Γιώργης Π. Μασσαβέτας

Ελληνες λογοτέχνες


Γυναικείες ιστορίες
Οι Γυναικείες Ιστορίες είναι η πρώτη συλλογή διηγημάτων του Γιώργη Μασσαβέτα μέσα από την οποία περνάνε πυρακτωμένες μνήμες μιας δύσκολης παιδικής ηλικίας, χωρίς να έχει το χαρακτήρα μιας τυπικής αυτοβιογραφίας. Μακριά από περιττές τραγικοποιήσεις και συχνά με γκροτέσκο τρόπο περιγράφονται με εξαιρετικά λιτή γραφή καταστάσεις που ενίοτε είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι “στερούνται φαντασίας”.

Η κόκκινη δράκαινα
Όλα τα ευρήματα, οδηγούσαν με βεβαιότητα στο συμπέρασμα ότι δράστης ήταν μια γυναίκα με φυσικό μαύρο σγουρό μαλλί, προφανώς αρκετά νέα, καθώς οι τρίχες που είχαν βρεθεί -και ήταν και τα μόνα ευρήματα- έδειχναν ότι δεν είχαν μπει σε διαδικασία βαφών και δεν ήταν καθόλου εξασθενισμένες. Το μόνο άλλο σίγουρο -και αρκετά αποκαλυπτικό- «εύρημα» ήταν η φορά των τομών από το «νήσσον όργανον» που διέγραφαν μια πορεία από τα δεξιά προς τα αριστερά, «εις ικανόν βάθος, ώστε να επιφέρουν θανάσιμους τομάς εις ζωτικά όργανα», πράγμα που οδηγούσε επίσης στη βεβαιότητα ότι επρόκειτο για κάποια αριστερόχειρα. Δακτυλικά αποτυπώματα δεν υπήρχαν αρκετά. Αλλά η εξέταση και αυτών που είχαν βρεθεί, δεν έβγαζε πουθενά. Δεν αντιστοιχούσαν σε καμία από τις γυναίκες που ήταν σεσημασμένες για παραβάσεις του ποινικού δικαίου, και κυρίως προς τις «επαγγελματίες του ελεύθερου έρωτα».
Ο Γ. Μασσαβέτας ξεδιπλώνει μυθιστορηματικά ένα αστυνομικό θρίλερ, με πρωταγωνιστή τον δαιμόνιο αστυνομικό Καλλιανό, που ρίχνεται στα ίχνη ενός αινιγματικού «Δράκου», για να βρεθεί μπροστά σε μια γυναίκα, η οποία παγιδεύει με τα κάλλη της τα θύματα της και τα δολοφονεί σε απομονωμένες περιοχές μέσα στα αυτοκίνητα τους. Μεταξύ ψυχογραφήματος, ηθογραφίας, δημοσιογραφικής έρευνας και μυθοπλασίας, η αφήγηση παρακολουθεί τη μετάλλαξη της Χαρούλας, που μεγαλώνει στις φτωχογειτονιές της μεταπολεμικής Αθήνας, σε «Δράκαινα», ενώ γύρω οι πολιτικές έριδες συγκλονίζουν την Ελλάδα της δεκαετίας του 1960.

Έγκλημα στα μανιάτικα
Τα ευρήματα στπ χώρο ήταν κάτι περισσότερο από φτωχά, σχεδόν μηδενικά. Ένα σταχτοδοχείο που υπήρχε πάνω στο μάρμαρο του παλιομοδίτικου κομοδίνου ήταν ολοφάνερο πως είχε χρησιμοποιηθεί, γιατί υπήρχαν ίχνη από στάχτες, αλλά φαίνεται πως ο δράστης είχε φροντίσει να εξαφανίσει τα αποτσίγαρα. Στη μικρή κουζινίτσα βρέθηκαν πρόχειρα αφημένα στο νεροχύτη δυο ποτήρια που όμως είχαν πλυθεί, προφανώς για να εξαφανιστούν δακτυλικά αποτυπώματα. Κανένα αποτύπωμα δεν βρέθηκε ούτε στο εσωτερικό πόμολο της πόρτας, που οπωσδήποτε θα πρέπει να το είχε πιάσει ο δράστης κατά την έξοδό του. Μοναδικό εύρημα στο μαξιλάρι του θύματος, μια μετρίου μήκους ανδρική γκρίζα τρίχα.
Πόσο τυφλή μπορεί να είναι μια ερωτοχτυπημένη γυναίκα, ακόμη κι όταν η απάτη είναι ολοφάνερη στα μάτια όλων των άλλων; Και έως πού μπορεί να φτάσει η αντίδρασή της, παρασύροντας και την ίδια αλλά και τον υπαίτιο;
Πόσο εύκολο είναι να φορτωθεί σε κάποιον αθώο ένα έγκλημα, ιδίως όταν στοιχεία της προσωπικότητάς του προσφέρονται για αβανταδόρικη εκμετάλλευση; Ειδικά, μάλιστα, από την κίτρινη δημοσιογραφία που σκοτώνει, όταν ο δημοσιογράφος αυτοαναγορεύεται σε “φύλακα των Θερμοπυλών” αποδίδοντας στον εαυτό του τις εξουσίες του αστυνόμου και του δικαστή;
Πόσοι θα μπορούσαν να επιδοθούν σε κερδοσκοπία περί τον θάνατο μιας νέας κοπέλας, όπως η ωραία Μανιάτισσα, που είναι η κεντρική ηρωίδα του βιβλίου;
Οι απαντήσεις δικές σας, αγαπητοί αναγνώστες αυτού του αστυνομικού μυθιστορήματος, που είναι και μια ηθογραφία της ελληνικής κοινωνίας σε δεδομένες συνθήκες, με διαχρονικότερες όμως προεκτάσεις.

Μυθιστορήματα
Η κόκκινη δράκαινα (2008)
Έγκλημα στα μανιάτικα (2014)

Διηγήματα
Γυναικείες ιστορίες (2003)

Παιδική λογοτεχνία
Των οσπρίων η γιορτή (1996)

Δοκίμια – Μελέτες – Χρονογραφήματα
Στη μάχη για την αλλαγή (1981)
Καλημέρα, κ. Πρόεδρε
Καληνύχτα, κ. Πρόεδρε
Καλημέρα, Πολίτη
Η κληρονομιά του Ανδρέα
Ανατρέψατε Μητσοτάκη (1996)

Ποιητικά
Φιλήσυχοι Πολίτες (1975)
Κατάθεση Ψυχής (1985)

Πηγές: BIBLIONET, Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Ελληνικά Γράμματα, Βασδέκης, Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Ηλέκτρα

82 views.