Σπούδασε κλασική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια και ειδικεύτηκε στην τοπογραφία του αρχαίου κόσμου.
Έχει διδάξει σε πολλά πανεπιστήμια της Ιταλίας και του εξωτερικού, όπως το Ecole Pratique des Hautes Edudes της Σορβόνης, και είναι καθηγητής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Luigi Bocconi στο Μιλάνο. Μελετητής του αρχαίου κόσμου, έχει διδάξει σε ιταλικά και ξένα πανεπιστήμια και έχει διεξαγάγει και διευθύνει επιστημονικές έρευνες και ανασκαφές σε διάφορα σημεία της Μεσογείου. Συνεργάζεται με τα περιοδικά “Panorama” και “Messaggero”. Έχει γράψει δεκαέξι μυθιστορήματα, που έχουν τιμηθεί με σημαντικά βραβεία και έχουν πουλήσει περισσότερα από 12 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως. Επίσης, έχει γράψει σενάρια για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση, καθώς και ντοκιμαντέρ για σημαντικούς παραγωγούς. Ανάμεσα στα πιο γνωστά έργα του είναι: “Ξενοφώντος ανάβασις” (1980), “Η κάθοδος των Μυρίων” (1986), “Τα καλότυχα νησιά” (1990), “Οι Ετρούσκοι στην κοιλάδα του Πάδου” (1991) -σε συνεργασία με τον Λουίτζι Μαλνάτι-, “Θάλασσα της Ελλάδας” (1992), “Οι Έλληνες της Δύσης” (1996) -σε συνεργασία με τον Λορέντζο Μπρατσέζι-, “Οι Κέλτες της Ιταλίας” (1999) -σε συνεργασία με τον Βενσεσλάς Κρούτα, η μυθιστορηματική τριλογία “Μέγας Αλέξανδρος” (1998), που μεταφράστηκε σε ολόκληρο τον κόσμο, και τα βιβλία του “Ακρόπολη”, “Η μεγάλη εποποιία της Αθήνας”, “Ο Φαραώ της άμμου”, “Η επιστροφή από την Τροία”, “Χίμαιρα”, “Παλλάδιο”, “Η τελευταία λεγεώνα”, “Η ασπίδα της Σπάρτης”, “Ο τύραννος των Συρακουσών”, “Ζευς”, κ.ά.
Παλλάδιο – Palladion (1985)
Η ασπίδα της Σπάρτης – Spartan or The shield of Sparta (1988)
Ο χρησμός – The Oracle (1990)
Η επιστροφή από την Τροία – Heroes or Talisman of Troy (1994)
Ο πύργος της μοναξιάς – The Tower (1996)
Μέγας Αλέξανδρος: Ο γιος του ονείρου – Alexander: Child of a Dream (1998)
Μέγας Αλέξανδρος: Η άμμος του Άμμωνα – Alexander: The Sands of Ammon (1998)
Μέγας Αλέξανδρος: Τα πέρατα του κόσμου – Alexander: The Ends of the Earth (1998)
Ο Φαραώ της άμμου – Pharaoh (1998)
Χίμαιρα – Chimaira (2001)
Η τελευταία λεγεώνα – The Last Legion (2002)
Ο τύρρανος των Συρακουσών – Tyrant (2003)
The Island of the Dead (2003)
Η αυτοκρατορία των δράκων – Empire of Dragons (2005)
Ο χαμένος στρατό – The Lost Army (2007)
Ζευς – Zeus (2007)
Οι τελευταίες μέρες του Καίσαρα – The Ides of March (2008)
The Ancient Curse (2010)
A Winter’s Night (2011)
Ξενοδοχείο Μπρούνι – Hotel Bruni (2012)
Το όνομά μου είναι Κανένας: Ο όρκος – Odysseus: The Oath (2013)
Το όνομά μου είναι Κανένας: Ο γυρισμός – Odysseus: The Return (2014)
Η μάχη των γιγάντων – Teutoburgo (2016)
Διηγήματα
Οι εκατό ιππότες – The hundred knights (2007)
Η αρένα των αιώνων (2011)
The Last Supper host (2014)
Δοκίμια
Greek Sea (1994)
The Celts in Italy (1999)
Ακρόπολη – Acropolis (2000)
Οι Ελληνες της Δύσης – The Western Greeks (2000)
The Etruscans in the Pó Valley (2003)
Μέγας Αλέξανδρος: Το μυστικό του τάφου του – The tomb of Alexander (2009)
Παλλάδιο – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
“Μα τότε, γιατί δεν κάνω τίποτ’ άλλο από το να σκέφτομαι εκείνο το είδωλο και την τεράστια δύναμη που του απέδιδαν οι αρχαίοι; Γιατί απόψε, όταν άκουσα από εκείνο το μοναχό ότι ο στρατός του αυτοκράτορα καταστράφηκε από τους Τούρκους, τα λόγια εκείνου του χρησμού μού ήρθαν ξαφνικά στο νου; Γιατί εκείνα τα λόγια ξεπρόβαλαν μέσα από το σκοτάδι αιώνων λήθης αυτή ακριβώς την ώρα, ακριβώς τώρα που μια ορδή βαρβάρων χωρίς πίστη και χωρίς έλεος βαδίζει αμείλικτη από την ανατολή προς τη δύση, παρασύροντας τα τελευταία απομεινάρια της δύναμης της Ρώμης; Και ποια δύναμη κρύβεται σ’ εκείνες τις σελίδες, από τη στιγμή που κάποιος ήδη προσπάθησε να απαλλαγεί από την έμμονη ιδέα, σβήνοντάς τες από την περγαμηνή; Και γιατί κάποιος άλλος τις έκρυψε, ώστε κανείς να μην τις βρει ποτέ πια, χωρίς όμως να τολμήσει να τις καταστρέψει;”
Από την Τουρκία έως τις ακτές της Τυρρηνικής Θάλασσας, στα ίχνη του μυθικού Παλλαδίου, ο αρχαιολόγος Φάμπιο Οταβιάνι ακολουθεί πανάρχαιες ενδείξεις. Αλλά οι μηχανορραφίες που έλαβαν χώρα εδώ και αιώνες αποδεικνύονται ακόμα απειλητικές. Κυνηγημένος από πάρα πολλούς εχθρούς, ο Οταβιάνι πρέπει να επιστρατεύσει όλο το θάρρος και την ψυχραιμία του. Και η αποφασιστική κίνησή του είναι αντάξια μεγάλου στρατηγού.
Mετάφραση: Ευάγγελος Κεφαλλονίτης
Μυθιστόρημα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2002, 426 σελ.
Η ασπίδα της Σπάρτης – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, δε σκοτώθηκαν και οι τριακόσιοι Σπαρτιάτες πολεμιστές από τους στρατιώτες του Ξέρξη, του βασιλιά των Περσών, στη μάχη των Θερμοπυλών: δύο απ’ αυτούς ξέφυγαν, φέρνοντας σωτήριο μήνυμα πίσω στην πόλη…
Στο βιβλίο του “Η ασπίδα της Σπάρτης”, ο Βαλέριο Μανφρέντι μάς παρουσιάζει την ιστορία μιας οικογένειας από τη Σπάρτη που εξαναγκάζεται από έναν απάνθρωπο νόμο να εγκαταλείψει τον έναν από τους δύο γιους της -που γεννήθηκε ανάπηρος- στις δυνάμεις της φύσης. Ο πρώτος γιος, ο Βρύθος, είναι πολεμιστής, ενώ ο δεύτερος, ο Τάλως, γλιτώνει το θάνατο χάρη σ’ έναν είλωτα βοσκό.
Η ζωή των δύο αδερφών καθορίζεται από την αντιπαράθεση της Περσικής Αυτοκρατορίας με τις ελληνικές πόλεις-κράτη -μια θηριώδης, ανηλεής σύγκρουση-, μέχρι που τους ενώνει η αλληλεγγύη σε μια συγκλονιστική, ασυνήθιστη πράξη τόλμης.
Η “Ασπίδα της Σπάρτης” είναι μια συναρπαστική και σαγηνευτική περιπέτεια.
Mετάφραση: Γωγώ Αλεξανδρή, Δημήτρης Δεληολάνης
Μυθιστόρημα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2002, 446 σελ.
Ο χρησμός – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
17 Νοεμβρίου 1973. Στο Νεκρομαντείο της αρχαίας Εφύρας ο αρχαιολόγος Περικλής Χαρβάτης πεθαίνει μυστηριωδώς μόλις ανακαλύπτει το περίφημο αγγείο του Τειρεσία. Λίγες ώρες μετά, στην Αθήνα, κι ενώ ξεσπούν ταραχές στο Πολυτεχνείο, μια νεαρή και όμορφη φοιτήτρια συλλαμβάνεται, βασανίζεται και ξεψυχά στα χέρια της αστυνομίας, μπροστά στα μάτια του αγαπημένου της, του Κλάουντιο Σέτι.
Δέκα χρόνια αργότερα, η Ελλάδα συγκλονίζεται από μια σειρά δολοφονίες. Πρόκειται για εγκλήματα τα οποία αναβιώνουν τελετουργίες που περιγράφονται σε αρχαίες προφητείες· πράξεις αναίτιες και παράδοξες για όσους δεν έζησαν τη φοιτητική εξέγερση ούτε γνωρίζουν το μυστικό του αγγείου του Τειρεσία.
Με τον καταιγιστικό ρυθμό ενός αστυνομικού μυθιστορήματος, ο Βαλέριο Μανφρέντι αφηγείται μια περιπέτεια λουσμένη από τη μαγεία των αρχαίων μύθων, γεμάτη ένταση και ανατροπές, που διαδραματίζεται ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, ανάμεσα στα ανθρώπινα πάθη και στις θεϊκές επιταγές. Μια ιστορία συναρπαστική, απρόβλεπτη μέχρι την τελευταία σελίδα, μέχρι το τελευταίο, αναπάντεχο εύρημα του συγγραφέα…
Mετάφραση: Άμπυ Ραΐκου-Σταύρου
Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2004, 424 σελ.
Η επιστροφή από την Τροία – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Πένθος και πόνος σκιάζουν την επιστροφή των Αχαιών μετά την πτώση της Τροίας. Ο Αίαντας ο Λοκρός αντιμετωπίζει την οργή του Ποσειδώνα, ο Αγαμέμνονας δολοφονείται από τον Αίγισθο και την Κλυταιμνήστρα, ο Οδυσσέας υποχρεώνεται σε ατελείωτες περιπλανήσεις. Ο Διομήδης, προδομένος από τη σύζυγό του, αναγκάζεται να φύγει από το ‘Αργος και να αναζητήσει μια νέα πατρίδα για τον ίδιο και τους πιστούς συντρόφους του στα αφιλόξενα χώματα της Εσπερίας. Η εχθρική φύση και οι άγριοι λαοί κατατρέχουν τους κουρασμένους πολεμιστές, ώσπου ο Διομήδης βρίσκεται για μια ακόμα φορά αντιμέτωπος με τον Αινεία και συμπλέκεται μαζί του στην τελευταία μονομαχία. Όμως το όνειρο για την κατάκτηση της ειρήνης και την ολοκλήρωση της τραγωδίας που κυνηγά τον τελευταίο ομηρικό ήρωα…
Από τους μύθους και την ιστορία, από τα έργα του μεγάλου τυφλού ποιητή και άλλων αρχαίων αοιδών, ο Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι αντλεί την έμπνευσή του γι’ αυτό το συναρπαστικό μυθιστόρημα. Είναι η τελευταία επική περιπέτεια του Διομήδη, αυτή που σηματοδοτεί το τέλος της δόξας των Αχαιών και αναγγέλλει τη γέννηση ενός νέου κόσμου.
Mετάφραση: Ευάγγελος Κεφαλλονίτης
Μυθιστόρημα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2001, 396 σελ.
Ο πύργος της μοναξιάς – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Από την αρχαιότητα, πυκνό μυστήριο καλύπτει την έρημο της Σαχάρας. Χιλιάδες ζωές αφανίζονται από κάποια άγρια δύναμη που είναι κρυμμένη στον Πύργο της Μοναξιάς. Ένας μόνο καταφέρνει να επιζήσει, ο μάντης Αβίλε Βιπίνας. Είκοσι χρόνια αργότερα, ένας Αμερικανός αρχαιολόγος, ο Φίλιπ Γκάρετ, αναζητώντας τον πατέρα του που έχει εξαφανιστεί στην έρημο, ακολουθεί τα χνάρια που άφησε ο μάντης, προσπαθώντας να βρει τη λύση του μυστηρίου. Ο Πύργος της Μοναξιάς δεν είναι απλά μια αρχαιολογική περιπέτεια, έρωτα και μυστηρίου. Είναι η ιστορία ενός υπεροπτικού πολιτισμού που τόλμησε το ακατόρθωτο με φόντο τα πιο υποβλητικά σκηνικά των αρχαίων μεσογειακών πολιτισμών. Είναι ακόμα η αιώνια πάλη ανάμεσα στις δυνάμεις του Καλού και του Κακού, σε μια προσπάθεια κυριαρχίας στον κόσμο. Μέσα από τις σελίδες του συναρπαστικού αυτού βιβλίου, ο αναγνώστης παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα τον αγώνα των ηρώων να εξαλείψουν το Κακό. Ένα βιβλίο που πραγματικά θα ενθουσιάσει τους θιασιώτες της περιπέτειας!
Mετάφραση: Λένα Ταχμαζίδου
Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2001, 349 σελ.
Μέγας Αλέξανδρος: Ο γιος του ονείρου – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Πώς μπορούμε να μείνουμε αδιάφοροι μπροστά στην ομορφιά του Αλέξανδρου; Πώς μπορούμε να μείνουμε αδιάφοροι μπροστά στο μεγαλείο μιας απέραντης αυτοκρατορίας, που εκτείνεται από τον Δούναβη ως τον Ινδό ποταμό, κάτι δύσκολο να το φανταστεί κανείς σήμερα και αδύνατο να το πιστέψει στον καιρό της; Ποιος ήταν ο νεαρός Μακεδόνας βασιλιάς που τον 4ο αιώνα π.Χ. συνέλαβε το σχέδιο της κατάκτησης ολόκληρου του κόσμου και πέθανε ύστερα, όπως ο Χριστός, σε ηλικία τριάντα τριών χρονών;
Αυτό το μυθιστόρημα μας αφηγείται τη ζωή ενός άντρα που θεωρήθηκε θεός από τους συγχρόνους του, για τα φλογερά όνειρά του, για τα βίαια πάθη που τον κατέτρωγαν ώσπου να τον καταστρέψουν. Μας διηγείται για τον πατέρα του Φίλιππο, που δολοφονήθηκε κατά τρόπο μυστηριώδη, χωρίς ποτέ να εκδικηθεί κανείς το θάνατό του, για το παράτολμο θάρρος του, για τα ξεσπάσματα ενθουσιασμού και τις καταστροφικές εκρήξεις οργής· για τη μητέρα του Ολυμπιάδα, ικανή για παθιασμένα αισθήματα αλλά και βαρβαρική μανία, μυημένη στις πρακτικές της μυστικής λατρείας του Ορφέα και του Διόνυσου. Μας διηγείται για ένα ορεινό πέρασμα, λευκό από το χιόνι, όπου έφτασαν ένας ένας οι φίλοι του Αλέξανδρου, έτοιμοι να πολεμήσουν και να πεθάνουν γι’ αυτόν, για μια Ελλάδα που ποτέ δεν έχουμε δει έτσι μέχρι τώρα, για έναν πολιτισμό που, αν και γνωστός, φαντάζει σήμερα μακρινός και σαγηνευτικός.
Mετάφραση: Ευάγγελος Κεφαλλονίτης
Εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος”
Μυθιστόρημα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2008, 190 σελ.
Μέγας Αλέξανδρος: Η άμμος του Άμμωνα – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Η Ασία, ο τόπος όπου γεννιέται ο ήλιος, λίκνο θρυλικών πολιτισμών, αδιαμφισβήτητη επικράτεια του Μεγάλου Βασιλιά των Περσών: κανείς Έλληνας δε θα τολμούσε καν να συλλάβει την ιδέα της κατάκτησης μιας τόσο απέραντης αυτοκρατορίας. Αλλά ο Αλέξανδρος, με τους άντρες του, ρίχνεται στην απίστευτη περιπέτεια.
Νικάει το στρατό του εχθρού, κυριεύει το ένα μετά το άλλο τα φρούρια και τα λιμάνια από τα οποία οι Πέρσες κυριαρχούν στη θάλασσα: την ισχυρή Μίλητο, τις μυθικές Σάρδεις, πρωτεύουσα του βασιλείου του Μίδα και του Κροίσου, την απόρθητη Αλικαρνασσό. Κινείται προς το χιονισμένο οροπέδιο της Ανατολίας και πολεμώντας ανοίγει δρόμο μέχρι ένα αρχαίο ιερό, όπου κόβει, μ’ ένα χτύπημα του σπαθιού του, το δεσμό που ενώνει το ζυγό με το τιμόνι της άμαξας του βασιλιά του Γόρδιου: ο χρησμός λέει ότι εκείνος που θα λύσει αυτό το δεσμό θα κυριαρχήσει στην Ασία.
Στην Ισσό αντιμετωπίζει την τεράστια στρατιά του βασιλιά Δαρείου και, με μια ορμητική έφοδο, διαλύει την ισχυρή παράταξή της: οι δύο αντίπαλοι βρίσκονται ο ένας απέναντι στον άλλο, αναμετριούνται με το βλέμμα, σ’ εκείνη τη στιγμή μαγικής έντασης που θα απαθανατιζόταν αργότερα σε ένα ψηφιδωτό της Πομπηίας. Ο Δαρείος, νικημένος, αναγκάζεται να φύγει, εγκαταλείποντας την άμαξά του και το βασιλικό μανδύα.
Όμως δεν είναι αυτό το τέλος: η Τύρος αντιστέκεται από το νησί της κλεισμένη μέσα στα πανύψηλα τείχη της, η Γάζα αντιστέκεται από τους πύργους της. Αλλά ο Αλέξανδρος κινεί στη γη και στη θάλασσα τερατώδεις μηχανές, που παρασύρουν τα πάντα και ανοίγουν το δρόμο στα νικηφόρα στρατεύματά του. Τώρα η μυστηριώδης Αίγυπτος του ανοίγει τις πύλες της. Και το μαντείο του Άμμωνα, στην καρδιά της ερήμου, τον περιμένει για να του αποκαλύψει μια συγκλονιστική αλήθεια: τη θεϊκή καταγωγή του και τη μοίρα που πρόκειται να του χαρίσει αθάνατη δόξα.
Mετάφραση: Ευάγγελος Κεφαλλονίτης
Εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος”
Μυθιστόρημα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2008, 256 σελ.
Μέγας Αλέξανδρος: Τα πέρατα του κόσμου – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Ο Μέγας Αλέξανδρος οραματίζεται το πιο φιλόδοξο σχέδιο, έναν κόσμο χωρίς Έλληνες και χωρίς βαρβάρους, μία μόνο πατρίδα για ένα μόνο λαό. Στην πραγματοποίηση του οράματός του η μόνη που μπορεί να τον βοηθήσει είναι η Ρωξάνη που θα του δώσει το θάρρος να προχωρήσει προς την Ινδία και μετά θα του προσφέρει τη δύναμη να απαρνηθεί το όνειρο και να αναζητήσει τον δρόμο της επιστροφής με τρομακτικούς κόπους και στερήσεις.
Mετάφραση: Ευάγγελος Κεφαλλονίτης
Εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος”
Μυθιστόρημα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2008, 217 σελ.
Ο Φαραώ της άμμου – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Ιερουσαλήμ, πολιορκία της πόλης από τους Βαβυλώνιους, έτος 586 π.Χ. Ο προφήτης Ιερεμίας φυγαδεύει την Ιερά Κιβωτό και την κρύβει σε μια σπηλιά. Επιστρέφει τρομοκρατημένος και εξαφανίζεται. Σικάγο, τέλη της δεύτερης μ.Χ. χιλιετίας. Ο αιγυπτιολόγος Γουίλιαμ Μπλέικ αναζητά έναν μυστηριώδη πάπυρο που περιέχει ένα συγκλονιστικό μυστικό. Όταν ανακαλύπτεται τυχαία ένας αιγυπτιακός τάφος, ο Μπλέικ καλείται να χρησιμοποιήσει τις γνώσεις και την πείρα του για να ανακαλύψει την ταυτότητα του θαμμένου Φαραώ. Η παγκόσμια ισορροπία βρίσκεται σε κίνδυνο. Θα μπορέσει ένας μόνο άνθρωπος να λύσει το αίνιγμα και να σώσει τον κόσμο από την καταστροφή; Ο Μανφρέντι οδηγεί στα άκρα τον αναγνώστη. Δεν πρόκειται απλώς για μια αρχαιολογική περιπέτεια. Είναι ακόμη τα παρασκήνια των σύγχρονων πολιτικών παιχνιδιών και οι δολοπλοκίες ανθρώπων που κινούν τα νήματα.
Mετάφραση: Άμπυ Ραΐκου
Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2000, 430 σελ.
Χίμαιρα – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Έχει νυχτώσει, όμως ο Φαμπρίτσιο Καστελάνι, ένας φιλόδοξος αρχαιολόγος, είναι ακόμη σκυμμένος πάνω στη δουλειά του. Μελετά το άγαλμα ενός παιδιού, που βρέθηκε ανάμεσα σε ερείπια της εποχής των Ετρούσκων. Ξάφνου το τηλέφωνο χτυπά. Μια μυστηριώδης γυναικεία φωνή τού ζητά επιτακτικά να σταματήσει την έρευνά του ενώ μια τρομακτική κραυγή που παγώνει το αίμα σκίζει τη σιγαλιά. Παράξενα, ανεξήγητα γεγονότα αρχίζουν να συμβαίνουν στην περιοχή. Ποιο σκοτεινό μυστήριο καλύπτει το άγαλμα του μικρού παιδιού;
Εξαιρετικά καλογραμμένο βιβλίο, με γρήγορο ρυθμό, δράση και μυστήριο, που μας κρατά σε αγωνία μέχρι την τελευταία σελίδα του!
Mετάφραση: Άμπυ Ραΐκου
Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2002, 288 σελ.
Η τελευταία λεγεώνα – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
476 μ.Χ. Ένα πέπλο ομίχλης σκεπάζει την πεδιάδα ανάμεσα στην Παβία και την Πλακεντία. Ξαφνικά, μια ορδή βάρβαρων καβαλάρηδων ξεπροβάλλει από την καταχνιά κι επιτίθεται στο στρατόπεδο της λεγεώνας Νόβα Ινβίκτα, θρυλικού προπύργιου του ρωμαϊκού κόσμου και υπερασπιστή του καίσαρα Ρωμύλου, ενός δεκατριάχρονου αγοριού, του τελευταίου Ρωμαίου αυτοκράτορα της Δύσης. Τα πάντα έχουν χαθεί: ο Οδόακρος, ο Γερμανός στρατηγός των βαρβαρικών στρατευμάτων, διατάζει την εξόντωση της αυτοκρατορικής οικογένειας, καθαιρεί τον Ρωμύλο και τον εξορίζει. Έτσι, πέφτει οριστικά η αυλαία του πολιτισμού της Ρώμης…
Με το έργο του “Η τελευταία λεγεώνα”, ο Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι χαρίζει στα εκατομμύρια των αναγνωστών του ένα δείγμα της αφηγηματικής ικανότητας και της δύναμης της φαντασίας, που τον καθιστούν μοναδικό στο στερέωμα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η πίστη στα ιδανικά, η φιλία, το θάρρος, το πάθος του έρωτα, η δύναμη της ζωής είναι τα στοιχεία που αποτελούν έναν κόσμο που βαδίζει προς την αναπόφευκτη δύση του και φωτίζουν με το φως της ελπίδας ένα νέο πολιτισμό που γεννιέται.
Mετάφραση: Ευάγγελος Κεφαλλονίτης
Μυθιστόρημα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2002, 611 σελ.
Ο τύρρανος των Συρακουσών – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Σικελία, 412 π.Χ. Ένας άντρας τολμά να ορθώσει το ανάστημά του απέναντι σε μια ισχυρή θαλασσοκράτειρα. Ο μόλις εικοσάχρονος Διονύσιος, γεμάτος αποτροπιασμό για την ανελέητη σφαγή των Ελλήνων στον Σελινούντα, αναλαμβάνει να προστατεύσει με κάθε θυσία τον ελληνισμό της περιοχής από τους Καρχηδονίους. Όνειρό του είναι να μετατρέψει τη Σικελία σε ελληνικό νησί και να αποκτήσει τον απόλυτο έλεγχο των οικονομικών και στρατιωτικών δυνάμεών της· τα καταφέρνει μένοντας αιώνια γνωστός στην Ιστορία ως ο Τύραννος των Συρακουσών.
Ποιος ήταν στην πραγματικότητα ο Διονύσιος; Ένας εγωκεντρικός και φιλόδοξος ηγεμόνας ή μια δυναμική προσωπικότητα ικανή να γεννήσει πάθη; Οι ιστορικοί τον καταδίκασαν αλλά δεν μπόρεσαν να αρνηθούν το μεγαλείο του. Η ζωή του, μια δυνατή ιστορία που περίμενε κάποιον να την καταγράψει.
Κανένας δεν μπορούσε να το κάνει καλύτερα από τον Βαλέριο Μανφρέντι, λάτρη της αρχαίας Ελλάδας και καταξιωμένο συγγραφέα.
Mετάφραση: Άμπυ Ραΐκου-Σταύρου
Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2004, 487 σελ.
Η αυτοκρατορία των δράκων – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Ανατολία, 260 μ.Χ. Τα περσικά στρατεύματα πολιορκούν στενά τη ρωμαϊκή πόλη Έδεσσα. Ο αυτοκράτορας Βαλεριανός αναγκάζεται να βγει από τα τείχη της πόλης σε μια ύστατη προσπάθεια ανακωχής. Το τέλος όμως είναι προδιαγεγραμμένο: αιχμαλωτίζεται και σκοτώνεται. Ο Μάρκος Μέτελλος Αέτιος, ζωντανός θρύλος και ήρωας της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, δεν έχει πει την τελευταία του λέξη. Ορκίζεται να μεταφέρει τις στάχτες του αυτοκράτορά του στην πατρίδα. Μόνο που ο δρόμος προς τη Δύση ισοδυναμεί με βέβαιο θάνατο. Η μοναδική οδός διαφυγής είναι η Ανατολή, προς τα βάθη της άγνωστης Κίνας… Ένα συναρπαστικό ταξίδι στο χρόνο, μέσα από τη μαγευτική Ινδία, τα όρη των Ιμαλαΐων και τις ερήμους της κεντρικής Ασίας, μέχρι την εξωτική και μυστηριώδη Αυτοκρατορία των Δράκων.
Mετάφραση: Άμπυ Ραΐκου
Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2005, 487 σελ.
Ο χαμένος στρατός – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
401 π.Χ. Η Ελλάδα είναι γονατισμένη από τα τριάντα χρόνια πολέμου ανάμεσα στην Αθήνα και στη Σπάρτη. Ακριβώς τη στιγμή της μεγαλύτερης κρίσης των αξιών που δημιούργησαν τον ελληνικό πολιτισμό, ο στρατηγός Κλέαρχος αρχίζει να φτιάχνει έναν καινούργιο στρατό από Έλληνες μισθοφόρους. Δεν είναι ξεκάθαρο ποια είναι η πραγματική αποστολή των στρατιωτών αυτών που θα μείνουν στην Ιστορία ως “οι Μύριοι”. Το μόνο που ξέρουν είναι πως βρίσκονται στην υπηρεσία του πρίγκιπα Κύρου και ότι πρέπει να διεισδύσουν στην καρδιά της Περσικής Αυτοκρατορίας.
Την αποστολή ακολουθούν και πολυάριθμες γυναίκες. Μια απ’ αυτές είναι και η Αβίρα, που εγκαταλείπει το χωριό της για να ακολουθήσει τον έφιππο πολεμιστή Ξένο ο οποίος εμφανίστηκε μπροστά της ίδιος με νεαρό θεό, με μια υπόσχεση αγάπης και διαφορετικής ζωής. Μέσα από τα μάτια της η αγριότητα του πολέμου και οι εξοντωτικές πορείες σε καυτές ερήμους και παγωμένα βουνά, οι συνωμοσίες και η τυφλή μανία των ανδρών αποκτούν μιαν άλλη διάσταση.
Ο Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι, με τη γλαφυρή του πένα, αποδίδει μιαν άγνωστη πτυχή της Καθόδου των Μυρίων και προσπαθεί να οριοθετήσει τη δύναμη που φωλιάζει στο στήθος δέκα χιλιάδων αδάμαστων πολεμιστών και μιας ερωτευμένης γυναίκας.
Mετάφραση: Άμπυ Ραΐκου-Σταύρου
Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2008, 461 σελ.
Ζευς – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Ο νεαρός διευθυντής ενός μικρού μουσείου πέφτει κατά τύχη πάνω στα ίχνη του μεγαλύτερου χαμένου έργου τέχνης του αρχαίου κόσμου. Ένας γενναίος στρατιώτης από την ακολουθία του Ατίλιου Ρήγουλου αναγκάζεται να αντιμετωπίσει έναν αόρατο και τρομακτικό εχθρό. Ένας Ρωμαίος αξιωματούχος αναλαμβάνει μια αποστολή στην Αππία οδό και άθελά του βρίσκεται μπλεγμένος σε μια μεγάλη συνωμοσία. Μια άλλη Ρώμη, στην αυγή της καινούργιας χιλιετίας, έρχεται αντιμέτωπη με μια δραματική πραγματικότητα. Ένας ασήμαντος επαρχιώτης μπλέκει σε μια ιστορία κατασκοπίας με ήρωα τον Τζέιμς Μποντ. Αυτά είναι τα καινούργια θέματα των διηγημάτων του Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι…
Mετάφραση: Άμπυ Ραΐκου
Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2007, 277 σελ.
Οι τελευταίες μέρες του Καίσαρα – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Ρώμη, αρχές Μαρτίου του έτους 44 π.Χ. Ο Γάιος Ιούλιος Καίσαρας, ο στρατηγός που υπέταξε ολόκληρο τον κόσμο, είναι ένας άνδρας πενήντα έξι χρόνων, επιφανειακά μόνο στο άνθος της πνευματικής και σωματικής του ρώμης. Στην πραγματικότητα είναι κουρασμένος και άρρωστος, ένα αγρίμι που βασανίζεται από εφιάλτες.
Η αποστολή την οποία έχει αναλάβει -να κλείσει την περίοδο των εμφύλιων πολέμων και να σώσει τον ρωμαϊκό πολιτισμό- κινδυνεύει να αποτύχει λόγω των συνωμοσιών που εξυφαίνονται γύρω του από εκείνους οι οποίοι τον θεωρούν έναν τύραννο που έβαλε τέλος στις ελευθερίες και στα ιδανικά της Δημοκρατίας.
Ο Καίσαρας δεν είναι σε θέση να αντιδράσει ούτε να σηκώσει το βάρος των ευθυνών του και βρίσκει καταφύγιο στην προετοιμασία ενός καινούργιου πολέμου, αυτή τη φορά ενάντια στους Πάρθους. Όμως η συνωμοσία εξελίσσεται αμείλικτη και τίποτα δε θα μπορέσει να τον σώσει. Ούτε οι ηρωικές προσπάθειες του πιστού του Πόπλιου Σέξτιου, ο οποίος διασχίζει την Ιταλία σε μια απελπισμένη προσπάθεια να προλάβει το μοιραίο, ούτε η φροντίδα της πιστής του συζύγου Καλπουρνίας, ούτε η αφοσίωση της παλιάς του ερωμένης Σερβιλίας, και του γιατρού του Αντίστιου. Οι οιωνοί θα επαληθευτούν και μετά τις Ειδούς του Μαρτίου ο κόσμος θ’ αλλάξει για πάντα. Από τον μετρ του ιστορικού μυθιστορήματος και της περιπέτειας.
Mετάφραση: Άμπυ Ραΐκου
Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2009, 361 σελ.
Το όνομά μου είναι Κανένας: Ο όρκος – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Οδυσσέας ή ο Κανένας: ο πολυμήχανος άνδρας, ο μύθος που ταξιδεύει στις θάλασσες, ο πιο θαυμαστός ήρωας όλων των εποχών βρίσκεται εδώ, σ’ αυτές τις σελίδες. Και ξεδιπλώνει μπροστά μας τη ζωή του με όλη την ανθρωπιά και το θάρρος που τον έκαναν πιο αθάνατο κι από θεό. Από τη γέννησή του στη βραχώδη Ιθάκη μέχρι την εξέλιξή του σε πολεμιστή στο πλευρό του πατέρα του, Λαέρτη, από την αγκαλιά της τροφού του Ευρύκλειας στην απέραντη θάλασσα, από την εκτυφλωτική ομορφιά της Ελένης στον έρωτα για την Πηνελόπη, από τον επίσημο όρκο για εκδίκηση μέχρι το ξέσπασμα του τρομακτικού πολέμου, αυτό το μυθιστόρημα ακολουθεί τον Οδυσσέα μέχρι την κατάκτηση της Τροίας, πριν ακόμα αρχίσει ο νόστος. Ο Βαλέριο Μανφρέντι φέρνει στο φως επεισόδια και πρόσωπα που δε γνωρίζαμε, με αποτέλεσμα ο Οδυσσέας να μη φαντάζει μοναχικός ανάμεσα στις σκιές των θεών και των πολεμιστών. Ολόκληρη η πορεία του, οι πατρικές του ρίζες, οι επικές αφηγήσεις με τις οποίες τον έθρεψε ο παππούς του, οι διάλογοι με τον Αχιλλέα και τον Αίαντα, οι συναντήσεις με τη θεά Αθηνά, όλα αυτά δίνουν ζωή σε μια εκπληκτική αφήγηση.Μια ιστορία ρυθμική σαν τα τύμπανα του πολέμου, φουρτουνιασμένη σαν θάλασσα που τη χτυπάει η τρίαινα του Ποσειδώνα, μελωδική σαν το τραγούδι των Σειρήνων.
Mετάφραση: Άμπυ Ραΐκου-Σταύρου
Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2013, 448 σελ.
Ξενοδοχείο Μπρούνι – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
“Ας τους κάψουμε τότε το στάβλο!”
“Ναι, ας τους κάψουμε το στάβλο!” φώναζαν όλοι σαν μεθυσμένοι και στράφηκαν με τις αναμμένες δάδες προς το κτίριο που υψωνόταν σκοτεινό στην απέναντι πλευρά του αλωνιού.
Οι Μπρούνι κοιτάχτηκαν μεταξύ τους δακρυσμένοι, κατάπληκτοι και μην πιστεύοντας αυτά που συνέβαιναν: ήθελαν να κάψουν το μέρος των παραμυθιών και των φανταστικών ιστοριών, το καταφύγιο των φτωχών, των περιπλανώμενων και των απόκληρων.
Ήθελαν να κάψουν το Ξενοδοχείο Μπρούνι!”
Ένα ατμοσφαιρικό μυθιστόρημα που ταξιδεύει τον αναγνώστη στην Ιταλία του περασμένου αιώνα, στα χρόνια των Παγκόσμιων Πολέμων, μέσα από την ιστορία μιας οικογένειας και της προσπάθειάς της για επιβίωση. Ο Μανφρέντι αποκαλύπτει μιαν άλλη πτυχή του συγγραφικού ταλέντου του, φέρνοντας στο προσκήνιο χαρακτήρες απλούς αλλά αξέχαστους, κι έναν άλλο κόσμο, λησμονημένο πια, όπου κυριαρχούσαν η αγάπη, το θάρρος και η ελπίδα.
Mετάφραση: Άμπυ Ραΐκου
Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2012, 417 σελ.
Το όνομά μου είναι Κανένας: Ο γυρισμός – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Χρειάστηκαν δέκα ολόκληρα χρόνια γεμάτα βία και αίμα, άγριους έρωτες, πάθη και μίση για να νικήσουν οι Έλληνες τους Τρώες. Τώρα ο Οδυσσέας πρέπει να επιστρέψει με τους άντρες του στην Ιθάκη, όπου τον περιμένουν η πιστή γυναίκα του και ο γιος του, τον οποίο είχε αφήσει μωρό. Αλλά ο γυρισμός είναι μια νέα περιπέτεια. Ο Οδυσσέας έχει να αντιμετωπίσει τις σκοτεινές δυνάμεις της φύσης, τις ανεξιχνίαστες βουλές των θεών και ύπουλους εχθρούς, όπως τον κύκλωπα Πολύφημο, τους Λωτοφάγους, τη μάγισσα Κίρκη, τις Σειρήνες με το θανάσιμο τραγούδι τους… Ο πολυμήχανος άντρας, ο τολμηρός Κανένας, θα φτάσει στα πέρατα του κόσμου, ακόμη και στον Άδη, για να καταλήξει σε ένα μυστηριώδες νησί, όπου μια γοητευτική θεά θα τον κρατήσει στη γλυκιά αγκαλιά της για πολλά χρόνια. Τελικά, με την καρδιά γεμάτη πόνο για τους χαμένους συντρόφους, θα καταφέρει να φτάσει στην Ιθάκη, για να γευτεί την αγαλλίαση αλλά και την εκδίκηση…
Μετά τον “Όρκο”, όπου ο Μανφρέντι αφηγείται με τρόπο μαγικό τη ζωή του Οδυσσέα από τη γέννησή του μέχρι το τέλος του Τρωικού Πολέμου, στον “Γυρισμό” ξεδιπλώνει ως το τέρμα του το πιο συναρπαστικό ταξίδι όλων των εποχών.
Mετάφραση: Άμπυ Ραΐκου
Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2014, 432 σελ.
Η μάχη των γιγάντων – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Η θρυλική αναμέτρηση στον Τευτοβούργιο Δρυμό
Είναι μια ηλιόλουστη μέρα όταν ο Άρμιν φωνάζει τον αδελφό του τον Γουλφ για να του δείξει ένα θαύμα: την κατασκευή του “δρόμου που δε σταματάει ποτέ”. Ένα έργο που τους αφήνει εκστατικούς, το τεχνικό θαύμα των Ρωμαίων εχθρών, ικανών να δημιουργήσουν από το τίποτα έναν δρόμο που διασχίζει δάση, ποτάμια, βάλτους και που δεν ξεφεύγει απ’ την πορεία του ούτε καν μπροστά στα βουνά.
Ξαφνικά, τα δυο αγόρια έρχονται αντιμέτωπα με μια ρωμαϊκή περίπολο. Οι στρατιώτες τούς συλλαμβάνουν, όμως η μοίρα τους δεν είναι ο θάνατος, ούτε η σκλαβιά. Γιατί οι δυο τους είναι γιοι βασιλιά. Ο Σίγκμερ, ο πατέρας τους, είναι ένας περήφανος και τρομερός πολεμιστής, ένας Γερμανός πρίγκιπας που η φυλή του τον σέβεται και τον αγαπάει. Η μόνη αδυναμία του ήταν η μυστική του φιλία με τον Δρούσο, τον μεγάλο εχθρό, τον Ρωμαίο στρατηγό που χάθηκε πρόωρα, και τον οποίο, κρυφά, ο Σίγκμερ είχε γνωρίσει και θαύμαζε.
Οι δυο νέοι αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τη γη και τον πατέρα τους και να οδηγηθούν στη Ρώμη. Είναι βάρβαροι αλλά και πρίγκιπες. Θα τους εκπαιδεύσουν σύμφωνα με τα ήθη της Αυτοκρατορίας, μέχρι να γίνουν αξιωματικοί των Γερμανών βοηθητικών στις λεγεώνες του Αυγούστου. Κάτω από το άγρυπνο βλέμμα του άκαμπτου εκατόνταρχου Τάουρου θα μάθουν μια καινούργια γλώσσα, θα υιοθετήσουν καινούργιες συνήθειες κι έναν καινούργιο τρόπο σκέψης.
Και πώς μπορούν ο Άρμιν και ο Γουλφ, μεγαλωμένοι μέσα στα δάση, να μη μαγευτούν από τα θαύματα της Ρώμης; Τα δυο αγόρια θα γίνουν ο Αρμίνιος και ο Φλάβους, Ρωμαίοι πολίτες. Όμως η φωνή του αίματος έχει σιγήσει πράγματι μέσα τους; Η πίστη στους προγόνους μπορεί να τους οδηγήσει στην απόφαση να προδώσουν τη γη που τους υιοθέτησε;
Mετάφραση: Άμπυ Ραΐκου
Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2017, 432 σελ.
Ακρόπολη – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Η μεγάλη εποποιία της Αθήνας
Πώς γεννήθηκε η έννοια της δημοκρατίας; Από πού προέρχεται ο όρος “Μαραθώνιος δρόμος”; Γιατί χρησιμοποιούμε τις εκφράσεις “Δαμόκλειος σπάθη” ή “μίτος της Αριάδνης”;
Όμηρος, Περικλής, Σωκράτης, Φειδίας είναι ονόματα που φέρνουν στη μνήμη ένα γοητευτικό παρελθόν, τα οποία όμως συχνά δυσκολευόμαστε να τοποθετήσουμε στα πλαίσια της ιστορίας. Με το έργο του Ακρόπολη ο Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι συνοδεύει τον αναγνώστη σ’ ένα πραγματικό και συμβολικό ταξίδι στην αρχαία Ελλάδα, παρουσιάζοντας τα κατορθώματα, τους θρύλους και τους τόπους που υπήρξαν το θέατρο τόσων γεγονότων. Από το μύθο -Δίας, Αθηνά, Θησέας και Μινώταυρος, Δαίδαλος και Ίκαρος- στη σταδιακή καθιέρωση της Αθήνας ως ηγεμονικής δύναμης της Μεσογείου, διαμέσου μακροχρόνιων πολέμων που φέρνουν για πρώτη φορά αντιμέτωπους δύο κόσμους με διαφορετική ιστορία, πολιτισμό, ήθη και έθιμα: την Ανατολή και τη Δύση.
Η Ακρόπολη, ψυχή και σύμβολο του αθηναϊκού πολιτισμού: χτισμένη στην κορυφή του βράχου και οχυρωμένη, αποτελούσε το πνευματικό κέντρο της πόλης-κράτους, θεμέλιο λίθο της καθημερινής ζωής και των μεγάλων γεγονότων και, επομένως, ιδανικό και προνομιούχο σημείο παρατήρησης γι’ αυτόν που θέλει να ανασυνθέσει την εκπληκτική περιπέτεια ενός λαού και να συνθέσει τη βιογραφία των φιλοσόφων, των καλλιτεχνών, των πολιτικών και των στρατιωτικών που υπήρξαν δημιουργοί μιας ανεπανάληπτης εποχής τραγωδιών, μεγαλείου και ελευθερίας.
Από τις σελίδες αυτού του βιβλίου αναδύεται έτσι η συναρπαστική ιστορία της Αθήνας, οι μάχες, η τέχνη, το θέατρο και η γέννηση της φιλοσοφίας. Ένας πολιτισμός που αποτελεί εδώ και περισσότερα από δύο χιλιάδες χρόνια πρότυπο για το δυτικό κόσμο.
Mετάφραση: Ευάγγελος Κεφαλλονίτης
Ιστορία, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 2000, 381 σελ.
Οι Ελληνες της Δύσης – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι, Λορέντζο Μπρατσέζι
Η ίδρυση ελληνικών αποικιών στη Δύση στάθηκε μια αληθινή εποποιία, κατά την οποία από τις αρχές του 8ου αιώνα π.Χ. μικρές ομάδες νέων που δεν είχαν καμιά ελπίδα να επιβιώσουν στην πατρίδα τους βγήκαν σε μια θάλασσα άγνωστη και γεμάτη κινδύνους, αναζητώντας έναν καινούριο τόπο για να οικοδομήσουν ένα πιο ευοίωνο μέλλον. Το βιβλίο είναι ένα μαγευτικό ταξίδι στη Μεσόγειο και τη Μεγάλη Ελλάδα, με σκοπό την ανακάλυψη των ριζών του πολιτισμού μας.
Mετάφραση: Βανέσσα Α. Λάππα
Ελληνισμός, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, 1997, 417 σελ.
Μέγας Αλέξανδρος: Το μυστικό του τάφου του – Βαλέριο Μάσιμο Μανφρέντι
Η ιστορία του τάφου του Αλέξανδρου είναι η ιστορία μιας περιπέτειας. Το να ξεχωρίσουμε τους αμέτρητους θρύλους από τα γεγονότα και να ερμηνεύσουμε τις συχνά αντιφατικές ιστορικές πηγές είναι σαν ένας “αινιγματικός και φευγαλέος σαν τις οφθαλμαπάτες της ερήμου στόχος”. Με την εγκαθίδρυση του χριστιανισμού, ο τάφος του Αλέξανδρου -είχε ανεγερθεί στην πόλη που έφερε το όνομά του και αποτελούσε αντικείμενο λατρείας και τόπο διαρκών επισκέψεων επί επτά αιώνες- μέσα σε λίγα χρόνια έπεσε στη λήθη. Εξαιτίας φυσικών αιτίων ή πολεμικών γεγονότων, εξαιτίας μιας damnation memoriae, εξαιτίας ίσως όλων αυτών, χάθηκε κάθε ίχνος του. Παρ’ όλα αυτά, στην Αλεξάνδρεια συνέχιζε να κυκλοφορεί το φάντασμα του ιδρυτή της, που ξαναβρήκε τη δύναμή του μετά την εκστρατεία του Ναπολέοντα στην Αίγυπτο, όταν πολλοί αρχαιολόγοι, τυχοδιώκτες και κυνηγοί θησαυρών, αλλά και πολλοί κοινοί άνθρωποι ανέλαβαν να ξαναβρούν το σώμα του μεγαλύτερου στρατηλάτη όλων των εποχών.
Mετάφραση: Άμπυ Ραΐκου
Μυθιστόρημα, Ψυχογιός, 2010, 234 σελ.
Πηγές: Biblionet, Wikipedia, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη, Ψυχογιός