Περισσότερα αποτελέσματα...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Deyteros.com

Ένα ταξίδι στ’ αστέρια της λογοτεχνίας!

Φίλιπ Κ. Ντικ

Φίλιπ Κ. Ντικ (1928-1982)

Ο Philip Kindred Dick γεννήθηκε στις 16 Δεκεμβρίου του 1928 στο Σικάγο των ΗΠΑ.
Ο χωρισμός των γονέων του όταν ήταν πέντε χρονών, ο θάνατος της δίδυμης αδελφής του Τζέιν, οι πέντε αποτυχημένοι γάμοι του από τους οποίους απέκτησε τρία παιδιά, οι ενοχλήσεις της αστυνομίας εξαιτίας των “ανατρεπτικών” έργων του, οι διάφορες ερωτικές απογοητεύσεις του που θα τον οδηγήσουν σε δύο απόπειρες αυτοκτονίας, ο εθισμός του στα ναρκωτικά, ο αγχωτικός ρυθμός της ζωής του και του γραψίματός του, και κυρίως οι δύο μυστικιστικές εμπειρίες που είχε – η πρώτη το 1963 όπου “είδε” στον ουρανό το πρόσωπο του κακού, και η δεύτερη το 1974, που ο ίδιος ονομάζει “συνάντηση με το Θεό” – είναι τα βασικά γεγονότα που σημάδεψαν τη σύντομη, τραγική ζωή του. Για ένα μικρό χρονικό διάστημα άνοιξε και ένα κατάστημα δίσκων – η μουσική ήταν ένα από τα πάθη του – αλλά το έκλεισε και για λίγο εργάστηκε σε ραδιοφωνικό σταθμό. Πάνω από σαράντα μυθιστορήματα και πάρα πολλά διηγήματα γεμίζουν αυτή τη δυστυχισμένη ζωή, πλουτίζοντας με την ποιότητά τους και την πρωτοτυπία τους τη σύγχρονη αμερικανική επιστημονική φαντασία και τη λογοτεχνία γενικότερα. Η ζωή, ο θάνατος, ο Θεός, η πολύμορφη και πολυδιάστατη “συνείδηση της πραγματικότητας”, η Εξουσία και πάνω απ’ όλα ο Άνθρωπος, είναι τα κέντρα βάρους της προβληματικής του. Θεωρείται και είναι ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς επιστημονικής φαντασίας. Το σπουδαιότερο μυθιστόρημά του “Ο άνθρωπος στο απόρθητο κάστρο”, 1962, ήταν το πρώτο που τιμήθηκε με το βραβείο Χιούγκο, για να ακολουθήσουν πολλές ακόμα βραβεύσεις.
Στα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Ντικ γνώρισε την αναγνώριση και την οικονομική άνεση που τόσο στερήθηκε το προηγούμενο διάστημα. Εκδόθηκε επιτέλους ένα συμβατικό μυθιστόρημά του, το Πριν από το Τέλος του Κόσμου, και μεγάλα ποσά άρχισαν να φτάνουν απ’ τις αυξανόμενες πωλήσεις των βιβλίων του. Χάρισε αρκετά απ’ αυτά τα χρήματα σε φιλανθρωπίες και συνέχισε να ζει λιτά, αφοσιωμένος στην ολοκλήρωση της θεολογικής τριλογίας μυθιστορημάτων Valis, Θεϊκή Εισβολή και Η Μετεμψύχωση του Τίμοθυ Άρτσερ. Το 1978 πεθαίνει η μητέρα του. Το 1980 άρχισε το γύρισμα σε ταινία του βιβλίου του Ονειρεύονται τα ανδροειδή ηλεκτρικά πρόβατα; με τον τίτλο Blade Runner, μια υπόθεση που τον άγχωσε υπερβολικά και τον έφερε αρχικά σε αντιπαράθεση με το σκηνοθέτη Ρίντλεϊ Σκοτ. Η ταινία θα του χάριζε φήμη στο πλατύ κοινό· μια φήμη όμως που δεν πρόλαβε να χαρεί. Η υπερπροσπάθεια και οι καταχρήσεις των προηγούμενων χρόνων, μαζί με το άγχος του για την ταινία, άρχισαν να κλονίζουν σοβαρά την υγεία του. Στα μέσα του Φλεβάρη του 1982 έπαθε εγκεφαλικό. Δεν συνήλθε ποτέ, και στις 2 Μαρτίου 1982 πέθανε στο Σάντα Άνα της Καλιφόρνια από καρδιακή ανεπάρκεια. Το Blade Runner βγήκε στις αίθουσες μόλις τέσσερις μήνες μετά. Η σορός του μεταφέρθηκε από τον πατέρα του στο Φορτ Μόργκαν του Κολοράντο, όπου ήταν θαμμένη η δίδυμη αδελφή του. Όταν είχε πεθάνει η Τζέιν, στον τάφο είχαν χαραχτεί τα ονόματα και των δυο τους, με έναν κενό χώρο για την ημερομηνία θανάτου του Φιλ. Μετά από πενήντα τρία χρόνια, η ημερομηνία αυτή χαράχτηκε κι ο Φίλιπ Ντικ ενώθηκε ξανά με την αδερφή του.

Το ηλεκτρικό πρόβατο
Ο πιο πρόσφατος παγκόσμιος πόλεμος έχει αφήσει τη Γη διαλυμένη. Από τα συντρίμμια ενός κόσμου πλημμυρισμένου από ραδιενεργή σκόνη αναδύεται ο Ρικ Ντέκαρντ, κυνηγός επικηρυγμένων ανθρωποειδών. Ο Ρικ ονειρεύεται να αποκτήσει ένα ζώο, πανάκριβο σύμβολο κοινωνικής καταξίωσης στην καινούργια εποχή. Το ηλεκτρικό πρόβατο που έχει στην κατοχή του, μια σχεδόν τέλεια απομίμηση πραγματικού, τον καταθλίβει. Ώσπου ο Ρικ καλείται να σκοτώσει έξι εξελιγμένα ανθρωποειδή Nexus-6 έναντι μεγάλης αμοιβής.
Σ’ αυτό το καλειδοσκοπικό μυθιστόρημα, που ενέπνευσε την περίφημη ταινία Blade Runner, παρουσιάζεται η πάλη ανάμεσα στον άνθρωπο και στη μηχανή, στην ελεύθερη βούληση και στον άτεγκτο προγραμματισμό. Συγχρόνως αναδεικνύονται όλα τα στοιχεία που αποτελούν τον πυρήνα της μυθοπλασίας του Φίλιπ Κ. Ντικ: ένας ήρωας σε κατάσταση σύγχυσης, ασήμαντο γρανάζι του κοινωνικού μηχανισμού ένας κόσμος σχεδόν ερημωμένος, όπου οι δυνάμεις της εντροπίας παραμένουν ενεργές, πανίσχυρες πολυεθνικές (πολυπλανητικές) εταιρίες, μια τηλεοπτική προσωπικότητα με μεγάλη επιρροή, ένας νέος μεσσίας, μια θρησκεία που αποτελεί απειλή για κάθε πολιτικό σύστημα.

Ο άνθρωπος στο ψηλό κάστρο
Αμερική, 1962. Οι ΗΠΑ έχουν χάσει τον B΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τώρα βρίσκονται υπό κατοχή: η ναζιστική Γερμανία κατέχει το ανατολικό μέρος των πρώην ΗΠΑ και οι Ιάπωνες το δυτικό. Οι Αμερικανοί θεωρούνται πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Η δουλεία έχει νομιμοποιηθεί ξανά. Οι ελάχιστοι Εβραίοι που κυκλοφορούν κρύβονται πίσω από ψευδώνυμα. Κανείς δεν έχει εμπιστοσύνη σε τίποτε. Οι πάντες, πριν από κάθε σημαντική απόφαση, καταφεύγουν στο Ι Τσινγκ!
Η κατάσταση είναι, στην κυριολεξία, απερίγραπτη: οι Γερμανοί έχουν δώσει “οριστική λύση” στο “πρόβλημα” της Αφρικής (υποβάλλοντας σε ολοκαύτωμα τον πληθυσμό της!), έχουν αποξηράνει τη Μεσόγειο για να την καλλιεργήσουν (!) και, τέλος, έχουν αποβιβάσει αστροναύτες στον Άρη! Τον γηραλέο, άρρωστο Χίτλερ έχει διαδεχτεί το δεξί του χέρι, ο «δήμιος» Μάρτιν Μπόρμαν, κι αυτόν με τη σειρά του ο Γκέμπελς!
Σ’ αυτήν τη χαώδη κατάσταση της απόλυτης βαρβαρότητας κάποιοι συνεχίζουν απτόητοι να σχεδιάζουν με μυστικιστικό πάθος τον Όλεθρο, άλλοι επιχειρούν να επιβιώσουν πάσει θυσία, ξεπουλώντας όσο όσο το παραμικρό ίχνος της ανθρωπιάς τους, ενώ κάποιοι, λιγότεροι, επιμένουν να αντιστέκονται…
Ωστόσο, ένα βιβλίο επιστημονικής φαντασίας (!) θέτει σε κίνδυνο την κρατούσα τάξη πραγμάτων: Η Ακρίδα κείτεται βαριά είναι ο τίτλος του, και σ’ αυτό ο συγγραφέας, ούτε λίγο ούτε πολύ, παρουσιάζει νικητές τους Συμμάχους στον Παγκόσμιο Πόλεμο και ηττημένη τη Γερμανία! Κι ο συγγραφέας του βιβλίου, στο οπισθόφυλλο, κομπάζει ότι βρίσκεται άτρωτος και οχυρωμένος σ’ ένα ψηλό κάστρο κάπου στην ενδιάμεση, ουδέτερη ζώνη των Βραχωδών Ορέων…
Ανάμεσα στην οικτρή πραγματικότητα της ναζιστικής κατοχής και την “πραγματικότητα” της Ακρίδας ο κόσμος αρχίζει να αναρωτιέται: ποια είναι η αληθινή πραγματικότητα; Πού στ’ αλήθεια παίζεται η Ιστορία;
Σ’ αυτό το παράξενο μυθιστόρημα ο Φίλιπ Κ. Ντικ συνδυάζει την πιο τρελή επιστημονική φαντασία με την αυστηρή κριτική της Ιστορίας. Το βιβλίο γράφεται με έντονο ακόμα τον απόηχο του μακαρθισμού. Δεν έχουν περάσει ούτε δέκα χρόνια από την εποχή που ο οποιοσδήποτε πολίτης κινδύνευε να βρεθεί κατηγορούμενος στο άγριο κυνήγι μαγισσών που είχε εξαπολύσει ο γερουσιαστής από το Ουισκόνσιν, ο κατεξοχήν εφευρέτης των θεωριών συνομωσίας όπως αυτή που περιγράφεται στο βιβλίο με την “Πικραλίδα”, ο Τζόζεφ Μακάρθι.
Ο Ντικ αναδεικνύει με οξύ τρόπο αλλά και με χιούμορ τον φασισμό στην καθημερινή ζωή που δημιουργείται από μια παρόμοια, τυφλά μυστικιστική, στάση στα πολιτικά πράγματα. Παίζοντας πανέξυπνα με τη διεθνή γεωπολιτική στρατηγική των ΗΠΑ, κάνει το απλό: τοποθετεί στη θέση τους τη ναζιστική Γερμανία ως νικήτρια τού πολέμου. Αλλά προσθέτει μια εξαιρετική λεπτομέρεια στη μυθοπλασία του που εντείνει την ανατρεπτική του ειρωνεία: ο πραγματικός πρωταγωνιστής είναι ένα μυθιστόρημα μπεστ σέλερ στο οποίο, ούτε λίγο ούτε πολύ, ο πραγματικός κόσμος των σίξτις με τη νικήτρια μεταπολεμική Αμερική κ.λπ., ανήκει στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας!

Κυλήστε δάκρυά μου, είπε ο αστυνόμος
Ο Τζέησον Τάβερνερ, είδωλο 30 εκατομμυρίων τηλεθεατών, ξυπνά ένα πρωί στο δωμάτιο ενός φτηνού ξενοδοχείου και ανακαλύπτει πως είναι παντελώς άγνωστος, σαν να μην έχει υπάρξει ποτέ. Και αυτή είναι μόνο η αρχή του εφιάλτη του σ’ ένα αμερικανικό αστυνομικό κράτος που συναγωνίζεται επάξια αυτό του 1984… Και βέβαια, όπως πάντα στα έργα του Φίλιπ Κ. Ντικ πέρα από την περιπέτεια, πέρα από την οξυδερκή περιγραφή ενός κόσμου που απέχει μόνο ένα βήμα από μας, βρίσκονται οι ολοζώντανοι ανθρώπινοι χαρακτήρες που αναζητούν τον μόνο σταθεροποιητικό παράγοντα σ’ ένα κόσμο τραχύ, άδικο, χαοτικό: το ανθρώπινο συναίσθημα.

Οι παίκτες του Τιτάνα
Ο Πητ Γκάρντεν ήταν ένας Κληρούχος. Ένας από τους καλύτερους παίκτες απ’ αυτή την πλευρά του Τιτάνα. Χάρις στη δεξιοτεχνία του είχε κιόλας κερδίσει στο παιχνίδι τη μισή Καλιφόρνια και δεκαοχτώ γυναίκες.
Αλλά ήταν αρκετά καλός για να νικήσει τους φανατικούς παίκτες του Τιτάνα. Οι Τιτάνιοι τηλεπαθητικοί Βαγκ είχαν ήδη νικήσει στον διαπλανητικό πόλεμο που άφησε τα διάσπαρτα υπολείμματα της ανθρωπότητας στείρους ιδιοκτήτες μιας άχρηστης γης.
Και στο σπουδαιότερο παιχνίδι απ’ όλα το στοίχημα ήταν η ίδια… η Γη.

Προτελευταία αλήθεια
Ο τελευταίος πυρηνικός πόλεμος είναι πλέον γεγονός: το πρώτο και δεύτερο χτύπημα ανάγκασαν τους πανικόβλητους Αμερικανούς να βρουν καταφύγιο κάτω απ’ τη γη. Τώρα, χιλιάδες άνθρωποι ζουν στοιβαγμένοι σε λαβυρινθώδεις στοές και εργάζονται πυρετωδώς για την κατασκευή μηχανών, που συνεχίζουν τη μάχη στην κατεστραμμένη γη. Εδώ και δεκαπέντε χρόνια δεν έχουν δει τον ήλιο, παρά μόνο φιλμ του πυρηνικού ολέθρου και εμπνευσμένους λόγους ενός Προέδρου, που δε φαίνεται να γερνά ποτέ …Κάτι παράξενο πρέπει να συμβαίνει εκεί πάνω! Η όμορφη γιατρός Κάρολ Τάι το ξέρει. Ο βασανισμένος συγγραφέας Τζόζεφ Άνταμς το ήξερε πάντα. Και τώρα, ένας άντρας, ονόματι Νικ Σαιντ Τζέιμς, που το μόνο που ξέρει είναι πως τα πράγματα δεν μπορούν να συνεχιστούν έτσι, θα ρισκάρει τη ζωή του στον πάνω κόσμο, για ν’ ανακαλύψει την προτελευταία αλήθεια.
Το κλασσικό μυθιστόρημα του Philip K. Dick για όσα μας λένε… και για όσα μας κρύβουν.

Κόλπο, Α.Ε.
Τι συμβαίνει στην Νεαποικία;
Οι άνθρωποι που τηλεμεταφέρονται στην αποικία πάνω στον πλανήτη “Στόμα της Φάλαινας” ζουν μέσα σ’ ένα ονειρικό κόσμο. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν τα video reports.
Γιατί όμως οι αστυνομικοί της Κόλπο Α.Ε. δεν μπορούν να πάρουν καμία αναφορά από τους πράκτορές τους, τους απεσταλμένους στον πλανήτη;
Γιατί η εταιρεία “Τροχιές Χόφμαν” που εκμεταλλεύεται τις μονόδρομες τηλεμεταφορές προσπαθεί να σταματήσει τον Ραχμαήλ μπεν Αλμπάουμ από το να πετάξει με το διαστημικό σκάφος του στον μακρινό πλανήτη;
Μήπως ο υποσχόμενος ονειρικός κόσμος δεν είναι τίποτα άλλο από έναν εφιάλτη;

Ουράνιο μάτι
Καθώς ο Τζακ Χάμιλτον ανέβαινε ψηλότερα μέσα στην στρατόσφαιρα, μπορούσε να δει την υπέροχη σφαίρα της Γης να σκορπίζεται από κάτω του. Και παράλληλα να στέκεται εκεί.
Γύρω απ’ αυτήν, σε μια τροχιά, αιωρούνταν μια λεπτή μάζα από πυρακτωμένα σωματίδια -Ο Ήλιος. Ήταν το αρχαίο Γεωκεντρικό διάστημα που επαληθευόταν. Ένα διάστημα με τη Γη στο νεκρό κέντρο και όλα τ’ άλλα ουράνια σώματα υποταγμένα σ’ αυτήν.
Καθώς σηκώθηκε ακόμα ψηλότερα, ανακάλυψε ότι κοίταζε μέσα σε μια γιγαντιαία λίμνη, μια λίμνη αρκετά μεγάλη για να κρατάει τη Γη χωρίς να υπάρχει ούτε μια ρυτίδωση στην επιφάνειά της. Και ξαφνικά με έκπληξη ο Τζακ κατάλαβε ότι δεν ήταν λίμνη – κοίταζε μέσα σ’ ένα κολοσσιαίο μάτι – Ένα μάτι στον ουρανό.
Είχε παγιδευτεί στον προσωπικό κόσμο κάποιου άλλου. Κάποιου που δεν φαινόταν και πολύ λογικός. Έναν κόσμο καθαρά θρησκευτικό, κυβερνώμενο από ένα σκληρό αντίγραφο θεού της Παλαιάς Διαθήκης. Έναν κόσμο στον οποίο οι αμαρτωλοί είναι άθλιοι και οι δίκαιοι αδιάλακτοι και αφόρητοι.

Οι φυλές του Αλφανού φεγγαριού
Ο Τζακ Ρίτερσντορφ ένας προγραμματιστής ρομπότ της ΣΙΑ του 21ου αιώνα, αποφασίζει να σκοτώσει τη γυναίκα του με τηλεχειριστήριο. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιεί την βοήθεια ενός τηλεπαθητικού πλάσματος από το φεγγάρι του Γανυμήδη ονόματι Άρχοντας Μύδι Που Τρέχει, μια όμορφη γυναίκα-αστυνομικίνα και διάφορους άλλους έξυπνους και ηλίθιους τύπους.
Αλλά όταν ο Τζακ ανακαλύπτει ότι βρίσκεται μέσα στη δίνη μιας διαπλανητικής συνομωσίας πάνω στο Αλφανό φεγγάρι- που κατοικείται από διάφορους μανιακούς ψυχασθενείς τύπους- τα προσωπικά του σχέδια για εκδίκηση πάνε περίπατο…

Ubik
O Φίλιπ Ντικ, τον οποίο ο κριτικός Φρέντρικ Τζέιμσον έχει αποκαλέσει «Σέξπιρ του βιβλίου επιστημονικής φαντασίας», δεν χρειάζεται συστάσεις. Aυτή η μεταφυσική κωμωδία θανάτου και σωτηρίας της ψυχής, ψευδαίσθησης και πραγματικότητας, με ευθείες αναφορές στον κόσμο των Ιδεών του Πλάτωνα, αποτελεί ένα από τα διεθνώς αναγνωρισμένα αριστουργήματα της επιστημονικής φαντασίας.
Σ’ έναν τραγελαφικό κόσμο τρελής εκμετάλλευσης (όπου κάθε φορά που ανοίγεις την πόρτα του διαμερίσματός σου ή την πόρτα του ψυγείου σου χρειάζεται να ρίχνεις το σχετικό κέρμα…!), άγριας βιοτεχνολογίας, που επιτρέπει να διατηρούνται οι εγκέφαλοι των πεθαμένων σε ειδικούς ψυκτικούς θαλάμους ως «μισοζωντανοί» (ώστε οι ζώντες συγγενείς τους να συζητάνε μαζί τους ακόμα και τη διαχείριση των οικονομικών τους…!), αστραπιαίων ταξιδιών στο διάστημα και πλήθος μεταλλαγμένων ανθρώπων, η σωτηρία της ψυχής επέρχεται μέσα από μία και μόνη δυνατότητα: συσκευασμένη σε μορφή θαυματουργού σπρέι που θεραπεύει τα πάντα, ακόμα και τον θάνατο!

Έρευνα στο σκοτάδι
Στην εφιαλτική φουτουριστική μελλοντική Αμερικάνικη κοινωνία του Dick ο μυστικός πράκτορας των ναρκωτικών Μπόμπ Άρκτορ ζει επικίνδυνα. Το υπηρεσιακό του όνομα είναι Σ.Α. Φρέντ. Χάρη στα απίστευτα τεχνολογικά επιτεύγματα, ποτέ κανένας δεν ήξερε ότι ο Φρέντ και Άρκτορ είναι το ίδιο πρόσωπο…
Η καθημερινή ζωή στους δρόμους της Καλιφόρνια είναι ακόμα πιο άγρια μπερδεμένη και αναπάντεχη απ’ ότι σήμερα… Τα πράγματα δυσκολεύουν όταν αναθέτουν στον Φρεντ μια καινούργια αποστολή. Η αποστολή είναι παρακολουθεί τον Μπομπ Άρκτορ δηλ. τον ίδιο του τον εαυτό…
“Ένα υπέροχο βιβλίο, υπέροχο και τρομερό. Το καλύτερο βιβλίο, εκπληκτικό”.
Brian Aldis

Τα ομοιώματα
Εικοστός Πρώτος Αιώνας. Ένας μεταλλασόμενος, σκοτεινός και περίεργος κόσμος… και πολύ επικίνδυνος. Οι περισσότεροι άνθρωποι ήταν ικανοποιημένοι με το να επιβιώσουν και με το να αρπάξουν και την παραμικρή ευχαρίστηση που μπορούσαν. Υπήρχαν όμως και οι λίγοι που έπαιζαν το φονικό παιχνίδι του ελέγχου του κόσμου: μια εκπληκτική καλλονή που βασίλευε στο Λευκό Οίκο για σχεδόν ένα αιώνα, ο τελευταίος ψυχίατρος του κόσμου, ο ψυχοκινητικός πιανίστας, ο ταξιδιώτης του χρόνου, τα ομοιώματα και οι “σαγονάδες”.
Μια ιστορία μέλλοντος που μόνο ο Φίλιπ Ντικ, βραβευμένος με το βραβείο Hugo, θα μπορούσε να δώσει. Όπως όλες του οι νουβέλες, είναι και αυτή μια τρομερή εμπειρία.

Εμείς οι Αρειανοί
Ο Μάινφρεντ Στάινερ ήταν δέκα χρονών, ένα αυτιστικό αγόρι από τον Άρη, που οι γήινες αρχές θα το ήθελαν νεκρό.
Επιστήμονες είχαν ανακαλύψει μια περίεργη διαταραχή στην αντίληψη που είχε ο Μάινφρεντ για το χρόνο, μια διαταραχή που στην πραγματικότητα, με την κατάλληλη εκπαίδευση θα μπορούσε να αποκαλύψει το μέλλον. Η γνώση του αυτή για το τι πρόκειται να γίνει θα σήμαινε πολλά χρήματα για έναν επιδέξιο εκμεταλλευτή όπως ο Κέρνι Κοτ. Το μόνο που είχε να κάνει ήταν να βρει ένα τρόπο να ελέγχει το Μάινφρεντ. Με τον έλεγχο των παράξενων ικανοτήτων του παιδιού από τον Άρη, ένας αδίστακτος άνθρωπος όπως αυτός θα μπορούσε να φτάσει πολύ μακριά. Όμως δεν φαντάστηκε ότι κάπου στην πορεία του σχεδίου του καραδοκούσε το λάθος. Και αυτό ήταν το πρώτο του λάθος …

Η αποζημίωση και άλλα διηγήματα
Ο μηχανικός Τζένινγκς ξυπνά δίχως την παραμικρή ανάμνηση για τα δύο τελευταία χρόνια της ζωής του – πέρα από το γεγονός πως όλο εκείνο το διάστημα εργάστηκε για λογαριασμό μιας μεγάλης κατασκευαστικής εταιρείας. Η έκπληξή του γίνεται ακόμα μεγαλύτερη όταν αντί για αμοιβή θα δεχτεί επτά καθημερινά αντικείμενα που μοιάζουν να μην έχουν καμία αξία…
Μετά το “Blade Runner” και το “Minority Report”, ακόμα ένα έργο του Philip K. Dick μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη.
Η “Αποζημίωση” αποτελεί το κεντρικό διήγημα μιας εξαιρετικής συλλογής, στην οποία περιλαμβάνονται άλλες έντεκα ιστορίες του συγγραφέα που επηρέασε όσο κανείς άλλος τη σύγχρονη επιστημονική φαντασία.

Τώρα περίμενε το χτες
Μόνο ο Τζίνο Μολινάρι -πρόεδρος της γης- μπορούσε να μας σώσει από τους συμμάχους μας του Λίλισταρ. Ο πόλεμος με τους Ριγκς, έναν εχθρό άγνωστο και αδιάφορο εδώ στη γη, πήγαινε απ’ το κακό στο χειρότερο. Κι ο Μολινάρι ήταν νεκρός… για μια ακόμη φορά. Αλλά ήταν πραγματικά νεκρός; Πως μπορούσε να θεραπεύεται ξανά και ξανά, ακόμη κι από ένα βίαιο θάνατο; Μήπως δεν ήταν τίποτε άλλο από ένα κατασκεύασμα της τεχνολογίας· ένα ρομπότ προγραμματισμένο να σέρνει τις μάζες; Αυτό ούτε ο προσωπικός του χειρούργος -ο Έρικ Σουήτσετ- δεν μπορούσε να καταλάβει. Κι αυτός ήταν εξάλλου μπλοκαρισμένος από την περίεργη απόφαση του προέδρου, να μη δέχεται μεταμοσχεύσεις οργάνων. Ο Έρικ όμως είχε πρώτα απ’ όλα και τα προσωπικά του προβλήματα ν’ αντιμετωπίσει: το επικείμενο διαζύγιό του με την πολυτάλαντη, πανέμορφη και νευρωτική Κάθυ, αλλά κυριότερα τον εθισμό του σε ένα νέο άγνωστο χωροχρονικό ναρκωτικό στο οποίο η ίδια αγαπημένη σύζυγός τον είχε εθίσει. Ο Έρικ δε φανταζόταν ποτέ πως αυτή η κατάσταση θα τον έμπλεκε σ’ ένα παιχνίδι κατασκοπείας με συνέπειες ανυπολόγιστες για το μέλλον της γης.

Ο αντίστροφος κόσμος
Ο Philip K. Dick περιγράφει έναν κόσμο όπου ο χρόνος κυλάει αντίστροφα. Οι νεκροί ανασταίνονται και βγαίνουν από τους τάφους τους για να γίνουν μεσήλικες, έφηβοι, παιδιά και να επιστρέψουν τελικά στις μήτρες των μητέρων τους. Αυτόν τον “Αντίστροφο κόσμο” τον εξουσιάζει η βιβλιοθήκη, ένας πανίσχυρος οργανισμός που έχει ως στόχο την καταστροφή από τα αρχεία οποιουδήποτε γραπτού ή καταγεγραμμένου γεγονότος. Όταν ένας μαύρος θρησκευτικός ηγέτης με μεγάλη επιρροή ανασταίνεται, οι ιθύνοντες της βιβλιοθήκης αποφασίζουν να τον εξοντώσουν, φοβούμενοι το ξέσπασμα φυλετικής και θρησκευτικής βίας.

The Minority Report
9+1 κλασικές νουβέλες και διηγήματα
O Philip K. Dick θεωρείται από πολλούς ως ο σημαντικότερος συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας του εικοστού αιώνα. Από τον πρόωρο θάνατό του, το 1982, μέχρι σήμερα το ενδιαφέρον για το λογοτεχνικό του έργο ολοένα αυξάνεται, και απόδειξη του γεγονότος αυτού είναι οι συχνές μεταφορές μυθιστορημάτων και διηγημάτων του στη μεγάλη οθόνη.
Η παρούσα συλλογή είναι μια ανθολόγηση από τα καλύτερα διηγήματα και νουβέλες της πρώτης περιόδου του Dick, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζει το “Minority report”, μια νουβέλα που ενέπνευσε τον Σπίλμπεργκ να γυρίσει την ομότιτλη ταινία. Εδώ ο οραματιστής συγγραφέας περιγράφει έναν ζοφερό κόσμο στον οποίο η εξουσία έχει πετύχει την εξάλειψη του εγκλήματος, διαθέτοντας την τεχνολογία να “διαβάζει” τις σκέψεις των πολιτών και να προβαίνει σε προληπτική καταστολή της εγκληματικότητας.

Η Μέρι και ο γίγαντας
Όσο ζούσε, ο Φίλιπ Ντικ ήταν γνωστός για τα μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας, συμπεριλαμβανομένων των αναγνωρισμένων αριστουργημάτων του, όπως “Ο άνθρωπος στο απόρθητο κάστρο” και “Ονειρεύονται τα ανδροειδή ηλεκτρικά πρόβατα;”, το οποίο έγινε η γνωστή κινηματογραφική ταινία “Blade Runner”. Αλλά ο Ντικ ήταν κι ένας δυνατός χρονογράφος της καθημερινής ζωής της Καλιφόρνια του ’50, όπως απέδειξε σε διάφορες νουβέλες, που μόλις πρόσφατα ήρθαν στο φως. “Η Μέρι και ο γίγαντας” είναι η καλύτερη νουβέλα του, μια οδυνηρή, δυνατή ιστορία, η οποία παραμένει και σήμερα το ίδιο σκληρή και επίκαιρη όπως την εποχή που γράφτηκε.
Η Μέρι Αν Ρέινολτς λαχταρά να ξεφύγει από το περιορισμένο Ειρηνικό Άλσος της Καλιφόρνια, από τον καταπιεστικό πατέρα της, από την πνιγηρή ζωή της. Ο αγώνας της να βρει τον πραγματικό εαυτό της την οδηγεί στην Καλιφορνέζικη σκηνή της τζαζ, σε διάφορους μεγαλύτερους άντρες και σε μια πραγματικότητα παράξενη και ελκυστική, παρόμοια με εκείνη των μυθιστορημάτων επιστημονικής φαντασίας του Ντικ. “Η Μέρι και ο γίγαντας” είναι μια εξαιρετική νουβέλα, μια πολύ συγκινητική ιστορία ελπίδας και τραγωδίας, ειδωμένη μέσα από τα μάτια μιας τρομαχτικά πραγματικής νέας γυναίκας.

Τα τρία στίγματα του Πάλμερ Έλντριτς
Στις ασφυκτικά πυκνοκατοικημένες αποικίες του διαστήματος στον εικοστό πρώτο αιώνα, η εξαθλίωση και η παρακμή της ζωής μπορούν να γίνουν υποφερτές μόνο με τη χρήση του Καν-Ντι, ενός ναρκωτικού που επιτρέπει στον χρήστη να μεταφερθεί μαζί με τους συγκατοίκους του στις αποικιακές τρώγλες σε έναν κοινό χώρο ψευδαισθήσεων. Όταν όμως ο αινιγματικός μεγιστάνας Πάλμερ Έλντριτς επιστρέφει από ένα διαπλανητικό ταξίδι, στις αποσκευές του κουβαλάει ένα νέο ναρκωτικό, το Τσου-Ζεντ, που προσφέρει μια ασύγκριτα πιο εθιστική εμπειρία από το Καν-Ντι. Θα μπορούσε άραγε αυτή η επαναλαμβανόμενη κατάσταση νάρκωσης και ψευδαισθήσεων να αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου διαβολικού σχεδίου;
Γραμμένο το 1965, το πιο μεταφυσικό μυθιστόρημα του Philip K. Dick και ένα από τα σημαντικότερα έργα του, εξερευνά την ιδέα της ύπαρξης του απόλυτου κακού, που κυβερνά το σύμπαν και καταστρέφει τα πάντα. Η έννοια της εντροπίας, στην οντολογική της σημασία, που επανέρχεται με δραματική ένταση στα βιβλία του συγγραφέα, προσωποποιείται εδώ στον Πάλμερ Έλντριτς, ο οποίος διαιωνίζει την εξουσία του ελέγχοντας τις πληροφορίες σε διαπλανητικό επίπεδο. Είναι ένας “Πολίτης Κέιν” τοποθετημένος στο μακρινό μέλλον, το οποίο όμως προσομοιάζει ανατριχιαστικά στο ιστορικό παρόν.
Ένα προφητικό μυθιστόρημα, ένα αριστούργημα της επιστημονικής φαντασίας.

Μυθιστορήματα
Solar Lottery (1955)
The World Jones Made (1956)
The Man Who Japed (1956)
Ουράνιο Μάτι – Eye in the Sky (1957)
The Cosmic Puppets (1957)
Time Out of Joint (1959)
Ταξίδι στο Χώρο και το Χρόνο – Dr. Futurity (1960)
Vulcan’s Hammer (1960)
Ο Άνθρωπος στο Ψηλό Κάστρο – The Man in the High Castle (1962)
Οι Παίκτες του Τιτάνα – The Game-Players of Titan (1963)
Εμείς οι Αρειανοί – Martian Time-Slip (1964)
Τα Ομοιώματα – The Simulacra (1964)
Οι Φυλές του Αλφανού Φεγγαριού – Clans of the Alphane Moon (1964)
Προτελευταία αλήθεια – The Penultimate Truth (1964)
Τα Τρία Στίγματα του Πάλμερ Έλντριτς – The Three Stigmata of Palmer Eldritch (1965)
Δόκτωρ Μπλάντμανεϊ ή Πώς τα βγάλαμε Πέρα Μετά τη Βόμβα – Dr. Bloodmoney, or How We Got Along After the Bomb (1965)
The Crack in Space (1966)
Τώρα Περίμενε το Χτες – Now Wait for Last Year (1966)
The Unteleported Man (1966)
Ο Αντίστροφος Κόσμος – Counter-Clock World (1967)
The Zap Gun (1967)
The Ganymede Takeover, με τον Ρέι Νέλσον (1967)
Το Ηλεκτρικό Πρόβατο – Do Androids Dream of Electric Sheep? 1968
Ούμπικ – Ubik (1969)
Ο Συντηρητής των Κεραμικών – Galactic Pot-Healer (1969)
Λαβύρινθος Θανάτου – A Maze of Death (1970)
Our Friends from Frolix 8 (1970)
We Can Build You (1972)
Κυλήστε Δάκρυά Μου, Είπε Ο Αστυνόμος – Flow My Tears, The Policeman Said (1974)
Πριν Από το Τέλος του Κόσμου – Confessions of a Crap Artist (1975)
Deus Irae, με τον Ρότζερ Ζελάζνυ (1976)
Έρευνα Στο Σκοτάδι – A Scanner Darkly (1977)
Valis (1981)
Θεϊκή Εισβολή – The Divine Invasion (1981)
Η Μετεμψύχωση του Τίμοθυ Άρτσερ – The Transmigration of Timothy Archer (1982)
The Man Whose Teeth Were All Exactly Alike (1982)
Κόλπο Α.Ε. – Lies, Inc. (1984)
Ελεύθερη Ραδιοφωνία Άλμπεμουθ – Radio Free Albemuth (1985)
Τριγυρίζοντας σε Μικρό Τόπο – Puttering About in a Small Land (1985)
In Milton Lumky Territory (1985)
Humpty Dumpty in Oakland (1986)
Mary and the Giant (1987)
The Broken Bubble (1988)
Nick and the Glimmung (1988)
Gather Yourselves Together (1994)

Διηγήματα
Η Δύναμη του Γουμπ – Beyond Lies the Wub (1952)
Το Μικρό Κίνημα – The Little Movement (1952)
Αποικία – Colony (1953)
Οι Υπερασπιστές – The Defenders (1953)
Αναλώσιμος – Expendable (1953)
Πλαστοπροσωπία – Impostor (1953)
Ο Βασιλιάς των Ξωτικών – The King of the Elves (1953)
Η επιταγή – Paycheck (1953)
Ρουγκ – Roog (1953)
Δεύτερη ποικιλία – Second Variety (1953)
Το Πράγμα Πατέρας – The Father-Τhing (1954)
Ο Χρυσαφένιος Άντρας – The Golden Man (1954)
Διαταραχή – Meddler (1954)
Ένα Δώρο για την Πατ – A Present for Pat (1954)
Ο Κράχτης – Sales Pitch (1954)
Ο Κοσμικός Τροχός – The Turning Wheel (1954)
Άνθρωπος – Human Is (1955)
Το Είδωλο του Γιάνσι – The Mold of Yancy (1955)
Το μειοψηφικό πόρισμα – Minority Report (1956)
Εμείς οι Εξερευνητές – Explorers We (1959)
Αν δεν Υπήρχε ο Μπένυ Τσιμόλι – If There Were No Benny Cemoli (1963)
Σε Διαρκή Ετοιμότητα – Stand-by (1963)
Ω, Να Είσαι Μπλόμπελ – Oh, to be a Blobel! (1964)
Μονάκριβο Τέχνημα – Precious Artifact (1964)
Ο Πόλεμος με τα Φνουλ – The War with the Fnools (1964)
Το Μικρό Μαύρο Κουτί – The Little Black Box (1964)
Το Θυμόμαστε για Εσάς – We Can Remember It For You Wholesale (1966)
Η Πίστη των Πατέρων μας – Faith of our Fathers (1967)
Η Ρεβάνς – Return Match (1967)
Όχι Από το Εξώφυλλό του – Not By Its Cover (1968)
Το Ηλεκτρικό Μυρμήγκι – The Electric Ant (1969)
Η Έξοδος Οδηγεί Μέσα – The Exit Door Leads In (1979)
Ελπίζω να Φτάσω Σύντομα – I Hope I Shall Arrive Soon (1980)
Υπόθεση Ραουτάβααρα – Rautavaara’s Case (1980)

Πηγές: BIBLIONET, Wikipedia, Λυχνάρι, Μέδουσα, Alien, Parsec, Anubis, Τόπος, Κέδρος