Ξάνθος Μαϊντάς

Ελληνες λογοτέχνες
Ο Ξάνθος Μαϊντάς γεννήθηκε το 1950 στη Νέα Ιωνία Αττικής.
Σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου και εκπόνησε την διδακτορική του διατριβή στην Θεωρητική Φυσική των Στοιχειωδών Σωματιδίων. Σήμερα εργάζεται ως Επίκουρος Καθηγητής στο τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει εκδώσει τις ποιητικές συλλογές: «Νυχτερινή άσκηση» το 2004, «Οι δρόμοι της Φαϋττού» το 2009 από τις εκδόσεις «Πλανόδιον», «Πόλεως άκος» το 2014 από τις εκδόσεις «Γαβριηλίδη» και σε ιδιωτική έκδοση τον ποιητικό μονόλογο «Αντιγόνης Αντίλογος». Από τις εκδόσεις «Γαβριηλίδη» έχει εκδοθεί το 2016 το βιβλίο του «Το μεγάλο μαύρο φως. Ο ποιητής Τάκης Σινόπουλος», με εισαγωγή και ανθολόγηση του έργου του Σινόπουλου. Ποιήματα του έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά “Νέα Εστία”, “Πλανόδιον”, “Ύλαντρον” (Λευκωσία) και “Μανδραγόρας” και έχουν συμπεριληφθεί σε σύγχρονες ανθολογίες ελληνικής ποίησης και έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, ισπανικά και ρουμανικά. Από το 2006 συμμετέχει ενεργά στις δραστηριότητες του Ιδρύματος Τάκης Σινόπουλος, του οποίου είναι πρόεδρος από τον Ιανουάριο του 2011.
Ποίηση
Νυχτερινή άσκηση (2004), Πλανόδιον
Οι δρόμοι της Φαϋττού (2009), Πλανόδιον
Πόλεως άκος (2015), Γαβριηλίδης
Τριλογία 17 (2018), Γαβριηλίδης
Αφανών γυναικών (2019), Γαβριηλίδης

Δοκίμια-Μελέτες-Ποίηση
Το μεγάλο μαύρο φως (2016), Γαβριηλίδης
Τα χαράγματα της ποίησης του Τάσου Γαλάτη (2019), Γαβριηλίδης

Αφανών γυναικών – Ξάνθος Μαϊντάς

Αφανών γυναικών


ΟΙ ΤΣΑΚΑΡΑΝΤΕΣ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΑΘΗΝΑΣ
Μ’ ἁπλωμένα κλαδιὰ
σὲ φιγούρα χοροῦ
λυγερὲς μπαλαρίνες

αὐστηρὰ σκυθρωπὲς
μιμηλήφυλλες ἄστατες
τῆς ὁδοῦ Ἀθηνᾶς.

Μὲ ὀσμὴ στὸν κορμὸ
κοριτσιῶν ἱδρωμένων
κοριτσιῶν ποὺ ξαπόστασαν
λίγο πρὶν βροῦν πελάτη.

Τσακαράντες μὲ τ’ ἄνθη τους
τόσο μπλὲ μὲς στὸ γκρὶ
τόσο ἔντονο μπλὲ φωτεινό,
ζυμωμένο ἀπὸ φῶς

ἀπὸ πίκρα, σεργιάνι
ἀπὸ χρῆμα, σεβντᾶ κι ἡδονή.

Ποίηση, Γαβριηλίδης, 2019, 64 σελ.

Τα χαράγματα της ποίησης του Τάσου Γαλάτη – Ξάνθος Μαϊντάς

Τα χαράγματα


Ένα σύγχρονο ποιητικό έργο, που με σταθερό βηματισμό διανύει περισσότερο από μισό αιώνα, που χαρακτηρίζεται από απλότητα στην έκφραση και διαφάνεια στην ποιητική ιδέα, που δεν αποστρέφει το βλέμμα από τον αναγνώστη είναι το έργο του Τάσου Γαλάτη. Άλλοτε κατεβαίνει στα πιο σκοτεινά σημεία της πόλης, ανεβάζοντας στους στίχους τού ποιήματος τούς σύγχρονους καταφρονημένους, κι άλλοτε διεισδύει στους πιο δύσβατους λαβυρίνθους της μνήμης, ψηλαφώντας τον κόσμο της παιδικής ηλικίας στα χρόνια της Κατοχής και του Εμφυλίου. Πρόκειται για ένα έργο στο οποίο ο ποιητής / “σημειωμένος” εναγκαλίζεται τον μυθικό Οιδίποδα, για να μπορέσει κάποτε -κι αυτό όχι με βεβαιότητα- ν’ ακούσει “του Κολωνού τ’ αηδόνια”, και συγχρόνως απαγκιάζει στη στοργική θαλπωρή της τέχνης για να λυτρωθεί -έστω για λίγο μόνο- από τη φρίκη της ιστορίας.
Μελέτησα το συνολικό έργο του Τάσου Γαλάτη, που αποτελείται από εννέα ποιητικές συλλογές, και σχημάτισα άποψη για τη μορφή και τους θεματικούς του κύκλους. Την άποψη αυτή καταθέτω στο ανά χείρας βιβλίο: για την ποιητική τέχνη στο έργο του (κεφ. I) και για τις θεματικές ενότητες (κεφ. II), που ορίζονται από τις υποενότητες “Η ανάκληση της παιδικής ηλικίας”, “Κάθοδος” και “Το πρόσωπο του Χριστού”…

Ποίηση, Ερμηνεία και κριτική, Γαβριηλίδης, 2019, 128 σελ.

Τριλογία 17 – Ξάνθος Μαϊντάς




«Νυχτερινό»

Τότε οἱ φράσεις κόβονται
τὸ νῆμα στὸ στίχο κόβεται.
Τὸ κείμενο ἀδύναμο
δὲ λέει νὰ κλείσει.
Τὸ ποίημα, ὅπως ἡ ἐκδρομὴ
ποὺ ματαιώνεται,
ἐπιθυμία ἀνεκπλήρωτη.

Κι ὁ πόνος στὸ στῆθος
–μιὰ καυτὴ βελόνα
ποὺ σὲ τρυπάει
ὣς τὸ κόκκαλο τῆς ὠμοπλάτης–
ἐπιμένει. Ὅταν περνάει
βγαίνεις, νύχτα στὸν Περισσό.
Περπατᾶς μόνος.
Τὸ ἡμερολόγιό σου
Νυχτερινὴ πορεία
Νυχτοπορία.
Νυχτωδία.
Τὸ Νυχτολόγιό σου.

Ποίηση, Γαβριηλίδης, 2018, 40 σελ.

Το μεγάλο μαύρο φως: Ο ποιητής Τάκης Σινόπουλος (1917-1981) – Ξάνθος Μαϊντάς

Τάκης Σινόπουλος
Τὸ βιβλίο Τὸ μεγάλο μαῦρο φῶς – Ὁ ποιητὴς Τάκης Σινόπουλος, μὲ εἰσαγωγὴ καὶ ἀνθολόγηση τοῦ ἔργου τοῦ Σινόπουλου ἀπὸ τὸν Ξάνθο Μαϊντᾶ, εἶναι το πέμπτο τῆς σειρᾶς «Δύο αἰῶνες ἑλληνικῆς ποίησης» που ἐκδίδει τὸ Ἵδρυμα Τάκης Σινόπουλος-Σπουδαστήριο Νεοελληνικῆς Ποίησης, σὲ συνεργασία μὲ τὶς ἐκδόσεις Γαβριηλίδης, στὸ πλαίσιο τριετοῦς κύκλου ἐκδηλώσεων ποὺ πραγματοποιοῦνται στὴν ἕδρα τοῦ Ἱδρύματος. Στὸ πλαίσιο τοῦ κύκλου αὐτοῦ σύγχρονοι Ἕλληνες ποιητὲς ἀνθολογοῦν καὶ παρουσιάζουν τὴν ἑλληνικὴ ποίηση ἀπὸ τὴ μεγάλη ἱστορικὴ τομὴ τοῦ Ἀγώνα τῆς Ἀνεξαρτησίας ἕως τὶς ἀπαρχὲς τοῦ 21ου αἰώνα ἐπιχειρώντας τὸ ἀνθολογικὸ πανόραμα σημαντικῶν ἐκπροσώπων τῆς ἑλληνικῆς ποιητικῆς παραγωγῆς τῶν 200 τελευταίων ἐτῶν.
Ανθολόγηση: Ξάνθος Μαϊντάς

Γαβριηλίδης, 2016, Ίδρυμα Τάκης Σινόπουλος – Σπουδαστήριο Νεοελληνικής Ποίησης, 2016, 184 σελ.

Πόλεως άκος – Ξάνθος Μαϊντάς




Νύκτιες λάμψεις τότε και τώρα
ήχος τραχύς, ριπές και σχίσμα.
Απόγευμα Παρασκευής έξι η ώρα

διάθλαση φωτός μέσα από πρίσμα.
Ασπρόμαυρη ωστόσο η Πατησίων
τότε και τώρα ήχος σκληρός, ζέστη ή κρύο.

Ποίηση, Γαβριηλίδης, 2015, 39 σελ.

Οι δρόμοι της Φαϋττού – Ξάνθος Μαϊντάς




Οι δρόμοι της Φαϋττού περιέχουν είκοσι τρία ποιήματα, που λειτουργούν, χωρίς να χάνουν την αυτοτέλειά τους, ως μια σπονδυλωτή, πολύπτυχη ποιητική σύνθεση.

«Πήλιο ’87»
Σβήνουν τα τελευταία λιθόστρωτα.
Πέτρες στρογγυλευμένες, αιώνες στην τριβή,
σκληρό το μέταλλο στη οπλή του αλόγου
και πώς χάνονται τα ίχνη που αφήσαμε κάποτε
αργά, μέρα τη μέρα, μέσα στο χώμα και το νερό.

Έτσι σκυφτή μονολογούσες
τη νύχτα εκείνη που σηκώθηκε αέρας
κι όλοι είχαν τρομάξει
πως θα ρήμαζε τα σπίτι, τις σοδειές
και πως θα τσάκιζε τα δέντρα στην πλατεία.
Λίγο πριν φύγεις το ’87.

Από τότε πολλές καταιγίδες
μέτρησαν την αντοχή μας
μα ακόμη βλέπω τον μεγάλο πλάτανο
άλλοτε ν’ αγκαλιάζει
κι άλλοτε γυμνός να σπαράζει τα λόγια σου.

Ποίηση, Πλανόδιον, 2009, 46 σελ.

Νυχτερινή άσκηση – Ξάνθος Μαϊντάς




ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ
Τρία εκατόφυλλα στο τραπέζι
που δυνατά τα φώτιζε ο ήλιος
του μεσημεριού
κι αγέρας έφερνε θυμάρι
κι αλμύρα της βαθιάς θάλασσας.

Μ’ αυτά ο πόθος της κρυφής ώρας
κι η στιγμή
ζωγράφισαν την υγρή λάμψη
των σωμάτων.

Ποίηση, Πλανόδιον, 2004, 60 σελ.

Πηγές: Biblionet, Γαβριηλίδης, Πλανόδιον