Μανώλης Δημελλάς

Μανώλης Δημελλάς

Ελληνες λογοτέχνες
Ο Μανώλης Γ. Δημελλάς γεννήθηκε στη Χίο το 1968, με καταγωγή από την Κάρπαθο και μεγάλωσε στον Πειραιά.
Σπούδασε Κινηματογράφο στη σχολή Χατζίκου και με την κάμερά του έχει καλύψει κορυφαία ειδησεογραφικά γεγονότα σε όλο τον κόσμο. Από το 2003 συμμετέχει με ντοκιμαντέρ του σε διεθνή φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Αρθρογράφος στο περιοδικό «Εφοπλιστής». Εργάζεται στο MEGA από το 1992 ως εικονολήπτης επικαίρων. Πόλεμοι, φυσικές καταστροφές μα κι εκατοντάδες αφιερώματα σε σημαντικούς ανθρώπους. Δεκάδες ταξίδια, δημοσιογραφικές αποστολές, σε έναν κόσμο που δεν σταματά να γυρνά, να αλλάζει και να μας εκπλήσσει. Οι εικόνες ξεθώριασαν και οι ιστορίες έβγαλαν φτερά, γίνηκαν λέξεις-θεριά, βρήκαν καταφύγιο, τρύπωσαν μέσα στα βιβλία. Μα, τα βιβλία μοιάζουν τόσο πολύ με τους ανθρώπους, τι μια στιγμή διψούν για φώτα και την αμέσως επόμενη στέκουν ανήμπορα, παραμελλημένα, εκτός τόπου και χρόνου. “Ο πλανόδιος οδοντίατρος” είναι το τρίτο του βιβλίο.
Έχει το blog: Dimellas Manolis.

«Γεννήθηκα στη Χίο, έχοντας καταγωγή από την Κάρπαθο και σχεδόν μόνιμη κατοικία στον Πειραιά.
Εικονολήπτης Επικαίρων, σε καιρούς που η ψεύτικη εικόνα είναι το δεδομένο της καθημερινότητας.
Από τότε που ξεκίνησα την επαγγελματική μου σταδιοδρομία, συνεχίζω μέχρι και σήμερα να καταγράφω τις τρεις διαστάσεις και να τις μετατρέπω σε δύο.
Πολλά τα ταξείδια, κάτι σαν τυχοδιώκτης, μα με στόχο.
Για τον τηλεοπτικό σταθμό που εργάζομαι (Mega TV), κυριαρχούν στην μνήμη οι σκληρές εντάσεις, στις θερμές ζώνες του πλανήτη.
Από το Κόσοβο στην Μέση Ανατολή, στο Ιράκ, μα και στην Αγκόλα.
Πλήθος ταξειδιών που γίναν εικόνες μα στο τέλος ξεθώριασε η ιστορία και έμεινε μοναχά η γραμμένη λέξη που παραπέμπει, προσδιορίζει μια χώρα, την μοναδική στιγμή της που η ιστορία άλλαζε. Άλλοτε γινόταν σκούρα μα άλλοτε άνοιγε ο ουρανός και φώτιζε, ζέσταινε ο ήλιος.
Μοναχά τα προσωπικά μου ντοκυμαντέρ θυμάμαι, πια:
Κάρπαθος, Karpathos (Ταξιδιωτικό μα όχι τουριστικό αφιέρωμα)
Το θεριό του Μάρτη, A fishing tale (Η ιστορία για το ψάρεμα της Μένουλας)
Σκόπια, Skopje skup (Τα σκόπια πέρα από το όνομα)
Live and let live (Ο δολοφόνος Τσαφέντας)
The eye of beauty (η έκλειψη στο Καστελόριζο)
Syria (Λίγο πριν την ένταση)
Menetes revolution 1944 (Ο ξεσηκωμός της Καρπάθου).
Τον Ιούλιο του 2013 κυκλοφόρησε και το πρώτο μου βιβλίο “Εσύ πάλι τι θέλεις να γράφει το μνήμα σου; Ιστορίες γεμάτες από Κάρπαθο. Από τις εκδόσεις 24γραμματα.
Συνεχίζω με δυό αγάπες, το ποδήλατο και την γραφή.
Τρέχουν, λοιπόν, τα συναισθήματα γράφονται και περνούν.»
Νουβέλες
Ο πλανόδιος οδοντίατρος (2018), 24 γράμματα

Διηγήματα
Εσύ πάλι τι θέλεις να γράφει το μνήμα σου; (2013), 24 γράμματα
Λογιώ λογιώ Αθρώποι (2016), Direct

Συλλογικά έργα
Λαθρόψυχοι (2018), 24 γράμματα
Πανδημία. Ιστορίες εγκλεισμού, Άνοιξη 2020 (2020), 24 γράμματα

Ο πλανόδιος οδοντίατρος – Μανώλης Δημελλάς

Ο πλανόδιος


Ίσως να μην υπάρχει τίποτε πιο βάναυσο από έναν απαγορευμένο έρωτα! Να πεθαίνεις για κάποιον, ενώ την ίδια στιγμή ολάκερος ο κόσμος να σε κατατρέχει.
– Τα συναισθήματα γνωρίζουν από θανατικές διαγραφές;
Μια περιπέτεια μεταμορφώνεται σε εφιάλτη, γίνεται αφορμή για να τρέξουμε πάνω στις πιο μικρές ανθρώπινες συμπεριφορές.
Η a priori άνιση θέση των φύλων, η στείρα ανδροκρατούμενη κοινωνία, δεν αφήνει περιθώρια για βαθύτερες ενδοσκοπήσεις, δεν επιτρέπει την αναγνώριση των σφαλμάτων.
Μέσα στο πιο μεγάλο, το πιο τρομακτικό συναίσθημα, τον έρωτα, το απαγορευμένο ζευγάρι θα βιώσει κι ένα θαύμα που δεν υπάρχει όμοιό του.
Άραγε πια από τις αμαρτίες τους ήταν μεγαλύτερη;
Η σχέση τους, που ακόμη και σήμερα θεωρείται μια απαγορευμένη ανωμαλία ή μήπως η σατανικά σκηνοθετημένη παραβίαση των αδύτων του Πανάγιου Τάφου;
Η αμαρτία, το φονικό και ένα άγνωστο θαύμα. Όταν ο θάνατος δεν είναι πρόβλημα, ούτε φέρνει λύτρωση…

Πρόλογος: Μηνάς Αλ. Αλεξιάδης, ομότιμος Καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών/ Επίτιμος Καθηγητής της Σχολής Ξένων Γλωσσών και Λογοτεχνιών του Πανεπιστημίου Βουκουρεστίου.

Νουβέλα, 24 γράμματα, 2018, 128 σελ.

Λογιώ λογιώ Αθρώποι – Μανώλης Δημελλάς

Λογιώ


56 ιστορίες με πρωταγωνιστές Καρπάθιους και Κασιώτες, γνωστούς και άγνωστους ανθρώπους που άφησαν βαθύ χνάρι στο πέρασμά τους.
Φονικά, έρωτες, γάμοι, μα κι ένα σωρό μικρές στιγμές νόστου που όσο κι αν προσπάθησε να τις πνίξει ο χρόνος εκείνες σα τον άρπαξαν από τα μαλλιά και να πέταξαν πάνω στη ράχη του, άλλαξαν τη ροή και το σχήμα του και τον έκαμαν να μοιάζει στο νησί τους.
“Ποτέ δεν αναρωτήθηκε γιατί το αγαπούσε, κι όμως έφτανε μια σκέψη, τέτοια ότι αγγίζει έναν ασήμαντο βράχο ή αρκούσε ένας ατίθασος νευρώνας του να τσαλαβουτήσει μέσα σε μια στάλα σκέτης θάλασσας, κι ένιωθε τη ψυχή του να πεταρίζει, σα μεθυσμένη πεταλούδα. Αυτό δεν είναι έρωτας, αγάπη ή όπως διάολο θέλουν να το λένε εκείνοι οι στεγνοί, μα πιο ψαγμένοι φίλοι; Ένας εφτακακόμοιρος άγνωστος μετανάστης, έτσι μεγάλωσε, κι έμαθε να πατά ελαφριά, σα γάτης πάνω σε χώματα σκεπασμένα από τσιμέντα, που δεν έμοιαζαν καθόλου με τα πατρογονικά, μα του το τώχαν βάνει όλα γερά μέσα στο μυαλό”!

Διηγήματα, Direct, 2016, 272 σελ.

Εσύ πάλι τι θέλεις να γράφει το μνήμα σου; – Μανώλης Δημελλάς

Εσύ πάλιΙστορίες γεμάτες από Κάρπαθο


Το βιβλίο του Μανώλη Δημελλά, γνωστού δημοσιογράφου του Μεγάλου Καναλιού (Mega Chanel), είναι γραμμένο σε γλαφυρή Νεοελληνική γλώσσα, με ωραίους (και χιουμοριστικούς) Καρπαθιακούς ιδιωματισμούς. Σε γυρίζει στο παρελθόν του νησιού, προσωπογραφεί, παρακολουθεί την καθημερινότητα, ανακαλεί ιστορικά γεγονότα και παρουσιάζει λαογραφικές στιγμές, ενώ παράλληλα “συνομιλεί” με απλούς ή επώνυμους συμπατριώτες μας. Όλα αυτά τα ονομάζει “Ιστορίες γεμάτες από Κάρπαθο”, στον επίτιτλο, και, φιλοσοφώντας, με τον τίτλο “Εσύ πάλι τι θέλεις να γράφει το μνήμα σου;” , μας οδηγεί στην περιέργεια, για να πληροφορηθούμε την απάντηση.

Και ο εκδότης του Γιώργος Δαμιανός, στο εισαγωγικό του σημείωμα, παρατηρεί: “Τα διηγήματά του είναι αεράκι στις ψυχές των ανθρώπων, μυρίζουν Μεσόγειο, μυρίζουν νταμάρια, μυρίζουν έρωτα, προδοσία, ανεκπλήρωτα όνειρα. Έχουν, με λίγα λόγια, άρωμα ανθρώπου της υφηλίου, ο ίδιος όμως, σαν άλλος Προμηθέας, παραμένει δεμένος στους βράχους του νησιού του. Και αυτή η συνειδητή και παθιασμένη επιλογή του δίνει τον κεντρικό άξονα στα διηγήματά του… Μηνάς Αλεξιάδης (Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών)

Διηγήματα, 24 γράμματα, 2013, 220 σελ.

Πηγές: Biblionet, 24 γράμματα, Direct