Σταυρούλα Α. Νικολή

Σταυρούλα Α. Νικολή

Ελληνες λογοτέχνες
Η Σταυρούλα Α. Νικολή γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα.
Σπούδασε Δημοσιογραφία σε Εργαστήριο Ελευθέρων Σπουδών, Θεολογία και Φιλοσοφία & Παιδαγωγική Ψυχολογία (με ΜΠΣ στη Συστηματική Φιλοσοφία) στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Παράλληλα, παρακολούθησε Επιμορφωτικό Πρόγραμμα στην Ειδική Αγωγή και τις Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΚΠΑ), ενώ ταυτόχρονα απέκτησε επάρκεια στη μέθοδο Braille στο ΚΕΑΤ. Πρόσφατα ολοκλήρωσε επιμορφωτικό σεμινάριο στη Δημιουργική Γραφή, καθώς και Συμβούλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή συνέδρια αλλά και σε παγκόσμιο συνέδριο Φιλοσοφίας και έχει αρθρογραφήσει σε περιοδικά κοινωνικού, πολιτικού και επιστημονικού ενδιαφέροντος καθώς και σε εφημερίδα πανελλαδικής κάλυψης. Επίσης, έχει εργασθεί για πολλά χρόνια ως εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στον ιδιωτικό τομέα. Σήμερα είναι φοιτήτρια στο προπτυχιακό τμήμα του Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Στάση ζωής: “Όσο περισσότερο γνωρίζεις τόσο περισσότερο ξέρεις ότι δεν γνωρίζεις”, Αριστοτέλης.
Δοκίμια-Μελέτες-Ερμηνεία και κριτική
Αποδείξεις για την Ύπαρξη του Θεού (2020), Δαιδάλεος
Το Τέλος της Μεταφυσικής του Νίτσε (2021), Δαιδάλεος

Το Τέλος της Μεταφυσικής του Νίτσε – Σταυρούλα Α. Νικολή

Το τέλος της μεταφυσικής


Ο Νίτσε άλλαξε ριζικά την πορεία της Δυτικής Φιλοσοφίας αλλά και γενικότερα της σκέψης σε παγκόσμιο επίπεδο. Πρόκειται για έναν διανοητή που υποκαθιστά το ιδεώδες της γνώσης, στην ανακάλυψη του αληθινού, την ερμηνεία και την αξιολόγηση.

Η στάση του Νίτσε όμως στο βασικότερο ερώτημα της Μεταφυσικής -αν υπάρχει η Πρώτη Αρχή των Πραγμάτων- είναι αρνητική! Για τον Γερμανό φιλόσοφο, δεν υπάρχει κανένα υπερβατικό υπέρτατο ον και κατά συνέπεια δεν υπάρχει Θεός. Ο Θεός είναι νεκρός, αναγγέλλει, αλλά όχι με θριαμβολογούσα μηδενιστική ευφορία.

Με το πέρασμα των χρόνων, ο θάνατος του Θεού γίνεται ολοένα και περισσότερο υπόθεση ανάμεσα στον Θεό και τον άνθρωπο. Πρόκειται για ένα συμβάν το οποίο περιμένει ακόμη το νόημα και την αξία του.

Με το τέλος του αφηρημένου Θεού, η μεταφυσική μας εγρήγορση συνδέεται με την κατάφαση στην υπεροχή της δύναμης του απείρου.

Τι συμβαίνει όμως με την παραδοσιακή Μεταφυσική και ποιος είναι ο ρόλος του ασυνείδητου όταν οι αντενεργές δυνάμεις αξιώνουν να περάσουν για «θέληση», κυλούν όλο και πιο μακριά μέσα στην άβυσσο του μηδενός μέσα σ’ ένα κόσμο ολοένα και πιο απογυμνωμένο από αξίες, θεϊκές ή ακόμα και ανθρώπινες;

Επιμέλεια: Κατερίνα Κουμέλη

Φιλοσοφία, Ερμηνεία και κριτική, Δαιδάλεος, 2021, 56 σελ.

Αποδείξεις για την Ύπαρξη του Θεού – Σταυρούλα Νικολή

ΑποδείξειςΚριτική Ανάλυση στο έργο του Immanuel Kant


“Το υπέρτατο ον παραμένει, ένα απλό, αλλά μολαταύτα άψογο ιδεώδες, μια έννοια που κατακλείει και στεφανώνει ολόκληρη την ανθρώπινη γνώση”, υποστηρίζει μεταξύ άλλων ο Γερμανός φιλόσοφος Immanuel Kant στην “Κριτική του Καθαρού Λόγου”, κάνοντας χρήση της φυσικοθεολογικής, κοσμολογικής και οντολογικής απόδειξης για την ύπαρξη του Θεού. Πίστευε, δηλαδή, σθεναρά πως η Φιλοσοφία θα υποκαταστήσει τον ρόλο που έπαιζε κάποτε η Θρησκεία. Ο Θεός, λοιπόν, για τον Καντ δεν είναι ένα Υπερβατικό Ον αλλά ένα υπερβατικό Ιδεώδες του Καθαρού Λόγου που ξεπερνά τα όρια της αισθητικής εμπειρίας.

“Ό,τι υπήρξε ο Σωκράτης για την αρχαία φιλοσοφική σκέψη, αυτό είναι και ο Καντ για τη νεότερη! Ένα μοναδικό στο ύψος του ορόσημο. Και χωρίζουν την αρχαία φιλοσοφία σε τρία κεφάλαια: προσωκρατική, σωκρατική, μετασωκρατική· τη νέα σε άλλα τρία: προκαντιανή, καντιανή, μετακαντιανή”.
Ε.Π. Παπανούτσος.

Φιλοσοφία, Ερμηνεία και κριτική, Δαιδάλεος, 2020, 64 σελ.

Πηγές: Biblionet, Δαιδάλεος