Νατάσσα Καραμανλή

Ελληνες λογοτέχνες
Η Νατάσσα Καραμανλή είναι θεσσαλονικιά.
Ολίγον θεατρική, ολίγον ποιήτρια, μα πάντα υποταγμένη στις λέξεις. Graduate Minor of Ohio State University, in Element of Theatre and Dramatic Literature. Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) στην Θεατρική Αγωγή από το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο. Συνεργάστηκε με τα περιοδικά SOUL, Αλήθεια της Μακεδονίας, Upgrade και με το ηλεκτρονικό magazino Fylada.gr. Κείμενά της φιλοξενούνται στο προσωπικό της blog soufrazeta.com, καθώς και στο Hub pages, Spillwords και Letter Pile στα αγγλικά. Μέλος του open think tank foundation “The Open Minds”, μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Αντιρευματικού Αγώνα (ΕΛ.Ε.ΑΝ.Α.) καθώς και Αντιπρόεδρος του μη κερδοσκοπικού Σωματείου “Το Ράφι της Αγάπης”. Ραδιοφωνική παραγωγός της εκπομπής “Στο Ράφι” στο αυτοδιαχειριζόμενο διαδικτυακό ραδιόφωνο metadeftero.gr.
Μυθιστορήματα
Βαριάντα (2022), Ψυχογιός
Μίραμπελ (2023), Ψυχογιός

Νουβέλες
Τα σ’ αγαπώ πεθαίνουν στην αγχόνη (2020), Ελκυστής

Παιδική και εφηβική λογοτεχνία
Το καλοκαίρι στον φάρο (2015), Εκδόσεις Μολύβι

Θεατρικά έργα
Ωτακουστής (2018), Ελκυστής
Το μπλουζ της Κυριακής (2018), Ανάτυπο

Συλλογικά έργα
Η ποίηση στις ράγες: Θεσσαλονίκη – Κατερίνη (2017), Σύλλογος Φίλων του Βιβλίου
Επί των ανθέων… Ευ… Ποίηματα και Ευ… Λογήματα (2019), 24 γράμματα

Μίραμπελ – Νατάσσα Καραμανλή

Μίραμπελ


Με λένε Μίραμπελ. Είμαι μια κούκλα. Όχι σαν τις άλλες· ασυνήθιστη. Πήρα μορφή σε ένα εργοστάσιο στη Γερμανία, σε μια βάναυση εποχή. Ολόγυρα πόλεμος, μπαρούτι και μίσος. Δε θα έπρεπε να νιώθω, δεν πλάστηκα για να αισθάνομαι, αλλά για να γαληνεύω ψυχές. Να γίνομαι κουβέρτα και χαλί να στρώνουν τα μικρά κορίτσια τις εύθραυστες λέξεις τους.
Αν μπορούσα να κλάψω, θα το έκανα με μανία. Μα οι κούκλες δεν κλαίνε. Δε βουρκώνουν. Από τα γυάλινα μάτια τους στάζει μονάχα μια στάλα ελπίδας, η ιστορία κάποιου ξεφτισμένου παρελθόντος κι ένα απόθεμα αγάπης που θα μπορούσε να είναι παντοτινό. Αλλά στο ανθρώπινο είδος τίποτα δεν μπορεί να κρατήσει για πάντα. Απολύτως τίποτα. Είμαι πλέον πεπεισμένη γι’ αυτό. Η διαπίστωση αυτή με θλίβει, αλλά αναγνωρίζω τη δυναμική της. Είναι άμυνα.
Αναρωτιέμαι αν κατάφερα να μπαλώσω τις τρύπες των ανθρώπων. Μέτρησα σώματα, χέρια, μάτια, ηλικίες, χαμόγελα, δάκρυα, ανάσες και βιώματα. Κατοίκησα σε αποθήκη παιχνιδιών, σε στρατόπεδο συγκέντρωσης, σε βιβλιοπωλείο, σε σπίτια. Αντίκρισα πολλούς θανάτους – με κάθε πιθανό κι απίθανο τρόπο.
Γιατί οι άνθρωποι πνίγουν με τα ίδια χέρια που αγκαλιάζουν; Γιατί;

Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2023, 368 σελ.

Βαριάντα – Νατάσσα Καραμανλή

ΒαριάνταΒασισμένο σε αληθινή ιστορία


Στη ζωή μου αναγκάστηκα να καταπιώ μεγάλες δόσεις δηλητήριο από άτομα δικά μου, κοντινά, αγαπημένα. Παράταιρες αυτές οι λέξεις, αλήθεια. Δηλητήριο κι αγάπη δεν ταιριάζουν, δεν απαντώνται μαζί.
Τρεις γυναίκες εγκλωβισμένες στον κλοιό της βίας, βασίλισσες σε μια παρτίδα σκάκι που τις εξαναγκάζει σε απρόβλεπτες κινήσεις. Οι βασιλιάδες τους, έπειτα από μια σειρά αποτρόπαιων δολοφονιών, εντοπίζονται νεκροί. Πρόκειται για ματ της τελευταίας γραμμής ή για ματ των ανόητων; Ποιος κινεί αυτές τις βασίλισσες; Ποιος ενορχηστρώνει τούτη τη θανάσιμη βαριάντα;
Διέγραψα τη λέξη «φόβος» από το λεξιλόγιό μου. Οριστικά. Μαζί της φρόντισα να αποβάλω και κάποιες άλλες που είχαν θέσει τη ζωή μου σε μόνιμη καταστολή, όπως την ταπείνωση, την απόρριψη, την εξάρτηση.
Η αστυνομία παρατάσσει τους αξιωματικούς της, μα ο δολοφόνος φαντάζει ασύλληπτος. Τα θύματα μετατρέπονται σε θύτες ή μήπως συμβαίνει το αντίθετο; Οι βασίλισσες θυσιάζουν και θυσιάζονται. Ποια βαριάντα θα τις οδηγήσει στο πολυπόθητο ρουά ματ;

Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2022, 376 σελ.

Τα σ’ αγαπώ πεθαίνουν στην αγχόνη – Νατάσσα Καραμανλή, Χαρά Χρυσάφη

Τα σ' αγαπώ


Η επιστολογραφία ήταν παλαιότερα κυρίαρχο μέσο επικοινωνίας. Στην περίπτωση των διαπροσωπικών σχέσεων πρωταγωνιστούσε, καθώς οι κοινωνικές ή οι πραγματικές αποστάσεις την επέβαλλαν. Η ερωτική αλληλογραφία αποτελούσε το καταφύγιο των εραστών, το καθαρτήριό τους, ακόμα και τον εξομολόγο τους. Η συγκεκριμένη ερωτική επιστολογραφία αφορά σε δύο εντελώς ετερόκλιτα όσο και δαιδαλώδη πρόσωπα. Από τη μια ο Τζέιμς, ένας εξέχων συγγραφέας με αστραφτερές περγαμηνές και από την άλλη η Σιμόν, μια νέα σουφραζέτα, παθιασμένη με την τέχνη της ζωής. Οι δύο αυτοί χαρακτήρες ρέπουν ταυτόχρονα προς το σκοτάδι και το φως. Ο αλαζόνας Τζέιμς αποτελεί την σταθερά της εποχής του, ενώ η Σιμόν μάχεται για την κατάλυση ενός κατεστημένου που βάλλεται κατά της ισότητας και της ανεξαρτησίας, όχι μόνο των γυναικών, αλλά και των αξιών της.

Νουβέλα, Ελκυστής, 2020, 106 σελ.

Το μπλουζ της Κυριακής – Νατάσσα Καραμανλή




Το βιβλίο κυκλοφορεί με δύο τίτλους “Το μπλουζ της Κυριακής” & “Ωτακουστής” και δύο εξώφυλλα, υπό την αιγίδα του Ομίλου για την UNESCO Τεχνών, Λόγου & Επιστημών Ελλάδος.
“Το μπλουζ της Κυριακής”
Ο πόνος είναι ίσως το πιο ανθρώπινο, άλλα και το πιο επώδυνο συναίσθημα. Και σαν τέτοιο αντιμετωπίζεται από την ηρωίδα. Η αργία της Κυριακής αφυπνίζει μέσα της όλες τις επώδυνες καταστάσεις της ζωής της. Υποφέρει από αγκυλοποιητική σπονδυλοαρθρίτιδα (ΑΣ) και ο χρόνιος πόνος της ασθένειας της προκαλεί, πέρα από το αίσθημα μιας μόνιμης δυσφορίας, έναν μόνιμο εκνευρισμό που μεταλλάσσεται σε επιθετικότητα. Η δυσκαμψία στο σώμα κι ο περιορισμός των κινήσεων της, αμβλύνουν το αίσθημα της ανασφάλειας και της απόρριψης. Μιαν ανυπόφορη κι αναίτια πίκρα. Είναι ωστόσο αναίτια; Τί ανασύρεται ανάμεσα στις αναμνήσεις της; Τί την στοιχειώνει; Ποτέ καλή και πότε σκληρή, η ηρωίδα που σιχαίνεται τα ημίμετρα, μονολογεί για τις σκιές της χορεύοντας μπλουζ. Το ανίερο μπλουζ μιας μοναχικής Κυριακής, συνταιριασμένο με τους δαίμονες της.
Α’ βραβείο θεατρικού μονόλογου, στον 4ο Διεθνή Λογοτεχνικό Διαγωνισμό Ομίλου για την UNESCO Τεχνών Λόγου και Επιστημών Ελλάδος.
“Ωτακουστής”
Μια θεατρική νουβέλα στην οποία κυριαρχούν οι ήχοι κι οι σκιές. Μια ηρωίδα σχεδόν διάφανη, εξορισμένη από την αγάπη και τους ανθρώπους, περιπλανιέται αδιάκοπα ανάμεσα σε σημειώσεις και μνήμες. Μέσα από την λεπτομερή καταγραφή των συμβάντων της ζωής της, προσπαθεί να προσεγγίσει την δική της έξοδο στο φως. Οι μέρες της όμως, όπως κι οι νύχτες της, είναι βυθισμένες στο σκοτάδι. Στους απόκοσμους ήχους και στον αδιάκοπο χορό των σκιών. Οι μνήμες ανακατεύονται με τις απώλειες, με την άρνηση και τα οράματα, ώσπου να πραγματωθεί η λύση του γρίφου που την ορίζει.

Θεατρικό, Ανάτυπο, 2018, 136 σελ.

Ωτακουστής – Νατάσσα Καραμανλή




Μια θεατρική νουβέλα στην οποία κυριαρχούν οι ήχοι κι οι σκιές. Μια ηρωίδα σχεδόν διάφανη, εξορισμένη από την αγάπη και τους ανθρώπους, περιπλανιέται αδιάκοπα ανάμεσα σε σημειώσεις και μνήμες. Μέσα από την λεπτομερή καταγραφή των συμβάντων της ζωής της, προσπαθεί να προσεγγίσει την δική της έξοδο στο φως. Οι μέρες της όμως, όπως κι οι νύχτες της, είναι βυθισμένες στο σκοτάδι. Στους απόκοσμους ήχους και στον αδιάκοπο χορό των σκιών. Οι μνήμες ανακατεύονται με τις απώλειες, με την άρνηση και τα οράματα, ώσπου να πραγματωθεί η λύση του γρίφου που την ορίζει.

Θεατρικό, Ελκυστής, 2018, 140 σελ.

Το καλοκαίρι στον φάρο – Νατάσσα Καραμανλή




Kαλοκαίρι και ξενοιασιά πάνε μαζί. Όχι όμως και για τον Σπύρο, που, αυτό το καλοκαίρι, προετοιμάζει τον εαυτό του για μια αλλαγή, που τον τρομάζει. Τα θέλω του διαμορφώνονται, καθώς οι γονείς του βρίσκονται σε διαδικασία διάζευξης. Οι φόβοι του για το καλοκαίρι στον φάρο, εύχεται να μη βγουν ποτέ αληθινοί. Έχει ένα καλοκαίρι στη διάθεσή του για να προσπαθήσει να αλλάξει την απόφασή τους. Άραγε, τι μπορεί να κάνει; Θα τα καταφέρει;

Έπαινος Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς 2014
Eικονογράφηση: Φιληάννα Καραμανλή

Παιδική και εφηβική λογοτεχνία, Εκδόσεις Μολύβι, 2015, 52 σελ.

Πηγές: Biblionet, Εκδόσεις Μολύβι, Ελκυστής, Ανάτυπο, Ψυχογιός