Γεννήθηκε, ζει και εργάζεται στα Χανιά. Με τον γραπτό λόγο ασχολήθηκε από τα πρώτα μαθητικά χρόνια της και έχει εργαστεί σχεδόν σε όλα τα είδη του. Είκοσι από τα έργα της έχουν πάρει το σχήμα βιβλίου (ποίηση, λαογραφία, αποτύπωση προφορικής ιστορίας). Η ποίησή της έχει τιμηθεί με παγκρήτια, πανελλήνια και διεθνή λογοτεχνικά βραβεία. Οι τρεις πρώτοι τόμοι της επτάτομης επετειακής έκδοσης της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χανίων Η μνήμη και η στάχτη (καταγραφή από τη συγγραφέα βιωματικών αφηγήσεων επιζώντων ομήρων των στρατοπέδων συγκέντρωσης της ναζιστικής Γερμανίας, έκδοση στη διάρκεια των ετών 2004-2010) βρίσκονται στο Μουσείο Μνήμης του Ολοκαυτώματος, στην Ουάσιγκτον των Η.Π.Α. Στη διάρκεια της ενασχόλησής της με τα κοινά διετέλεσε Αντιπρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων και Αντινομάρχης Χανίων με αρμοδιότητα σε θέματα Πολιτισμού. Έχει παρουσιάσει πλήθος έργων Χανιωτών συγγραφέων και ποιητών, σε κάποια από τα οποία είχε και τη λογοτεχνική επιμέλεια. Πρόσφατα ολοκλήρωσε τις σπουδές της στη Συμβουλευτική Ψυχοθεραπεία.
Χρόνος απών (2001), Ελληνικά Γράμματα
Το βλέμμα του Μινώταυρου (2022), ΑΩ Εκδόσεις
Το μεγάλο Θήτα (2022), ΑΩ Εκδόσεις
Φωτογραφικά λευκώματα, Ποίηση
Γαία Χανίων (2004), Οίτυλο
37º 16′ Β, 23º 10′ Α (2004), Οίτυλο
Το μεγάλο Θήτα – Πηνελόπη Ντουντουλάκη
ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΘΗΤΑ
Οι δάσκαλοι στο σχολείο
όταν μας μάθαιναν τους φθόγγους,
έλεγαν:
«Πι-Βι-Φι,Τα-Δε-Θι…».
Λέξεις που αρχίζουν
με κάποιο δήγμα της γλώσσας
«Τα-Δε-Θι»
και ιδιαίτερα εκείνες που αναγγέλλονται
από το Θήτα
–Θεός, θάνατος, θύω,
θαύμα, θυμίαμα,
θέτω, θεσπίζω,
θυμός, θύελλα,
θρόνος, θώκος, θηρίο–
πάντα επιβάλλουν
μια ανεπαίσθητη επιβράδυνση
στην εκφορά του λόγου
ίσως και κάποια περίσκεψη ή φειδώ.
«Δάγκωσε τη γλώσσα σου»
έλεγαν οι παλιοί
όταν κάποιος ανησυχούσε
για τα μελλούμενα.
Ωστόσο, το Μεγάλο Θήτα
πάντα υπάρχει εκεί.
Ποίηση, ΑΩ Εκδόσεις, 2022, 72 σελ.
Το βλέμμα του Μινώταυρου – Πηνελόπη Ντουντουλάκη
Ω Δ Η ΣΤΟΝ Μ Ι Ν Ω Τ Α Υ Ρ Ο
Χαίρε, του Μίνωα ταύρε,
φρουρέ των γρίφων
ραγισμένο βλέμμα της θλίψης
σώμα διάστικτο
από σφραγίδες και νύξεις αστεριών.
Φέρεις στους ώμους σου το βάρος
κεφαλής θηρίου
και η ουρά, στερεωμένη στο ζωνάρι σου,
νευρικά ανεμίζει καθώς περιδιαβαίνεις
τον ανήλιο Λαβύρινθο.
Πέρα κι ολόγυρά σου
κέρατα ταύρων και λάβρυες
φρουρούν τα τείχη των ανακτόρων
συνθέτουν ωδή στην Εκάτη
και εξορκίζουν κάθε επιβουλή.
Αποζητάς τις κραυγές του πόνου
το αίμα παρθένων κούρων και κορών
στριφογυρνάς στον αέρα το διπλό πελέκι
καθώς προσμένεις τα εξιλαστήρια θύματα
που διασκελίζουν,
υποταγμένα στο αμετάκλητο πεπρωμένο,
το κατώφλι που οδηγεί στον δικό σου κόσμο.
Ποια μοίρα και ποιος ένοχος νους
έπλασε τον μύθο σου, ω Μινώταυρε,
που βυθίζεσαι στην αιώνια νύχτα
δίχως δικαίωμα να νιώσεις
τη θαλπωρή της αγάπης;
Ποίηση, ΑΩ Εκδόσεις, 2022, 64 σελ.
37º 16′ Β, 23º 10′ Α – Πηνελόπη Ι. Ντουντουλάκη
Καρνάγια
Dockyards
Ήταν το 1998, όταν η ματιά μου στάθηκε στο δημοσίευμα μια εφημερίδας, που έκανε λόγο για την κοινοτική οδηγία εκείνη που οδηγούσε σταδιακά στο κλείσιμο των καρνάγιων. Βρέθηκα γρήγορα στις Σπέτσες, νησί κοντινό στην Αθήνα, θέλοντας να φωτογραφίσω ένα μικρό ναυπηγείο πάνω στην ώρα της δημιουργίας, αλλά και αναζητώντας παράλληλα ξεχασμένα και πληγωμένα από τον καιρό ξύλα και σκαριά.
Τα βρήκα όλα και τα φωτογράφισα με τη γνώση ότι σώζω με το φακό μου κάτι που χάνεται. Δεν ήξερα ωστόσο αν θα μπορούσα να εκδώσω το υλικό. Η ευτυχής συγκυρία της συνάντησης με τον κ. Βαγγέλη Μαρινάκη, έδωσε σάρκα και οστά στη δουλειά αυτή.
Οι ολόφρεσκοι και δυνατοί στίχοι της γιατρού – ποιήτριας Πηνελόπης Ντουντουλάκη και η επιμέλεια της συνεργάτιδας μου Αντωνίας Μποτωνάκη – Παπαδομανωλάκη ολοκλήρωσαν την προσπάθεια που έγινε τελικά βιβλίο.
Νιώθω λοιπό δικαιωμένος και ειλικρινά ευγνώμων στον εξαίρετο άνθρωπο, που από ευαισθησία και αγάπη για την τέχνη, υποστήριξε την έκδοση αυτή.
Κώστας Φ. Παπακωνσταντίνου
Φωτογράφος: Κώστας Φ. Παπακωνσταντίνου
Μετάφραση: Δέσποινα Αννιτσάκη
Μετάφραση: Νεκτάριος Ε. Κακατσάκης
Μετάφραση: Πηνελόπη Ι. Ντουντουλάκη
Ποίηση, Φωτογραφικό λεύκωμα, Οίτυλο, 2004, 80 σελ.
Γαία Χανίων – Πηνελόπη Ντουντουλάκη
Αέναος ωδή
Earth of Chania: Perpetual Ode
Νομός Χανίων. Τόπος μοναδικός με εξαίσια φυσική ομορφιά, ιστορικά αξιοθέατα και αθάνατα μνημεία. Μαδάρες, φαράγγια, ρεματιές, μαγευτικές ακρογιαλιές, βράχια που βυθίζονται στη θάλασσα, πεδιάδες με ελαιώνες και πορτοκαλιές, πηγές και τρεχούμενα νερά, βενετσιάνικα κάστρα, βυζαντινά απομεινάρια, λιθόκτιστα σοκάκια, αρχοντικά που αντέχουν στο χρόνο, άγιες μορφές των γερόντων, συνθέτουν το ανεπανάληπτο τοπίο. Δύσκολο να περιγράψει κανείς την ομορφιά στο χαρτί, εκτός αν έχουμε την τύχη του αξεπέραστου συνδυασμού της λυρικής πένας της Πηνελόπης Ντουντουλάκη και της μοναδικής οπτικής του φακού του φωτογράφου ταξιδευτή Κώστα Παπακωνσταντίνου. Το εξαιρετικό αυτό “πάντρεμα” έγινε βιβλίο, υλοποιώντας έτσι την πρόταση της Αντωνίας Μποτωνάκη – Παπαδομανωλάκη και τώρα με ιδιαίτερη περηφάνια το προσφέρουμε στο νομό Χανίων. Ευχή μας η έκδοση αυτή της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων του Νομού μας, να συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση και το σεβασμό του αναγνώστη προς τη φύση, το περιβάλλον και συνάμα στη διατήρηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και φυσιογνωμίας. Η φωτογραφική και λυρική ταυτόχρονα περιήγηση της Γης των Χανίων, αποτελεί μια ξεχωριστή και ποιοτική οπτική, που προβάλλει με ευαισθησία την ομορφιά που αντιστέκεται στα σαρωτικά κείμενα της σύγχρονης αλλοτρίωσης. Επιθυμία της Τ.Ε.Δ.Κ. Νομού Χανίων είναι το εξαιρετικό αυτό βιβλίο, να αποτελέσει την αφορμή να θαυμάσουν και να γνωρίσουν την μοναδικότητα του νομού μας, περισσότεροι επισκέπτες στα πλαίσια μιας ανάπτυξης που σέβεται το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Επίσης, στόχος υψηλός είναι η έκδοση αυτή, να μείνει Ωδή της των Χανίων Γαίας.
Ιωάννης Περάκης, Δήμαρχος Σούδας και πρόεδρος της Τ.Ε.Δ.Κ. Νομού Χανίων.
Δίγλωσση έκδοση, υπό την αιγίδα της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Χανίων
Εισαγωγικά κείμενα ενοτήτων: Αντωνία Μποτωνάκη-Παπαδομανωλάκη
Ποίηση: Πηνελόπη Ντουντουλάκη
Φωτογράφος: Κώστας Φ. Παπακωνσταντίνου
Επιμέλεια: Αντωνία Μποτωνάκη – Παπαδομανωλάκη
Ποίηση, Φωτογραφικό λεύκωμα, Οίτυλο, 2004, 141 σελ.
Χρόνος απών – Πηνελόπη Ντουντουλάκη
Ποίηση, Ελληνικά Γράμματα, 2001, 46 σελ.
Πηγές: Biblionet, ΑΩ Εκδόσεις