Σπούδασε Καλές Τέχνες (χαρακτική και αγιογραφία) στην Αθήνα και κινηματογράφο στο London Film School), με υποτροφία της Διεθνούς Αμνηστίας, ως διωκόμενος από τη δικτατορία.
Έχει εργαστεί ως δημοσιογράφος σε αθηναϊκές εφημερίδες και περιοδικά, ενώ έχει γράψει αρκετά σενάρια για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση: “Ανατολικός άνεμος”, “Τοπική εφημερίδα”, “Καλή πατρίδα, σύντροφε”, “Η Αριάδνη μένει στη Λέρο” κ.ά.
Έχουν εκδοθεί τα βιβλία του “Εργατικό παραμύθι”, “Μετανάστες”, “Τα φίδια στον Κολωνό”, “Ο Αϊ Γιώργης των Γραικών”.
Έχει γράψει και σκηνοθετήσει τις μεγάλου μήκους ταινίες: “Ο Τζώνης Κελν, κυρία μου”,” Χαβάη”, “Αλιόσσα”, την ομαδική “Νέος Παρθενώνας”, και την σπονδυλωτή “Η αυλή με τα σκουπίδια”.
Ασχολείται επίσης με τη συγγραφή και τη μετάφραση θεατρικών έργων (“Χαβάη”, “Μυστικές φωνές”, “Γέρμα”, “Γέλιο στο σκοτάδι” κ.ά.).
Έχει εκλεγεί αρκετές φορές μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών και είναι από τα ιδρυτικά μέλη της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος.
Ο Αϊ-Γιώργης των Γραικών – Θανάσης Σκρουμπέλος
Όλη τη νύχτα το κελί του πατρώνου Γκαϊτατζή θα γίνει το τόπος όπου θα ανακληθεί το παρελθόν. Είναι γνωστοί από παλιά με τον Δικαστή, από τα μέρη της Ανατολής και τον Βράχο του Γραίγου.
Παλιές έχθρες, κοινές αγάπες κι όλοι οι γόρδιοι δεσμοί που τους κρατούν πρέπει με κάθε τρόπο να λυθούν ανάμεσά τους, για να βρει με το ξημέρωμα η φυλακή το νέο καίσαρά της.
Ο Δικαστής θα χαθεί πίσω, σε άγνωστες πτυχές της ιστορίας του τόπου του και της οικογένειάς του, τότε που οι δικοί του ήταν σκριβέλοι των Καταλούνα στην κάθοδό τους στο νότο. Ο Δικαστής θα καταδυθεί στο παρελθόν του, θα τον βοηθήσει σ’ αυτό ο Γκαϊτατζής, για να βρει τις απαρχές του, τα παλιά λάθη. Στα όμορφα περιβόλια της Κολοκυνθούς, γύρω από τον Κηφισό, και τον Γκιουλ Μπαξέ, κοντά στον Βράχο και στη μυθική Ανατολή, με θανάτους και γεννητούρια, με ζωντανούς και νεκρούς να σέρνουν τον ίδιο χορό, να λένε το ίδιο τραγούδι.
Το κελί γεμίζει φως, γίνεται η οθόνη του κόσμου.
Οι κόκκινοι φίλοι μου – Θανάσης Σκρουμπέλος
Μια ιστορία της αντιδικτατορικής οργάνωσης “Ρήγας Φεραίος”
Οι κόκκινοι φίλοι μου του Θανάση Σκρουμπέλου είναι ένας συνδυασμός ντοκουμέντου και μυθιστορήματος. Μέσα από τη διαμάχη ιδεών και φιλοσοφίας ζωής δυο αντρών, προβάλλει η ιστορία της αντιδικτατορικής οργάνωσης “Ρήγας Φεραίος” και μαζί οι αναζητήσεις και οι προβληματισμοί μιας ολόκληρης γενιάς αντιδικτατορικών αγωνιστών. Ο ένας ήρωας είναι κάποιος νεαρός οργανωμένος στο Ρήγα και ο άλλος ένας δημοκρατικός ώριμος άντρας από τους Έλληνες του Νότου. Σκηνικός χώρος το Βαλπαραΐζο. Εκεί συναντιούνται οι δυο άντρες, μια και ο νεαρός έχει μπαρκάρει με άλλους δυο συντρόφους του, ψάχνοντας επαφή με τις αντάρτικες ομάδες, και το πλοίο του έχει κάνει σκάλα στο Βαλπαραΐζο. Ο ώριμος άντρας προσπαθεί να πείσει το νεαρό για το αδιέξεδο αυτού του τρόπου δράσης και έτσι μέσα από αυτή τη διαπάλη τους ανακαλούνται παλιοί φιλοι και γεγονότα της πρόσφατης ιστορίας. Έρχονται στο φως οι πρώτες ανακοινώσεις του Ρήγα, το πρώτο του Κεντρικό Συμβούλιο, η ομάδα των Καλαματιανών συντρόφων του νεαρού ήρωα, καθώς και οι συλλήψεις, τα βασανιστήρια και η αντίσταση αυτών των νέων που άφησαν σπίτια, σπουδές και καριέρα, για να ορθώσουν ανάστημα κατά της δικτατορίας.
Bella ciao – Θανάσης Σκρουμπέλος
Το να είσαι παιδί στον Εμφύλιο και να ζεις στις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης αποτελεί μια εμπειρία για την οποία η “επίσημη” Ιστορία αναφέρει ελάχιστα και οι προφορικές μαρτυρίες πολύ περισσότερα. Το μυθιστόρημα του Θανάση Σκρουμπέλου στηρίζεται σε αυθεντικά ντοκουμέντα, αλλά δεν είναι απλώς η ιστορία των κακοποιημένων παιδιών που επέζησαν, ούτε μια ακόμα μαρτυρία για τον Εμφύλιο. Είναι ένας πειστικός πίνακας της εμφυλιοπολεμικής εποχής από τη σκοτεινή μεριά των πραγμάτων.
Η Μπέλα Τσάο, ο Μουρκέας, ο Πόλι, ο Πέρρης, οι απάνθρωποι “μπόκοι”, είναι οι πρωταγωνιστές μιας συναρπαστικής ιστορίας όπου το αίμα ζητάει απεγνωσμένα το αίμα: πρόκειται για το άγριο αίμα του Εμφυλίου, το οποίο είτε αγοράζεται μισοτιμής από τον αντίπαλο (με την μορφή της παράνομης υιοθεσίας) είτε παίρνει τυφλά την εκδίκησή του, με την πιο θανάσιμη σκληρότητα που γνώρισε ποτέ ο τόπος. Ένα μυθιστόρημα για αναγνώστες με γερά νεύρα.
Τα φίδια στον Κολωνό – Θανάσης Σκρουμπέλος
Αυτό το βιβλίο αφηγείται μία και μόνη ιστορία: την άγνωστη στους νεότερους Ιστορία που άνδρωσε τη μετεμφυλιακή Ελλάδα της μειονεξίας και της κακομοιριάς. Την Ελλάδα που ανέδειξε τη φορμάικα και το μπετόν ως πάγια συστατικά του μικροαστικού της ύφους. Την Ελλάδα που μια ζωή μεταμορφώνει τα καλύτερα παιδιά της σε φίδια απελπισμένα, φίδια της χειμέριας νάρκης και ερπετά της σύντομης άνοιξης.
Ο Θανάσης Σκρουμπέλος, μέσα από μια πολυφωνική αφήγηση (που παραπέμπει, ως προς την αδρότητα και τον αυθεντικό της ρεαλισμό, στον Μάριο Χάκκα) αναδεικνύει με δραματικό τρόπο -και όσο κανένας σύγχρονος πεζογράφος- τις πιο σκοτεινές πτυχές της νεότερης Ελλάδας.
Μπλε καστόρινα παπούτσια – Θανάσης Σκρουμπέλος
Μια ροκ ιστορία από τις ταραγμένες μέρες του ’64
Με αφορμή την αιματηρή προβοκάτσια του παρακράτους τον Νοέμβριο του 1964, κατά τον εορτασμό για την επέτειο ανατίναξης της γέφυρας του Γοργοπόταμου, ο Θανάσης Σκρουμπέλος στήνει μια τολμηρή τοιχογραφία των σίξτις, με φόντο το μαγαζί “Χαβάη” στο Μεταξουργείο: κέντρο τραβεστί, τόπο συνάντησης πρώην χιτών, αρχηγείο παρακρατικών συνωμοσιών, σήμα κατατεθέν μιας γειτονιάς, μικρογραφίας της Ελλάδας, χωρισμένης αυστηρά στα όρια μιας εξουσίας που καθόριζαν οι διεκδικήσεις των άτεγκτων αντιπάλων, Λαμπράκηδες και παρακράτος.
Με σπαρταριστούς χαρακτήρες, όπως τον γοητευτικό πρωταγωνιστή Τρίλια ή Γαζούρη ή Γόη ή Άλογο, τον κυρ-Χρήστο, πανίσχυρο αφεντικό της “Χαβάης”, τον μυστήριο, θεληματικό Μπόη, τον Μαλατσία, την Αριστέα, τη Νένα, πλήθος δευτερεύοντες χαρακτήρες και πυκνή πλοκή που κόβει την ανάσα, το μυθιστόρημα ξετυλίγει με τέχνη μικρά άγνωστα περιστατικά της εποχής και τις υπόγειες διαδρομές που τα συνδέουν με τα γνωστά πολιτικά γεγονότα.
Ένα παθιασμένο μυθιστόρημα για τα πάθη της Αριστεράς, για τα πάθη της μετεμφυλιακής Ελλάδας. Μια συγκλονιστική ιστορία που πραγματεύεται την Ιστορία με τα υλικά ερωτικής τραγωδίας.
Ο μπαλτάς και άλλες ιστορίες – Θανάσης Σκρουμπέλος
“Πουτάνα”, της φώναζε. “Δαίμονα. Μάγισσα”. Και η μάνα πήρε τον μπαλτά, αυτόν που είχε για να κόβει ξύλα για τη στόφα, και τον χτύπησε. Λεπίδι γκιλοτίνας έπεσε ο μπαλτάς στον λαιμό του πατέρα. Το κεφάλι του από μια πέτσα κρεμάστηκε. Λίμνη το αίμα κάτω. Το σώμα του σπαρταρούσε και το φίδι γλίστρησε κι έπινε απ’ το αίμα του. Κι η μάνα το ‘πιασε. Τυλίχτηκε στα χέρια της. “Έλα, πάμε να σε πάω στην τρύπα σου”, του είπε. “Δεν φταις εσύ για ό,τι έγινε. Εγώ η σκύλα φταίω, που ‘χε γίνει στάχτη η αγάπη που ‘χα μαζί του μέσα μου”…
Όταν ένα χασάπικο μεταμορφώνεται σε σκηνή δραματικού θεάτρου, ο ακάλυπτος μιας πολυκατοικίας σε ανατρεπτική σκηνή multi culti, μια αφρικανή μετανάστρια -με το παιδί της στα ναρκωτικά- σε πληροφοριοδότη της αστυνομίας και μια φιλήσυχη νοικοκυρά που μαγειρεύει τις μπάμιες της σε ύποπτη για σκοτεινές κρατικές υποθέσεις, τότε μονάχα ένας μπαλτάς, της άγραφης δικαιοσύνης, ίσως δώσει τη λύση σ’ αυτή τη γειτονιά με το “στίγμα” των Εξαρχείων στα σπλάχνα της…
Ένοχοι πολιτικοί και δικαστές, πουλημένοι μπάτσοι, τρομαγμένα πρεζόνια κι ένας θίασος καθημερινών ανθρώπων που κρύβουν βιασμένες συνειδήσεις, ανομολόγητες επιθυμίες, και σκοτεινούς εφιάλτες απ’ το παρελθόν, η κυρία Σπινθίνη, ο κύριος Ντούλης, ο κύριος Ντρε, ο κύριος Περίανδρος Λιθαράς και πλήθος κομπάρσοι συνθέτουν στον “Μπαλτά” ένα σκληρό, νεορεαλιστικό φιλμ νουάρ, της ελληνικής μας πραγματικότητας.
Ο Θανάσης Σκρουμπέλος, ο πιο καλτ Έλληνας συγγραφέας, τόσο στον “Μπαλτά” όσο και στις άλλες δύο ιστορίες αυτού του τόμου (“Κάπο Βέρντε” και “Τα παγανά”), μέσα από μια δυνατή, άμεση γραφή, που στις καλύτερες στιγμές της ξετυλίγεται σαν μακρύ ζεϊμπέκικο, καταφέρνει να αποτυπώσει πειστικά τη ζωή που σπαράζει πίσω από το ψέμα, τη βία, τη συναλλαγή. Κι αυτό, σήμερα περισσότερο από ποτέ, αξίζει την προσοχή του αναγνώστη.
Μπούκοβι: Πώς ήρθε και γιατί έφυγε – Θανάσης Σκρουμπέλος
Ο Μάρτον Μπούκοβι, σημαντική προσωπικότητα του παγκόσμιου ποδοσφαίρου και ιθύνων νούς της μεγάλης Εθνικής Ουγγαρίας, ήρθε στην Ελλάδα για να αναλάβει τα ηνία του Ολυμπιακού, το 1965.
Μέσα σε δύο περίπου χρόνια κατορθώνει να κερδίσει 2 πρωταθλήματα και ένα κύπελλο και κυρίως να αναμορφώσει το ελληνικό ποδοσφαιρικό τοπίο.
Ο “γέρος” ή ο “πατέρας” ή Μάρτσυ Μπάτσι, όπως τον αποκαλούσαν χαϊδευτικά, εξαναγκάζεται να φύγει από την Ελλάδα 8 μήνες μετά το πραξικόπημα του ’67.
Τα “πώς και τα γιατί” εξετάζονται για πρώτη φορά σε αυτό το βιβλίο που στηρίζεται σε πρωτότυπη αρχειακή έρευνα και είναι εμπλουτισμένο με δυσεύρετο φωτογραφικό υλικό της εποχής και πρόσφατο σχολιασμό ανθρώπων και παικτών της περιόδου Μπούκοβι.
Εδώ καταγράφεται η πορεία μίας προσωπικότητας που στο σύντομο διάστημα (1965-67) επιφέρει τομές σε ένα ελληνικό ποδόσφαιρο σκληρής πατερναλιστικής αντίληψης όπου κυριαρχούσε ο παραγοντισμός,ο ερασιτεχνισμός και η διαπλοκή με την εξουσία, ενώ παράλληλα αναδύονται οι πτυχές μίας από τις ζοφερότερες πολιτικά περιόδους της σύγχρονης Ελλάδας.
Παραρτήματα:
– Χρονολόγιο και ταυτότητα αγώνων περιόδου Μπούκοβι (23/9/65-24/12/67)
– Αρχείο με σπάνιο φωτογραφικό υλικό της εποχής
Μαύρος Μακεδών – Θανάσης Σκρουμπέλος
Σκηνικό του βιβλίου η Μακεδονία, λίγο πριν την κατάρρευση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Στα τρία βιλαέτια, της Θεσσαλονίκης, του Μοναστηρίου και των Σκοπίων, το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού είναι χριστιανοί ορθόδοξοι και μουσουλμάνοι ενώ στη Θεσσαλονίκη Εβραίοι. Κοινός τόπος όλων: η αποτίναξη του Οθωμανικού ζυγού.
Σ’ αυτό το ιστορικό πλαίσιο δρουν οι τρεις βασικοί ήρωες του νέου μυθιστορήματος του Θανάση Σκρουμπέλου: ο Σελίμ, ο Μανόλης και ο Στόγιαν. Ο Σελίμ είναι μαύρος, καρπός του έρωτα μιας Θεσσαλονικιάς, κόρης του κρητικού εμπόρου κρασιών Σταυρακάκη, κι ενός μαύρου Οθωμανού καδή. Ο Μανόλης, συνομίληκος με τον Σελίμ, ζει με τον αγριμοκυνηγό θείο του στον Ψηλορείτη. Ο Στόγιαν είναι Βούλγαρος, συνομήλικος με τους άλλους. Συνεργάζεται στη δολοφονία του Σταυρακάκη και σε αντάλλαγμα οικειοποιείται το σπίτι και το οινοποιείο του δολοφονημένου. Ο φόνος του Σταυρακάκη, παππού του Σελίμ και εργοδότη του θείου του Μανόλη, συνδέει μοιραία τους τρεις συνομίληκους νέους. Αν και αγνοούν αυτή τους τη σχέση κάποια στιγμή έρχονται αντιμέτωποι καθώς ο πόλεμος αλλάζει μέσα σε λίγους μήνες τα πάντα…
Οι κόκκινοι βαρκάρηδες – Θανάσης Σκρουμπέλος
Ο ανεκπλήρωτος έρωτας και το πάθος για το ποδόσφαιρο σε μια συνταρακτική νουβέλα από τον συγγραφέα Θανάση Σκρουμπέλο (Μπλε καστόρινα παπούτσια, Μαύρος Μακεδών). Με φόντο την Ελλάδα του μεσοπολέμου ξετυλίγεται με την κινηματογραφική αφήγηση του Σκρουμπέλου μια αληθινή ερωτική ιστορία ανάμεσα σ’ έναν φανατικό οπαδό του Ολυμπιακού και μέλους της “κόκκινης πρόγκας”, και μια οπαδό του αιώνιου αντίπαλου Παναθηναϊκού, που άφησε εποχή και έγινε θρύλος.
Ο γάμος – Θανάσης Σκρουμπέλος
Το κορίτσι δεν του απάντησε. Έβγαλε ένα μικρό μαχαίρι από την τσέπη του φουστανιού του και διάλεξε ένα από τα ξεκοιλιασμένα καθίσματα όπου η ζώνη ασφαλείας είχε μείνει ανέπαφη. Την έκοψε, τράβηξε το κομμάτι και το ακούμπησε κάτω. Μετά ξέχωσε κι ένα κομμάτι ιμάντα από τα μπάζα. Τον ένωσε με τη ζώνη κι έφιαξε ένα μεγάλο σκοινί. Με τη μια του άκρη έδεσε το εξαπτέρυγο από το κοντάρι του και με την άλλη τη μέση της. Άρχισε να το σέρνει. Σκάλωναν στα μπάζα τα φτερά του εξαπτέρυγου, έσκιζαν φουστάνια, διέλυαν σκελετούς, σκόρπιζαν κόκαλα. Το κορίτσι δυσκολευόταν, μα έσφιγγε τα δόντια και τραβούσε με όση δύναμη είχε, όργωνε τη στάχτη με τα φτερά των σεραφείμ.”
Η ιστορία της Βέλβετ Παλμ – Θανάσης Σκρουμπέλος
“Το δωμάτιο δεν έχει παράθυρο κι ούτε ήχος διαπερνάει τους τοίχους του. Αναρωτιέμαι αν ζω. Αν υπάρχω στα αλήθεια και δεν είμαι ένα άσκημο όνειρο. Μου λέει ότι πλήρωσε για μένα και με εκπαιδεύει για να τα πάρει πίσω αυτά που πλήρωσε. Στην αρχή, τρόμαζα, πονούσα. Τώρα η παρουσία του, οι βρισιές του κι ο πόνος που μου προκαλεί, τα αποζητώ για να με πείθουν ότι ζω. Γιατί αλλιώς δεν ζω, μόνο αναπνέω. Λέω μέσα μου πονάω, είμαι άνθρωπος. Ακούω τα αγκομαχητά του, τις φωνές του, λέω αισθάνομαι, ακούω, ζω.”
“Η ιστορία της Βέλβετ Παλμ” είναι η ιστορία της μαύρης γυναίκας που δεχόμαστε αδιαμαρτύρητα να πουλάει το κορμί της στην οδό Αθηνάς, της μετανάστριας που επιτρέπουμε στους σαθρούς θεσμούς μας να τη χρησιμοποιούν ως άχρηστο εμπόρευμα, της εγκαταλειμμένης γυναίκας που τα βήματά μας διασταυρώνονται κάποτε απρόοπτα με τα δικά της στα στενά πίσω από την πλατεία Βάθης, στα θλιβερά ξενοδοχεία και μπαρ που γεμίζουν κάθε συνοικία αυτής της εκπορνευμένης πόλης.
“Η ιστορία της Βέλβετ Παλμ” είναι η ιστορία της μετανάστριας που δεν ορίζει τίποτε έξω από την ψυχή της και που, ωστόσο, δεν θέλουμε να ξέρουμε τίποτε γι’ αυτήν.
Γραμμένη με τον χυμώδη τρόπο του Θανάση Σκρουμπέλου, είναι μια νουβέλα που ταράζει τον αναγνώστη με τον σκληρό ρεαλισμό της. Είτε σας συγκινεί είτε όχι η ιστορία των οικονομικών μεταναστών, “Η ιστορία της Βέλβετ Παλμ” είναι βέβαιο ότι θα σας συγκινήσει. Επειδή μπορεί να συμβεί στην οποιαδήποτε γυναίκα, σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου οι θεσμοί είναι ανίκανοι να προστατεύσουν στοιχειώδη ατομικά δικαιώματα.
Το δίκοχο του Μίμη – Θανάσης Σκρουμπέλος
Αρχές της δεκαετίας του ’50 η Ισμήνη Λάβδα, η κόκκινη Δράκαινα, βρίσκεται σε μια κρύπτη παράνομου ασύρματου σε σπίτι-γιάφκα στο Μοσχάτο πληγωμένη θανάσιμα, ενώ απ’ έξω οι ντουντούκες την καλούν να παραδοθεί. Δίπλα της βρίσκεται ο ανιψιός της, γιος της αδελφής της και εραστής της, Περικλύμενος Λάβδας…
Μέσα από τη συναρπαστική αφήγηση του Περικλύμενου για την ιστορία της οικογένειάς του και τη θυελλώδη σχέση του με την κατά εννιά χρόνια μεγαλύτερή του θεία ξεδιπλώνεται όλη η μεγάλη και τραγική περιπέτεια της Αριστεράς από τα χρόνια του Εμφυλίου μέχρι και τη Μεταπολίτευση. “Το δίκοχο του Μίμη” αποτελεί ένα εμβληματικό ορόσημο γι’ αυτά τα χρόνια.
Σενάριο – Θανάσης Σκρουμπέλος
Από τη θεωρία στην πράξη
“Εν αρχή ην ο λόγος”, και τον λόγο σε ένα θεατρικό, ή κινηματογραφικό, ή τηλεοπτικό έργο υπηρετεί το σενάριο.
Ακολουθώντας πιστά τους “κανόνες” που αιώνες πριν όρισε ο Αριστοτέλης στην Ποιητική του -παρότι στην τέχνη όλα είναι ρευστά και υπό αναίρεση-, ο σύγχρονος σεναριογράφος, και κυρίως ο νεοεμφανιζόμενος, υπηρετεί το δικό του όραμα, αναζητώντας το προσωπικό του στίγμα.
Στην προσπάθειά του αυτή το Σενάριο: Από τη θεωρία στην πράξη έχει να προσφέρει πολλά, τόσο με τη θεωρητική του ανάλυση και τα ποικίλα πρακτικά παραδείγματα που παραθέτει, όσο και με την ενδιαφέρουσα συζήτηση, στο Τρίτο Μέρος του βιβλίου, όπου καταξιωμένοι σεναριογράφοι και ηθοποιοί καταθέτουν τη δική τους εμπειρία και τα εμπόδια που συνάντησαν στο επίπονο ταξίδι της συγγραφής.
Η κόρη του Οιδίποδα – Θανάσης Σκρουμπέλος
“Το είπαμε, πάσχαν όλοι οι Κολωνιώτες από αυτήν, όλα τα παιδιά του Οιδίποδα, μούργοι και νοικοκυραίοι, αχαμνοί και τρανοί και τη μεταδίδαν και στους επισκέπτες. Εκεί που τους έβλεπες εργώδεις, αεικίνητους, παθιασμένους να συζητούν για δουλειές, για πολιτική, για ποδόσφαιρο και βόλεϊ και να σχεδιάζουν το επόμενο προσεκτικό βήμα προς τη νίκη, εκεί την αμόλαγε κάποιος, “πωπώ, ένα ούζο, μπερεκέτι” ή “πιάσε έναν κεφτέ, Βαγγέλη” ή “ο Γώγος έφερε καϊναρίσιο, άντε γεια μας”. Κι αμέσως μεταδιδόταν η αρρώστια της ανεμελιάς με αστρική ταχύτητα και την πέφταν όλοι στο ούζο, στα πειράγματα και στο “να πεθάνει ο θάνατος, τ’ αρχίδια μας τα δυο κουνιούνται στο καμπαναριό”. Κι αμέσως ξεχνιόνταν οι μεγαλόπνοοι σχεδιασμοί και τα καθήκοντα και πιάναν στο φτερό τον καλαμπά.”
Λένε πως η ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα ή ως τραγωδία. Κάποτε στον Κολωνό, στον Λόφο, οι Κολωνιώτες έδωσαν άσυλο στον μιαρό φυγάδα Οιδίποδα που είχε σκοτώσει τον πατέρα του κι είχε παντρευτεί τη μάνα του. Τώρα ένας ξυπόλυτος και τυφλός μαύρος -που ισχυρίζεται ότι είναι βασιλιάς- εμφανίζεται με τον υπασπιστή του και αναζητούν την κόρη του τυφλού, που έχει πέσει θύμα τράφικινγκ. Όχι μόνο για να τη σώσουν, αλλά και για να την παντρευτεί ο πατέρας της, ώστε να επανακτήσει το βασίλειό του από τους στασιαστές.
Τι θα κάνουν οι σύγχρονοι Κολωνιώτες; Θα λειτουργήσουν ρατσιστικά ή θα υπερισχύσει τελικά η παράδοση της φιλοξενίας;
Μυθιστόρημα, Τόπος, 2015, 160 σελ.
Οι κόκκινοι φίλοι μου – Θανάσης Σκρουμπέλος
Μια ιστορόια της αντιδικτατορικής οργάνωσης “Ρήγας Φεραίος”
Πολιτική, Θεμέλιο, 2015, 200 σελ.
Τα φίδια στον Κολωνό – Θανάσης Σκρουμπέλος
Στην πλατεία δεν μπορείς να σεργιανίσεις, αισθάνεσαι περίεργα. Πληθώρα κόσμου και γνωστός κανένας. Τους αφάνισε όλους η μεταδημότευση, η ξενιτιά, η φυλακή και το φρενοκομείο.
Ο Θανάσης Σκρουμπέλος αφηγείται μία και μόνη ιστορία: την άγνωστη στους νεότερους Ιστορία που άνδρωσε τη μετεμφυλιακή Ελλάδα της μειονεξίας και της κακομοιριάς. Την Ελλάδα που ανέδειξε τη φορμάικα και το μπετόν ως πάγια συστατικά του μικροαστικού της ύφους. Την Ελλάδα που μια ζωή μεταμορφώνει τα καλύτερα παιδιά της σε φίδια απελπισμένα, φίδια της χειμέριας νάρκης και ερπετά της σύντομης άνοιξης.
Μέσα από μια πολυφωνική αφήγηση (που παραπέμπει, ως προς την αδρότητα και τον αυθεντικό της ρεαλισμό, στον Μάριο Χάκκα) αναδεικνύει με δραματικό τρόπο -και όσο κανένας σύγχρονος πεζογράφος- τις πιο σκοτεινές πτυχές της νεότερης Ελλάδας.
Αφηγήσεις, Τόπος, 2016, 136 σελ.
Μπλε καστόρινα παπούτσια – Θανάσης Σκρουμπέλος
Μια ροκ ιστορία από τις ταραγμένες μέρες του ’64
Με αφορμή την αιματηρή προβοκάτσια του παρακράτους τον Νοέμβριο του 1964, κατά τον εορτασμό για την επέτειο ανατίναξης της γέφυρας του Γοργοπόταμου, ο Θανάσης Σκρουμπέλος στήνει μια τολμηρή τοιχογραφία των σίξτις, με φόντο το μαγαζί “Χαβάη” στο Μεταξουργείο: κέντρο τραβεστί, τόπο συνάντησης πρώην χιτών, αρχηγείο παρακρατικών συνωμοσιών, σήμα κατατεθέν μιας γειτονιάς, μικρογραφίας της Ελλάδας, χωρισμένης αυστηρά στα όρια μιας εξουσίας που καθόριζαν οι διεκδικήσεις των άτεγκτων αντιπάλων, Λαμπράκηδων και παρακράτους.
Με σπαρταριστούς χαρακτήρες, όπως τον γοητευτικό πρωταγωνιστή Τρίλια ή Γαζούρη ή Γόη ή Άλογο, τον κυρ-Χρήστο, πανίσχυρο αφεντικό της “Χαβάης”, τον μυστήριο, θεληματικό Μπόη, τον Μαλατσία, την Αριστέα, τη Νένα, πλήθος δευτερεύοντες χαρακτήρες και πυκνή πλοκή που κόβει την ανάσα, το μυθιστόρημα ξετυλίγει με τέχνη μικρά, άγνωστα περιστατικά της εποχής και τις υπόγειες διαδρομές που τα συνδέουν με τα γνωστά πολιτικά γεγονότα.
Τα “Mπλε καστόρινα παπούτσια” είναι ένα παθιασμένο μυθιστόρημα για τα πάθη της Αριστεράς, για τα πάθη της μετεμφυλιακής Ελλάδας. Μια συγκλονιστική ιστορία που πραγματεύεται την Ιστορία με τα υλικά ερωτικής τραγωδίας.
Μυθιστόρημα, Τόπος, 2016, 288 σελ.
Του Μπούκοβι την ομαδάρα… – Θανάσης Σκρουμπέλος
..τη λένε Ολυμπιακάρα
Πώς ήρθε και γιατί έφυγε ο Μαγυάρος δάσκαλος που αναγέννησε τον Θρύλο;
Τα πρόσωπα και τα γεγονότα που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη ιστορία του Ολυμπιακού, σε μια ζοφερή εποχή που σημάδεψε ανεξίτηλα τη χώρα μας.
Ο μεγάλος Ούγγρος προπονητής ήρθε στον Ολυμπιακό το καλοκαίρι του 1965 και έφυγε τον Δεκέμβριο του 1967. Στο σύντομο αυτό διάστημα πρόλαβε να αναμορφώσει τον Ολυμπιακό και να γίνει ένας από τους μεγαλύτερους σύγχρονους Θρύλους του.
Ο Θανάσης Σκρουμπέλος ανατέμνει την ταραγμένη κοινωνικά και πολιτικά εποχή (Ιουλιανά, Πραξικόπημα) στην οποία έλαμψε Του Μπούκοβι η ομαδάρα. Ταυτόχρονα, πέρα από βολικούς μύθους και εικασίες, αποκαλύπτει πώς ήρθε και γιατί πραγματικά έφυγε από τη χώρα και τον Ολυμπιακό ο Μπούκοβι. Το βιβλίο περιλαμβάνει πλήρες χρονολόγιο των αγώνων του Ολυμπιακού με ηγέτη τον Μπούκοβι καθώς και πλούσιο φωτογραφικό υλικό.
Ποδόσφαιρο, Τόπος, 2018, 256 σελ.
Ο γάτος μου ο κλόουν ο Μαλόουν – Θανάσης Σκρουμπέλος
Έχω να σας πω πολλά, γι’ αυτό ακούστε με καλά!
Ο Μαλόουν, ένας παιχνιδιάρης και ονειροπόλος γάτος-κλόουν μπλέκεται σε διάφορες ευτράπελες καταστάσεις στη γειτονιά που ζει. Κάποια στιγμή, όμως, βαριέται τα παιχνίδια και αποφασίζει πως “θέλει κομπιούτερ και γραφείο και να πηγαίνει στο σχολείο”. Εκεί θα μοιραστεί τις γνώσεις και τις εμπειρίες του ως γάτος-κλόουν, δίνοντας πολύτιμες συμβουλές στα υπόλοιπα ζώα, όπως: να είναι προνοητικά και να ξέρουν πως η δύναμη δεν είναι στην μπουνιά· να συνδυάζουν πάντα τη λογική, την καρδιά, τη φαντασία· αν χρειαστεί, να λένε όχι, ακόμη κι αν είναι πιο εύκολο το ναι. Και το σπουδαιότερο: να διαλέγουν τον φίλο τους από τον χαρακτήρα του κι όχι από το χρώμα ή τα ρούχα του…
Eικονογράφηση: Θανάσης Σκρουμπέλος
Παιδική λογοτεχνία, Τόπος, 2018, 42 σελ.
Ο άνθρωπος με τα τρύπια πόδια – Θανάσης Σκρουμπέλος
Μακρόνησος Β11
Ο Εμφύλιος, η Μακρόνησος, ένας ασύμβατος έρωτας, μια παρέα άσπονδων “φίλων” κι ένας ελληνοαμερικανός αναλυτής που φιλοδοξεί να γίνει συγγραφέας συνθέτουν το τραγικό παζλ της ταραγμένης εκείνης εποχής που ακόμη στοιχειώνει το παρόν μας…
Μυθιστόρημα, Θεμέλιο, 2019, 288 σελ.
Ο Αϊ-Γιώργης των Γραικών (1997), Εκδόσεις Καστανιώτη
Bella ciao (2005), Ελληνικά Γράμματα
Μπλε καστόρινα παπούτσια (2007), Τόπος
Μαύρος Μακεδών (2010), Τόπος
Ο Αϊ-Γιώργης των Γραικών (2010), Νόβολι
Bella Ciao (2012), Τόπος
Η κόρη του Οιδίποδα (2015), Τόπος
Μπλε καστόρινα παπούτσια (2016), Τόπος
Ο άνθρωπος με τα τρύπια πόδια (2019), Θεμέλιο
Νουβέλες
Οι κόκκινοι βαρκάρηδες (2011), Τόπος
Ο γάμος (2011), Iason Books
Η ιστορία της Βέλβετ Παλμ (2012), Τόπος
Το δίκοχο του Μίμη (2013), Θεμέλιο
Διηγήματα
Ο μπαλτάς και άλλες ιστορίες (2009), Τόπος
Αφηγήσεις
Τα φίδια. Το δείπνο. Στον Κολωνό (1990), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Τα φίδια στον Κολωνό (2006), Ελληνικά Γράμματα
Τα φίδια στον Κολωνό (2016), Τόπος
Ποδόσφαιρο-Ιστορία
Μπούκοβι: Πώς ήρθε και γιατί έφυγε (2009), Νόβολι
Του Μπούκοβι την ομαδάρα… (2018), Τόπος
Παιδική λογοτεχνία
Ο γάτος μου ο κλόουν ο Μαλόουν (2018), Τόπος
Δοκίμια-Μελέτες-Πολιτική
Οι κόκκινοι φίλοι μου (2003), Ελληνικά Γράμματα
Οι κόκκινοι φίλοι μου (2015), Θεμέλιο
Σενάρια
Χαβάη (1996), Αιγόκερως
Σενάριο (2014), Τόπος
Συλλογικά έργα
Σενάριο και μοντάζ. Εισαγωγή στη θεωρία του μοντάζ, ντεκουπάζ (1996), Έλλην
Οπαδική βία και άλλες πτυχές της βίας στον αθλητισμό (2010), Νόβολι
Ιστορίες ταχυδρομείου (2014), Ελληνικά Ταχυδρομεία
Ιστορίες βιβλίων (2014), Εκδόσεις Καστανιώτη
Πηγές: BIBLIONET, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, Ελληνικά Γράμματα, Τόπος, Νόβολι, Θεμέλιο, Iason Books, Εκδόσεις Καστανιώτη