Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, αναγορεύθηκε διδάκτορας σε πολύ νεαρή ηλικία και ακολούθησε καριέρα δικηγόρου, παράλληλα με την ενασχόλησή του με τη λογοτεχνία. Το 1931, με δύο συλλογές διηγημάτων στο ενεργητικό του και έχοντας στα σκαριά το πρώτο του μυθιστόρημα («Δεσμώτες», 1932), αποφάσισε να εγκαταλείψει τη δικηγορία και να ασχοληθεί αποκλειστικά με τη λογοτεχνία.
Το 1936 παντρεύεται τη Λουίζα Βογάσαρη και δύο χρόνια αργότερα έρχεται στη ζωή ο μοναχογιός του Δημήτρης, ο μετέπειτα γνωστός συνθέτης λόγιας μουσικής. Το 1937 καταξιώνεται με το μυθιστόρημά «Η Μενεξεδένια» Πολιτεία», που καταγράφει τις καθοριστικές εξελίξεις της μεσοπολεμικής Αθήνας και της κοινωνίας της «κατά την κρίσιμον φάσιν της μεταβολής της σε μεγαλούπολιν», όπως έγραφε σε μια παρουσίαση του βιβλίου στην Ακαδημία Αθηνών.
Τα περισσότερα πεζογραφήματα του Τερζάκη κινούνται σε αυτό το πλαίσιο. Είναι αστικά μυθιστορήματα, που απεικονίζουν την κοινωνία του μεσοπολέμου, όπως αυτή βγήκε τραυματισμένη από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Βασικά χαρακτηριστικά του έργου του είναι το καταθλιπτικό κλίμα, η ασφυκτική ατμόσφαιρα, οι ήρωες – δέσμιοι της οικονομικής στενότητας και των κοινωνικών προκαταλήψεων και η απαισιοδοξία.
Την ίδια χρονιά με τη «Μενεξεδένια Πολιτεία», το πρώτο θεατρικό έργο του, το ιστορικό δράμα «Αυτοκράτωρ Μιχαήλ», σημειώνει μεγάλη επιτυχία και ο Τερζάκης διορίζεται γενικός γραμματέας του Εθνικού Θεάτρου, το οποίο υπηρέτησε από διάφορες θέσεις έως το 1971.
Το 1940 στρατεύεται και υπηρετεί στο Αλβανικό Μέτωπο. Παραμένει στη ζώνη του πυρός ως το τέλος του πολέμου. Το 1945 κυκλοφορεί το ιστορικό μυθιστόρημα «Πριγκιπέσα Ιζαμπώ», που θεωρείται το αρτιότερο πεζογράφημά του και ένα από τα καλύτερα μυθιστορήματα της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Ζωντανεύει την περίοδο της Φραγκοκρατίας στην Πελοπόννησο μέσα από τον έρωτα της φράγκισσας πριγκίπισσας Ιζαμπούς (κόρη του αυθέντη της Καλαμάτας Γουλιέλμου Βιλλαρδουίνου) και του έλληνα επαναστάτη Νικηφόρου Σγουρού.
Ο Aγγελος Tερζάκης ασχολήθηκε και με τον κινηματογράφο. Στις αρχές της δεκαετίας του ’50 παρακολούθησε μαθήματα κινηματογράφου στην Ιταλία και το 1954 σκηνοθέτησε τη μοναδική ταινία του, μια παραλλαγή της «Μενεξεδένιας Πολιτείας» με τίτλο «Νυχτερινή περιπέτεια», σε δικό του σενάριο. Τη μουσική έγραψε ο Mάνος Xατζιδάκις, ενώ πρωταγωνιστούσαν η Nταίζη Mαυράκη, μετέπειτα «Μις Υφήλιος», ο Βασίλης Διαμαντόπουλος, η Μαρία Αλκαίου, ο Νίκος Τζόγιας και ο Ντίνος Ηλιόπουλος. Η ταινία είχε μέτρια ανταπόκριση στο ταμείο, κόβοντας 33.379 εισιτήρια.
Μεταπολεμικά συνεργάστηκε με τις εφημερίδες «Καθημερινή» και «Το Βήμα», ενώ υπήρξε ακόμα διευθυντής του περιοδικού «Εποχές», ενός εντύπου που έπαιξε κομβικό ρόλο στο πολιτισμικό γίγνεσθαι της Ελλάδας τη δεκαετία του ’60. Οι «Εποχές» κυκλοφόρησαν από το 1963 έως το 1967, οπότε και σταμάτησε η έκδοσή τους εξαιτίας της δικτατορίας. Το 1958, μαζί με τους Καραγάτση, Βενέζη και Μυριβήλη, γράφει το «Μυθιστόρημα των Τεσσάρων», που δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα «Ακρόπολις» (2 Μαρτίου – 26 Απριλίου 1958).
Ο Τερζάκης τιμήθηκε με το Α’ Κρατικό Βραβείο Θεάτρου για το κοινωνικό δράμα «Είλωτες» (1938) και την τραγωδία «Ο σταυρός και το σπαθί» (1939), με το Α’ Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος για το μυθιστόρημά του «Μυστική Ζωή», με το Βραβείο της Ομάδας των 12 για τη συλλογή δοκιμίων του «Προσανατολισμός στον αιώνα» (1963) και με το Αριστείο Γραμμάτων της Ακαδημίας Αθηνών για τη θεατρική μελέτη «Το μυστήριο του Ιάγου»(1969). Έργα του έχουν μεταφραστεί σε αρκετές γλώσσες (Αγγλικά, Γερμανικά, Ρωσικά, Σουηδικά κ.ά.), ενώ θεατρικά του έργα έχουν ανεβεί σε σκηνές των ΗΠΑ.
Το 1974 εξελέγη μέλος της Ακαδημίας Αθηνών στην τάξη των Γραμμάτων.
Έφυγε από τη ζωή στην Αθήνα στις 3 Αυγούστου 1979, σε ηλικία 72 ετών.
Ο Aγγελος Τερζάκης υπήρξε ίσως ο πιο φιλοσοφικά ανήσυχος της γενιάς του ’30. Στο κέντρο των αναζητήσεών του βρέθηκε πάντοτε ο σύγχρονος άνθρωπος και τα αγωνιώδη προβλήματά του. Γι’ αυτό ίσως είναι και εκείνος που καλλιέργησε ιδιαίτερα το δοκίμιο και αναζήτησε την προσφορότερη έκφρασή του και στο θέατρο.
Δεσμώτες (1932)
Η παρακμή των Σκληρών (1933)
Η μενεξεδένια πολιτεία (1937)
Η πριγκηπέσσα Ιζαμπώ. Αθήνα (1945)
Ταξίδι με τον Εσπερο (1946)
Δίχως Θεό (1946)
Η μυστική ζωή (1957)
Το μυθιστόρημα των τεσσάρων – Μυριβήλης, Καραγάτσης, Τερζάκης, Βενέζης (1979)
Το λυκόφως των ανθρώπων (1989)
Διηγήματα
Ο ξεχασμένος (1925)
Φθινοπωρινή συμφωνία (1929)
Του έρωτα και του θανάτου (1943)
Η στοργή (1944)
Απρίλης (1946)
Οι επαναστατημένοι (1993)
Θεατρικά έργα
Αυτοκράτωρ Μιχαήλ (1936)
Γαμήλιο Εμβατήριο (1937)
Ο σταυρός και το σπαθί (1939)
Είλωτες (1939)
Ο εξουσιαστής (1942)
Το μεγάλο παιχνίδι (1944)
Αγνή (1949)
Θεοφανώ (1956)
Νύχτα στη Μεσόγειο (1956)
Τα λύτρα της ευτυχίας (1959)
Θωμάς ο δίψυχος (1962)
Ο πρόγονος (1970)
Κριτικές, μελέτες, διδακτικά
Προσανατολισμός στον αιώνα (1963)
Η ελληνική εποποιία. Χρονικό του πολέμου 1940-41 (1964)
Το μυστήριο του Ιάγου (1964)
Αφιέρωμα στην τραγική μοίρα (1970)
Οι απόγονοι του Κάιν (1972)
Ποντοπόροι (1975)
Οδοιπόρος μιας εποχής (1980)
Ο άνθρωπος σε αδιέξοδο (1981)
Ενας μεταβαλλόμενος κόσμος (1983)
Του καιρού και της δοκιμασίας (1984)
Η ανάγκη του στοχασμού (1985)
Προσωπικές σημειώσεις (1986)
Για μια δικαίωση του ανθρώπου (1987)
Κρίση και έλεγχος της εποχής μας (1989)
Πριν την αυλαία (1989)
Επικεφαλής (1990)
Το πρωτείο του πνεύματος (1991)
Σε καμπή της ιστορίας (1995)
Σπουδή των ερωτημάτων (1996)
Πρόσφατες εκδόσεις
Ο χαμένος ουρανός (2000), Εκδόσεις των Φίλων
Ταξίδι με τον έσπερο (2000), Βιβλιοπωλείον της Εστίας
Απρίλης, Το βιβλίο του γιού μου (2000), Βιβλιοπωλείον της Εστίας
Προσανατολισμός στον αιώνα (2000), Εκδόσεις των Φίλων
La princesse Isabeau (2000), Kauffmann
Η πριγκιπέσα Ιζαμπώ (2008), Άλτερ Εγκο Μ.Μ.Ε. Α.Ε.
Η πριγκιπέσα Ιζαμπώ (2008), Βιβλιοπωλείον της Εστίας
Η πριγκιπέσα Ιζαμπώ (2009), Βιβλιοπωλείον της Εστίας
Ελληνική εποποία 1940-1941 (2009), Άλτερ Εγκο Μ.Μ.Ε. Α.Ε.
Άγγελος Τερζάκης, Η μενεξεδένια πολιτεία (2011), Άλτερ Εγκο Μ.Μ.Ε. Α.Ε.
Η μενεξεδένια πολιτεία (2011), Βιβλιοπωλείον της Εστίας
Αφιέρωμα στην τραγική μούσα (2020), Βιβλιοπωλείον της Εστίας
La Princesse Isabeau (2021), Αιώρα
Βιβλιογραφία
Βιστωνίτης Αναστάσιος, «Για το δοκιμιακό έργο του Aγγελου Τερζάκη», 1989
Βίττι Μάριο, Η γενιά του Τριάντα · Ιδεολογία και μορφή, 1979
Δημάκης Μηνάς, «Τα γεγονότα και τα ζητήματα», 1973
Ζήρας Αλέξης, «Ο μοιραίος κόσμος του Aγγελου Τερζάκη», 1976
Καραντώνης Ανδρέας, «Aγγελος Τερζάκης», 1977
Μητσάκης Κάρολος, «Aγγελος Τερζάκης», Νεοελληνική πεζογραφία, 1977
Παναγιωτόπουλος Ι.Μ., Τα πρόσωπα και τα Κείμενα, 1980
Σαχίνης Απόστολος, Πεζογράφοι του καιρού μας, 1967
Χατζίνης Γιάννης, «Aγγελου Τερζάκη: Απρίλης», 1947
La Princesse Isabeau – Angélos Terzakis
Η Πριγκιπέσσα Ιζαμπώ είναι ίσως το δημοφιλέστερο και το μόνο ιστορικό μυθιστόρημα του Άγγελου Τερζάκη που αναφέρεται στη ζωή της Μεσαιωνικής Ελλάδας. Πρωτοδημοσιεύθηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα Η Καθημερινή. Κυκλοφόρησε σε βιβλίο το 1945 και έκτοτε συνεχίζει να ανατυπώνεται.
Από τις Εκδόσεις Αιώρα το έργο κυκλοφορεί σε γαλλική μετάφραση από τον René Bouchet, ομότιμο καθηγητή Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Nice.
Εμπνευσμένο από την περίοδο της Φραγκοκρατίας, το μυθιστόρημα αναφέρεται στην εξέγερση των Ελλήνων και Σλάβων το 1293, που οδήγησε στην κατάληψη του φράγκικου κάστρου της Καλαμάτας. Κεντρικός άξονας του έργου είναι ο έρωτας ανάμεσα στην Ιζαμπώ, κόρη του Γουλιέλμου Βιλλεαρδουίνου, και τον ηγέτη της εξέγερσης Νικηφόρο Σγουρό.
Μετάφραση: René Bouchet
Τίτλος πρωτοτύπου: Η Πριγκιπέσα Ιζαμπώ
Μυθιστόρημα, Αιώρα, 2021, 726 σελ.
Πηγές: ΕΚΕΒΙ, Biblionet, Θ.Ροδάνθης