Μαρία Μαλανδρίνου

Η Μαρία Χ. Μαλανδρίνου γεννήθηκε στη Λάρισα, όπου έζησε τα παιδικά της χρόνια μέχρι την ηλικία των δεκατριών.
Ολοκλήρωσε το σχολείο στην Αθήνα και σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σήμερα ασκεί τη δικηγορία.
“Η καρφίτσα” είναι το πρώτο της βιβλίο.

Η καρφίτσα – Μαρία X. Μαλανδρίνου

Mέσα σε τρεις μόνον μέρες ένα κουβάρι ανθρώπινων ιστοριών ξετυλίγεται, καθώς τρεις
γυναίκες αφηγούνται την προσωπική τους διαδρομή. Η Όλγα, η Φανή και η Mάρθα -γιαγιά, μητέρα
και κόρη- μιλούν για τις δοκιμασίες τους, και το πολυκύμαντο παρελθόν τους βαθμιαία εισχωρεί στο παρόν, είτε για να το εξηγήσει είτε για να καθοδηγήσει την εξέλιξη του μύθου. Στο κέντρο όλων των αφηγήσεων βρίσκεται η “καρφίτσα”, ένα πολύτιμο κόσμημα και ταυτόχρονα κάτι παραπάνω από αυτό: Ένα στοίχημα ανάμεσά τους, η περηφάνια τους, η πραγματική ή ψευδεπίγραφη ιστορία τους, αλλά και ένα πρόσχημα για να αναδυθούν και να αναδειχθούν συναισθήματα και κρυμμένες
επιθυμίες.

Ένα βιβλίο για τα ψέματα που δεν τελειώνουν, για τις προκαταλήψεις που οχυρώνουν τη λογική, για τη διά βίου περιπλάνηση της κάθε γυναίκας και για τα φαντάσματα του παρελθόντος της: αυτά που στοιχειώνουν το παρόν και καταλύουν τις βεβαιότητες της επόμενης μέρας.

Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Καστανιώτη, 2007, 308 σελ.

Υποταγή – Μαρία X. Μαλανδρίνου

Η Αφροδίτη, η Μιμή, η Εύα, ο Σήφης, ο Λουκάς και ο Θεόφιλος, μέλη κάποτε μιας πολλά υποσχόμενης συντροφιάς, μοιάζουν να μην έχουν σήμερα τίποτα κοινό. Κι όμως υπήρξαν παλιοί φίλοι και συμμαθητές, που μεγάλωσαν στην ίδια λαϊκή γειτονιά κι ενώθηκαν με τα δεσμά της φιλίας, του έρωτα και των ιδεών.

Πολλά χρόνια αργότερα οι δρόμοι τους ξανασμίγουν και η ζωή τους αλλάζει δραματικά. Το “τώρα” εισχωρεί στο παρελθόν και ανακατεύει την τράπουλα με απροσδόκητο τρόπο. Οι παλιοί λογαριασμοί ξανανοίγουν, ξεχασμένα πάθη αναζωπυρώνονται – και σαν αυτό να μην ήταν αρκετό, μια ασύλληπτη πλεκτάνη φαίνεται να έχει στηθεί σε βάρος τους.

Όμως η πραγματικότητα δεν είναι πάντα αυτό που δείχνει, καθώς ο “εξωτερικός” εχθρός μπορεί να έρχεται από το βάθος των πιο απωθημένων εμμονών τους και των πιο καλά κρυμμένων επιθυμιών…

Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Καστανιώτη, 2010, 293 σελ.

Τι απέγινε ο Σμερντιάκοφ – Μαρία X. Μαλανδρίνου

“…Υπάρχουν δρόμοι, είχε πει, που είναι από μόνοι τους πόλεις μέσα στις πόλεις, πατρίδες μέσα στις πατρίδες. Είναι η Κορνίς στην Αλεξάνδρεια, η Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη, η Μαυρομματαίων στην Αθήνα…”
Ο χρόνος του έργου είναι το παρόν και τόπος του η Αθήνα. Το κέντρο της, άλλοτε με την αίγλη των παλιών αστικών της δρόμων, άλλοτε με τη θλιβερή τωρινή του όψη και άλλοτε πλημμυρισμένο από πλήθη που διαδηλώνουν και συνδέουν την πολιτικά ταραγμένη εποχή πριν από τη δικτατορία του ’67 με τη σημερινή πολιτική πραγματικότητα.
Ανάμεσά τους οι ήρωες του έργου δοκιμάζονται στην ενοχή και την αθωότητα του Σμερντιάκοφ και σε μια παράσταση που θα ματαιωθεί, τελικά.
Στη γωνία πάντως της πλατείας Καραϊσκάκη με την οδό Ψαρών, ο αναγνώστης μάταια θα αναζητήσει το θέατρο “Φοξ”. Θα μπορέσει όμως ίσως να φανταστεί αυτή την τελευταία του παράσταση.

Μυθιστόρημα, Γαβριηλίδης, 2014, 312 σελ.

Το αερόστατο του Γαμβέττα – Μαρία X. Μαλανδρίνου

Ο ίδιος πάντα Στέλιος. Εξωκοινοβουλευτικός. Εξωθεσμικός. Με μια λέξη αμφισβήτησης για τα πάντα. Με αυτιά που ακούνε. Με ρουθούνια που οσφραίνονται. Με γλώσσα που ακονίζει. Μόνο στα μάτια έχανε. Και είχε το ίδιο απορημένο βλέμμα όλων των αριστερών μπροστά στην εξουσία…

Η οικονομία ήταν σε άθλια κατάσταση, η χώρα ουσιαστικά χρεωκοπημένη, και ο επιχειρηματικός κόσμος δεν έκρυβε κανένα μυστήριο, ούτε καν την αδηφαγία του. Αυτά ήταν όμως γνωστά σε όλους και, σε μια χώρα βυθισμένη σε μια συλλογική και αδιαπραγμάτευτη θλίψη, ο αναγνώστης δεν κινδύνευε με απορίες και αντλούσε ίσως μια παράδοξη ικανοποίηση από τη διαρκή επιβεβαίωση ότι θα εξακολουθούσε να βρίσκεται στο περιθώριο της ίδιας του της ιστορίας…

Ο φαινομενικά συνηθισμένος θάνατος ενός περιθωριακού ζητάει τη θέση του σε ένα πολύπλοκο και μυστηριώδες παζλ, αλλά και στην Ιστορία. Η πολιτική, ο αθλητισμός και ο Τύπος άλλοτε κρύβουν και άλλοτε αποκαλύπτουν τα μυστικά τους, αλλά κυρίως μιλούν για μια πραγματικότητα με την οποία έχουμε εξοικειωθεί από καιρό. Τώρα, γιατί αερόστατο… Στην περίπτωση πάντως του Γαμβέττα, η Ιστορία το κατέγραψε ως έναν θεαματικό τρόπο απόδρασης. Και κάποια από τα πρόσωπα του βιβλίου δεν παύουν να προσδοκούν την επανάληψη αυτής της μοναδικής εμπειρίας.

Μυθιστόρημα, Γαβριηλίδης, 2017, 336 σελ.

Μυθιστορήματα
Η καρφίτσα (2007), Εκδόσεις Καστανιώτη
Υποταγή (2010), Εκδόσεις Καστανιώτη
Τι απέγινε ο Σμερντιάκοφ (2014), Γαβριηλίδης
Το αερόστατο του Γαμβέττα (2017), Γαβριηλίδης

Πηγές: Biblionet, Εκδόσεις Καστανιώτη, Γαβριηλίδης

Επισκέψεις: 6