Γιώργος Λεονάρδος

Ελληνες λογοτέχνες
Ο Γιώργος Λεονάρδος γεννήθηκε το 1937 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.
Πρωτοδημοσίευσε διηγήματα το 1953 στις ημερήσιες εφημερίδες της Αλεξάνδρειας “Ταχυδρόμος” και “Ανατολή”. Σπούδασε Φυσική, αλλά έγινε δημοσιογράφος. Εργάστηκε στο δελτίο εξωτερικών ειδήσεων και αργότερα ως πολιτικός συντάκτης στις εφημερίδες “Καθημερινή”, “Ναυτεμπορική”, “Απογευματινή”, “Ελευθεροτυπία”, “Μεσημβρινή”, “Ελεύθερος Τύπος”, “Έθνος” και ως αρθρογράφος στο “Κέρδος”. Πρώτος ανταποκριτής του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων στο Βελιγράδι, το 1964, και αργότερα, το 1976, στη Νέα Υόρκη, όπου διατέλεσε και διευθυντής του Εθνικού Κήρυκα της Νέας Υόρκης. Υπήρξε παρουσιαστής ειδήσεων στην ΕΡΤ και στον ΑΝΤΕΝΝΑ. Ανέλαβε δημοσιογραφικές αποστολές στον πόλεμο του Βιετνάμ, στον Ιρανοϊρακινό πόλεμο, στον πόλεμο του Περσικού και σε άλλες συρράξεις, καθώς επίσης σε διεθνείς διασκέψεις. Είναι μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών και της Εθνικής Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών. Όταν δεν πελαγοδρομεί σε θάλασσες και ωκεανούς, ιστορικές τοποθεσίες και εθνικές βιβλιοθήκες, μαζεύεται στην Ύδρα και γράφει ένα μυθιστόρημα.
Μυθιστορήματα
Το κόκκινο σαλόνι της γιαγιάς (1992), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Εύα (1994), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Το σπίτι πάνω από τις κατακόμβες (1995), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Οι πόλοι του μαγνήτη (1995), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Οι εραστές της γης (1996), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Το τραγούδι της ψυχής (1997), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Μπαρμπαρόσα ο πειρατής (1998), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Μάρα η χριστιανή σουλτάνα (1999), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Μαρία η Μαγδαληνή (2001), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Η Ωραία Κοιμωμένη (2003), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγος, ο Ελευθερωτής (2005), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Οι Παλαιολόγοι (2006), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Ο τελευταίος Παλαιολόγος (2007), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Σοφία Παλαιολογίνα, από το Βυζάντιο στη Ρωσία (2007), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Μαγγελάνος (2009), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Ξεκλειδώνοντας τη Μυστική Θούλη (2010), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Αλεξανδρινή ραψωδία (2011), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
Το τελευταίο κρασί (2013), Ωκεανός
Νησιά ξεχασμένα στον χρόνο (2014), Ωκεανός
Μπαρμπαρόσα (2015), Ωκεανός
Ιουστινιανός Β’ ο Ρινότμητος (2016), Ωκεανός
Τσαρίνα Σοφία (2016), Ωκεανός
Κλεόπα η πριγκιπέσσα του Μυστρά (2017), Ωκεανός
Η Σαρανταπήχαινα Ειρήνη η Αθηναία (2017), Ωκεανός
Ευσεβία (2017), Ωκεανός
Μάρα (2018), Ωκεανός
Οι εραστές της γης (2019), Ωκεανός
Η Αυγούστα των αρωμάτων (2019), Ωκεανός

Δοκίμια-Μελέτες-Κριτική
Η δομή του μυθιστορήματος (2000), Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη

Συλλογικά έργα
Αγγλο-ελληνικό Λεξικό Επιστημονικών και Στρατιωτικών Όρων (1980)
Ημερολόγιο 2006. Σπάρτη και Λακωνία (2005), Ελεύθερη Σκέψις

Βραβεία
Για τα ιστορικά μυθιστορήματά του «Μάρα, η Χριστιανή Σουλτάνα» και «Η Ωραία Κοιμωμένη του Μυστρά» βραβεύτηκε με τα βραβεία ιστορικού μυθιστορήματος το 2001 και το 2005 από την Ελληνική Εταιρία Χριστιανικών Γραμμάτων.
Επίσης από το Ίδρυμα Μπότση βραβεύτηκε το 2006 για την προσφορά του στη δημοσιογραφία καθώς επίσης και στη λογοτεχνία.
Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος για το μυθιστόρημα “Ο τελευταίος Παλαιολόγος” (2007)

Η Αυγούστα των αρωμάτων – Γιώργος Λεονάρδος




Όλοι έχουν παρατηρήσει στον επί της γης διάβα μιας γυναίκας, την αδυναμία της στο κάλλος και στο ωραίο – ιδιαίτερα στο δικό της. Ποιός δεν θέλει να αντιπαλέψει με τον χρόνο και να βγει νικητής ικανοποιώντας τη ματαιοδοξία του;
Και όμως, υπήρξε μια ωραία γυναίκα, που καθυστέρησε τη γήρανσή της, απομακρύνοντάς την για όσο αργότερα μπορούσε. Και το πέτυχε…

Σας συστήνω λοιπόν τη Ζωή την Πορφυρογέννητη, της δυναστείας των Μακεδόνων, θυγατέρα του καλοπερασάκια Αύγουστου Κωνσταντίνου Ζ’ και ανεψιά του επίσης αυτοκράτορα Βασιλείου Β’, του επονομασθέντα και Βουλγαροκτόνου, η οποία δεν ορρωδούσε σε οποιοδήποτε εμπόδιο -αυτοκρατορικό ή θρησκευτικό- προκειμένου να ικανοποιήσει τις επιθυμίες της, η ισχυρότερη εκ των οποίων ήταν να παραμείνει νέα, όμορφη και ελκυστική, και να χαρεί όλα όσα η Φύση της πρόσφερε όταν την έπλαθε, να απολαύσει τη ζωή της και να τη θυμούνται οι επιγενόμενοι για την ωραιότητά της, διατηρώντας έτσι τηνυστεροφημία της.
Καλοκαρδίστε την…

Μυθιστόρημα, Ωκεανός, 2019, 448 σελ.

Οι εραστές της γης – Γιώργος Λεονάρδος




Ο Οδυσσέας, η Ελισάβετ, η Σόνια, η Ουρανία κι εγώ ζήσαμε μια ιστορία απλή, που στην πορεία φουρτούνιασε… Την ηρεμία διαδέχθηκαν μυστηριώδη περιστατικά, που συχνά ξέφευγαν από την ανθρώπινη αντίληψη…
Ένα οδοιπορικό με πρωταγωνιστή τον Οδυσσέα, τον άνθρωπο με τα ιδιαίτερα χαρίσματα και τις τρομερές ικανότητες, που του δόθηκαν πλουσιοπάροχα, ο οποίος, όμως, έχοντας επίγνωση των δυνατοτήτων του, ήξερε ότι, όσο και αν προσπαθούσε, δεν θα μπορούσε ποτέ να υπερβεί τη γήινη, τη φθαρτή φύση του…
Μια περιπέτεια με “αθώους” και “ενόχου”, με “εγκλήματα” και “τιμωρίες”· είναι επίσης μια ιστορία με πολύ έρωτα, με πολύ πόνο, με πολλή νοσταλγία…
Ένα από τα πιο μεστά κι επιχημένα σύγχρονα μυθιστορήματα του Γιώργου Λεονάρδου.

Μυθιστόρημα, Ωκεανός, 2019, 480 σελ.

Μάρα – Γιώργος Λεονάρδος

Η χριστιανή σουλτάνα


Στα ταραγμένα Βαλκάνια των μεσαιωνικών χρόνων, που γίνονται χωνευτήρι λαών και πολιτισμών και οι συγκρούσεις, οι ταραχές και οι σκοπιμότητες βασιλεύουν, μια νεαρή πριγκίπισσα θασηκώσει στους ώμους της ένα δυσβάστακτο καθήκον: να φιλιώσειμε την ίδια της τη ζωή τόσο αλληλοσυγκρουόμενους κόσμους.

Κόρη του δεσπότη της Σερβίας, με μάνα την Ελληνίδα Ειρήνη Καντακουζηνού, επρόκειτο να παντρευτεί τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, ωστόσο τελικά θα γίνει σύζυγος του σουλτάνου Μουράτ Β’ και τιμημένη μητριά του Μωάμεθ Β’ του Πορθητή.
Παρακολουθώντας τον βίο της, ξετυλίγεται στα μάτια του αναγνώστη όλη η τοιχογραφία μιας εποχής ταραχώδους: οι εμφύλιες διαμάχες, οι σφοδροί έρωτες, οι αιματηροί πόλεμοι, οι ανατριχιαστικές σφαγές και γενοκτονίες, αλλά και οι σκοτεινές δολοπλοκίεςκαι οι αδίστακτες μάχες εξουσίας που καθόρισαν την ιστορία όχιμόνο των Βαλκανίων αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης τα κρίσιμα χρόνια του 15ου αιώνα.

Για άλλη μια φορά ο καταξιωμένος συγγραφέας Γιώργος Λεονάρδος καταφέρνει να συνδυάσει στο έργο του τον καταιγιστικό ρυθμό του μοντέρνου μυθιστορήματος με την επιστημονική τεκμηρίωση του ιστορικού αφηγήματος, αλλά και τον εικονοπλαστικό δυναμισμό κινηματογραφικής ταινίας.

Μυθιστόρημα, Ωκεανός, 2018, 416 σελ.

Κλεόπα η πριγκιπέσσα του Μυστρά – Γιώργος Λεονάρδος




Μέσα από την αφήγηση της ζωής μιας χαρισματικής γυναίκας που διέπρεψε στη χρυσή εποχή του Μυστρά, της Κλεόπας Παλαιολογίνας Μαλατέστα, αναδύεται η ιστορία μιας ολόκληρης εποχής που προηγήθηκε του κοσμοϊστορικού γεγονότος της Άλωσης της Κωνσταντινούπολης.

Με τη μυθιστορηματική αυτή βιογραφία της Κλεόπας -ιδωμένη από πολλές οπτικές γωνίες, ανάλογα με τη θέση του εκάστοτε αυτόπτη μάρτυρα που εξιστορεί την εμπειρία που είχε μαζί της- ο αναγνώστης μπορεί να παρακολουθήσει ανάγλυφη την ιστορία του Μοριά κατά την εποχή της ανάδειξής του σε διεθνές κέντρο πολιτισμού και πολιτικής, στη διάρκεια της πρώτης πεντηκονταετίας του 15ου αιώνα.

Μυθιστόρημα, Ωκεανός, 2017, 496 σελ.

Ευσεβία – Γιώργος Λεονάρδος

Η θλιμμένη αυτοκράτειρα


Η Ευσεβία, η όμορφη βυζαντινή αρχοντοπούλα, μαθαίνει ότι την προορίζουν για σύζυγο του Κωνστάντιου, του νέου αυτοκράτορα. Κρυφά ερωτευμένος μαζί της ο Ιούλιος, ο σωματοφύλακάς της, θα ταραχτεί όταν θα μάθει το νέο. Όμως, ο έρωτας της πιστής και αφοσιωμένης Μελισσάνθης είναι γι’ αυτόν καταφύγιο και παρηγοριά, αφού δεν μπορεί να έχει την γυναίκα της καρδιάς του. Κι ύστερα, όλα αλλάζουν ξαφνικά. Το σύμπαν ανατρέπεται… Ο 4ος αιώνας μ.Χ. υπήρξε για τον ελληνισμό ένα κρίσιμο και συνάμα τραγικό σταυροδρόμι. Είναι το οριστικό τέλος της κλασικής αρχαιότητας και το ξεκίνημα μιας νέας εποχής που κυριαρχείται από τις δυναστικές και θρησκευτικές έριδες πλαισιωμένες από διενέξεις, διχασμούς, αιρέσεις και συρράξεις, και βέβαια μαγεία.
Δύο χαρισματικές προσωπικότητες κυριαρχούν την εποχή αυτή: Η Ευσεβία, η ωραία σύζυγος του Κωνστάντιου, και ο Ιουλιανός ο Μέγας και Φιλόσοφος ή Αποστάτης και Παραβάτης, όπως τον ονόμασαν οι αντίπαλοί του… Ο ίδιος διακήρυσσε ότι απλά ήταν Έλληνας.

Ο Γιώργος Λεονάρδος, μας αφηγείται με τον δικό του μοναδικό τρόπο τη συναρπαστική ιστορία μιας σημαντικής γυναίκας και μιας πραγματικά εμβληματικής εποχής…

Μυθιστόρημα, Ωκεανός, 2017, 448 σελ.

Το σπίτι πάνω από τις κατακόμβες

Ενα έγκλημα και μια κατάρα. Μια ζωή, έξι θάνατοι. Ηταν όλα προδιαγεγραμμένα ή όχι; Σε μια μάχη χωρίς “γιατί”, ο ήρωας του μυθιστορήματος, ο Λεωνίδας, επιχειρεί να ανακαλύψει το μυστήριο που καλύπτει τη ζωή του, την άκρη του μίτου της Αριάδνης, που τον οδηγεί στους μυστηριώδεις διαδρόμους του λαβύρινθου που χάραξε τα βιώματά του, του λαβύρινθου που πριν από αιώνες ένωνε την Αλεξάνδρεια με την Ιερουσαλήμ.
Ο Λεωνίδας, ή καλύτερα οι Λεωνίδες, “τα ξαδέλφια που όρθιοι… μαζί κάνουν έντεκα Λεωνίδες”, είναι αχώριστοι. Ζουν βίους παράλληλους, γιομάτους απίστευτα, παράδοξα και τραγικά επεισόδια σε όλη τη διάρκεια της δραματικής περιπέτειας της οικογένειάς τους.
Ο ένας Λεωνίδας “φεύγει” και ο δεύτερος σβήνει αποφασιστικά το παρελθόν, για να απολαύσει με κάθε τρόπο το παρόν. Κι όμως… Αιφνιδιάζοντας τον ίδιο και τον αναγνώστη, φτάνει η στιγμή που ο εναπομείνας Λεωνίδας έρχεται αντιμέτωπος με την ιστορία του, γραμμένη σε βιβλίο, λες και οι “στρατηγοί”, που προδιέγραψαν την πορεία του απ’ αυτό τον κόσμο, δε θέλουν να τον αφήσουν να ξεχάσει. ‘Ομως εκείνος επιμένει, γιατί η ζωή γι’ αυτό τον τυχερό “έβδομο” ένοικο του σπιτιού που χτίστηκε πάνω από τις κατακόμβες της Αλεξάνδρειας συνεχίζεται…

 

Οι εραστές της γης

Ο Οδυσσέας, η Ελισάβετ, η Σόνια, η Ουρανία κι εγώ ζήσαμε μια ιστορία απλή, που έγινε περίπλοκη, ήρεμη, αλλά που φουρτούνιασε, φυσιολογική αλλά με μυστηριώδη περιστατικά, που συχνά ξέφευγαν από την ανθρώπινη αντίληψη…
‘Ενα οδοιπορικό με πρωταγωνιστή τον Οδυσσέα, τον άνθρωπο με τα ιδιαίτερα χαρίσματα και τις τρομερές ικανότητες, που του δόθηκαν πλουσιοπάροχα, ο οποίος, όμως, έχοντας επίγνωση των δυνατοτήτων του, ήξερε ότι, όσο και αν προσπαθούσε, δε θα μπορούσε να υπερβεί τη γήινη φύση του…
Μια περιπέτεια με “αθώους” και “ενόχους”, με “εγκλήματα” και “τιμωρίες”· είναι επίσης μια ιστορία με πολύ έρωτα, με πολύ πόνο, με πολλή νοσταλγία…

 

Το τραγούδι της ψυχής

‘Ολα ξεκινούν στη Σμύρνη, λίγο πριν από τη Μικρασιατική Καταστροφή, όταν η πρωταγωνίστρια του βιβλίου, κοπελίτσα ακόμη, αρπάζει τα ηνία της ζωής, της δικής της αλλά και της οικογένειάς της, για να τα βγάλει πέρα τελικά, σαν αληθινός άντρας, πατέρας και αδερφός όλων.
Από τη Σμύρνη, το μυθιστόρημα εξελίσσεται στην Αλεξάνδρεια του Καβάφη, την Αλεξάνδρεια στην οποία έζησε και μεγαλούργησε ένα σημαντικό κομμάτι του ελληνισμού. Ολοκληρώνεται στο σήμερα, κάπου σε μια παραλία της νότιας Κρήτης, “απέναντι” από την Αλεξάνδρεια.
“Οι ψυχές”, γράφει ο συγγραφέας, “ζητούσαν επίμονα να επιστρέψουν στη γη και να περιπλανηθούν ανάμεσά μας έστω και για λίγο”. Να ξαναντυθούν τη γήινη εικόνα τους, έστω και μέσα από τις αράδες ενός βιβλίου. Αυτό το βιβλίο κρατάτε στα χέρια σας, Το Τραγούδι της Ψυχής.
Πρόκειται για μια ιστορία πέρα για πέρα αληθινή.

 

Μπαρμπαρόσα ο πειρατής

Ένα ξεχασμένο χειρόγραφο, καταχωνιασμένο για αιώνες στην κρύπτη κάποιου απομονωμένου μοναστηριού των Κυθήρων, φέρνει στο φως την αιματηρή σταδιοδρομία των κουρσάρων αδελφών Μπαρμπαρόσα.
Από ένα ταπεινό ψαροχώρι της Λέσβου μέχρι την αυλή του σουλτάνου στην Κωνσταντινούπολη και από τα σκοτεινά κυβερνητικά κτίρια της Βενετίας μέχρι τα χλιδάτα παλάτια του Αλγερίου, η ιστορική αλήθεια διαπλέκεται με το μύθο σ’ ένα μεθυστικό καταιγισμό εικόνων, παθών και αποκαλύψεων, ζωντανεύει με το ρυθμό σύγχρονης κινηματογραφικής ταινίας, μας τυλίγει σαν ανεμοστρόβιλος και μας μεταφέρει ανυπεράσπιστους σε μια εποχή αδίστακτων αλλά μπεσαλήδων τυχοδιωκτών, ιντριγκαδόρων ηγεμόνων και μηχανορράφων εκπροσώπων της Εκκλησίας του Χριστού.
Έλληνες και Τούρκοι, χριστιανοί και μουσουλμάνοι, Ενετοί και Γενουάτες, Ισπανοί και Γάλλοι χορεύουν όλοι μαζί το ζαλιστικό μπάλο του πλιάτσικου, της ανθρωποσφαγής και του δουλεμπορίου. Ο Αρούζ και ο Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα, ο Αντρέα Ντόριο, ο Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής, ο Φραγκίσκος της Γαλλίας, η Ισαβέλλα της Ισπανίας, με τους ανταγωνισμούς, τα μίση, τους έρωτες, τα πάθη, τα εγκλήματα αλλά και την πολεμική τους ιδιοφυΐα, εγκαταλείπουν τα σκονισμένα ράφια της Ιστορίας και μας ξεναγούν στα αποτρόπαια χρόνια της αναρχίας των θαλασσών και του τρόμου της πειρατείας.

 

Μάρα η χριστιανή σουλτάνα

Το καινούριο ιστορικό μυθιστόρημα του Γιώργου Λεονάρδου ξαναφέρνει στη ζωή τα μεσαιωνικά Βαλκάνια μέσα από το συναρπαστικό δυναμισμό μιας περιπετειώδους προσωπικής ιστορίας. Με άξονα αφήγησης την έντονη και συνάμα συναρπαστική ζωή της Μάρας Βράνκοβιτς-Κομνηνού –κόρης του δεσπότη της Σερβίας, συζύγου του σουλτάνου Μουράτ Β΄, τιμημένης μητριάς του Μωάμεθ Β΄ του Πορθητή και παραλίγο συζύγου του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου–, ζωντανεύουν μέσα από τις σελίδες του βιβλίου οι εμφύλιες διαμάχες, οι ρομαντικοί αλλά και βίαιοι έρωτες, οι αιματηροί πόλεμοι, οι ανατριχιαστικές σφαγές και γενοκτονίες αλλά και οι σκοτεινές δολοπλοκίες και οι αδίστακτες μάχες εξουσίας που χάραξαν την πορεία της νότιας αυτής γωνιάς της Ευρώπης στο μεγαλύτερο μέρος του κρίσιμου 15ου αιώνα.
Το βιβλίο Μάρα, η Χριστιανή Σουλτάνα συνδυάζει το γρήγορο ρυθμό του μοντέρνου μυθιστορήματος με την ακαδημαϊκή ακρίβεια της μελετημένης ιστορικής αφήγησης και το δυναμισμό του ζωντανού πολιτικοδιπλωματικού ρεπορτάζ. Προσφέρει γνώσεις για το παρελθόν, προκαλεί σκέψεις για το παρόν και υποχρεώνει σε σοβαρούς προβληματισμούς για το μέλλον.

 

Η δομή του μυθιστορήματος

“Αν τοποθετήσουμε ένα μυθιστόρημα σε έναν ιδεατό πυρηνικό αντιδραστήρα, θα παρατηρήσουμε ότι θα διασπαστεί στα επιμέρους στοιχεία του: Τους χαρακτήρες, το μύθο, την πλοκή και σε άλλα δευτερότερα…”
Τα στοιχεία αυτά που το συνιστούν αποτελούν το βασικό πυρήνα της εργασίας του Γιώργου Λεονάρδου, ο οποίος, αξιοποιώντας τις εμπειρίες και τις προσωπικές εξομολογήσεις μεγάλων διαχρονικών συγγραφέων καθώς και σύγχρονων δημιουργών βιβλίων μπεστ-σέλερ, ακουμπά σε θέματα που σπάνια παρουσιάζονται ολοκληρωμένα στο πλατύ κοινό.
– Πώς μπορώ να γράψω ένα μυθιστόρημα;
– Από πού μπορεί κανείς να ξεκινήσει;
– Χρειάζεται έμπνευση;
– Πώς χτίζεται η ιστορία που θέλω να εξιστορήσω;
– Πώς διαλέγω τους χαρακτήρες;
– Η αφήγηση γίνεται σε πρώτο ή σε τρίτο πρόσωπο;
– Πώς οργανώνω το χρόνο της δουλειάς μου;
Το βιβλίο αυτό δεν είναι ένα απλό εγχειρίδιο για συγγραφείς. Αποτελεί μια εσωτερική αποκάλυψη για την υπερπήδηση ψυχολογικών εμποδίων και την υπερνίκηση προσωπικών δισταγμών. Στο σύνολό του σκιαγραφεί μια διαφορετική φιλοσοφία ζωής.
Κανένας επίδοξος συγγραφέας δεν μπορεί να αγνοήσει το περιεχόμενο αυτού του μελετήματος, “Η Δομή του Μυθιστορήματος”, χωρίς να ζημιώσει…

 

Μαρία η Μαγδαληνή

Το βιβλίο Μαρία η Μαγδαληνή, σε πολλούς τόνους και διαφορετικά επίπεδα, ζωντανεύει δύο περιόδους της ανθρώπινης κοινωνίας μέσα από τη διεισδυτική γραφή του Γιώργου Λεονάρδου. Μια σοβαρή μελέτη πάνω στις πηγές και στην άγνωστη ιστορία του χριστιανισμού, μια καταιγιστικά χιουμοριστική κριτική των υποκριτών ηθών στρωμάτων της ελληνικής κοινωνίας, ένα ανάγνωσμα ξέφρενου ερωτισμού και μια πραγματεία πάνω στην καταπιεσμένη αντιφεμινιστική φύση της χριστιανικής λατρείας συνθέτουν τους άξονες του μυθιστορήματος του Γιώργου Λεονάρδου.
Το μυθιστόρημα του Γιώργου Λεονάρδου Μαρία η Μαγδαληνή, κινούμενο σε δύο επίπεδα, ζωντανεύει δύο περιόδους της ανθρώπινης κοινωνίας: εκείνη των χριστιανικών και πρωτοχριστιανικών χρόνων, με την καταπιεσμένη αντιφεμινιστική φύση της, και αυτήν της σύγχρονης εποχής, με τα υποκριτικά ήθη της.
Ο κεντρικός ήρωας, υπάλληλος σε μητρόπολη της επαρχίας, ανακαλύπτει στα συρτάρια του γραφείου του ένα χειρόγραφο γραμμένο από τον προκάτοχό του. Μέσα από την ανάγνωση του χειρογράφου γνωρίζει ένα μέρος της ζωής του συγγραφέα, από τη μια, και στοιχεία για την άγνωστη ιστορία του χριστιανισμού, τη Μαρία τη Μαγδαληνή, το Γνωστικισμό και τα απόκρυφα χριστιανικά κείμενα, από την άλλη.
Καθώς προχωράει η ανάγνωση, οι περιπέτειες της καθημερινής ζωής του ήρωα αρχίζουν να “εμπλέκονται” με εκείνες του συγγραφέα του χειρογράφου και να αποκτούν νέες διαστάσεις. Αποτέλεσμα της γνωριμίας του με το ανήσυχο πνεύμα και τις αναζητήσεις του άγνωστου συγγραφέα είναι να βιώσει κάτω από ένα νέο πρίσμα σχέσεις με φίλους και συναδέλφους, ερωτικές συνευρέσεις, πνευματιστικές συγκεντρώσεις, ακόμα και τον ίδιο το θάνατο.

 

Η Ωραία Κοιμωμένη

Η Κλεόπα, μια σχετικά ασήμαντη αρχοντοπούλα από το Ρίμινι της Ιταλίας, είχε την τύχη να παντρευτεί τον Θεόδωρο Β΄ Παλαιολόγο, αδελφό του αυτοκράτορα Ιωάννη Η΄ και του Κωνσταντίνου ΙΑ΄, που έπεσε με την Άλωση της Πόλης.
Θύμα των φιλοδοξιών της οικογένειάς της και ξαδέλφου της πάπα Μαρτίνου Ε΄, ο οποίος έβλεπε -όπως και οι προγενέστεροί του- το γάμο αυτό ως μέσο επέκτασης της θρησκευτικής εξουσίας του στην Ανατολή, η Κλεόπα έρχεται στο Μυστρά και συμβάλλει με την προσωπικότητά της στην ανάπτυξή του και στη δημιουργία της χρυσής εποχής του, όταν συνέρρεαν εκεί φιλόσοφοι, ζωγράφοι, αρχιτέκτονες και άλλοι λάτρεις των γραμμάτων και των τεχνών βρίσκοντας τόπο για την έκφρασή τους.
Μέσα από την αφήγηση της ζωής μιας χαρισματικής γυναίκας που διέπρεψε στη χρυσή εποχή του Μυστρά, της Κλεόπας Παλαιολογίνας Μαλατέστα, αναδύεται η ιστορία μιας ολόκληρης εποχής που προηγήθηκε του κοσμοϊστορικού γεγονότος της Άλωσης της Κωνσταντινούπολης.
Με τη μυθιστορηματική αυτή βιογραφία της Κλεόπας -ιδωμένης από πολλές οπτικές γωνίες, ανάλογα με τη θέση του εκάστοτε αυτόπτη μάρτυρα που εξιστορεί την εμπειρία που είχε μαζί της-, ο αναγνώστης μπορεί να παρακολουθήσει ανάγλυφη την ιστορία του Μοριά κατά την εποχή της ανάδειξής του σε διεθνές κέντρο πολιτισμού και πολιτικής, στη διάρκεια της πρώτης πεντηκονταετίας του 15ου αιώνα.
Ο σεβασμός του συγγραφέα στα κοσμοϊστορικά γεγονότα των χρόνων εκείνων και η διεισδυτική έρευνα στις ιστορικές πηγές για τόπους, ιστορικά μνημεία, γραπτές μαρτυρίες και άλλα στοιχεία καθιστούν το βιβλίο αυτό όχι μόνο ένα ευχάριστο και ψυχαγωγικό ανάγνωσμα αλλά και ένα μελέτημα για τις συνθήκες που οδήγησαν στην τελική πτώση μια μεγάλη αυτοκρατορία, έστω κι αν στα στερνά της είχε απομείνει μόνο κατ’ όνομα αυτοκρατορία.

 

Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγος, ο Ελευθερωτής

Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγος ο Ελευθερωτής είναι το ιστορικό μυθιστόρημα που ζωντανεύει μια από τις ισχυρότερες βυζαντινές προσωπικότητες και συγχρόνως μια από τις σημαντικότερες εποχές του ελληνισμού, όπως άρχισε να αναγεννιέται στην αρχή της παλαιολόγειας εποχής του Βυζαντίου. Είναι μια μυθιστορηματική βιογραφία του Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγου, του γενάρχη της ομώνυμης δυναστείας, του ανθρώπου που πέτυχε αδιανόητα επιτεύγματα για την εποχή του, χάρη στο πολυμήχανο έως διαβολεμένο μυαλό του, προκειμένου να αποκαταστήσει την πληγωμένη αυτοκρατορία. Ξεκινά από τη συμφορά της Δ΄ Σταυροφορίας -θέμα που απασχολεί μέχρι και σήμερα τους ιστορικούς ερευνητές- και φτάνει μέχρι και το Σικελικό Εσπερινό, τον οποίο υπέθαλψε έμμεσα αλλά ενεργά ο Μιχαήλ.
Μεταξύ των δύο αυτών κοσμοϊστορικών γεγονότων μεσολαβούν η μεγάλη συνωμοσία και οι φόνοι για το αυτοκρατορικό αξίωμα, η νίκη στη μάχη της Πελαγονίας και βέβαια η ανάκτηση της Κωνσταντινούπολης, την οποία είχαν καταλάβει οι Φράγκοι, που επιτεύχθηκαν με χίλια δυο τεχνάσματα και ίντριγκες από τον Παλαιολόγο.
Είναι ένα ιστορικό ανάγνωσμα για το 13ο αιώνα, γεμάτο πάθη και έρωτες, αλλά και με πολιτικό, διπλωματικό και εκκλησιαστικό παρασκήνιο, με μάχες για την εξουσία που άφησαν ανεξίτηλο το πέρασμά τους από την Ιστορία. Συνδυάζει το γρήγορο ρυθμό με την ακαδημαϊκή ακρίβεια.

 

Οι Παλαιολόγοι

Τα συγκλονιστικά, αποτρόπαια και αποκρουστικά γεγονότα των εμφυλίων πολέμων μεταξύ των Παλαιολόγων, που χάραξαν τη χωρίς επιστροφή πορεία προς την αυτοκαταστροφή και τη διάλυση της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, εξιστορεί στο νέο του βιβλίο ο Γιώργος Λεονάρδος. Αν και αυτοτελές -καρπός ενδελεχούς μελέτης των ιστορικών λεπτομερειών και των ανθρώπινων αδυναμιών που σημάδεψαν τους “άρχοντες” τον αιώνα προ της αλώσεως- αποτελεί, κατά κάποιον τρόπο, και συνέχεια του προηγούμενου ιστορήματός του “Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγος – Ο Ελευθερωτής”.
Το ανά χείρας ιστορικό μυθιστόρημα αναδεικνεύει, με τρόπο γλαφυρό και ευπροσήγορο, τα ηρωικά αλλά και τα μιαρά γεγονότα που επηρέασαν δραματικά τη ζωή και το μέλλον των κατοίκων της πρώην Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, γεγονότα που παραποιήθηκαν, είτε εκούσια είτε ακούσια, ώστε να συμβάλουν στη νάρκωση του λαού για γενιές ολόκληρες.
Ένα ιστορικό μυθιστόρημα στο οποίο η αλήθεια υπερτερεί της φαντασίας, όπου αυτή χρησιμοποιήθηκε από το συγγραφέα για την ευχερέστερη κατανόηση του αφηγήματός του…

 

Ο τελευταίος Παλαιολόγος

Στο τελευταίο βιβλίο της τριλογίας του για τους Παλαιολόγους, ο πολυβραβευμένος δεξιοτέχνης του ιστορικού μυθιστορήματος Γιώργος Λεονάρδος ασχολείται με τον τελευταίο αυτοκράτορα του Βυζαντίου Κωνσταντίνο Παλαιολόγο και την άλωση της Πόλης. Mε γραφή γλαφυρή και με στήριγμα πηγές βενετσιάνικες, τουρκικές και, βέβαια, ελληνικές, η εξιστόρηση ξεπερνά τα γνωστά αφηγήματα για το ίδιο θέμα.
Πόσο πολέμησαν οι Ρωμιοί τους Τούρκους για να σωθεί η Κωνσταντίνου πόλη και πόσο οι Λατίνοι καθολικοί; Ποιοι πρόδωσαν τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο και σήκωσαν την οθωμανική σημαία στον πύργο των Βλαχερνών, ενώ εκείνος συνέχιζε να πολεμά στο κέντρο των χερσαίων τειχών της Πόλης; Αντιστάθηκε ο κλήρος στην άλωση ή απέβλεπε σε βόλεψη και προνόμια από το «πολλά υποσχόμενο» οθωμανικό καθεστώς; Και τι έγινε μετά την πτώση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας; Τι δρόμους τράβηξαν οι πρωταγωνιστές των γεγονότων; Σήκωσαν τη σημαία της αντίστασης ή προσκύνησαν το τουρκικό φέσι;
Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα ξεδιπλώνονται μέσα από το ζωντάνεμα των χαρακτήρων και των γεγονότων που σημάδεψαν αυτό το κοσμοϊστορικό γεγονός του 15ου αιώνα και βυθίζουν τον αναγνώστη στην κοινωνική δίνη και το χάος του δυτικοευρωπαϊκού και βυζαντινού Ύστερου Μεσαίωνα.

 

Σοφία Παλαιολογίνα

Από το Βυζάντιο στη Ρωσία
1472. H πριγκίπισσα Ζωή Παλαιολογίνα προσφέρεται ως σύζυγος στον Ιβάν Γ΄ τον Μέγα. Το όνομά της αλλάζει σε Σοφία. Το Βυζάντιο “εισβάλλει” στη Ρωσία, αναδεικνύοντάς τη σε αυτοκρατορία…
Από το Μυστρά στη Ρώμη κι από εκεί στη μεσαιωνική και σκοτεινή Μόσχα. Η πορεία της Ζωής-Σοφίας Παλαιολογίνας καθρεφτίζει την κατάρρευση ενός πολιτισμού και την ανατολή ενός καινούριου. Κληρονόμος των αυτοκρατορικών τίτλων της Δεύτερης Ρώμης, της κατακτημένης πια Κωνσταντινούπολης, η τολμηρή πριγκίπισσα του Βυζαντίου ξέφυγε από τις μηχανορραφίες του Βατικανού για να δημιουργήσει, ως σύζυγος του Ιβάν Γ΄, το μεγαλείο της Τρίτης Ρώμης, της αναδυόμενης, δηλαδή, Ρωσικής Αυτοκρατορίας. Η γιαγιά του Ιβάν Δ΄ του Τρομερού, η πρώτη τσαρίνα της Ιστορίας, η ορκισμένη αντίπαλος των Τουρκομογγόλων Τατάρων, που μέχρι τις μέρες της καταδυνάστευαν τα εδάφη της Ρωσίας, ζωντανεύει μέσα από τις σελίδες του καινούριου ιστορικού μυθιστορήματος του Γιώργου Λεονάρδου. Και μας φέρνει σε επαφή με πτυχές της Ιστορίας ελάχιστα γνωστές.
Ιστορική πραγματεία, αγωνιώδες θρίλερ, ξύπνημα μνήμης για την πραγματική δύναμη της Ορθοδοξίας, το βιβλίο εισβάλλει με δύναμη ηλεκτρικού σιδηροδρόμου στο χώρο της ιστορικής συνειδητοποίησης.

 

Μαγγελάνος

Τρεις Έλληνες στο τέλος του κόσμου
Η αναζήτηση της αλήθειας για την πλάση, η θαρραλέα εξερεύνηση των σκοτεινότερων ακτών της Γης, η ανακάλυψη πρωτόγονων φυλών, καινούριων τόπων και εδαφών, που κλόνισαν τις μέχρι τότε θρησκευτικές και φιλοσοφικές πεποιθήσεις του ανθρώπου σχετικά με το μικρόκοσμο που αντιπροσωπεύει ο περίγυρός του στο αχανές Σύμπαν, ήταν ο αγώνας του ανθρώπου για γνώση και συνειδητοποίηση της ­ατομικότητάς του.
Σε μια εποχή αποθέωσης της ευκολίας και του βολέματος, το νέο μυθιστόρημα του βραβευμένου και με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος Γιώργου Λεονάρδου ρίχνει φως στην τιτάνια μάχη για το ξεκλείδωμα των παγκόσμιων μυστικών.
Ο αναγνώστης βρίσκεται πάνω στα καράβια, γεύεται την αρμύρα της θάλασσας, μετέχει στους κινδύνους και στην αβεβαιότητα της κάθε μέρας που ξημερώνει, αντιμετωπίζοντας τις φουρτούνες και τις περιπέτειες των διακοσίων εβδομήντα ανθρώπων που ξεκίνησαν το μεγάλο ταξίδι για το γύρο της Γης, πιστεύοντας ότι η Γη είναι… επίπεδη.
Κι από ένα βιβλίο για θαλασσοπόρους δε θα μπορούσαν να λείψουν οι Έλληνες ναυτικοί. Με επικεφαλής έναν ατρόμητο ποντοπόρο καπετάνιο από τα Καρδάμυλα της Χίου, άλλοι δύο Ρωμιοί ναυτικοί συντρόφεψαν τον Μαγγελάνο στην κατάκτηση του αγνώστου.

 

Ξεκλειδώνοντας τη Μυστική Θούλη

Από τις ηλιόλουστες Κυκλάδες στη σκυθρωπή, αλλά μαγευτική Βενετία. Κι από εκεί, περίπου στην άκρη του κόσμου.Ένα μυθιστόρημα που ανατρέχει στην ιστορία των πρώτων εξερευνήσεων των θαλασσών και μια ναυτική, ταυτόχρονα, περιπέτεια.Με τα πρωτόγονα μέσα του 16ου αιώνα, Έλληνες θαλασσοπόροι αντιμετωπίζουν άγνωστες θάλασσες, μυστικιστικές δοξασίες και φοβερές θύελλες.
Από τους πάγους του Βόρειου Πόλου στις περίεργες καταιγίδες του Ατλαντικού.
Κι από τις ανεξερεύνητες θάλασσες των νησιών Φερόες, της Ισλανδίας και της Γροιλανδίας στα επικίνδυνα περάσματα του Βόρειου Ειρηνικού και της Βρετανικής Κολομβίας.
Ο Γιώργος Λεονάρδος μάς παίρνει μαζί του, με συναρπαστικό τρόπο, στα πιο απρόσιτα κι επικίνδυνα σημεία της Γης. Από την Εσχάτη Θούλη, που ενέπνευσε την κλασική αρχαιότητα -αλλά χρησιμοποιήθηκε και σαν μυστικό σύμβολο από τους ναζί-, μέχρι τα δυσκολότερα θαλασσινά περάσματα των μεγάλων ωκεανών, όπως το μυθικό πέρασμα του Ανιάν και το στενό του Έλληνα Ιωάννη Φωκά, ή Χουάν ντε Φούκα. Ταξιδεύουμε μαζί με τους ήρωες του βιβλίου σε μια περιπέτεια πλανεύτρα και θελκτική, που θα χαραχτεί ανεξίτηλα στη μνήμη μας.
«…Όμως, πριν απ’ όλα, Άνδρο, παιδί μου», είπε ο γέροντας Ζωσιμάς στο νεαρό μαθητή του, «πρέπει να ταξιδέψεις. Πρέπει να πας εκεί όπου πήγε ο Πυθέας ο Μασσαλιώτης. Στη μυθική, την Εσχάτη Θούλη, στη μαγική και αποκρυφιστική αυτή χώρα, για να μάθεις τα μυστήρια που διέπουν τον κόσμο μας. Εκεί, στην άκρη της Γης, όπου υπάρχει ένα πέρασμα που σε οδηγεί στον εσωτερικό κόσμο της Κοίλης Γης. Εκεί θα μάθεις τι είναι η Γη μας, τη θέση μας στο στερέωμα και τους γήινους και υποχθόνιους νόμους που μας κυβερνούν…»
Ένα ιστορικό μυστικιστικό μυθιστόρημα και μια γοητευτική και συνάμα σαγηνευτική αφήγηση για τους φανατικούς των ταξιδιών και των εξερευνήσεων, αλλά και για όσους θα ήθελαν να γνωρίσουν τις κοσμογονικές και θρησκευτικές δοξασίες των λαών του 16ου αιώνα.

 

Αλεξανδρινή ραψωδία

Η μαγευτική Αλεξάνδρεια των χρόνων του Φαρούκ και της πανίσχυρης τότε ελληνικής κοινότητας. Ένα μωσαϊκό γεγονότων, εξελίξεων, προσωπικών ιστοριών, ρίσκου κι επιτυχίας, ευτυχίας και δυστυχίας, με τραγική κατάληξη την επιστροφή σε μια Ελλάδα κακότυχη, φτωχή αλλά με δυναμισμό και προοπτικές. Από τη Νέα Υόρκη στην Αλεξάνδρεια κι από τη Βηρυτό στο Βελιγράδι, τα Εμιράτα και την Αθήνα, ο Γιώργος Λεονάρδος μάς ταξιδεύει σ’ έναν κόσμο που δίπλα μας υπάρχει, δημιουργεί, παλεύει, ερωτεύεται και θρηνεί.
Μια περιήγηση στην Αλεξάνδρεια της εποχής του πολέμου, αλλά και μετά από αυτόν, με τους εφήμερους έρωτες και τις τυχοδιωκτικές επιχειρήσεις, από την περιγραφή των οποίων αναδύεται μια πολυφυλετική, πολυπολιτισμική και κοσμοπολίτικη πολιτεία, που τίποτα δεν είχε να ζηλέψει από τα μεγάλα ευρωπαϊκά και αμερικανικά κέντρα.
Και μέσα από αυτή την ονειρεμένη πολιτεία αναδύεται ένας πραγματικός έρωτας μεταξύ δύο παιδιών, που η θεά τύχη τούς χάρισε πολλές χαρές και περισσότερες λύπες…
Η “Αλεξανδρινή ραψωδία” συνθέτει ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα που συνδυάζει τη γραφή του έμπειρου ιστοριογράφου με τη διεισδυτική ματιά του αναλυτή κοινωνικών καταστάσεων και προσωπικών αδιεξόδων. Ένα λεύκωμα πικρών αναμνήσεων από έναν ελληνισμό που δεν υπάρχει πια κι από αντιλήψεις και νοοτροπίες μιας κοινωνίας με υψηλούς στόχους και ένα διεθνισμό απαλλαγμένο από εθνικές προκαταλήψεις…
Ίσως το ωριμότερο μέχρι σήμερα βιβλίο του…

 

Το τελευταίο κρασί

Η Ευσεβία, η όμορφη βυζαντινή αρχοντοπούλα, μαθαίνει ότι την προορίζουν για σύζυγο του Κωνστάντιου, του νέου αυτοκράτορα. Κρυφά ερωτευμένος μαζί της ο Ιούλιος, ο σωματοφύλακάς της, θα ταραχτεί όταν θα μάθει το νέο. Όμως, ο έρωτας της πιστής και αφοσιωμένης Μελισσάνθης είναι γι’ αυτόν καταφύγιο και παρηγοριά, αφού δεν μπορεί να έχει την γυναίκα της καρδιάς του. Κι ύστερα, όλα αλλάζουν ξαφνικά. Το σύμπαν ανατρέπεται…
Ο 4ος αιώνας μ.Χ. υπήρξε για τον ελληνισμό ένα κρίσιμο και συνάμα τραγικό σταυροδρόμι. Είναι το οριστικό τέλος της κλασικής αρχαιότητας και το ξεκίνημα μιας νέας εποχής που κυριαρχείται από τις δυναστικές και θρησκευτικές έριδες πλαισιωμένες από διενέξεις, διχασμούς, αιρέσεις και συρράξεις, και βέβαια μαγεία.
Δύο χαρισματικές προσωπικότητες κυριαρχούν την εποχή αυτή: Η Ευσεβία, η ωραία σύζυγος του Κωνστάντιου, και ο Ιουλιανός ο Μέγας και Φιλόσοφος ή Αποστάτης και Παραβάτης, όπως τον ονόμασαν οι αντίπαλοί του…
Ο ίδιος διακήρυσσε ότι απλά ήταν Έλληνας.

 

Νησιά ξεχασμένα στον χρόνο

Από τη Ρώμη στη Φλώριδα και από τη Φλώριδα στα νησιά που “ξέχασε ο χρόνος”, ο πολυβραβευμένος -μεταξύ άλλων και με το Κρατικό Βραβείο Ιστορικού Μυθιστορήματος- Γιώργος Λεονάρδος υφαίνει μια πλοκή που μας παίρνει, και μας συνεπαίρνει, σ’ ένα τρελό ταξίδι στα παραδεισένια νησιά της Γαλλικής Πολυνησίας, σ’ ένα “κυνήγι θησαυρού”, σε μια περιπέτεια που διαδραματίζεται σε μακρινούς τόπους, με τα τόσο διαφορετικά από τα δικά μας ήθη και έθιμα των κατοίκων τους. Μια περιπέτεια που εξελίσσεται σε θρίλερ για την ανακάλυψη χαμένων αρχαίων παπύρων, ενώ παράλληλα μας υπενθυμίζει την ιστορικότητα ενός γεγονότος, του Έλληνα που πάτησε πρώτος το πόδι του στην Αμερική με τα πλοία των Ισπανών κονκισταδόρες. Ένα αφήγημα αγωνίας, αλλά και παραφοράς, που δεν θα αφήσει αδιάφορο κανέναν αναγνώστη, δημιουργώντας του τη ζωηρή επιθυμία να γυρίσει σελίδα για να παρακολουθήσει την οδύσσεια -και να μετάσχει σε αυτή με τη φαντασία του- του πρωταγωνιστή του, του Αλέξανδρου, που οδηγήθηκε σ’ ένα περιπετειώδες ταξίδι από μια συγκυρία συμπτώσεων, εξ υπαιτιότητας της… βαρεμάρας του.

 

Μπαρμπαρόσα

Ο τρόμος της Μεσογείου
Στην κρύπτη κάποιου απομονωμένου μοναστηριού των Κυθήρων, βρίσκεται ξεχασμένο στους αιώνες ένα πολύτιμο χειρόγραφο που καταγράφει την περιπετειώδη και αιματηρή σταδιοδρομία των κουρσάρων αδελφών Μπαρμπαρόσα, Χαϊρεντίν και Αρούζ. Ξεκινώντας από ένα ταπεινό ψαροχώρι της Λέσβου, τον Παλαιόκηπο Γέρας, τα δυο αδέλφια θα οργώσουν τις θάλασσες. Ο Χαϊρεντίν θα γίνει ο πιο διαβόητος πειρατής της Μεσογείου, σκληρός κι ανελέητος. Η φήμη του θα του ανοίξει τον δρόμο που οδηγεί στην αυλή του σουλτάνου στην Κωνσταντινούπολη. Θα γίνει μπεϊλέρμπεης του Αιγαίου και σουλτάνος του Αλγερίου…
Από τα σκοτεινά κυβερνητικά κτήρια της Σερενίσσιμας μέχρι τα μεγαλόπρεπα παλάτια του Αλγερίου, η ιστορική αλήθεια υφαίνεται με τον μύθο σ’ έναν μεθυστικό καταιγισμό εικόνων, παθών και αποκαλύψεων, μας μεταφέρει σε μια άγρια και συναρπαστική εποχή όπου Έλληνες και Τούρκοι, χριστιανοί και μουσουλμάνοι, Ενετοί και Γενουάτες, Ισπανοί και Γάλλοι χορεύουν όλοι μαζί τον ζαλιστικό μπάλο του πλιάτσικου, της ανθρωποσφαγής και του δουλεμπορίου.
Ο Αρούζ και ο Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα, ο Αντρέα Ντόριο, ο Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής, ο Φραγκίσκος της Γαλλίας, η Ισαβέλλα της Ισπανίας, με τους ανταγωνισμούς, τα μίση, τους έρωτες, τα πάθη, τα εγκλήματα αλλά και την πολεμική τους ιδιοφυΐα, εγκαταλείπουν τα σκονισμένα ράφια της Ιστορίας και μας ξεναγούν, σαν σε συναρπαστική κινηματογραφική ταινία, στα σκοτεινά χρόνια του τρόμου των θαλασσών και της πειρατείας…

 

Ιουστινιανός Β’ ο Ρινότμητος

Μέσα σε ένα περιβάλλον δολοπλοκιών, συνωμοσιών και ραδιουργιών, στο οποίο η φιλία, ο έρωτας και η αφοσίωση εναλλάσσονται χωρίς ενδοιασμούς με την έχθρα, την προδοσία και τη σπιουνιά, ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός Β΄ αναδεικνύεται ταυτόχρονα θύτης και θύμα, λατρεμένος ηγέτης και απόβλητος της κοινωνίας, καταφέρνοντας να επανέλθει πανίσχυρος κι εκδικητικός στον θρόνο των προγόνων του, παρότι ακρωτηριασμένος.
Στη δύναμη του ανθρώπινου χαρακτήρα και στη θανάσιμη εμμονή για τη λυσσαλέα επιδίωξη της εξουσίας επικεντρώνεται σε αυτό το τελευταίο συνα-ρπαστικό μυθιστόρημά του Ιουστινιανός Β΄ ο Ρινότμητος, ο βραβευμένος μεταξύ άλλων και με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος, συγγραφέας Γιώργος Λεονάρδος, βγάζοντας και πάλι στην επιφάνεια κάποιες εν πολλοίς άγνωστες σελίδες της Ιστορίας, αλλά και ξεδιπλώνοντας πτυχές της κοινωνικής, πολιτικής, οικονομικής και θρησκευτικής καθημερινότητας στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία.

 

Πηγές: Biblionet, Εκδόσεις Λιβάνη, Εκδόσεις Ωκεανός