλλο ταλέντο του συγγραφέα και του γλαφυρού αφηγητή, ο Ζιλμπέρ Σινουέ ξαναζωντανεύει τη ζωή του Μωάμεθ, οι πράξεις και τα κατορθώματα του οποίου αποτελούν πηγή έμπνευσης για πάνω από ένα δισεκατομμύριο άντρες και γυναίκες.
Ένα παθιασμένο αφήγημα που μας μεταφέρει στη χαραυγή της σύγχρονης εποχής.

Ο άντρας που κοιτούσε το σκοτάδι
Είμαι ο δρ Θεοφάνης Ντεμπανέ. Εξόριστος με τη θέλησή μου σε ένα νησί των Δωδεκανήσων εδώ και τρία χρόνια.
Αυτό τα λέει όλα. Ή μάλλον τίποτα. Αφήνοντας πίσω του τη ζωή στο Παρίσι και μια λαμπερή καριέρα ως καρδιοχειρουργός, ο Θεοφάνης καταφεύγει στην Πάτμο, έχοντας ως μοναδική συντοφιά τον έφηβο γιο του, Ταϊμούρ.
Γιατί άραγε, στον κολοφώνα της δόξας του, διάλεξε ξαφνικά την εξορία; Τι κρύβει η σιωπή που τηρεί για το παρελθόν του; Η τύχη ήταν αυτή που τον οδήγησε να συναντήσει στον δρόμο του τη νεαρή Αντωνία και τη μητέρα της, την εκπληκτική Μπέμπα, ή το πεπρωμένο του; Ο Ταϊμούρ μπορεί να τον βοηθήσει να γιατρέψει τα τραύματά του;
Γοητευτικό το νέο μυθιστόρημα του Ζιλμπέρ Σινουέ. Μια προσωπική περιπέτεια όπου ο καθένας μαθαίνει να αντιμετωπίζει τις πιο βαθιές πληγές του.

Φλόρενς Νάιτινγκεϊλ
Η νοσοκόμα της καρδιάς μας
Σε μια κοινωνία όπου η δουλειά της νοσοκόμας προοριζόταν μόνο για τις τιποτένιες, τις πρόστυχες και τις αλκοολικές, η Φλόρενς Ναϊτινγκέιλ, μόλις στα δεκάξι της, τόλμησε να αντιταθεί στην οικογένειά της και να ανατρέψει τα κοινωνικά ήθη και έθιμα. Τον Οκτώβριο του 1854, συνόδεψε μια ομάδα εθελοντριών νοσοκόμων στα πεδία της μάχης του Κριμαϊκού Πολέμου. Με δυναμισμό και αποφασιστικότητα εφάρμοσε πρώτη τις μελλοντικές αντισηπτικές μεθόδους και εξυγίανε τα στρατιωτικά νοσοκομεία. Το 1860, ίδρυσε στο Λονδίνο την πρώτη σχολή νοσοκόμων και τα κατορθώματά της έγιναν γνωστό σε όλο τον κόσμο. Πέθανε το 1910, τσακισμένη από τις αρρώστιες που κόλλησε στα νοσοκομεία και στα πεδία της μάχης.
Εκατοντάδες μαρτυρίες και ιστορίες μιλάνε για τη γυναίκα που έτρεχε τις νύχτες στα στρατιωτικά νοσοκομεία, με μοναδικό φως μια λάμπα πετρελαίου. Τη γυναίκα που δημιούργησε το επάγγελμα της σύγχρονης νοσηλεύτριας και έγινε γνωστή ως “η Κυρία με τη λάμπα”.
Αυτή είναι η ιστορία της.

Στην αυγή μιας νέας εποχής
Μην περιμένεις να κάνουμε ένα ταξίδι αναψυχής. Α, όχι! Δε θα πάμε στην Ντίσνεϊλαντ ούτε στο πάρκο του Αστερίξ. Θα οδηγήσω αλλού τα βήματά σου. Εκεί όπου η πλειονότητα των υψηλών προσώπων αρνούνται να πάνε διότι δεν έχουν καθόλου χρόνο πια ή έχουν τόσο συνηθίσει στον παραλογισμό, ώστε η φρονιμάδα τους φαίνεται οριστικά απρόσιτη. . . Δεν πρόκειται για προμελετημένο σχέδιο. Το ομολογώ: δεν έχω μελετήσει τίποτα σχετικά με τη διαδρομή. Θα αυτοσχεδιάσουμε. Όμως, πρέπει να δεις. Σου τα αφήνω όλα άνω-κάτω. Εσύ, εσείς – η γενιά σου – πρέπει να αποφασίσετε αν θα αφήσετε τον κόσμο να γκρεμιστεί ή αν θα επισκευάσετε τις ζημιές. Κι αν το να φτιάξετε έναν ολοκαίνουργιο κόσμο σας φαίνεται υπέρμετρη ουτοπία, τότε είναι που δεν πρέπει να διστάσετε. Τίποτε δε δίνει μεγαλύτερη χαρά από το να μετατρέψεις την ουτοπία σε πραγματικότητα. Ο Ζιλμπέρ Σινουέ στέλνει ένα μήνυμα στο γιο του και στην ανθρωπότητα· κατηγορητήριο και συνάμα μήνυμα ελπίδας. Καλεί τη νέα γενιά να επαγρυπνεί και να αντισταθεί στην επερχόμενη καταστροφή της Γης.

Λαίδη Χάμιλτον
Μια ζωή γεμάτη πάθος
Γεννημένη σ’ ένα χωριό της δυτικής Αγγλίας, μεγαλωμένη στην απόλυτη στέρηση, η Έμμα θα περάσει στην εφηβεία της «δια πυρός και σιδήρου» και θ’ ασκήσει τα πιο ταπεινά επαγγέλματα. Κι όμως, στα 30 μόλις χρόνια της, θα έχει ήδη «προλάβει» να διατελέσει ερωμένη επιφανών άγγλων ευγενών, σύζυγος του λόρδου Χάμιλτον, πρεσβευτή της Μεγάλης Βρετανίας στη Νεάπολη αλλά και περιώνυμου συλλέκτη αρχαιοτήτων, ομοτράπεζη επιφανών λόγιων, μουσικών και ζωγράφων της εποχής της, επιστήθια φίλη της Μαρίας Καρολίνας, βασίλισσας της Νεάπολης και αδελφής της Μαρίας Αντουανέτας και, πάνω απ’ όλα, μεγάλος και μοναδικός έρωτας του Νέλσον, του πιο ένδοξου πολεμιστή της Βρετανικής Αυτοκρατορίας. Τι τραγική ειρωνεία, ωστόσο. Όλη αυτή την πορεία θα την ακολουθήσει η παρακμή και η πτώση, που θα την οδηγήσουν σε μια νέα στέρηση, ακόμη πιο σκληρή αυτή τη φορά. Άλλωστε, παραφράζοντας ανεπαίσθητα τον Δάντη, θα μπορούσε κανείς να πει ότι δεν υπάρχει πιο απόλυτη δυστυχία από τη δυστυχία εκείνου που γνώρισε κάποτε την απόλυτη… ευτυχία.

Η σοφία της ανατολής
Σ’ όποιον ο έρωτας έδωσε ζωή δε θα πεθάνει ποτέ. Γι’ αυτόν το λόγο η αιωνιότητα είναι γραμμένη πάνω στα φύλλα της καρδιάς. ΧΑΦΙΖ, Γκαζάλ Ξέχασε τη μέρα που χάθηκε απ” τη ζωή σου. Ξέχασέ την. Ξέχασε το αύριο που θα ”ρθει και που δεν έχει ακόμη γεννηθεί. Ξέχασέ το. Πάνω σ” αυτό που είναι και που δεν είναι πια, είναι μάταιο να στοχάζεσαι. Μη ρίχνεις τη ζωή σου στον άνεμο, ζήσε τη στιγμή και ξέχασέ την. ΟΜΑΡ ΚΑΓΙΑΜ, Ρουμπαγιάτ Ο Ζιλμπέρ Σινουέ μας ταξιδεύει στον μαγικό κόσμο της Ανατολής. Μέσα από ιερά κείμενα και φιλοσοφικούς στοχασμούς, μυστικιστικά ποιήματα και ρήσεις μας φέρνει σε επαφή με τις αντιλήψεις του Ανατολικού κόσμου.

Μυθιστορήματα
Η πορφύρα και η ελιά – La pourpre et l’olivier (1987)
Αβικένας ή ο δρόμος του Ισπαχάν – Avicenne ou la route d’Ispahan (1989)
Η Αιγυπτία – L’égyptienne (1991)
Η κόρη του Νείλου – La fille du Nil (1993)
Το ζαφείρι του Θεού – Le livre de saphir (1996)
Μοχάμετ Άλι – Le dernier pharaon (1997)
Το αγόρι της Φλάνδρας – L’enfant de Bruges (1999)
Μέρες και νύχτες της ζωής μου – Des jours et des nuits (2001)
Ακενατόν ο καταραμένος θεός – Akhenaton, le dieu maudit (2003)
Οι σιωπές του Θεού – Les silences de Dieu (2004)
Ταξίδι χωρίς επιστροφή – Un bateau pour l’enfer (2005)
Η σταυρωμένη βασίλισσα – La reine crucifiée (2005)
Ο συνταγματάρχης και το παιδί-βασιλιάς – Le colonel et l’enfant-roi (2006)
Εγώ, ο Ιησούς – Moi, Jésus (I, Jesus) (2007)
Ερεβάν – Erevan, ou Armenie: Le Grand Roman d’un Peuple (2009)
Η πνοή του γιασεμιού – Le Souffle du jasmin (2010)
Ο άντρας που κοιτούσε το σκοτάδι – L’Homme qui regardait la nuit (2012)
Η κραυγή της πέτρας – Le Cri des pierres (2010)
Ο προφήτης του Θεού – L’Envoyé de Dieu (2015)

Αφηγήσεις
Φλόρενς Νάιτινγκεϊλ – La Dame à la Lampe (2008)
Στην αυγή μιας νέας εποχής – A mon fils, à l’aube du Troisième Millénaire (2000)

Βιογραφίες
Λαίδη Χάμιλτον – L’ambassadrice (The Ambassadress) (2002)

Ανθολογία
Η σοφία της Ανατολής – Le Livre des sagesses d’Orient (2000)

Πηγές: BIBLIONET, Wikipedia, Σμίλη, Εκδόσεις Ψυχογιός