Θανάσης Χειμωνάς


Ραμόν
Άνοιγα τότε την τηλεόραση να προλάβω μια εκπομπή μ’ έναν τύπο που εμφανιζόταν μ’ ένα καουμπόικο καπέλο, σκούρα γυαλιά και τηλεφωνιόταν με διάφορους που ξενυχτούσαν σαν και μένα και τον ρωτούσαν για τα σεξουαλικά τους προβλήματα κι αυτός έδινε συμβουλές και δίπλα του μια θεογκόμενα ξελιγωνόταν στα χάχανα. Όταν τελείωνε κι αυτό, έβαζα κασέτες στο βίντεο που μου ‘χε χαρίσει ο Ιάσων κι αποκοιμιόμουν πάνω στην πολυθρόνα. Μια φορά μάλιστα, έτσι στην πολυθρόνα, μετά από μια τέτοια ολονυκτία είδα έναν εφιάλτη. Είδα τη Ζίνα να περπατά σ’ ένα δρόμο εξοχικό με ομίχλη, όπως σε αγγλικό θρίλερ. Φορούσε ένα μακρύ φόρεμα, ήταν πολύ λεπτή και μια απόκοσμη φωνή ακουγόταν να λεει: “Μονάχη θα βαδίζεις ανάμεσα στους νεκρούς”.

Σπασμένα ελληνικά
Το τηλεφώνημα ενός φίλου και η απροσδόκητη συνάντηση με μια αινιγματική γυναίκα στο αεροδρόμιο έφτασαν να τινάξουν στον αέρα την εύθραυστη ισορροπία που με τόσο κόπο είχε επιτύχει τον τελευταίο καιρό ο Μιχάλης. Τέλος οι χαλαρές βραδιές με μουσικές εξαίσιες από τα cd players, οι ζεστές αίθουσες των κινηματογράφων, οι ανώδυνες παρέες, οι στενές φιλίες. Τέλος ο ύπνος χωρίς χάπια. Η πόλη με τις έναστρες χειμωνιάτικες νύχτες και τις ωραίες ανοιξιάτικες μέρες θα δείξει τη μαύρη πλευρά της. Ο σκοτεινός ψυχισμός του Μιχάλη θα έρθει στην επιφάνεια ξανά κι ο ίδιος εκτός ελέγχου θ’ αρχίσει μια ξέφρενη πορεία κυνηγώντας αληθινά φαντάσματα σ’ επικίνδυνους δρόμους, μέσα σε ερειπωμένα κτίρια, θα κατέβει σε παγωμένα υπόγεια, θα διασχίσει χορταριασμένες αυλές -στο βάθος φόνος…! Τα “Σπασμένα ελληνικά” είναι η αφήγηση ενός παθιασμένου ερωτευμένου νέου. Αλλά και όλα ανεξαιρέτως τα υπόλοιπα πρόσωπα της ιστορίας είναι το ίδιο μ’ εκείνον παθιασμένα, για τον δικό τους λόγο όμως το καθένα. Κι αυτά συμβαίνουν σε μια από τις πιο απαθείς εποχές που γνωρίσαμε ποτέ.

Ανεξιχνίαστη ψυχή
Εκείνη, η Μαρία, θέλει απεγνωσμένα να ξεφύγει από τη μιζέρια της ζωής της. Και κάνει λάθος επιλογή βασιζόμενη σε λανθασμένο κριτήριο. Αλλού είναι το όνειρο που κυνηγάει, κι όχι μέσα στο γάμο με τον Πάνο, το μεγαλογιατρό που της προσφέρει μια άνετη ζωή. Ο Αποστόλης, “η ανεξιχνίαστη ψυχή”, όπως τον είχε κάποτε χαρακτηρίσει η Νοέλ, στοιχειώνει τη ζωή της με ένα πάθος που, όπως όλα τα πάθη, δε γνωρίζει όρια. Για χάρη του θα τα τινάξει όλα στον αέρα.
Ένας φόνος, ένα διαζύγιο, εκμεταλλεύσεις, ενοχές, ανομολόγητα μυστικά, η φυλακή, κι ένας θάνατος λίγο πριν αγγίξει αυτό που ποθεί η δική της ανεξιχνίαστη ψυχή είναι το τίμημα για τα θραύσματα της ευτυχίας.

Η μπλε ώρα
Μια εξαφάνιση. Εκούσια ή ακούσια; Το ‘χε συνήθιο ο Αντώνης να ξεκόβει απ’ όλους κι από όλα κάθε που ετοίμαζε τη νέα ταινία του. Σκηνοθέτης, εσωστρεφής και ταλαντούχος. Αυτή τη φορά όμως έχει εξαφανιστεί για ασυνήθιστα μεγάλο χρονικό διάστημα. […] Για τον Δημήτρη, τον μικρό αδερφό του που αναλαμβάνει να ψάξει και να βρει αν και πού ζει ο Αντώνης, το μυστήριο ξετυλίγεται δύσκολα. Σε Αθήνα, Γαλλία, Ιταλία και Γερμανία. Οι αποκαλύψεις έρχονται μέσα από μισόλογα που μοιάζουν γρίφοι. Το ταξίδι αυτό, ταξίδι απόγνωσης και αυτογνωσίας, έχει τελικό προορισμό την “Μπλε ώρα”. Εκείνη την ώρα που αρχίζει να νυχτώνει και όλα πια ξεκαθαρίζουν…

Ραγδαία επιδείνωση
“Τι είναι οι ερωτευμένοι; Μέλη κάποιας αίρεσης;”
Όταν ο Αλέξανδρος Γεωργίου, ηλικιωμένος συγγραφέας, ξεχασμένος εδώ και χρόνια από κοινό και κριτικούς, πεθαίνει ξαφνικά, η διαχειρίστρια της πολυκατοικίας -και ερωτευμένη θαυμάστριά του- αναλαμβάνει να βρει και να κάνει γνωστό το τελευταίο του χειρόγραφο (το προσωπικό του ημερολόγιο;), το οποίο κρύβει ένα ένοχο μυστικό που στιγμάτισε ολόκληρη τη ζωή του. Πώς θα χειριστεί το μυστικό αυτό ο νεαρός συγγραφέας Βασίλης Οικονόμου, όταν έρθει στα χέρια του αυτό το χειρόγραφο; Τι θα κάνει η μπερδεμένη και τόσο μόνη Έλια, όταν έρθει αντιμέτωπη με το ίδιο μυστικό, αλλά και με τις συνεχείς εξαφανίσεις του Βασίλη;
Ποια θα είναι η αντίδραση της Δήμητρας, της όμορφης και πλούσιας φίλης της Έλιας, όταν συνειδητοποιήσει ότι, από επιπολαιότητα, έχασε τον μοναδικό έρωτα της ζωής της;
Η “Ραγδαία επιδείνωση” είναι ένα μυθιστόρημα για τον έρωτα -εκείνο το κενό ανάμεσα στο “έρχομαι” και στην αναμονή-, για την εκδίκηση του παραγνωρισμένου ταλέντου αλλά και για τη διαδικασία της συγγραφής, που γεμίζει τη ζωή μας. Με φόντο την Αθήνα της μεταολυμπιακής περιόδου, όπου μετανάστες οδηγούνται στο Κέντρο Κράτησης Αλλοδαπών επειδή δεν κατάφεραν να βρουν τα σωστά πλαστά χαρτιά, έναν περίεργο αυγουστιάτικο υγρό καύσωνα, που ξυπνά παλαιά, ανομολόγητα και θαμμένα εδώ και καιρό πάθη, και το Παρίσι της δεκαετίας του 1970, τη εποχή των φοιτητικών χρόνων, της ανεμελιάς και της αθωότητας.

Δεν την αγαπάω πια
Φτάνουν οχτώ χρόνια για να καταλάβεις αν ένα πρόσωπο υπήρξε; Μπορείς, ακόμη κι αν το δεις μπροστά σου, να συνειδητοποιήσεις ότι όντως υπάρχει; Νικόλ, το όνομά της. Γύρω της ένα σύμπαν κατασκευασμένο από προσδοκίες, πάθη και διαρκή αναζήτηση – τρία πρόσωπα που κινούνται γύρω γύρω, λες και δεν υπάρχει τίποτε άλλο στον κόσμο. Μια σύγχρονη Μήδεια που κατατρώει το περιβάλλον της, δίχως ν’ αφήνει κανένα ίχνος. Ένα μυθιστόρημα για το ανελέητο πάθος του ψέματος, σε μια Αθήνα που μένει ακόμα να ανακαλυφθεί, σε τόπους που πιθανόν δεν υπάρχουν. Όπως, πιθανότατα, στην πραγματικότητα, τίποτε απ’ όλα αυτά δεν υπήρξε. Όλα όμως παραμένουν αληθινά. Τόσο αληθινά όσο οι παθιασμένες λέξεις και οι ερωτικές εικόνες. Και, φυσικά, η παράξενη και πρωτόγνωρη θάλασσα που πάντοτε ξέρει ν’ αγκαλιάζει – ακόμη κι όταν παλεύει να σε πνίξει…

Ζούμε τις τελευταίες μας μέρες
Η Αθήνα της κρίσης. Διαδηλώσεις, επεισόδια, μαγαζιά που κλείνουν. “Αγανακτισμένοι” και “δόγμα του σοκ”.
Μια νεαρή γυναίκα, η Κατερίνα, προσπαθεί να αφουγκραστεί τον εαυτό της, γίνεται δέκτης της περιρρέουσας ατμόσφαιρας, επιχειρεί αποδράσεις που μένουν ανολοκλήρωτες και ρίχνεται, με όλη τη δύναμη της ύπαρξής της, στον έρωτά της για τον Παύλο, έναν άνδρα μυστηριώδη και ανεξιχνίαστο. Ερωτηματικά που αναζητούν απαντήσεις, συναισθήματα που ψάχνουν τρόπους σε έναν κόσμο που καταρρέει με πάταγο.
Όλα σπαράγματα των “τελευταίων ημερών μας”…

Αίτημα φιλίας
«Άκουσες αυτό το φριχτό που συνέβη; Μια νεαρή κοπέλα, πρωταθλήτρια του πινγκ πονγκ, τη χτύπησε λεωφορείο στην παραλιακή. Ήταν τόσο όμορφη».
Ο Στέφανος Μανωλάς, διάσημος συγγραφέας που δυσκολεύεται να γράψει το επόμενο βιβλίο του, σοκάρεται από την είδηση του θανάτου της Μαριαλένας Χαλκίδου. Ο ξαφνικός χαμός της κοπέλας τού γίνεται εμμονή. Διαβάζει τα πάντα γι’ αυτήν, μπαίνει στο προφίλ της στο Facebook, κάνει like στις φωτογραφίες της. Όταν όμως της στείλει κατά λάθος αίτημα φιλίας, ποιος είναι αυτός που θα του κάνει accept; Και ποια είναι η «Marialena Xalkidou» που μόλις του έστειλε μήνυμα;
Ένα μυθιστόρημα κινηματογραφικά γραμμένο για το παρελθόν και τα φαντάσματά του, από τα οποία κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει – όσο καλά κι αν κρυφτεί και όσα χρόνια κι αν περάσουν…

Παραφροσύνη
Ο Ανδρέας είναι ένας ελπιδοφόρος δοκιμιογράφος που πιστεύει ότι η ενεργός συμμετοχή του στην πολιτική θα μπορέσει να ξαναδώσει στο κόμμα της Πράσινης Θύελλας τη χαμένη του ιδεολογία και δυναμική.
Η Μυρτώ -αν και ενταγμένη στον αντιεξουσιαστικό χώρο- γοητεύεται απ’ αυτόν και επιδιώκει να τον προσεγγίσει, την ίδια περίοδο που η εκθαμβωτική και διάσημη ηθοποιός Βανέσσα βιώνει μια σχέση πάθους μαζί του που υπονομεύεται από την εύθραυστη ψυχική της κατάσταση.
Ο Βλάσης, ένας αστυνομικός με σκοτεινό οικογενειακό παρελθόν, ζει με τους δικούς του εφιάλτες. Ανθρώπινες ζωές που διασταυρώνονται απρόσμενα με φόντο μια χώρα που μαστίζεται από οικονομική, πολιτική, μα κυρίως ηθική κρίση.
Και που η παραφροσύνη καραδοκεί στη γωνία με απρόβλεπτα αποτελέσματα…

Μυθιστορήματα
Ραμόν (1998)
Σπασμένα ελληνικά (2001)
Ανεξιχνίαστη ψυχή (2003)
Η μπλε ώρα (2005)
Ραγδαία επιδείνωση (2008)
Δεν την αγαπάω πια (2010)
Ζούμε τις τελευταίες μας μέρες (2013)
Αίτημα φιλίας (2015)
Παραφροσύνη (2017)

Συλλογικά έργα
Έρωτας σε πρώτο πρόσωπο (1997)
Ο τρίτος πελάτης. Η Σβετλάνα και η Σταματία. Ταξίδι αλλού. Η κρυφή γοργόνα. Ο άλλος. Η Λάμπουσα. Ο υπόγειος των Αθηνών. Η επιστροφή (2003)
Ιμερολόγια (2003)
Το χρονικό του Κέδρου (2004)
Το λιμάνι της ζωής μου (2007)
Άγονη γραμμή (2008)
Η εντεκάδα (2010)
Παίγνια (2011)
Τέλος καλό, όλα καλά (2012)
Στον ίσκιο του βασιλιά (2017)
Θρύλε μου (2017)

Μεταφράσεις
Pelé, Πελέ η αυτοβιογραφία (2006)
Συλλογικό έργο, Ποδόσφαιρο (2009)
Συλλογικό έργο, Ποδόσφαιρο (2010)
Gene Wilder, Φίλα με σαν ξένος (2011)
Matt Bendoris, Φόνος στο twitter (2016)

Πηγές: BIBLIONET, Εκδόσεις Πατάκη, Κέδρος

Επισκέψεις: 11