Μαρία Παναγιωτακοπούλου

Η Μαρία Παναγιωτακοπούλου γεννήθηκε στο Αίγιο, είναι φιλόλογος και εργάζεται στη Μέση Εκπαίδευση.
Είναι συγγραφέας θεατρικών κειμένων κι έχει κάνει θεατρική προσαρμογή σε πολλά λογοτεχνικά κείμενα.
Έχει ασχοληθεί με μεγάλη επιτυχία με την οργάνωση και την παραγωγή πολιτιστικών δραστηριοτήτων κι έχει συνεργαστεί με σπουδαίους Έλληνες καλλιτέχνες όπως τη Μαρίζα Κωχ (Θάλασσα τραγουδισμένη 2003), Εύα Κοταμανίδου (Πώς να σε ξεχάσω Σμύρνη αγαπημένη 2003), Ηλία Λογοθέτη (Του κρασιού και του Έρωτα 2004), Βασίλη Λέκκα (Ύδωρ Σωτήριο 2005), Χρόνη Αηδονίδη κ.α.
Έχει γράψει το κείμενο για το ντοκυμαντέρ της ΕΤ1 “Κάτω στου χωριού τ’ αλώνια” το οποίο ανέγνωσε ο ηθοποιός Γιώργος Μιχαλακόπουλος, καθώς και το κείμενο για το ντοκυμαντερ “Οι εποχές στην Αρκαδία”. Το θεατρικό της κείμενο “Ύδωρ Σωτήριο” έντυσε την ομώνυμη μουσικοθεατρική παράσταση που παρουσιάστηκε στο Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας με συμπαραγωγή της ΕΡΤ Έχει κάνει την επιμέλεια σε λογοτεχνικά και δοκιμιακά κείμενα. Είναι παντρεμένη με τον συνθέτη Σάκη Παπαδημητρίου κι έχει δυο κόρες.

Θεατρικά έργα:
“Ζήτω ο Καραγκιόζης” (1999)- παιδικό θεατρικό έργο με όλους τους ήρωες του θεάτρου σκιών
“Στη Βοστίτσα του ‘30” (2000)- ηθογραφικό θεατρικό έργο εποχής που αναφέρεται στο Αίγιο των αρχών του 20ου αιώνα.
“Χριστουγεννιάτικες εικόνες του Παπαδιαμάντη” (2001) – Θεατρική προσαρμογή των διηγημάτων: “Η Σταχομαζώχτρα”, “Ο Αμερικάνος”, “Ο σημαδιακός”, “Τα χριστούγεννα του τεμπέλη”
“Το παραμύθι της Γης σε 1001… μέρες” (2001) – παιδικό θεατρικό έργο που αφορά στη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον
“Ανθογραφία 2002” – θεατρικό παραμύθι λαογραφικού περιεχομένου που μιλάει για τους μήνες και τα λουλούδια ,τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου
“Πώς να σε ξεχάσω Σμύρνη αγαπημένη” 2003 – συναρμογή λογοτεχνικών κειμένων σπουδαίων Ελλήνων συγγραφέων σε ένα ενιαίο θεατρικό έργο που αναφέρεται στην καταστροφή της Σμύρνης
“Θάλασσα τραγουδισμένη” (2003) -θεατρικό κείμενο με αναφορές στη θάλασσα και τη σχέση της με τον Έλληνα
“Του Κρασιού και του Έρωτα” (2004) – Θεατρικό έργο με επιρροές από τον Αριστοφάνη και την αρχαία λυρική ποίηση όπου προβάλλει το ρόλο του Κρασιού και του Έρωτα ως τα μυστικά συστατικά της ζωής, της ιδιοσυγκρασίας και της φιλοσοφίας του ανθρώπου
“Γεννηθηκα γυναίκα” (2005) – Θεατρικό έργο για δυο γυναίκες. Ένα είδος απολογίας της μιας γυναίκας στην άλλη , ένας εσωτερικός προβληματισμός, ένας επαναπροσδιορισμός της ύπαρξης τους.
“Ύδωρ σωτήριο” (2005) – Θεατρικό κείμενο που παρουσιάζει την ιστορικότητα της ζωτικής και σχεδόν μεταφυσικής σχέσης Νερού και Ανθρώπου
“Οι εποχές του Έρωτα” (2013) – Θεατρικό κείμενο, ύμνος στον Έρωτα, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα

Μυθιστορηματικές βιογραφίες:
“Νώντας Φαραζουλής, η χορωδία η ζωή του” (2007)
“Όπλα, παλάσκες και στη γραμμή” (2012)

Επιμέλεια κειμένου:
“Το αίνιγμα μιας γενιάς” – Ηλία Ανδριόπουλου (εκδόσεις Αργοναύτες)
“Γράμμα στη μάνα της διπλανής πόρτας” – Αναστασίας-Ευσταθίου (εκδόσεις Ηδύφωνο)
“Τα γράμματα και οι ζαβολιές τους” – Άρτεμις Ζωγανά (εκδόσεις Μύθαρος)

Το παραμύθι της Γης σε … 1001 ημέρες – Μαρία Παναγιωτακοπούλου
Το “Παραμύθι της Γης σε 1001 ημέρες” είναι ένα παιδικό θεατρικό έργο που αγγίζει με τη μορφή του παραμυθιού το μεγάλο πρόβλημα της σχέσης του ανθρώπου με το περιβάλλον.
Η όμορφη Γη προσπαθεί απεγνωσμένα να πείσει τον Δικαστή του Σύμπαντος ότι είναι αθώα λέγοντας του την ιστορία της, που κρατάει ακριβώς 1000 ημέρες. Κατά βάθος όμως με αυτήν την ιστορία προσπαθεί να πείσει όλους εμάς να την αγαπήσουμε. Μια δίκη ατελείωτη με τον Ήλιο και τη Σελήνη μάρτυρες κατηγορίας, τ’ αστέρια και τις ηλιαχτίδες να ανησυχούν, τη Γη να απολογείται κι έναν Δικαστή να μην αντέχει άλλο. Ένα ταξίδι της Γης, που καθώς περιπλανιέται στο όνειρο και την πραγματικότητα φτάνει από την άρνηση στην αγάπη κι από κει στη δικαίωση και την ελπίδα.
Eικονογράφηση: Έλενα Παπαδημητρίου

Παιδικό θεατρικό, Ηδύφωνο, 2006, 62 σελ.

Νώντας Φαραζουλής: Η χορωδία, η ζωή του – Μαρία Παναγιωτακοπούλου
Ένα βιβλίο, σημείο αναφοράς για το Αίγιο και τους ανθρώπους του. Πρόκειται για τη ζωή και το έργο του αείμνηστου Αιγιώτη μαέστρου Νώντα Φαραζουλή, που για 34 χρόνια υπηρέτησε με πάθος τη Χορωδιακή Τέχνη και από το 1972-1989 υπήρξε μαέστρος της Χορωδίας Αιγίου. Το βιβλίο μέσα από εικόνες, γεγονότα, διηγήσεις, χαρακτήρες και ένα πλούσιο φωτογραφικό υλικό μεταφέρει την ατμόσφαιρα του Αιγίου από το 1930 έως τα τέλη της δεκαετίας του ’80 κάνοντας αναφορά σε πάρα πολλούς Αιγιώτες που η ζωή τους συνδέθηκε με τη Χορωδία Αιγίου αλλά και με τη ζωή του μαέστρου της Νώντα Φαραζουλή.
Η συγγραφέας Μαρία Παναγιωτακοπούλου αξιοποίησε με τον καλύτερο τρόπο το υλικό που συγκέντρωσε από εφημερίδες, φωτογραφίες, διηγήσεις αλλά και το προσωπικό αρχείο του Νώντα Φαραζουλή, που η οικογένειά του της εμπιστεύθηκε.
Με μυθιστορηματικό ύφος περιγράφει τη ζωή, το χαρακτήρα και το έργο του σπουδαίου μαέστρου δίνοντας ταυτόχρονα πολλές πληροφορίες για την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή του Αιγίου.

Βιογραφία, Ηδύφωνο, 2007, 220 σελ.

Στη Βοστίτσα του ’30 – Μαρία Παναγιωτακοπούλου
Το θεατρικό έργο “Στη Βοστίτσα του ‘30” είναι ένα ηθογραφικό έργο που αναφέρεται στο Αίγιο της εποχής του μεσοπολέμου. Στην εποχή που το Αίγιο ζούσε έντονα μέσα από τις βεγγέρες των πλουσίων και τον καθημερινό μόχθο των απλών ανθρώπων του. Από τη μια καράβια που φορτώνουν, σταφίδες σωρός, εργοστάσια, πρόσφυγες γεμάτοι πόνο, χαμένα όνειρα, κούραση κι από την άλλη φώτα, χοροί, θέατρα και φινέτσα. Κι όλα αυτά σε μια εποχή που ο Βενιζέλος παλεύει να εκλεγεί, ο δικομματισμός οδηγεί σε αποσταθεροποίηση κι όλα προμηνύουν τη μεγάλη καταστροφή που θα έρθει με τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο. Το έργο προβάλλει χαρακτήρες της εποχής του ’30 και μέσα από καθημερινά γεγονότα της ζωής των ηρώων της διαγράφεται η κοινωνική και οικονομική κατάσταση της πόλης, τα προβλήματά της, οι συνήθειες και ο τρόπος ζωής των ανθρώπων της, η κουλτούρα της αλλά και το πολιτικό σκηνικό της εποχής…

Θεατρικό, Ηδύφωνο, 2017, 54 σελ.

Κάποτε στο Αίγιο – Μαρία Παναγιωτακοπούλου
Ιστορίες του μεσοπολέμου
Δεκαπέντε διηγήματα όπου με σκηνικό το Αίγιο του μεσοπολέμου και με φόντο την κοινωνικοοικονομική και πολιτική κατάσταση της εποχής πλέκεται η ζωή των ηρώων, που είναι υπαρκτά πρόσωπα της πόλης με διαφορετικά φυσικά ονόματα. Κεντρικός άξονας όλων των διηγημάτων είναι η σταφίδα, το βασικότερο προϊόν της περιοχής, η οποία καθορίζει και διαμορφώνει τη ζωή όλων.

Διηγήματα, Ηδύφωνο, 2018, 164 σελ.

Γυναικών καθρέφτισμα – Μαρία Παναγιωτακοπούλου
Ένας θεατρικός διάλογος ανάμεσα σε μάνα και κόρη.
Δυο μονόλογοι εμπλέκονται … ένας διάλογος δημιουργείται
Δυο γυναίκες μονολογούν “συνομιλώντας”.
Ένα είδος εξομολόγησης, μια απολογία της μιας γενιάς στην άλλη,
ένας εσωτερικός προβληματισμός, ένας επαναπροσδιορισμός της ύπαρξης τους.

Θεατρικό, Ηδύφωνο, 2018, 45 σελ.

Διηγήματα
Κάποτε στο Αίγιο (2018), Ηδύφωνο

Θεατρικά έργα
Ζήτω ο Καραγκιόζης (1999)
Στη Βοστίτσα του ’30 (2000)
Χριστουγεννιάτικες εικόνες του Παπαδιαμάντη (2001)
Το παραμύθι της Γης σε … 1001 ημέρες (2001)
Ανθογραφία (2002)
Πώς να σε ξεχάσω Σμύρνη αγαπημένη (2003)
Η Σταχομαζώχτρα – Ο Αμερικάνος – Ο σημαδιακός – Τα χριστούγεννα του τεμπέλη
Θάλασσα τραγουδισμένη (2003)
Του Κρασιού και του Έρωτα (2004)
Γεννηθηκα γυναίκα (2005)
Ύδωρ σωτήριο (2005)
Το παραμύθι της Γης σε … 1001 ημέρες (2006), Ηδύφωνο (E)
Οι εποχές του Έρωτα (2013)
Στη Βοστίτσα του ’30 (2017), Ηδύφωνο
Γυναικών καθρέφτισμα (2018), Ηδύφωνο

Βιογραφίες
Νώντας Φαραζουλής: Η χορωδία, η ζωή του (2007), Ηδύφωνο

Συλλογικά έργα
Όπλα, παλάσκες και γραμμή (2012), Ηδύφωνο

Πηγές: BIBLIONET, Ηδύφωνο

Επισκέψεις: 48