Χίλντα Παπαδημητρίου

Ελληνες λογοτέχνες

Η Χίλντα Παπαδημητρίου γεννήθηκε στην Καλλιθέα.
Σπούδασε Νομικά στην Αθήνα και μετάφραση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση. Ασχολείται επαγγελματικά με τη μετάφραση από το 1994. Έχει μεταφράσει, μεταξύ άλλων, Malcolm Bradbury, John Barth, Jonathan Coe, Percival Everett, Dave Eggers, Mary Gaitskill, Jane Smiley, David Malouf, Nick Hornby, Siri Hustvedt, Raymond Chandler, Agatha Cristie. Έχει επίσης αποδώσει στα ελληνικά κείμενα για τη σύγχρονη τέχνη (περιοδικό ART1), κείμενα για τον κινηματογράφο (εκδόσεις του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου), ενώ έχει μεταφράσει κατάλογους εκθέσεων ζωγραφικής για τη Σχολή Καλών Τεχνών, το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, το Υπουργείο Πολιτισμού (Μπιενάλε Βενετίας και Σάο Πάολο), για τον κατάλογο του Φεστιβάλ Αθηνών (2009), για πολλές γκαλερί και τεχνοκριτικούς, καθώς και για την Ένωση Τεχνοκριτικών Ελλάδος. Επίσης, έχει γράψει δύο μονογραφίες για τους Beatles και τους Clash, για τις εκδόσεις “Απόπειρα”. Υπήρξε συνεργάτης μουσικών εντύπων (ZOO, Pop&Rock, Sonic) και είναι τακτική συνεργάτης του διαδικτυακού μουσικού περιοδικού www.mic.gr.

The Clash – Χίλντα Παπαδημητρίου

The only band that matters


Η εξιστόρηση της πορείας της “άγριας συμμορίας” του punk, και ένας οδηγός δισκογραφίας, φιλμογραφίας και βιβλιογραφίας για όσους θέλουν να γνωρίσουν καλύτερα ή απλώς να ξαναθυμηθούν τους Clash και το έργο τους.

Μουσική, Απόπειρα, 2003, 127 σελ.

The Beatles – Χίλντα Παπαδημητρίου

Here, there and everywhere


Η εξιστόρηση της πορείας της των Beatles, από το Λίβερπουλ ως την κορυφή του κόσμου και από εκεί ως τη διάλυσή τους, και ένας οδηγός δισκογραφίας, φιλμογραφίας και βιβλιογραφίας για όσους θέλουν να γνωρίσουν καλύτερα ή απλώς να ξαναθυμηθούν τους Beatles και το έργο τους.

Μουσική, Απόπειρα, 2003, 127 σελ.

Για μια χούφτα βινύλια – Χίλντα Παπαδημητρίου




Ο αστυνόμος Χάρης Νικολόπουλος πλησιάζει τα σαράντα, αλλά ζει ακόμα με τη μαμά του και απασχολείται σε δουλειές ρουτίνας στη ΓΑΔΑ. Και τώρα, για πρώτη φορά του αναθέτουν τη διαλεύκανση μιας ανθρωποκτονίας. Πρέπει να βάλει τα δυνατά του να βρει τον δολοφόνο, αφού λαχταράει να κάνει καριέρα ντετέκτιβ, σαν τους ήρωες των αστυνομικών βιβλίων που διαβάζει.
Εντούτοις, η δολοφονία του συλλέκτη δίσκων βινυλίου Σταμάτη Παυλίδη αποδεικνύεται πιο περίπλοκη απ’ όσο φαίνεται εκ πρώτης όψεως. Ο αστυνόμος Χάρης Νικολόπουλος θα βρεθεί μπλεγμένος σε μια παρέα ανθρώπων που όλοι έχουν κάτι να κρύψουν. Και ο Χάρης θα αναρωτηθεί: “Μα είναι δυνατόν να σκοτώσει κανείς για μια χούφτα βινύλια;”.

Μυθιστόρημα, Μεταίχμιο, 2011, 383 σελ.

Sarah Vaughan – Χίλντα Παπαδημητρίου




Την αποκάλεσαν “τη σημαντικότερη τραγουδίστρια που έβγαλε το bebop”, την είπαν θεϊκή και ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα του 20ού αιώνα. Η Sarah Vaughan με την πλούσια κοντράλτο φωνή και την τεράστια εκφραστική γκάμα της σημάδεψε τπν jazz και την pop μουσική επί σαράντα πέντε χρόνια. Η ίδια αρνιόταν τον τίτλο της jazz τραγουδίστριας και, πράγματι, η επιρροή της είναι πιο έντονη στις σύγχρονες γενιές τραγουδιστριών, όπως η Anita Baker, η Chaka Khan και η Amy Winehouse. Η μεγάλη δημοτικότητά της φαίνεται απο το γεγονός ότι είναι απο τους
ελάχιστους “εκλεκτούς” που οι μουαικόφιλοι συνήθισαν να αποκαλούν με το μικρό τους όνομα: όπως για την Ella, την Billie, τον Louis.

Μουσική, 4π Ειδικές Εκδόσεις Α.Ε., 2011, 64 σελ.

Louis Armstrong – Χίλντα Παπαδημητρίου




Ο Louis Armstrong, ο γνωστός σε όλους Satchmo παραμένει μια μυθική μορφή της αμερικανικής μουσικής του 20ού αιώνα, παρ’ ότι έχουν περάσει 40 χρόνια από το θάνατ’π του. Χαρισματικός κορνετίστας και τρομπετίστας, επικεφαλής ορχήστρας και αυτοσχεδιαστικός, έξοχος τραγουδιστής και προικισμένος διασκεδαστής, ο Άρμστρονγκ πέτυχε να επιβληθεί στο χώρο της μουσικής βιομηχανίας ξεπερνώντας τις προκαταλήψεις που συνόδευαν το χρώμα του, χωρίς να ξεχάσει ποτέ τις ρίζες του και τις πηγές της Jazz. O W.C. Handy, ο επονομαζόμενος “πατέρας των blues”, ήταν μια από τις επιρροές του, όπως φαίνεται στο δίσκο “Louis Armstrong Plays W.C. Handy”, του 1954. Οι κριτικοί συμφωνούν ότι ήταν η καλύτερη ηχογράφηση του Armstrong, τη δεκαετία του 1950, και ένας δίσκος απαραίτητος σε κάθε σοβαρή συλλογή Jazz.

Μουσική, 4π Ειδικές Εκδόσεις Α.Ε., 2011, 64 σελ.

Duke Ellington – Count Basie – Χίλντα Παπαδημητρίου




Ο γαλαξίας των μουσικών της jazz είναι γεμάτος μεγάλα αοτέρια, ο αναμφισβήτητος ήλιος του όμως είναι ο Duke Ellington. Ένας από τους δύο, τρεις μεγαλύτερους Αμερικανούς συνθέτες του 20ού αιώνα, υπήρξε συγχρόνως δεξιοτέχνης πιανίστας και επιτυχημένος bandleader για 50 ολόκληρα χρόνια, ενώ είναι ο μουσικός που γεφύρωσε την jazz με την κλασική μουσική και επέδειξε ότι έχει την ίδια βαρύτητα και σημασία με την ευρωπαϊκή. 0 Ellington δεν περιορίστηκε στην jazz, αλλά ασχολήθηκε και με τα blues τα gospel, την κλασική μουσική και τα κινηματογραφικά σάουντρακ. Στη κεια της σταδιοδρομίας του συνέθεσε γύρω στα 2.000 έργα (από απλά τρίλεπτα κομμάτια ως σουίτες), διηύθυνε μια μεγάλη ορχήστρα, με την οποία έκανε συνήθως 365 εμφανίσεις το χρόνο για πολλά χρόνια, σε κλαμπ, θέατρα, αίθουσες συναυλιών και φεστιβάλ, και συνεργάστηκε με όλα τα
μεγάλα ονόματα της μουσικής βιομηχανίας. Ο Count Basie, ο άλλος “ευγενής” της μουσικής jazz, θεωρήθηκε από τους κριτικούς ανταγωνιστής του Ellington, επειδή υπήρξε και αυτός δεξιοτέχνης πιανίστας και οργανίστας, και επιτυχημένος bandleader για μισό αιώνα. Οι αντιθέσεις αυτές όμως ήταν πιο πολύ στο μυαλό των κριτικών. Απόδειξη ο σεβασμός που έτρεφε ο ένας για τον άλλο. Η συνάντηση των δύο σπουδαίων μουσικών έγινε στις 6 Ιουλίου του 1961 στα στούντιο της Columbia στη Νέα Υόρκη καικ αποτυπώθηκε στο δίσκο “The Count Meets the Duke”, στον οποίο συμμετέχουν οι μπάντες και των δύο bandleader. Είναι αληθινή απόλαυση να παρακολουθήσει κανείς την “κόντρα” των δύο βιρτουόζων στο πιάνο, οι οποίοι αυτοσχεδιάζουν σε συνθέσεις τους και σε άλλα jazz στάνταρντ.

Μουσική, 4π Ειδικές Εκδόσεις Α.Ε., 2011, 64 σελ.

Billie Holiday – Χίλντα Παπαδημητρίου




Η Billie Holiday, η Lady Day, όπως την είχε ονομάσει ο συνεργάτης της Lester Young, είναι το φωνητικό πρότυπο όλων των τραγουδιστριών της jazz και της pop, χάρη στη μοναδική εκφραστικότητα της φωνής της και στον ιδιαίτερο τρόπο της να αρθρώνει τις λέξεις. Κατεξοχήν εκπρόσωπος του μουσικού είδους που ονομάζεται torch song, ήταν η πρώτη τραγουδίστρια της jazz η οποία κατάφερε να κάνει δημοφιλή τα “δύσκολα” blues, όπως το “Strange Fruit”. Το άλμπουμ “Lady In Satin” είναι το προτελευταίο άλμπουμ, που ηχογράφησε η Billie Holiday το 1958, με την ορχήστρα του Ray Ellis.

Μουσική, 4π Ειδικές Εκδόσεις Α.Ε., 2011, 64 σελ.

Έχουνε όλοι κακούς σκοπούς – Χίλντα Παπαδημητρίου




Καλοκαίρι του 2007. Ύστερα από απανωτές αναποδιές, ο αστυνόμος Χάρης Νικολόπουλος ξεκινάει επιτέλους τις διακοπές του στα Χανιά. Πριν προλάβει όμως να πιει την πρώτη ράκη, τον ειδοποιούν από την Αθήνα ότι η άδειά του αναστέλλεται. O τραγουδιστής Απόστολος Μελισσηνός έχει εξαφανιστεί μυστηριωδώς μετά την τελευταία του συναυλία, στο Κάστρο του Ρεθύμνου. Πού βρίσκεται ο Απόστολος; Κρυμμένος σε κάποια έρημη παραλία; Έχει πέσει θύμα απαγωγής ή μήπως…
Ο Χάρης ξεκινάει την έρευνα που θα τον οδηγήσει από την πόλη των Χανίων στα Σφακιά, και στη συνέχεια στην άδεια Αθήνα. Μιλώντας με παλιούς φίλους και συνεργάτες του Απόστολου, θα βουλιάξει μέσα σ’ έναν χείμαρρο πληροφοριών, θα γίνει ειδήμονας στην ιστορία των πρώτων ελληνικών ροκ συγκροτημάτων και θα εντρυφήσει στις μεθόδους των δισκογραφικών εταιρειών και στις κόντρες των επαγγελματιών μουσικών. Κι επειδή το παρελθόν βρίσκεται πάντοτε σε απόσταση αναπνοής από το παρόν, θα ξεθάψει τις παλιές του κασέτες και θα υπενθυμίζει διαρκώς στον εαυτό του τους στίχους: “Μην τους πιστεύεις ό,τι κι αν πουν / Έχουνε όλοι κακούς σκοπούς”.

Μυθιστόρημα, Μεταίχμιο, 2013, 348 σελ.

Για μια χούφτα βινύλια – Χίλντα Παπαδημητρίου




Ο αστυνόμος Χάρης Νικολόπουλος πλησιάζει τα σαράντα, αλλά ζει ακόμα με τη μαμά του και απασχολείται σε δουλειές ρουτίνας στη ΓΑΔΑ. Και τώρα, για πρώτη φορά, του αναθέτουν τη διαλεύκανση μιας ανθρωποκτονίας. Πρέπει να βάλει τα δυνατά του να βρει τον δολοφόνο, αφού λαχταράει να κάνει καριέρα ντετέκτιβ, σαν τους ήρωες των αστυνομικών βιβλίων που διαβάζει. Εντούτοις, η δολοφονία του συλλέκτη δίσκων βινυλίου Σταμάτη Παυλίδη αποδεικνύεται πιο περίπλοκη απ’ όσο φαίνεται εκ πρώτης όψεως. Ο αστυνόμος Χάρης Νικολόπουλος θα βρεθεί μπλεγμένος σε μια παρέα ανθρώπων που όλοι έχουν κάτι να κρύψουν. Και ο Χάρης θα αναρωτηθεί: “Μα είναι δυνατόν να σκοτώσει κανείς για μια χούφτα βινύλια;”.

Μυθιστόρημα, Μεταίχμιο, 2014, 344 σελ.

Η συχνότητα του θανάτου – Χίλντα Παπαδημητρίου




Το φθινόπωρο του 2009, η λαμπερή βιτρίνα της Αθήνας έχει αρχίσει να σκοτεινιάζει, αλλά οι άνθρωποι συνεχίζουν να δουλεύουν με αφοσίωση, να ερωτεύονται με πάθος, να αγαπούν τη μουσική, να διασκεδάζουν και να… σκοτώνουν. Αυτό θα διαπιστώσει ο αστυνόμος Χάρης Νικολόπουλος όταν κληθεί να εξιχνιάσει τη δολοφονία μιας γυναίκας στις παρυφές του οδού Αθηνάς. Τα στοιχεία θα τον οδηγήσουν στην MP3, μια εταιρεία που ειδικεύεται στη μουσική και τη διασκέδαση. Εκεί θα γνωρίσει τον μικρόκοσμο των ανεξάρτητων ροκ ραδιοφωνικών σταθμών, θα συγκρουστεί με παλιούς γνώριμους και ανθρώπους της νύχτας και θα συναντήσει μια γυναίκα, μοιραία κι επικίνδυνη, σαν ηρωίδα παλιομοδίτικου νουάρ. Κάθε τόσο, στα πόδια του θα μπλέκει ένας εκκεντρικός άστεγος, ο οποίος γνωρίζει πάντοτε περισσότερα απ’ όσα λέει. Ποια φαντάσματα του παρελθόντος καταδιώκουν αυτούς τους διαφορετικούς ανθρώπους; Τι τους φοβίζει και γιατί κρατούν το στόμα τους κλειστό;
Στην καινούργια περιπέτειά του, ο Χάρης Νικολόπουλος και η αφοσιωμένη ομάδα των συνεργατών του θα εμπλακούν προσωπικά στην υπόθεση που καλούνται να διαλευκάνουν. Στην πορεία της εξιχνίασης, ο Χάρης θα αναζωπυρώσει παλιές έχθρες, θα διευρύνει τις μουσικές του γνώσεις και θα δει τη ζωή του να παίρνει μια τελείως ανεξέλεγκτη τροπή.

Μυθιστόρημα, Μεταίχμιο, 2016, 416 σελ.

Έχουνε όλοι κακούς σκοπούς – Χίλντα Παπαδημητρίου




Καλοκαίρι του 2007. Ύστερα από απανωτές αναποδιές, ο αστυνόµος Χάρης Νικολόπουλος ξεκινάει επιτέλους τις διακοπές του στα Χανιά. Πριν προλάβει όµως να πιει την πρώτη ρακή, τον ειδοποιούν από την Αθήνα ότι η άδειά του αναστέλλεται. Ο τραγουδιστής Απόστολος Μελισσηνός έχει εξαφανιστεί µυστηριωδώς µετά την τελευταία του συναυλία, στο Κάστρο του Ρεθύµνου. Πού βρίσκεται ο Απόστολος; Κρυµµένος σε κάποια έρηµη παραλία; Έχει πέσει θύµα απαγωγής ή µήπως…
Ο Χάρης ξεκινάει την έρευνα που θα τον οδηγήσει από την πόλη των Χανίων στα Σφακιά, και στη συνέχεια στην έρηµη Αθήνα. Θα βουλιάξει µέσα σ’ έναν χείµαρρο πληροφοριών, θα γίνει εξπέρ στην ιστορία των πρώτων ελληνικών ροκ συγκροτηµάτων και θα χρειαστεί να υπενθυµίζει διαρκώς στον εαυτό του τους στίχους του τραγουδιού: Μην τους πιστεύεις ό,τι κι αν πουν / Έχουνε όλοι κακούς σκοπούς.

Μυθιστόρημα, Μεταίχμιο, 2018, 336 σελ.

Μυθιστορήματα
Για μια χούφτα βινύλια (2011), Μεταίχμιο
Για μια χούφτα βινύλια (2012), Μεταίχμιο (Ε)
Έχουνε όλοι κακούς σκοπούς (2013), Μεταίχμιο
Για μια χούφτα βινύλια (2014), Μεταίχμιο (Ε)
Η συχνότητα του θανάτου (2016), Μεταίχμιο
Έχουνε όλοι κακούς σκοπούς (2018), Μεταίχμιο (Ε)

Δοκίμια-Μελέτες-Μουσική
The Clash (2003), Απόπειρα
The Beatles (2003), Απόπειρα
Billie Holiday (2011), 4π Ειδικές Εκδόσεις Α.Ε.
Duke Ellington – Count Basie (2011), 4π Ειδικές Εκδόσεις Α.Ε.
Louis Armstrong (2011), 4π Ειδικές Εκδόσεις Α.Ε.
Sarah Vaughan (2011), 4π Ειδικές Εκδόσεις Α.Ε.

Συλλογικά έργα
Το φάντασμα μιας δεκαετίας (1994), Δελφίνι
Wynton Marsalis (2011), 4π Ειδικές Εκδόσεις Α.Ε.
Τα βατράχια (2018), Bell/Χαρλένικ Ελλάς
Ο πρώτος σταθμός (2018), Μεταίχμιο
Αποκάλυψη (2018), Εκδόσεις Παπαδόπουλος

Μεταφράσεις
Ross MacDonald, Rene Denfeld, Arnaldur Indridason, Joyce Carol Oates, Jess Walter, Dashiell Hammett, Graeme Macrae Burnet,
Nick Hornby, David Pichaske, Jules Verne κ.α.

Πηγές: BIBLIONET, 4π Ειδικές Εκδόσεις Α.Ε., Απόπειρα, Μεταίχμιο

101 views.