Θεόδωρος Γρηγοριάδης

Ελληνες λογοτέχνες
Ο Θεόδωρος Γρηγοριάδης γεννήθηκε στο Παλαιοχώρι Παγγαίου του νομού Καβάλας το 1956.
Σπούδασε αγγλική γλώσσα και φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης.
Εμφανίστηκε στον χώρο της ελληνικής πεζογραφίας το 1990 με το μυθιστόρημα “Κρυμμένοι άνθρωποι”.
Ακολούθησε η συλλογή διηγημάτων “Ο αρχαίος φαλλός”, 1991, τα μυθιστορήματα “Ο ναύτης”, 1993, “Ο χορευτής στον ελαιώνα”, 1996, “Τα νερά της Χερσονήσου”, 1998, “Το Παρτάλι”, 2001, “Έξω απ’ το σώμα”, 2003, “Αλούζα, χίλιοι και ένας εραστές”, 2005, η συλλογή διηγημάτων “Χάρτες”, 2007, η νουβέλα “Δεύτερη γέννα”, 2009, και τα μυθιστορήματα “Ο παλαιστής και ο δερβίσης”, 2010, “Το μυστικό της Έλλης”, 2012, “Ζωή μεθόρια”, 2015 (Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος, 2016), “Καινούργια πόλη”, 2017.
Την τριετία 1999-2003 διοργάνωσε σειρά λογοτεχνικών σεμιναρίων στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών.
“Το Παρτάλι” εκδόθηκε στη Γαλλία, την άνοιξη του 2003, από τις εκδόσεις “AlterEdit” και παρουσιάστηκε ως θεατρικός μονόλογος στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2011.
Η “Δεύτερη γέννα”, ανέβηκε ως θεατρικός μονόλογος στο Φεστιβάλ Αθηνών και Καβάλας το 2009.
Η συλλογή διηγημάτων “Χάρτες” ήταν υποψήφια για το Βραβείο Διαβάζω 2007 και ο “Παλαιστής και ο δερβίσης” για το Athens Prize for Literature του περιοδικού “(δέ)κατα”, για το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος 2011 και για το Βραβείο Αναγνωστών του ΕΚΕΒΙ.
Το μυθιστόρημα “Ζωή μεθόρια” κέρδισε το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος του 2016 (ανακοινώθηκε το 2017).
Διηγήματά του έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά και στα ολλανδικά.
Το μυθιστόρημα “Αλούζα, χίλιοι και ένας εραστές” μεταφράστηκε στα αραβικά και εκδόθηκε στην Αίγυπτο, σε μετάφραση Χάμντι Ιμπραχίμ.
Είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων, ζει στη Νέα Σμύρνη και διδάσκει αγγλικά στη μέση εκπαίδευση.

Κρυμμένοι άνθρωποι

Ενας νεαρός δάσκαλος διορίζεται στη Μέρτυρα, ένα απόμακρο χωριό στα σύνορα της χώρας. Σιωπή και μυστικότητα χαρακτηρίζουν τη ζωή των κατοίκων του χωριού: αρνούνται να δεχθούν τη γνώση που τους προσφέρει ο νεοφερμένος· διατείνονται ότι ανήκουν σε μια διαφορετική ράτσα που δεν ενσωματώθηκε ποτέ στο επίσημο κράτος, διατηρώντας αναλλοίωτα τα έθιμα και τις παραδόσεις της.
Αρχετυπικά σύμβολα, απόκρυφες τελετές, μυστικιστικές γιορτές. Ατμόσφαιρα αρχέγονου παγανισμού και μεταφυσικών αντιλήψεων. Χώρος όπου κυριαρχεί το όνειρο και η φαντασία.
Ο δάσκαλος θα προσπαθήσει να εισχωρήσει στον κόσμο τους, αφού πρώτα υποστεί τη σκληρή δοκιμασία της μύησης και της ένταξης. Θα ερωτευθεί μια από τις γυναίκες του χωριού: αντί να διδάξει, τελικά είναι εκείνος που θα διδαχτεί.
Απαρνούμενος τον παλιό του κόσμο θα ξαναβρεί τις χαμένες του ρίζες και τον άλλο του εαυτό. Ομως η εξουσία θα συγκρουστεί με τον ανυπάκουο δάσκαλο και το χωριό, με απρόβλεπτες και για τα δύο μέρη συνέπειες.
Η Μέρτυρα αποτελεί σύμβολο ενός τόπου όπου έχεις το δικαίωμα να ζεις με τις δικές σου επιλογές χωρίς να θεωρείσαι μέλος μειονότητας. Οι Κρυμμένοι άνθρωποι είναι μια πικρή αλληγορία πάνω στη διαφορετικότητα των τόπων και της καταγωγής. Το βιβλίο πρωτοκυκλοφόρησε το 1990 και σήμερα, ξαναδιαβάζοντάς το στις αληθινές του διαστάσεις, αποδεικνύεται μοναδικά προφητικό και επίκαιρο.

 

Τα νερά της Χερσονήσου

Τρεις νέοι άνδρες διαφορετικής εθνικότητας αναζητούν τα εβδομήντα θαυματουργά αγιάσματα. Στη διάρκεια της αναζήτησης περιπλανιούνται σε πόλεις της βορειανατολικής και της ευρωπαϊκής Τουρκίας. Στο ταξίδι αυτό όμως όλα κρίνονται η πίστη τους, η ταυτότητα τους καθώς και η ερωτική τους συμπεριφορά.

 

Το Παρτάλι

Θεσσαλονίκη, στα χρόνια της µεταπολίτευσης. Ένα αινιγµατικό γοητευτικό πλάσµα, µε παλιοµοδίτικα φορέµατα, περιφέρεται στα στενά του Βαρδαρίου. “Παρτάλι” τον φωνάζουν. Ποιος είναι; Ποιο είναι το παρελθόν του; Κανείς δεν ξέρει κι όλοι θέλουν να µάθουν. Ο Μανουήλ και ο Μάικ, φοιτητές της Φιλοσοφικής Σχολής, σαγηνευµένοι, εισβάλλουν ριψοκίνδυνα στη ζωή του…
Ερµηνεύουν µε τον τρόπο τους την περιπέτειά του, µάλιστα κάποιοι τον υποδύονται. Στην πραγµατικότητα, όµως, το Παρτάλι είναι εκείνο που εισβάλλει στη ζωή των άλλων και τους παγιδεύει. Τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται. Το Παρτάλι δεν είναι το “κοριτσάκι” της Κατοχής ούτε η drag queen της Νέας Υόρκης. Κρύβονται πολλά ακόµη µυστικά στους ξεφλουδισµένους τοίχους του ξενοδοχείου Λιµάνι.
Το “Παρτάλι” είναι ένα βιβλίο συγκινητικό και ανθρώπινο, µυστηριώδες και τολµηρό, µε ζωντανούς και σαν παραµυθένιους χαρακτήρες και µε απρόβλεπτες καταστάσεις.

 

Εξω απ’ το σώμα

Καλοκαίρι 2002. Οι κραυγές μιας νέας γυναίκας στο απόμακρο σπίτι ενός χωριού θα κινήσουν την περιέργεια του Ρήσου Κυριαζίδη, εργένη και άνεργου δημοσιογράφου, και θα τον εμπλέξουν σε μια απρόβλεπτη περιπέτεια.
Η αναζήτηση της αλήθειας θα καθοριστεί όχι μόνον από τα υπαρξιακά άγχη του ήρωα, αλλά και από θέματα που συνδέονται με τη γονιμότητα, τη μητρότητα και τη διαιώνιση του ανθρώπινου είδους. Άντρες, γυναίκες, δότες, δότριες, έμβρυα και ωάρια: απροστάτευτα κορμιά, ριψοκίνδυνες περιπτώσεις εξωσωματικής γονιμοποίησης.
Ποτέ ξανά τόσοι άνθρωποι δεν πάλεψαν να υπερβούν τα όριά τους.
Να βγούνε “έξω απ’ το σώμα” τους.

 

Αλούζα: χίλιοι και ένας εραστές

Υπήρξε πράγματι μια ανατολίτικη Αθήνα ή μήπως φτιάχτηκε στα όνειρα των αταξίδευτων αναγνωστών; Σ’ ένα παλιό σπίτι στον Κεραμεικό, δύο γυναίκες θα προσπαθήσουν να δώσουν τις δικές τους απαντήσεις, ξεκινώντας από διαφορετικές αφετηρίες. Η ανατολίτισσα Νατάσσα, μια ώριμη και αινιγματική γυναίκα, κουβαλάει τη μοίρα της διπλής της καταγωγής, το μυστικό και το πνεύμα μιας αλλοτινής ύπαρξης που μετενσαρκώθηκε στο σώμα της.
Η δυτικόφιλη Μαριάννα θα αναλάβει να καταγράψει τις ερωτικές περιπέτειες της Νατάσσας και θα γίνει η δασκάλα στο αντρικό της χαρέμι. Οι δύο γυναίκες, φίλες και αντίπαλες μαζί, θα ταξιδέψουν στις θάλασσες και τις ερήμους, θα χαθούν σε σοκάκια και σε μεντίνες, διασχίζοντας τα όρια της Δύσης και της Ανατολής, της αλήθειας και της πλάνης, του ιερού και του μαγικού, αγγίζοντας τις απόκρυφες γωνιές της ιστορίας, εκεί όπου ανταμώθηκαν ο ελληνικός και ο αραβικός πολιτισμός.
Θα ολοκληρωθεί τελικά το βιβλίο “Χίλιοι και ένας εραστές”; Θα υπάρξει ο χιλιοστός πρώτος; Ποιανής το ριζικό θα ορίζει στο εξής το φωτεινό αστέρι της Αλούζα;

 

Ο παλαιστής και ο δερβίσης

Καυτό καλοκαίρι. Σ’ ένα πανηγύρι σ’ ένα χωριό της Μακεδονίας, η Μιρέλα, νεαρή Αθηναία φωτογράφος, ενώ βρίσκεται σε αποστολή ενός ταξιδιωτικού περιοδικού, συναντάει τον Τούρκο παλαιστή της ελληνορωμαϊκής πάλης Τζεμάλ, που παλεύει στα θρησκευτικά πανηγύρια με Έλληνες και Bαλκάνιους παλαιστές.
Η σχέση τους θα συνεχιστεί δυνατά, με αλλεπάλληλα ταξίδια από τη μια χώρα στην άλλη, μόνον που ο Τζεμάλ, ποθητός και απελευθερωμένος χαρακτήρας, έχει μπει στο στόχαστρο και άλλων (και όχι πάντα χωρίς τη θέλησή του) πυροδοτώντας απρόβλεπτες επιθυμίες και εξελίξεις. Κάπως έτσι, μια ολόκληρη παρέα εμπλέκεται σε ένα ερωτικό γαϊτανάκι που συμπεριλαμβάνει μια εκκεντρική Βορειοελλαδίτισσα δημοσιογράφο, ένα συγγραφέα που προσπαθεί να γίνει δερβίσης, έναν καθηγητή οθωμανικής ιστορίας.
Μέσα από τα λόγια και τις πράξεις τους χτίζεται το πορτρέτο του -άλλοτε πονηρού και άλλοτε καλοπροαίρετου- Τούρκου. Ποια όμως θα διεκδικήσει τελικά τον αήττητο παλαιστή στην ερωτική παλαίστρα; Ποιες θα είναι οι συνέπειες στους υπόλοιπους της παρέας, που ζούνε και εμπνέονται από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα που δημιουργεί η παρουσία του παλαιστή;
Ενα πολυπρόσωπο μυθιστόρημα που διαδραματίζεται στα πρώτα χρόνια του αιώνα μας, από το 2001 μέχρι το 2008, και σε διαφορετικές πόλεις: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Ξάνθη, Αδριανούπολη, Κωνσταντινούπολη.

 

Χάρτες

Εβδομήντα ιστορίες
Ο παράδεισος είναι μια παραλία γεμάτη ανθρώπους και ιστορίες. Άλλοι πνίγονται στα ρηχά, άλλοι κολυμπάνε στα βαθιά κι άλλοι λιάζονται κρυφακούγοντας.
Οι “Χάρτες” είναι ιστορίες μιας παρέας φίλων που περιφέρονται σε χωριά, σε κωμοπόλεις, σε συνοικίες και πόλεις, στις ερημιές και στις ξενιτιές, στις ουτοπίες και τις δυστοπίες της φαντασίας τους. Ιστορίες ευτράπελες, μελαγχολικές, ερωτικές, διεγερτικές, απρόβλεπτες, ιστορίες ανθρώπων που πάλεψαν με την καθημερινότητα, που αγαπήθηκαν και μισήθηκαν, που ενέδωσαν στις προκλήσεις, αλλά και εγκλωβίστηκαν στα προσωπικά τους αδιέξοδα.
Οι “Χάρτες” πάνω απ’ όλα οριοθετούν την ανθρωπογεωγραφία μιας γενιάς ανθρώπων που λάτρεψαν τα πάθη και τα λάθη τους και αποφάσισαν να αφηγηθούν τη ζωή τους εκθέτοντας τους ίδιους και όσους έτυχε να βρουν στο διάβα τους.

 

Δεύτερη γέννα

Μια γυναίκα πριν από τα πενήντα, η Ρένα, έρχεται στην Αθήνα για να οργανώσει τα γενέθλια της φοιτήτριας κόρης της, της Έλενας. Καθώς η Ρένα προσπαθεί να βάλει το σπίτι σε μια τάξη, θυμάται κομματιαστά επεισόδια της ζωής της, τη ρήξη με τον άντρα της, τη μοναξιά των τελευταίων μηνών.
Όμως κάτι παράξενο συμβαίνει μέσα στο σπίτι, καθώς η κόρη της δεν έρχεται ποτέ. Η μάνα συνειδητοποιεί αυτό που προσπαθούσε να μην παραδεχτεί: ότι η κόρη της δεν υπάρχει πια κι εκείνη συνεχίζει να ζει σε ένα ψέμα. Η παραδοχή του τραγικού χαμού της κόρης της, ύστερα από ένα βιασμό, την οδηγεί σε μια άλλη διάσταση, στη συμφιλίωση με τον εαυτό της και στην ονειρική “δεύτερη γέννα” του παιδιού της. Πρόκειται για ένα συγκινητικό γυναικείο μονόλογο, καθώς αναβλύζει βαθιά από την ψυχή μιας μάνας και μιας παρατημένης γυναίκας.
Τον Αύγουστο του 2009 η “Δεύτερη γέννα” παρουσιάζεται στο Φεστιβάλ Φιλίππων-Θάσου ως θεατρικό αναλόγιο με τη Φιλαρέτη Κομνηνού και θα ανεβεί ως θεατρική παράσταση τον χειμώνα με πρωταγωνίστρια την ίδια.

 

Το μυστικό της Έλλης

Η ερωτική ζωή της Έλλης έδειχνε ληγμένη κοντά στα πενήντα της. Οχυρωμένη ανάμεσα στα βιβλία, τις μνήμες και τα φωτογραφικά άλμπουμ, πίστευε ότι της ήταν αρκετά. Μια συνάντηση στη λαϊκή της γειτονιάς της, στο Ρουφ, με έναν νεότερο άντρα πυροδοτεί και πάλι τον ακυρωμένο πόθο. Η γνωριμία της με τον παντρεμένο Αντώνη όχι μόνον ενεργοποιεί αισθήσεις και συναισθήματα, αλλά τη βάζει σε έναν καινούριο ρόλο, σε μια απρόβλεπτη και ριψοκίνδυνη ιστορία.
Μια ερωτική ιστορία με φόντο τον μικρόκοσμο του Ρουφ και του Βοτανικού, που διαδραματίζεται στις απαρχές της οικονομικής κρίσης, η οποία αποβαίνει καθοριστική για την εξέλιξη της ζωής των ηρώων.
Ένα μυθιστόρημα λεπτών αποχρώσεων και ιδιαίτερων συγκινήσεων πάνω στην απουσία, την απώλεια, την αναχώρηση, την απρόσμενη αγάπη, την ολοκληρωτική προσφορά.
“Και τώρα μου ‘λαχε αυτός. Να της ζητάει κατανόηση ως ικέτης· αντί να έρθει ως Ιάσων, ερχόταν σκλάβος εκλιπαρώντας για λίγη σπιτική ελευθερία, μια τηγανιά, μια ξεχασμένη φροϋδική λακκούβα, για εκείνον ασυναίσθητη αλλά έτοιμη για να βουλιάξει αυτός μαζί της μέσα.”

 

Ο ξεχασμένος άγγελος των Φιλίππων. Ο αναπόφευκτος τόπος

Μονόλογος. Αφήγημα
Ένας μονόλογος και ένα αφήγημα με κοινές αναφορές στην Ιστορία, τους μύθους, τις λατρείες και τις ζωές των ανθρώπων της ευρύτερης περιοχής των Φιλίππων.
Ο μονόλογος “Ο ξεχασμένος άγγελος των Φιλίππων” γράφτηκε ειδικά για την παράσταση “Οι επτά άγγελοι των Φιλίππων” στα πλαίσια του Φεστιβάλ Φιλίππων και Καβάλας 2015. Πρόκειται για την αφήγηση του Άγγελου, ενός ντόπιου καντινιέρη. Ενός ανήσυχου άντρα που κουβαλάει από τη φύση του μια τρέλα και που, μέσα από μιαν αινιγματική οραματική επαφή, αποκαλύπτει μια κρυμμένη ιστορία και μεταμορφώνεται σε έναν διαχρονικό άγγελο τραγωδίας.
Στο αφήγημα “Ο αναπόφευκτος τόπος”, ο συγγραφέας, με μια πανοπτική ματιά από το πατρικό του στους πρόποδες του Παγγαίου, καταγράφει τις προσωπικές του μνήμες, τις επισκέψεις και τις συγγραφικές του επιρροές από τον κάμπο των Φιλίππων, τον αρχαιολογικό χώρο και το αρχαίο θέατρο. Ένας τόπος με μυστική δύναμη και υποβλητική ομορφιά που κάθε φορά ανακαλύπτεται λες και είναι η πρώτη.

 

Ζωή μεθόρια

Η Ζωή από τη Θεσσαλονίκη ξεκινάει µια καινούρια ζωή ως καθηγήτρια στη Θράκη, αρχές της δεκαετίας του ογδόντα. Αυτό όµως που φοβάται περισσότερο επαναλαµβάνεται σαν κακή φάρσα: οι άντρες που σχετίζονται µαζί της δεν έχουν καλό τέλος. Αυτή τη φορά πρέπει να προστατεύσει τον Γιάννη, τον νεαρό καπετάνιο που ταξιδεύει στα πέλαγα και την αναζητάει µε πάθος κάθε φορά που πιάνει στεριά. Στη µεθόριο, η Ζωή αναµετριέται µε την καινούρια της ιδιότητα αλλά και συγκρούεται, ως ασυµβίβαστη φοιτήτρια της µεταπολίτευσης, µε όσους προσπαθούν να τη φέρουν στα δικά τους µέτρα. Παλεύει να αυτονοµηθεί, να επαναπροσδιοριστεί και να ξεριζώσει τη δεισιδαιµονία που φωλιάζει µέσα της, βυθίζοντάς τη σε σκοτεινά νερά.
Ένα µυθιστόρηµα δρόµου, γεµάτο µουσικές και πάρτι, τοπία, ταξίδια και προσωπικές αναζητήσεις, ένα βιβλίο διαποτισµένο από την αθωότητα και τη φρεσκάδα µιας γενιάς που ενηλικιώθηκε στα πρώτα χρόνια της µεταπολίτευσης και πορεύτηκε µέσα από τις µεταµορφώσεις που συντελέστηκαν στο κοινωνικό και πολιτικό τοπίο της χώρας τις τελευταίες δεκαετίες.

 

Το παρτάλι – Θεόδωρος Γρηγοριάδης

Θεσσαλονίκη, στα χρόνια της µεταπολίτευσης. Ένα αινιγµατικό γοητευτικό πλάσµα, µε παλιοµοδίτικα φορέµατα, περιφέρεται στα στενά του Βαρδαρίου. “Παρτάλι” τον φωνάζουν. Ποιος είναι; Ποιο είναι το παρελθόν του; Κανείς δεν ξέρει κι όλοι θέλουν να µάθουν. Ο Μανουήλ και ο Μάικ, φοιτητές της Φιλοσοφικής Σχολής, σαγηνευµένοι, εισβάλλουν ριψοκίνδυνα στη ζωή του…
Ερµηνεύουν µε τον τρόπο τους την περιπέτειά του, µάλιστα κάποιοι τον υποδύονται. Στην πραγµατικότητα, όµως, το Παρτάλι είναι εκείνο που εισβάλλει στη ζωή των άλλων και τους παγιδεύει. Τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται. Το Παρτάλι δεν είναι το “κοριτσάκι” της Κατοχής ούτε η drag queen της Νέας Υόρκης. Κρύβονται πολλά ακόµη µυστικά στους ξεφλουδισµένους τοίχους του ξενοδοχείου Λιµάνι.
Το “Παρτάλι” είναι ένα βιβλίο συγκινητικό και ανθρώπινο, µυστηριώδες και τολµηρό, µε ζωντανούς και σαν παραµυθένιους χαρακτήρες και µε απρόβλεπτες καταστάσεις.

Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Πατάκη, 2017, 512 σελ.

Καινούργια πόλη – Θεόδωρος Γρηγοριάδης

Καινούργια πόλη, όµως πόσο καινούργια ζωή; Δεκαετία του ενενήντα, ο Μανόλης και η µάνα του, η Μαργαρίτα, αναζητούν µια νέα αρχή και ένα καταφύγιο.
Έρχονται από τα βόρεια για πρώτη φορά στην Αθήνα, σε µια πρωτεύουσα που αλλάζει, που γιγαντώνεται µε εύκολο χρήµα και χρηµατιστήριο, µε εισαγόµενοlifestyle, προσφέροντάς τους αρκετές ευκαιρίες αλλά και απογοητεύσεις.
Η ελαφρόµυαλη µάνα και ο “πλατωνιστής” γιος, δεµένοι µε ένα σκοτεινό µυστικό, θα δώσουν τις µάχες άλλοτε µέσα στον κοινωνικό τους περίγυρο και άλλοτε µέσα στο προσωπικό τους κελί, απόκοσµοι και απροσάρµοστοι, ώσπου να βρει ο καθένας την προσωπική του λύτρωση και τη θυσία.
Το µυθιστόρηµα, δραµατικό και κωµικό, προσπαθεί να ψυχογραφήσει την εσωτερική διαµάχη των ηρώων σε σχέση µε τους άλλους, αλλά και µε την ίδια την πόλη, που τους επιβάλλεται όχι µόνον ως δραµατικό παρόν, αλλά και ως ιστορικό παρελθόν. Ένα µυθιστόρηµα που µεταφέρει το κλίµα και την ένταση µιας δεκαετίας που θα καθορίσει και τις επόµενες.

Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Πατάκη, 2017, 299 σελ.

Γιατί πρόδωσα την πατρίδα μου – Θεόδωρος Γρηγοριάδης

Από το Παγγαίο, την Καβάλα, τον Έβρο µέχρι την Αθήνα, αλλά και τη Σαµψούντα, την Τυνησία, τη Συρία, το Βερολίνο και τη Στοκχόλµη, οι άνθρωποι διασχίζουν σύνορα, πολιτισµούς και προσωπικά όρια, βιώνουν ιστορικές αλλαγές, διεκδικούν διαφορετικές ταυτότητες, αναζητούν µια καινούργια αρχή ή και το άδοξο τέλος τους, ακροβατούν ανάµεσα στο πάθος για τη ζωή και στο βάρος µιας απώλειας.
Οικογενειακές ιστορίες, αδιέξοδες σχέσεις και παθιασµένοι έρωτες, µοναχικοί και αινιγµατικοί άνθρωποι, αποτραβηγµένοι και περιθωριακοί χαρακτήρες, µετανάστες και πρόσφυγες, πόρνες και τραβεστί, µικροαστοί και αγρότες, άνθρωποι της γειτονιάς αλλά και φερµένοι από τα όνειρα.
Είκοσι έξι ανθρώπινες ιστορίες, δοσµένες µε χιούµορ και συγκίνηση, γραµµένες την τελευταία εικοσιπενταετία, καταγράφουν τις συµπεριφορές και τις αλλαγές σε σχέση µε την κοινωνία και την Ιστορία, συνθέτοντας µία πολύχρωµη τοιχογραφία µέσα στην οποία κάθε αναγνώστης µπορεί να αναγνωρίσει και τη δική του φωνή.

Διηγήματα, Εκδόσεις Πατάκη, 2018, 314 σελ.

Το τραγούδι του πατέρα – Θεόδωρος Γρηγοριάδης

Στα τέλη της δεκαετίας του πενήντα, σε ένα καπνοχώρι του Παγγαίου τρεις νέοι αγρότες, προσφυγόπουλα και κανταδόροι στις γειτονιές των κοριτσιών, φτιάχνουν ένα µουσικό τρίο, κιθάρα, ακορντεόν και βιολί, το Τρίο Καντάδα.

Παίζουν στους γάµους και στις γιορτές του χωριού, τραγουδάνε ισπανόφωνα τραγούδια και γράφουν ένα δικό τους τανγκό. Ονειρεύονται µια καριέρα παραπέρα, όµως είναι ερασιτέχνες και δεµένοι µε τον κάµπο.

Ο κιθαρίστας ήταν ο πατέρας µου. Πρόλαβα να τους γνωρίσω παιδί, τους ακολούθησα στα γλέντια και στις νυφιάτικες αυλές. Χρόνια µετά αποφάσισα να γράψω την ιστορία τους σε ένα µικρό βιβλίο, µε φωτογραφίες που συµπληρώνουν το κείµενο. Ήθελα µια γραφή εξοµολογητική και βιωµατική, διάσπαρτη µε ιστορίες αληθινές, σαν να βγαίνουν από µυθιστόρηµα. Ένα βιβλίο που να ακούγεται σαν τραγούδι. Ένα τραγούδι για τον πατέρα, τους φίλους του και τη γενιά τους, µια γενιά που πάλεψε να ορθοποδήσει, που τόλµησε να ονειρευτεί µε κέφι και ελπίδα.
Θ.Γ.

Αφηγήσεις, Εκδόσεις Πατάκη, 2019, 130 σελ.

Μυθιστορήματα
Κρυμμένοι Ανθρωποι (1990)
Ο Ναύτης (1993), Κέδρος
Ο Χορευτής στον Ελαιώνα (1996), Κέδρος
Τα Νερά της Χερσονήσου (1998), Κέδρος
Το Παρτάλι (2001), Εκδόσεις Πατάκη
Κρυμμένοι άνθρωποι (2002), Εκδόσεις Πατάκη (E)
Εξω απ’ το σώμα (2003), Εκδόσεις Πατάκη
Αλούζα, χίλιοι και ένας εραστές (2005), Εκδόσεις Πατάκη
Ο Παλαιστής και ο δερβίσης (2010), Εκδόσεις Πατάκη
Παρτάλι (2010), Εκδόσεις Πατάκη (E)
Το μυστικό της Ελλης (2012), Εκδόσεις Πατάκη
Ο ναύτης (2013), Εκδόσεις Πατάκη (E)
Ζωή μεθόρια (2015), Εκδόσεις Πατάκη
Το παρτάλι (2017), Εκδόσεις Πατάκη (Ε)
Καινούργια πόλη (2017), Εκδόσεις Πατάκη

Νουβέλες
Δεύτερη γέννα (2009), Εκδόσεις Πατάκη

Διηγήματα
Ο Αρχαίος Φαλλός (1991), Κέδρος
Χάρτες, Εβδομήντα ιστορίες (2007), Εκδόσεις Πατάκη
Γιατί πρόδωσα την πατρίδα μου (2018), Εκδόσεις Πατάκη

Αφηγήσεις
Το τραγούδι του πατέρα (2019), Εκδόσεις Πατάκη

Θεατρικά έργα
Ο ξεχασμένος άγγελος των Φιλίππων. Ο αναπόφευκτος τόπος (2015), Εκδόσεις Πατάκη

Συλλογικά έργα
Έρωτας σε πρώτο πρόσωπο (1997), Κέδρος
Μια πόλη, ένας συγγραφέας (2001), Μίνωας
Ονείρου Οδύσσεια (2004), University Studio Press
Η Αθήνα τη νύχτα (2006), IntroBooks
Παλίμψηστο Καβάλας (2009), Εκδόσεις Καστανιώτη
Το στίγμα της εποχής μας (2010), Εκδόσεις Καστανιώτη
Η δική μας Αμερική (2010), Μεταίχμιο
Έρως 13 (2011), Ψυχογιός
Το ελληνικό φανταστικό διήγημα (2012), Αίολος
Έρως 13 (2012), Ψυχογιός
Το αποτύπωμα της κρίσης (2013), Μεταίχμιο
Τα κείμενα των Φιλίππων (2015), Κάπα Εκδοτική
Τα πάθη στη λογοτεχνία (2016), Εκδόσεις Καστανιώτη
Χωρίς μαγνητόφωνο (2018), Πόλις

Πηγές: BIBLIONET, Εκδόσεις Πατάκη, Εκδόσεις Μίνωας, Εκδόσεις Καστανιώτη, Μεταίχμιο