Σάσσα Πούλκου

Ελληνες λογοτέχνες
H Σάσσα-Αλεξάνδρα-Γεωργία Πούλκου γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.
Σπούδασε Νομικά και Φιλοσοφία στο Παν/μιο Αθηνών και Θέατρο στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών. Απέκτησε PhD στο Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο από το Παν/μιο της Μασσαλίας (Universite de Provence). Έχει βραβευθεί στην ποίηση και στη συγγραφή θεατρικού Έργου. Έγραψε κριτικές Θεάτρου στον ημερήσιο Τύπο. Μετέφρασε από τη γαλλική γλώσσα, το μυθιστόρημα του βραβευμένου με Goncourt συγγραφέα Yann Moix, “Anissa Corto”, με τον ελληνικό τίτλο, “Λιποτάκτης του Έρωτα”, για τις εκδόσεις “ΕΜΠΕΙΡΙΑ”. Το 1970 εξέδωσε την ποιητική της συλλογή “Ποιος Ουρανός”. Το 1998 εξέδωσε το δοκίμιο “Το κράτος είναι μέσα μου” που αφορά την πνευματική δημιουργία με πρόλογο του Βασίλη Αλεξάκη. Το βιβλίο τιμητικά συμπεριέλαβαν και ανάρτησαν στη Βιβλιοθήκη τους, το Παν/μιο Αθηνών, το Αριστ. Παν/μιο Θεσσαλονίκης, το Πάντειο Παν/μιο, το Παν/μιο Θεσσαλίας καθώς και το Παν/μιο Κρήτης στον τομέα Δοκίμιο Επιστημονικής Ανθρωπολογίας. Το 2005 εξέδωσε, στην Ελλάδα και Αγγλία, το μυθιστορηματικό δοκίμιο, “Bryan Ferry… Oh My Love…” Το “Bryan Ferry, The Blue Avalon Affair”, είναι το τρίτο βιβλίο της και εκδόθηκε στην Αγγλία, το 2006. Τα ως άνω δύο βιβλία βρίσκονται στο Παν/μιο του Εδιμβούργου, ως τα πρώτα λογοτεχνικά δοκίμια τα οποία τοποθετούν έναν καλλιτέχνη ζώντα, στο πεδίο της φιλολογίας και φιλοσοφίας. Επίσης συμπεριελήφθησαν στη Γαλλική Βιβλιογραφία. Το 2010 εξέδωσε το δοκίμιο, “Όσκαρ Ουάιλντ, Είμαι ο Έρωτας Που Δεν Τολμά Να Πει Το Όνομά Του”, από τις εκδόσεις “Αλεξάνδρεια”. Το βιβλίο αυτό έχει ενταχθεί στη διδακτέα ύλη των Παν/μίων Εθνικό και Καπ/στριακό Αθηνών, Παν/μιο Πατρών, Παν/μιο Κρήτης, Πάντειο Παν/μιο, Αριστοτέλειο Παν/μιο Θεσ/νίκης και Στερεάς Ελλάδας, στους τομείς Φιλοσοφίας – Λογοτεχνίας, για τη θεματολογία και το ύφος γραφής του. Το 2018, εξέδωσε το μυθιστορηματικό δοκίμιο, “Το Ποτάμι Ανάμεσα στα Δέντρα” με υπότιτλο “Alzheimer”, από τις εκδόσεις “24γραμματα”.

Το κράτος είναι μέσα μου – Σάσσα Πούλκου

Πνευματική δημιουργία


Σοβαρά προβληματισμένη με ώριμο πολιτικό και κοινωνικό στοχασμό η Σάσσα Ε. Πούλκου επιδίδεται στην προσπάθεια να δώσει απάντηση σε δύσκολα πνευματικά θέματα σχετικά με τον πνευματικό δημιουργό και τη δημιουργία του στο έργο της: “Το κράτος είναι μέσα μου”. Εφοδιασμένη με γερό επιστημονικό οπλοστάσιο(σπούδασε Νομικά, Φιλοσοφία, Θέατρο) στέκεται συχνά στη μοναδικότητα του δημιουργού, στην αγωνία του ώσπου να εκφράσει το αντικείμενο της έμπνευσής του και με το αποτέλεσμα των ιδιαίτερων στον καθένα διεργασιών “είναι ήδη υπόλογος στον εαυτό του και στο σύνολο των πολιτών για ό,τι έπραξε και σίγουρα έπραξε αμερόληπτα”, αφού “ο δημιουργός κατευθύνει το αντικείμενό του στην υπηρεσία του συνόλου για να έχει λόγο ύπαρξης”.

Πίσω, όμως, από τις πλάτες του καραδοκεί η απληστία του κέρδους που στηρίζεται στην εκμετάλλευση του πνευματικού του προϊόντος: “Δεν υπάρχει έλεος όταν πρόκειται για το κέρδος και δεν αντιμετωπίζεται το υποκείμενο της δημιουργίας σαν τέτοιο, αλλά χωρίς σεβασμό και ιεραρχία”.

Νόμοι και διατάγματα ανά τους αιώνες προσπάθησαν να διαφυλάξουν την πνευματική ιδιοκτησία που στην πράξη, μένει πάντα βορά των εκμεταλλευτών κι ο δημιουργός ζει την πίεση από την αβεβαιότητα των αφύλακτων συνόρων του”.Το δοκίμιο επεκτείνεται και σε θέματα αισθητικά, φιλοσοφικά, φιλολογικά, που η περιορισμένη έκτασή τους παράλληλα με την εύληπτη και ξεκάθαρη διατύπωσή τους βοηθά στην εύκολη πρόσληψη και κατανόηση από τον αναγνώστη.Στο τέλος του βιβλίου υπάρχει και η ενισχυτική, για τον ενδιαφερόμενο στα ειδικά θέματα, βιβλιογραφία. Προλογίζει ο Βασίλης Αλεξάκης. (Εκδόσεις “Συλλογές” – Αργύρης Βουρνάς. Αθήνα 1998).
Ευγενία ΖΩΓΡΑΦΟΥ

Δοκίμιο, Συλλογές, 1998, 126 σελ.

Bryan Ferry …oh, my love… – Σάσσα Πούλκου




“…O Bryan, που στη δική του εποχή δεν χωρούσε, εισέβαλλε στις εποχές της δικής μου αναζήτησης, στο ακριβόχρονο σημείο του πεπρωμένου μου. Το πρόσωπό του, στραμμένο στων θησαυρών τα κατάλοιπα, διακοσμούσε τις αίθουσες των συναυλιών, όπως τα νικέλινα αγαλματίδια, οι καθρέφτες και οι τοίχοι νερού στα ακριβά ξενοδοχεία. Είχε ένα γελάκι στο μάγουλο και μια άσπρη κηλίδα στο βραχιολένιο καρπό του…”

Μυθιστορηματική βιογραφία, Συλλογές, 2004, 183 σελ.

Oscar Wilde – Σάσσα Πούλκου

Είμαι ο έρωτας που δεν τολμά να πει το όνομά του


Η ομοφυλοφιλία όμως απαγορεύεται να περιφέρεται ελεύθερα στα σαλόνια των ευυπόληπτων κυρίων. Είναι φοβισμένη, ντροπιασμένη, βασανισμένη φριχτά κάτω από τα σφιχτά κολάρα, τις στενές επωμίδες, τα σταυρωτά κουμπωμένα σακάκια και τα καλογυαλισμένα παπούτσια τους.

Η ομοφυλοφιλική αγάπη είναι καταπιεσμένη, εγκλωβισμένη στα σώματα, δειλή, τρομαγμένη και άτολμη να βγει στο φως της ημέρας. Γλιστράει τις νύχτες στους κακόφημους δρόμους για να ανταμώσει το χαμένο της πρόσωπο. Ο Ρόμπυ, άλλοτε εραστής του Ουάιλντ, εγκαταλειμμένος ύστερα στην απόρριψή του, διαισθάνεται πως έρχεται ο αντικαταστάτης στην καρδιά και το προσκεφάλι του ποιητή, αλλά δεν μπορεί να κάνει κάτι γι’αυτό. Εξακολουθεί να τον θαυμάζει, αλλά συγχρόνως ζηλεύει τους έρωτές του που διαδέχονται ο ένας τον άλλον όπως τα οράματα του οπιομανή Μπλέηκ.

Μυθιστορηματική βιογραφία, Αλεξάνδρεια, 2009, 119 σελ.

Το ποτάμι ανάμεσα στα δέντρα – Σάσα-Αλεξάνδρα-Γεωργία Πούλκου

Alzheimer


Υπάρχει ένα ποτάμι, που κατεβαίνει με μνήμες, μουσκεμένα αποτρίμματα, για να εγείρει το νου στα νερά του, που όταν τον κυριεύει η λήθη, ξεβράζει την αλήθεια στην όχθη του.

-Αν μπορέσω να θυμηθώ από πού προέρχομαι, ίσως τότε να θυμηθώ ολόκληρη τη ζωή μoυ. (η γιαγιά)
Ο φόβος και οι ανησυχίες μιας οικογένειας, όταν πιθανολογείται πως η γιαγιά πάσχει από Alzheimer.
Όλα αλλάζουν. Τα συναισθήματα και η ψυχολογία των μελών της οικογένειας εκφράζονται και αντιμετωπίζουν διαφορετικά αλλά κυρίως αλαζονικά τη νέα κατάσταση. Γίνονται αναδρομές στο παρελθόν που στην πραγματικότητα δίνουν μια άλλη ερμηνεία στα γεγονότα, τα οποία με τη σειρά τους αναταράσσουν το παρόν. [.

Δοκίμιο, 24 γράμματα, 2018, 106 σελ.

Πνευματική δημιουργία – Σάσσα Πούλκου




Στο βιβλίο αυτό, που είναι η δεύτερη, συμπληρωμένη έκδοση του “Το Κράτος είναι μέσα μου-Πνευματική Δημιουργία,” ολοκληρώνονται οι έννοιες και ο αναγνώστης κατανοεί τη χρησιμότητα του παραγωγικού λόγου, που η σκέψη καταγράφει και δικαιώνει την ανθρώπινη υπόστασή μας. Το πνεύμα υποκινεί τις διεργασίες σε όλες τις μορφές Τέχνης και αναδεικνύεται σε ό,τι αναδεικνύει.
Απόσπασμα από το κεφάλαιο: Γλώσσα – Η αναρχία του περιεχομένου.
“Η άνθιση της λογοτεχνίας είναι ο λυρισμός των αισθήσεων.
Ο δημιουργός τρικλίζει πάνω στις αφηρημένες ιδέες του και εμπιστεύεται την έκφραση για να σχηματοποιήσει το νόημά τους. Στην ποίηση του Μπωντλέρ, ο έρωτας είναι γραμμές με ονείρατα και πάθος.
Λέξεις μεγάλες και μικρές, ταραγμένες, φιλάσθενες, μόλις που προφέρονται για να αποδώσουν το συναίσθημα των εγωπαθών ψυχών”.
“Άλλοτε η μεταφορά οδηγεί τον καλλιτέχνη στη μοναδικότητα των εικόνων της φύσης. Εκεί γράφεται η ανθρώπινη ιστορία όπως θα έπρεπε να είναι στην παρθενική της παράσταση”.
Τα στοιχεία της γλώσσας αναμιγνύονται με τη συγκινησιακή φόρτιση του καλλιτέχνη και αποτυπώνουν την κοινωνική γραμματολογία. Η αφηρημένη γνώση εξιδανικευμένων εννοιών δεν επιβαρύνει τη λεκτική ακολουθία. Ξάφνου τα ρήματα γίνονται πιο σημαντικά από τη νοσταλγική μνήμη του δημιουργού. Αποκτούν το χρώμα και το άρωμα των εποχιακών φρούτων. “Η ζωή είναι όμορφη”, γράφει ο νεότερος Ζακ Πρεβέρ και διαρρέει το μυστικό της καθολικής ευτυχίας που δεν θα μπορούσε να ειπωθεί με λόγια διαφορετικά, ονόματα και φράσεις.
Οι δρόμοι του Παρισιού έχουν στιγματιστεί με αυτή την πρόταση η οποία προϋπάρχει της νόησης. Σαν αντανάκλαση του θυμικού μας…”

Δοκίμιο, 24 γράμματα, 2020, 204 σελ.

Δοκίμια-Μελέτες
Το κράτος είναι μέσα μου (1998), Συλλογές
Το ποτάμι ανάμεσα στα δέντρα (2018), 24 γράμματα
Πνευματική δημιουργία (2020), 24 γράμματα

Μυθιστορηματικές βιογραφίες
Bryan Ferry …oh, my love… (2004), Συλλογές
Oscar Wilde: Είμαι ο έρωτας που δεν τολμά να πει το όνομά του (2009), Αλεξάνδρεια

Μεταφράσεις
Moix, Yann, Λιποτάκτης του έρωτα (2003), Εμπειρία Εκδοτική

Πηγές: Biblionet, Συλλογές, 24 γράμματα

541 views.