Χαρούκι Μουρακάμι – Haruki Murakami

Ξένοι λογοτέχνες


Σκληρή χώρα των θαυμάτων και το τέλος του κόσμου
Είναι η εποχή που η διαχωριστική γραμμή μεταξύ Καλού και Κακού είναι πιο δυσδιάκριτη παρά ποτέ. Ο πόλεμος της πληροφορικής μαίνεται. Οι Σημειωτές, τα όργανα του Εργοστασίου, είναι αυτοί που αδίστακτα θα χρησιμοποιήσουν κάθε μέσο, θεμιτό και αθέμιτο, για να κλέψουν απόρρητα μυστικά. Οι εκπρόσωποι του Συστήματος, οι Αριθμητές, θα κάνουν ακριβώς το ίδιο για να τα προστατεύσουν.
Σ’ αυτόν τον πόλεμο κανόνες δεν υπάρχουν – μόνο το εφιαλτικό αποτέλεσμα μετράει. Κάπου ανάμεσα στα δύο στρατόπεδα, ή παράλληλα με αυτά, πάλλονται τα Παλιά Όνειρα, πιο δυσνόητα και ασαφή από κάθε άλλη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας. Κι ο Έρωτας, απρόσωπος και ανώνυμος, λες κι είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος απ’ όλους…

Νορβηγικό δάσος
I once had a girl, or should I say, she once had me…
She showed me her room, isn’t it good, Norwegian wood?
Ο Τόρου Βατανάμπε δε χρειάζεται τη μυρωδιά καμιάς μαντλέν, αρκούν οι στίχοι και η μουσική των Μπιτλς για να ελευθερωθεί η μνήμη, ανεξέλεγκτη, και να ανασύρει κομμάτια του εαυτού της από το μακρινό παρελθόν. Οδηγημένος από τη μελωδία, ο Τόρου θυμάται τη Ναόκο, την πρώτη μεγάλη του αγάπη – και κορίτσι του καλύτερου φίλου του. Η Ναόκο αγαπούσε αυτό το τραγούδι και ποιος μπορεί να πει αν είναι η γυναίκα ή η μουσική -ή και οι δύο- που γεννούν στον Τόρου τις εικόνες της φοιτητικής του ζωής, είκοσι χρόνια πριν, στο Τόκιο, την έντονη εποχή των παθών, του ερωτισμού και του σεξ, αλλά και την εποχή της ματαίωσης, των άτυχων επιθυμιών, της απώλειας.
Είναι η εποχή που εισβάλλει στη ζωή του σαρωτικά η Μιντόρι, η γυναίκα-γρίφος και δίλημμα, η γυναίκα-ορόσημο που έμαθε στον νεαρό Τόρου Βατανάμπε τι σημαίνει να επιλέγεις ανάμεσα στο μέλλον και στο παρελθόν.
Βαθύτατα υπαρξιακός και παράδοξα ρεαλιστής, ο μεγάλος Χαρούκι Μουρακάμι σε αυτό το πιο ανθρώπινο από τα μυθιστορήματά του στήνει μια περίλυπη, νοσταλγική γιορτή για τη χαμένη νιότη και τον έρωτα που γλιστρά συνέχεια, μα δίχως να μας στερεί ποτέ τη γλυκύτητα της προσδοκίας του.

Νότια των συνόρων, δυτικά του ήλιου
Η Σιμαμότο, ο μεγάλος παιδικός έρωτας του Χατζίμε, εμφανίζεται ξανά μετά από είκοσι χρόνια, μυστηριώδης και πιο όμορφη από ποτέ. Και καθώς ζωντανεύει το παρελθόν, ο Χατζίμε, ευτυχισμένος οικογενειάρχης και επιτυχημένος ιδιοκτήτης ενός τζαζ κλαμπ, είναι έτοιμος να τινάξει το παρόν του στον αέρα…

Το κουρδιστό πουλί
Η γάτα του Τόρου Οκάντα εξαφανίζεται κι αυτό αναστατώνει τη γυναίκα του, που γίνεται όλο και πιο απόμακρη.
Ύστερα αρχίζει μια σειρά από μυστηριώδη τηλεφωνήματα. Και καθώς ξετυλίγεται αυτή η συναρπαστική ιστορία, η απλή, μετρημένη και κάπως ανιαρή ζωή του Οκάντα (ο οποίος μαγειρεύει, διαβάζει, ακούει τζαζ και όπερα και πίνει μπίρα στο τραπέζι της κουζίνας του) έρχεται τα πάνω κάτω, και ξεκινάει ένα αλλόκοτο ταξίδι με αφανείς οδηγούς διάφορους παράξενους ανθρώπους, που ο καθένας έχει να διηγηθεί και μια ιστορία.
Ο Μουρακάμι γράφει για τη σύγχρονη Ιαπωνία και το σημερινό κόσμο, για την αποξένωση στις πόλεις και τα ταξίδια αυτογνωσίας, και σ’ αυτό το βιβλίο, συνδυάζοντας αναμνήσεις από τον πόλεμο με μεταφυσικές ανησυχίες, όνειρα και παραισθήσεις, υφαίνει ένα ολόκληρο σύμπαν ασύλληπτης κι απατηλής ομορφιάς.

Σπούτνικ αγαπημένη
“Ήταν άνοιξη, όταν η Σουμίρε, στα είκοσι δύο της χρόνια, ερωτεύτηκε για πρώτη φορά. Και ήταν μια αγάπη δυνατή, ένας πραγματικός τυφώνας που σάρωσε το τοπίο της ζωής της -ισοπεδώνοντας τα πάντα στο διάβα του, παρασέρνοντας ό,τι ήταν όρθιο, διαλύοντας το, συνθλίβοντάς το. Η ένταση του τυφώνα δεν μειώθηκε καθόλου καθώς διέσχιζε τον ωκεανό, έκανε στάχτη το Άνγκορ Βατ, κατάκαψε μια ινδική ζούγκλα, μαζί με τις τίγρεις και τα άλλα ζώα, για να μετατραπεί σε αμμοθύελλα στην περσική έρημο θάβοντας ένα εξωτικό φρούριο κάτω από μια θάλασσα άμμου. Με άλλα λόγια, ήταν ένας έρωτας τεραστίων διαστάσεων. Το αντικείμενο του έρωτά της έτυχε να είναι δεκαεφτά χρόνια μεγαλύτερό της και παντρεμένο. Και το σημαντικότερο: ήταν γένους θηλυκού. Απ’ αυτό ξεκίνησαν όλα και σ’ αυτό κατέληξαν. Σχεδόν.”
Ο Κ. είναι ερωτευμένος με τη Σουμίρε, όμως η Σουμίρε είναι ερωτευμένη με τη Μίου. Κι ενώ η Σουμίρε περνάει μια φάση ενδοσκόπησης για να καταλάβει αν το ότι είναι ερωτευμένη με τη Μίου σημαίνει πως είναι ομοφυλόφιλη, ο Κ. παρηγοριέται στην αγκαλιά της μητέρας ενός μαθητή του.
Το ερωτικό τρίγωνο που έγινε κουβάρι θα μπερδευτεί ακόμη περισσότερο όταν η Μίου θα τηλεφωνήσει στον Κ. από ένα ελληνικό νησί για να του ανακοινώσει πως η Σουμίρε εξαφανίστηκε.
Τη λύση του αινίγματος θα δώσει η συγγραφική ιδιοφυΐα του Μουρακάμι, που ξέρει να βρίσκει την ποιητική διάσταση ακόμη και της πιο πεζής καθημερινής κατάστασης.

Ο Κάφκα στην ακτή
Ένα νεαρό αγόρι, ο Κάφκα Ταμούρα, το σκάει από το σπίτι του είτε για να ξεφύγει από την εκπλήρωση μιας τραγικής οιδιπόδειας προφητείας είτε για να ψάξει να ανακαλύψει τη μητέρα του και την αδερφή του που έχουν εξαφανιστεί από χρόνια.
Ένας αφελής και όχι ιδιαίτερα έξυπνος γέρος, ο Νακάτα, που δεν κατάφερε ποτέ να ξεπεράσει την κατάθλιψη από τον πόλεμο, πλησιάζει τον Κάφκα και τον νιώθει δικό του άνθρωπο για λόγους που, όπως οι πιο βασικές λειτουργίες στην καθημερινή ζωή, δεν μπορεί να καταλάβει.
Καθώς οι δρόμοι τους συναντώνται, και γίνεται σταδιακά ξεκάθαρο το γιατί, ο Χαρούκι Μουρακάμι βυθίζει τους αναγνώστες του σ’ έναν κόσμο όπου οι γάτες περπατούν, τα ψάρια πέφτουν απ’ τον ουρανό και τα πνεύματα γλιστρούν έξω από τα σώματα για να κάνουν έρωτα ή να διαπράξουν φόνο.
Ένας από τους μεγαλύτερους παραμυθάδες παγκοσμίως στην καλύτερη στιγμή του.

Τις μικρές ώρες
Άνθρωποι της νύχτας, του περιθωρίου. Ένας τρομπονίστας τζαζ, η ιδιοκτήτρια ενός “ερωτικού” ξενοδοχείου, μια Κινέζα πόρνη που την έχει σπάσει στο ξύλο κάποιο στέλεχος εταιρείας. Δυο αδελφές, η Έρι, ένα μοντέλο που ο λήθαργός του ταυτίζεται με λήθη, και η Μάρι, μια φοιτήτρια που θα συναντήσει τον στοιχειωμένο θίασο τις μικρές ώρες.
Οι δυο αδελφές και οι πλανόδιοι του μεσονυκτίου, παρά την άβυσσο που τους χωρίζει, συνδέονται με μυστικά και ανάγκες που θα αποδειχτούν ισχυρότερα από καθετί. Σύντομα καταλαβαίνουμε ότι η Έρι, κοιμωμένη και εκτεθειμένη στο τίποτα, είτε θα ξυπνήσει ξαναγεννημένη και ακέραιη, είτε θα αφανιστεί για καλά.
Το μυθιστόρημα αυτό του Μουρακάμι είναι μια αφήγηση που σε υπνωτίζει και, ταυτόχρονα, μια μεταφυσική εικασία, η υφαντουργία της μνήμης και των πολλαπλών προοπτικών, μια διερεύνηση της ανθρώπινης κατάστασης. Ζητά την ισορροπία ανάμεσα στον εαυτό και τον Άλλο, ανάμεσα στην αυτοσυνείδηση και την αλληλοκατανόηση, τη σκέψη, τη συμπάθεια και την αγάπη.
Το χιούμορ, η οξύνοια και η γνωστή διορατικότητα του μεγάλου Ιάπωνα συγγραφέα σμίγουν με μια πνευματικότητα σπάνια και με ένα λόγο διακριτικό περί ήθους, και δίνουν ένα ακόμα αριστούργημα, σύντομο, άκρως ιδιαίτερο και, ως συνήθως, απολαυστικό.

Ο άχρωμος Τσουκούρου Ταζάκι και τα χρόνια του προσκυνήματός του
Ο Τσουκούρου, ένας τριανταεξάχρονος σχεδιαστής σιδηροδρομικών σταθμών, που το όνομά του σημαίνει “φτιάχνω” ή “χτίζω” -όχι όμως “δημιουργώ”-, πιστεύει πως διάγει βίο άχρωμο, χωρίς ίχνος προσωπικότητας. Στα είκοσί του απορρίπτεται, για άγνωστους λόγους και με συνοπτικές διαδικασίες, από την εξιδανικευμένη παρέα του: δυο αγόρια και δυο κορίτσια, με ονόματα που παραπέμπουν αντίστοιχα σε τέσσερα διαφορετικά χρώματα. Ο “άχρωμος” Τσουκούρου αποδέχεται την απόρριψη σιωπηρά, φτάνει λόγω του συναισθηματικού σοκ στα πρόθυρα του θανάτου και τελικά επανέρχεται στην κανονική ζωή του χωρίς να έχει ουσιαστικά συνέλθει. Ώσπου έπειτα από δεκαέξι χρόνια, η Σάρα, μια γυναίκα που τον ενδιαφέρει σοβαρά, διαβλέπει το συναισθηματικό του μπλοκάρισμα, θέτει το δάχτυλο επί τον τύπον των ήλων και τον ωθεί στο αυτονόητο: να επιδιώξει, έστω και εκ των υστέρων, μια εκ βαθέων επαφή με την “πολύχρωμη” παρέα του για να φωτίσει τις λεπτομέρειες του βαθιά κρυμμένου ψυχικού τραύματός του, να κατανοήσει τα αίτια και να χειριστεί την πραγματικότητα με τρόπο λυτρωτικό για τον ίδιο και για τη μεταξύ τους σχέση.
Ο κορυφαίος Χαρούκι Μουρακάμι αποτυπώνει με μαεστρία στο χαρτί την αξιομνημόνευτη ιστορία ενός νεαρού άντρα που τον στοιχειώνει μια τεράστια απώλεια. Μια ιστορία για όνειρα και εφιάλτες, για τα ταξίδια στο παρελθόν που είναι απαραίτητα για να θεραπευτεί το παρόν.

Ο ελέφαντας εξαφανίζεται
Ο Μουρακάμι σκιαγραφεί εδώ έναν κόσμο όπου η καθημερινότητα διαποτίζεται από μια παράδοξη αύρα σουρεαλισμού: το αποτέλεσμα μπορεί να προηγείται της αιτίας και μαζί να αλληλοαναιρούνται, μνήμη και ψευδαίσθηση αλλάζουν το σχήμα της στιγμής, οι πιο κοινότοπες σκέψεις και δράσεις οδηγούν στις πιο απροσδόκητες αποκαλύψεις και εξελίξεις. Σε αυτόν ακριβώς τον κόσμο διαδραματίζονται οι δεκαεπτά σπάνιες, σαγηνευτικές, οικείες, ανησυχητικές, ονειρικές, γαλήνια εύθυμες ιστορίες του καταπληκτικού αυτού βιβλίου με τους παράξενους τίτλους “Συναντώντας το 100% τέλειο κορίτσι ένα όμορφο πρωινό του Απρίλη”, “Το κουρδιστό πουλί και οι γυναίκες της Τρίτης”, “Η πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας”, “Η ινδιάνικη εξέγερση του 1881”, “Η εισβολή του Χίτλερ στην Πολωνία και το Βασίλειο των Λυσσαλέων Ανέμων”, “Το ανακοινωθέν των καγκουρώ”, “Ο ελέφαντας εξαφανίζεται”, …
Ο αφηγητής της ομώνυμης ιστορίας, που δίνει και τον τίτλο στο βιβλίο, έχει πάθει εμμονή με την ανεξήγητη εξαφάνιση ενός ελέφαντα από τον τοπικό ζωολογικό κήπο. Πιστεύει πως μπορεί το βλέμμα του στιγμιαία να είδε κάτι που φαντάζει αδύνατο… η πρωταγωνίστρια μιας άλλης ιστορίας συνειδητοποιεί πως έχει μπει σε μια αλλόκοτη πραγματικότητα όταν κατακρεουργείται τηλεπαθητικά ένα πράσινο τερατάκι που μόλις της έκανε πρόταση γάμου… η απάντηση ενός υπαλλήλου σε μια επιστολή παραπόνων αποκαλύπτει το απέραντο χάος των σκέψεών του, οι οποίες περιστρέφονται γύρω από τη θεωρία του για την “Ευγένεια της ατέλειας”… η αϋπνία εξελίσσεται σε μια πρώτη γεύση θανάτου για μια νεαρή μητέρα… στη ζωή ενός άνδρα εισβάλλουν άνθρωποι από την τηλεόραση… ένας νεαρός δέχεται την πρόσκληση κάποιας ξένης να επισκεφθεί το άψογα διατηρημένο δωμάτιο της “χαμένης” κόρης της…
“Ο ελέφαντας εξαφανίζεται” μας προσκαλεί να ανοίξουμε τα μάτια και να δούμε αυτό που αλλιώς θα είχε παραμείνει κρυφό: την αδιαμφισβήτητη ύπαρξη του ανεξήγητου -χαοτική και κωμική ταυτόχρονα- μέσα στη σοβαροφανή καθημερινότητα της ζωής. Είναι μια συλλογή από μοναδικές, ανατρεπτικές, συναρπαστικές ιστορίες, σελίδα τη σελίδα…

Μετά το σεισμό
Ο Καταγκίρι βρήκε ένα γιγάντιο βάτραχο να τον περιμένει στο διαμέρισμά του. “Λέγε με Βάτραχο”, είπε ο βάτραχος με καθαρή, δυνατή φωνή.
Ένας γιγάντιος βάτραχος σώζει το Τόκιο από σεισμό. Μια γιατρός κουβαλάει μέσα της μια μυστηριώδη πέτρα. Ο Σεισμάνθρωπος απειλεί να μας χώσει όλους στο κουτί του. Ένας ζωγράφος, που φοβάται τα ψυγεία, ανάβει τελετουργικές φωτιές στην παραλία. Μια γυναίκα παρατάει τον άντρα της, γιατί “είναι άδειος”. Ένας νεαρός προσεύχεται να γίνει καλός στο μπέιζμπολ.
Ο Χαρούκι Μουρακάμι, ένας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς της εποχής μας, ανατέμνει με την απαράμιλλη μαγεία του την ανθρώπινη κατάσταση και τη βία που κρύβεται κάτω από την επιφάνεια του σύγχρονου κόσμου μας.

1Q84: Βιβλίο 1
Δυο ιδανικοί εραστές ψάχνουν ο ένας τον άλλο χωρίς ούτε οι ίδιοι να το συνειδητοποιούν, σε έναν κόσμο που αλλάζει, σε ένα χρόνο ρευστό, απροσδιόριστο.
Αλλά τους οδηγεί η αγωνία, η μανία της συνάντησης.
Η Αομάμε και ο Τένγκο θα διασχίσουν τον τόπο και το χρόνο, θα βαδίσουν ανάποδα σε ημερολόγια και χάρτες, θα περιπλανηθούν και θα ρισκάρουν τα πάντα μέσα στο άκρως ποιητικό και επικίνδυνο σύμπαν του Μουρακάμι.
Μυστικές αδελφότητες, σέκτες, φαύλοι εξουσιαστές, αδίστακτοι δολοφόνοι, εκδικητές, μαύρες μαγικές ιστορίες, περάσματα στοές ρωγμές, μια χρυσαλλίδα στα σύννεφα, ψυχεδέλεια και παράδοση, στοιχειωμένες μουσικές, νοσταλγία, μια ματιά στο φεγγάρι – ή στα φεγγάρια.
Στα δυο φεγγάρια του 1Q84, αυτής της Πόλης των γάτων.
Το πολυσυζητημένο magnum opus του Μουρακάμι συνιστά ένα πρωτοφανές αφηγηματικό ξεφάντωμα, ένα πανηγύρι λέξεων, εικόνων, αισθήσεων και, όταν τελειώνει η φαντασμαγορία, αυτό που μένει δεν είναι παρά μια απλούστατη -και γι’ αυτό ασύλληπτα συναρπαστική- ιστορία αγάπης, ένα ερωτικό παραμύθι που συνοψίζεται στο αφοπλιστικό, παράφορο, λυτρωτικό κράτημα των χεριών.

1Q84: Βιβλίο 2
Τα χάρτινα φεγγαράκια χρειάζεται να τα πιστέψεις (λιγάκι αλλά παράφορα) για να γίνουν όλα αληθινά. Έτσι όπως ενσαρκώνονται και αγιάζουν ο έρωτας, η αγάπη, το νόημα. Έτσι όπως ενανθρωπίζεται το Φως. Ή όπως ανατέλλουν τα χάρτινα φεγγάρια στην Πόλη των γάτων, σ’ αυτή την απροσδιόριστη δεκαετία, στην αρχέγονη εποχή που είναι το 1Q84, η γιαπωνέζικη και παγκόσμια χρονιά του πιο μεγάλου ερωτηματικού. Της μεγάλης Απορίας. Του μεγάλου Κενού.
Η Αομάμε και ο Τένγκο πλησιάζουν ακόμα ο ένας τον άλλο, για να γεμίσουν με έρωτα το κενό του πλανήτη, να πλουτίσουν με έρωτα την απορία και τη ζητιανιά του εαυτού τους.
Ξένοι σκοποί και προορισμοί γραμμένοι με σπρέι στον υπόγειο, ο φόνος, η εκδίκηση, η τιμωρία, ένας συγγραφέας-φάντασμα, μια ανήλικη νύφη, η συνουσία ως μετουσίωση, μεταφορά στον ίδιο πάντα τόπο, στο χρονότοπο της συνάντησης. Στο χρονότοπο ενός αθέατου φιλιού.

1Q84: Βιβλίο 3
Στις λεπτομέρειες συναντιόμαστε, μέσα στους πέντε δρόμους ή στις πέντε γραμμές, στο πεντάγραμμο μιας μεθυσμένης τζαζ κατά το σούρουπο.
Στις ξεκούρδιστες νότες, στις ασύντακτες βρισκόμαστε, στα μικροπράγματα ερωτευόμαστε, στα ασήμαντα πράγματα.
Κυλιόμενες σκάλες, μια ρωγμή στο μετρό, παντόφλες, πιτζάμες, ένα βάζο τουρσί στο ψυγείο, το σάντουιτς, ένα παλιό αγαπημένο βιβλίο, το μαχαίρι το όπλο, παιδική ηλικία, το σχήμα του στήθους σου, οι φωνές στο κεφάλι, χο-χο, μια παρέλαση κραυγή απορία, ξαπλωμένη στην ήβη μια ζεστή αγωνία.
Με κάτι τέτοια υλικά σκαρώνουν το χάρτη τους για να βρεθούν ο Τένγκο και η Αομάμε.
Μα ώσπου να σμίξουν, σμίγει ο χρόνος με τον τόπο, το ημερολόγιο με το χάρτη, η κλεψύδρα με την πυξίδα, σμίγουν τρελαίνονται, γίνονται ο αληθινός εαυτός τους και ανατινάζονται σε δυο χλωμά και πράσινα φεγγάρια από χαρτί.
Και δεν τελειώνουν, δεν τελειώνουν ποτέ.
Ούτε το αριστουργηματικό magnum opus του Χαρούκι Μουρακάμι τελειώνει, όχι στ’ αλήθεια. Απλώς, η αφήγηση χαμηλώνει το βλέμμα και κρύβεται έτσι όπως της αρέσει να κάνει, κρύβεται ανάμεσα στο μέγα Ποτέ και το μικρότατο Πάντα, ανασαίνει, νοσταλγεί, ονειρεύεται και σωπαίνει θριαμβεύοντας ερωτικά, αδιάλλακτα. Μετά, ξεσπιτώνεται πάλι και βγαίνει στους δρόμους, φιλέρημη απορημένη ερωτόληπτη, η αφήγηση βγαίνει στο αδέξιο πεντάγραμμο της τζαζ και συνεχίζει, και συνεχίζεται.

Για τι πράγμα μιλάω όταν μιλάω για το τρέξιμο
“Δεν ξεκίνησα να τρέχω επειδή κάποιος μου ζήτησε να γίνω δρομέας. Όπως δεν έγινα μυθιστοριογράφος επειδή κάποιος μου ζήτησε να γίνω μυθιστοριογράφος. Μια μέρα, έτσι στο άσχετο, μου ήρθε να γράψω ένα μυθιστόρημα. Και μια μέρα, έτσι στο άσχετο, άρχισα να τρέχω – επειδή απλώς το ήθελα”. Το 1982, αφού πούλησε το τζαζ μπαρ του “Peter Cat” για ν’ αφοσιωθεί στο γράψιμο, ο Χαρούκι Μουρακάμι αποφάσισε ν’ αρχίσει να τρέχει, ώστε να έχει την αντοχή να γράφει μέχρι τα βαθιά γεράματα. Και τώρα, ύστερα από δεκάδες μαραθωνίους, και πολλά μυθιστορήματα, αναλογίζεται την επίδραση που είχε το τρέξιμο στη ζωή και κυρίως στο γράψιμό του. Μέσ’ από το θαυμαστό φακό ενός αθλήματος αναδύεται ένας χείμαρρος από αναμνήσεις: η καταλυτική στιγμή που αποφάσισε να γίνει συγγραφέας, οι μεγαλύτεροι θρίαμβοι αλλά κι οι απογοητεύσεις του, το πάθος του για τους δίσκους βινυλίου, και, μετά τα πενήντα, η αναπόφευκτη φθορά της ηλικίας και η επώδυνη συνειδητοποίηση της ωριμότητας. Το πιο προσωπικό βιβλίο του συγγραφέα, στο οποίο οι φανατικοί αναγνώστες του θα δουν το εκπληκτικό σύμπαν του μεγάλου συγγραφέα Μουρακάμι μέσ’ από τα μάτια του ερασιτέχνη δρομέα Μουρακάμι.

Μυθιστορήματα
Σκληρή χώρα των θαυμάτων και το τέλος του κόσμου – Hard-Boiled Wonderland and the End of the World (1985)
Νορβηγικό δάσος – Norwegian Wood (1987)
Νότια των συνόρων, δυτικά του ήλιου – South of the Border, West of the Sun (1992)
Το κουρδιστό πουλί – The Wind-Up Bird Chronicle (1994–1995)
Σπούτνικ αγαπημένη – Sputnik Sweetheart (1999)
Ο Κάφκα στην ακτή – Kafka on the Shore (2002)
Τις μικρές ώρες – After Dark (2004)
Ο άχρωμος Τσουκούρου Ταζάκι και τα χρόνια του προσκυνήματός του – Colorless Tsukuru Tazaki and His Years of Pilgrimage (2013)
Killing Commendatore (2018)

Νουβέλες
The Strange Library (2012)
Desire (2017)

Διηγήματα
Ο ελέφαντας εξαφανίζεται – The Elephant Vanishes (1993)
Μετά το σεισμό – After the quake (2000)
Blind Willow, Sleeping Woman (2009)
Men Without Women (2014)

Σειρές
Rat
1. Hear the Wind Sing (1987)
2. Pinball, 1973 (1985)
3. Το κυνήγι του αγριοπρόβατου – A Wild Sheep Chase (1989)
4. Dance, Dance, Dance (1993)

1Q84
1Q84: Βιβλίο 1 – 1Q84: Book 1 (2011)
1Q84: Βιβλίο 2 – 1Q84: Book 2 (2011)
1Q84: Βιβλίο 3 – 1Q84: Book 3 (2012)

Δοκίμια – Μελέτες
Underground (2000)
Για τι πράγμα μιλάω όταν μιλάω για το τρέξιμο – What I Talk about When I Talk about Running (2008)
Murakami Diary (2008)
Haruki Murakami Goes to Meet Hayao Kawai (2016) (with Hayao Kawai)
Absolutely on Music (2016)

Πηγές: BIBLIONET Wikipedia, Εκδόσεις Καστανιώτη, Ωκεανίδα, Κοάν, Ψυχογιός

119 views.