Θεόδωρος Χατζηαναστασίου

Θεόδωρος Χατζηαναστασίου

Ελληνες λογοτέχνες
O Θεόδωρος Χατζηαναστασίου γεννήθηκε στο Ντεπώ της Θεσσαλονίκης το 1947 από μικρασιάτες γονείς.
Αποφοίτησε από το Ε’ Γυμνάσιο Αρρένων και σπούδασε μηχανολογία στο ΕΜΠ. Ως μηχανολόγος-ηλεκτρολόγος μηχανικός εργάστηκε στη βαριά βιομηχανία, σε δημόσια έργα και για πάνω από 25 χρόνια στην ιδιωτική κατασκευή με εξειδίκευση στην εξοικονόμηση ενέργειας. Από το 1980 γράφει παραμύθια, διηγήματα, σχόλια και άρθρα που δημοσιεύονται σε εφημερίδες και περιοδικά. Για είκοσι χρόνια (1990-2009) υπήρξε μέλος του Ροταριανού Ομίλου Θεσσαλονίκης. Σήμερα είναι μέλος της Διεθνούς Αμνηστίας, της Φιλοπτώχου Αδελφότητος Ανδρών Θεσσαλονίκης και άλλων φιλανθρωπικών ιδρυμάτων, συμμετέχοντας ενεργά στο κοινωνικό γίγνεσθαι της Θεσσαλονίκης.
Οι μυθιστορηματικές αφηγήσεις του “Εργοστάσιο” (2007), “Ο Πέτρος μέσα απ’ τους καθρέφτες” (2011) και “Το σπασμένο μολύβι” (2015) έχουν εκδοθεί από τον εκδοτικό οίκο University Studio Press κι έχουν αποσπάσει εξαιρετικές κριτικές.

Εργοστάσιο – Θεόδωρος Χατζηαναστασίου

Εργοστάσιο


Ο νεαρός μηχανικός Τζίμης ψάχνει αγωνιωδώς για δουλειά, κι όταν του προτείνεται μία θέση στο εργοστάσιο της Geonic, προσπαθεί να μάθει περί τίνος πρόκειται. Πληροφορίες τελικά του δίνονται από τον μεγαλόσχημο Διευθύνοντα Σύμβουλο μιας κρατικής βιομηχανίας, πρώην εργαζόμενο της Geonic. Καθώς ο Διευθύνων Σύμβουλος εξηγεί στον Τζίμη τα της Geonic, βυθίζεται στις αναμνήσεις του. Το παρελθόν του επιστρέφει και σαν παλίρροια τον παρασύρει σε αναψηλάφηση γεγονότων που έζησε πριν από χρόνια.
Ο τρόπος που έπιασε δουλειά, η αγωνία της προσαρμογής του στο νέο εργοστασιακό περιβάλλον, η ενεργός συμμετοχή του κατόπιν στις παραγωγικές διαδικασίες, σηματοδοτούν την πορεία του στο ξεκίνημα της καριέρας του.
Σύντομα όμως το σκηνικό ανατρέπεται, η σύγκρουση με τους προϊσταμένους του και τα αποτελέσματα μιας συγκλονιστικής απεργίας τον οδηγούν σε αποφάσεις που χαράζουν ανεξίτηλα τα χνάρια τους στη ζωή του.
Εργατικές διεκδικήσεις, έρωτες, κοινωνικές διακρίσεις, ανθρώπινα πάθη, πολιτικές συγκρούσεις, ανομολόγητες σκέψεις ξεδιπλώνονται με ρεαλισμό αλλά και λυρισμό σ’ ένα πανόραμα εικόνων και χρωμάτων, στη μεταχουντική Ελλάδα. Ο ήρωας μας παρασέρνει στους ρυθμούς του και ξαναζούμε μαζί του τα χειμαρρώδη γεγονότα.

Μυθιστόρημα, University Studio Press, 2007, 313 σελ.

Ο Πέτρος μέσα απ’ τους καθρέφτες – Θεόδωρος Χατζηαναστασίου

Ο Πέτρος μέσα


Πέντε διαφορετικοί άνθρωποι, σε διαφορετικούς χρόνους, αφηγούνται ιστορίες από το παρελθόν. Στις ιστορίες αυτές, που αφορούν την προσωπική τους ζωή, υπάρχει ένας κοινός κρίκος: ο Πέτρος. Συνδέονται όλοι μαζί του με δεσμούς συγγενικούς ή φιλικούς. Έτσι, η κάθε διήγηση είναι μια περιγραφή συνθηκών, παθών και γεγονότων που έζησε ο καθένας από τους αφηγητές, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί κι ένα κομμάτι του παζλ που, συναρμολογούμενο, αποδίδει την πορεία του ίδιου του Πέτρου στη ζωή. Η μικρασιατική καταστροφή, η αγωνία της προσφυγιάς, ο κακοτράχαλος δρόμος της επιβίωσης, η φρίκη του πολέμου, ο κοινωνικός αποκλεισμός, η τρέλα του εμφύλιου σπαραγμού, αλλά πάνω απ’ όλα η αδιάκοπη προσπάθεια για ένα καλύτερο αύριο ζωγραφίζονται με ζωηρά χρώματα σε μια τοιχογραφία που μοιάζει χωρίς αρχή και χωρίς τέλος.

Μυθιστόρημα, University Studio Press, 2011, 216 σελ.

Το σπασμένο μολύβι – Θεόδωρος Χατζηαναστασίου

Το σπασμένο μολύβι


Το σπασμένο μολύβι είναι η ιστορία ενός νεαρού φιλόδοξου επιστήμονα στα χρόνια της Μεταπολίτευσης, ειδικότερα στην εποχή της πρώτης κυβερνητικής αλλαγής.
Παρακολουθώντας τον τρόπο σκέψης και δράσης του ήρωά μας στη διάρκεια της επαγγελματικής του ανέλιξης και ταυτόχρονα τη διακύμανση των αισθηματικών και συναισθηματικών του μεταπτώσεων, ο συγγραφέας χαρτογραφεί συνήθειες, μεθόδους και επιδιώξεις ενός ευρέως φάσματος ανθρώπων που κινούνται γύρω του.
Ένας σφοδρός έρωτας που εξελίσσεται μέσα σε οξύτατη πολιτική αντιπαράθεση και το ασταμάτητο κυνήγι του κέρδους παρασέρνουν τον ήρωα σε ακραίες καταστάσεις. Έχοντας τις καλύτερες προθέσεις, γίνεται συνεργός όσων στοχεύουν στα ακριβώς αντίθετα απ’ αυτόν. Και το χειρότερο γι’ αυτόν είναι ότι όλα τούτα συμβαίνουν με τον πιο φυσικό τρόπο! Το σπασμένο μολύβι είναι μια θυελλώδης ερωτική περιπέτεια. Όμως, κυρίως, είναι η αποτύπωση στο χαρτί της ίντριγκας, των ανομολόγητων σκέψεων των δρώντων προσώπων που κατευθυνόμενα από τις δικές τους επιδιώξεις δρουν επάνω στον χαρακτήρα του ήρωα, τον επηρεάζουν και συχνά τον σύρουν σε διαδρομές που ποτέ δεν θα επέλεγε μόνος του.

Μυθιστόρημα, University Studio Press, 2014, 360 σελ.

Η μπέσα – Θεόδωρος Χατζηαναστασίου

Η μπέσακαι άλλα διηγήματα


Βηματίζοντας διαρκώς ανάμεσα στο χθες και στο σήμερα, άλλοτε χρονογραφώντας, άλλοτε αφηγούμενος κι άλλοτε με έντονη κριτική διάθεση, ο συγγραφέας διατυπώνει απόψεις για τα κοινωνικά και πολιτικά δρώμενα σ ένα ευρύτατο χρονικά πεδίο. Δεκατρία διηγήματα, δεκατρείς ψηφίδες φαινομενικά ασύνδετες συντίθενται σε μια απεικόνιση του πολιτικού γίγνεσθαι που ξαφνιάζει τον αναγνώστη.

Κάτω από τον γενικό τίτλο “η μπέσα” ξεδιπλώνονται γεγονότα και καταστάσεις από τη μεταξική δικτατορία ώς τις ημέρες μας, κάνοντας ευδιάκριτους σταθμούς στα χρόνια της απριλιανής χούντας, της μεταπολίτευσης και της μνημονιακής υποδούλωσης της χώρας μας.

Σε όλα τα διηγήματα ο αναγνώστης θα διακρίνει τον πυρήνα πραγματικών γεγονότων, γύρω από τον οποίο αναπτύσσεται η πλοκή, πότε σε αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο και πότε από την οπτική γωνία ενός τρίτου παρατηρητή. Ειδικότερα το κείμενο με τίτλο “Στράτος Γιαννάκου” είναι ακριβής καταγραφή των συνεντεύξεων του συγγραφέα με τον Στράτο Γιαννάκου.

Διηγήματα, Μέθεξις, 2019, 210 σελ.

Ασύμμετρη απειλή – Θεόδωρος Χατζηαναστασίου

Ασύμμετρη απειλή


Το 1748, στη Γενεύη, δημοσιεύεται ανώνυμα το αριστούργημα “Το πνεύμα των Νόμων”. Το έργο αυτό γνώρισε -και γνωρίζει- τεράστια επιτυχία επειδή έθεσε τις θεμελιώδεις αρχές των Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών, συγκεντρώνοντας την ουσία της φιλελεύθερης σκέψης κατά την περίοδο που σήμερα αναφέρουμε ως “Διαφωτισμό”. Γνώρισε όμως και οξύτατη κριτική από τους θιασώτες της φεουδαρχίας και της ελέω Θεού μοναρχίας. Ο συγγραφέας του Πνεύματος των Νόμων, Σαρλ Λουί ντε Σεκοντά, Βαρόνος της Μπρεντ και του Μοντεσκιέ, (ευρύτερα γνωστός ως Μοντεσκιέ) θεώρησε κεφαλαιώδους σημασίας την αρχή της διάκρισης των εξουσιών (νομοθετική, εκτελεστική και δικαστική), επίσης αναγνώρισε ότι η κατάχρηση εξουσίας είναι φυσική ανθρώπινη τάση και ότι, κατά συνέπεια, κάθε κράτος τείνει να εκφυλιστεί σε δεσποτικό.

Στο μυθιστόρημα “Ασύμμετρη απειλή”, επάνω στον καμβά μιας δίκης κακοποιών, πλέκεται η χωρίς αναστολές εισπήδηση της εκτελεστικής εξουσίας στη δικαστική, ανατέμνονται οι χαρακτήρες των πρωταγωνιστών και διερευνάται ο ψυχισμός τους. Κατά μιαν έννοια, η “Ασύμμετρη απειλή” αποτελεί μίαν επίκληση στο πνευματικό έργο του Μοντεσκιέ και μια σπουδή στο λογικό και στο παράλογο της ανθρώπινης σκέψης.

Μυθιστόρημα, Μέθεξις, 2020, 212 σελ.

Μυθιστορήματα
Εργοστάσιο (2007), University Studio Press
Ο Πέτρος μέσα απ’ τους καθρέφτες (2011), University Studio Press
Το σπασμένο μολύβι (2014), University Studio Press
Ασύμμετρη απειλή (2020), Μέθεξις

Διηγήματα
Η μπέσα (2019), Μέθεξις

Πηγές: Biblionet, University Studio Press, Μέθεξις

12 views.