Περισσότερα αποτελέσματα...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Deyteros.com

Ένα ταξίδι στ’ αστέρια της λογοτεχνίας!

Ελένη Τζατζιμάκη

Η Ελένη Τζατζιμάκη γεννήθηκε στην Αθήνα.
Σπούδασε νεοελληνική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης (Sorbonne IV). Ως φιλόλογος, έχει εργαστεί σε πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με στόχο τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού σε μετανάστες, ενώ, παράλληλα, ασχολείται ερευνητικά με ζητήματα Φύλου και Πολιτισμού στη Λογοτεχνία. Το 2009 εκδόθηκε η πρώτη της ποιητική συλλογή, “Η μαγεία της Άνωσης”, η οποία συμπεριλήφθηκε στις υποψηφιότητες για το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα του περιοδικού Διαβάζω (2010), επίσης συμμετείχε στο Πρώτο Φεστιβάλ Νέων Λογοτεχνών του ΕΚΕΒΙ (2011), ως προτεινόμενη από το περιοδικό “Ποιητική”. Ακολούθησαν οι ποιητικές συλλογές “Μετά την ενηλικίωση” (Μελάνι, 2012) και “Σε ποιον ανήκει μια ιστορία;” (δίγλωσση έκδοση, ελληνικά-αγγλικά, Μελάνι, 2015). Ασχολείται επαγγελματικά με τη μουσική, ως τραγουδίστρια, στην Ελλάδα και στη Γαλλία.
Ποίηση
Η μαγεία της άνωσης (2009), Μελάνι
Μετά την ενηλικίωση (2012), Μελάνι
Σε ποιον ανήκει μια ιστορία; (2015), Μελάνι
Το παράδοξο των διδύμων (2018), Μελάνι

Συλλογικά έργα
Ταυτότητες στον ελληνικό κόσμο (από το 1204 έως σήμερα) (2011), Ευρωπαϊκή Εταρεία Νεοελληνικών Σπουδών (Ε.Ε.Ν.Σ.)
30 έως 30: Τριάντα ποιητές έως τριάντα ετών (2011), Κοινωνία των (δε)κάτων
Αμ’ έπος ανέργων (2013), Εκδόσεις Βακχικόν
Μονόλογοι συγγραφέων (2015), Εκδόσεις Βακχικόν
35 under 35 (2018), Υπουργείο Πολιτισμού. Διεύθυνση Γραμμάτων

Το παράδοξο των διδύμων – Ελένη Τζατζιμάκη

Ένα ποιητικό transcription στον Γιώργο Χειμωνά


ΤΟ ΠΑΡΑΔΟΞΟ ΤΩΝ ΔΙΔΥΜΩΝ
Του Γ.Χ.
Ζωή είναι η κατάφαση στην άγνοια, ποιητή.
Δεν έχουμε πολύ καιρό και για άλλες απαντήσεις.
Ο χρόνος όλος είναι η απόσταση από το ένα κομμάτι μου
στο άλλο
Κι ενώ όλα θα συμβαίνουν,
περιμετρικά των ματιών,
Εγώ ακόμη θα ψάχνω
την πιο κατάλληλη λέξη.

Η ιστορία της όρασης γράφεται από τους άλλους, ποιητή.
Και μέχρι, βέβαια, τα μάτια να δουν τον εαυτό τους
Δεν θά ‘χουμε ποτέ
στ’ αλήθεια γνωριστεί.

Με κάποια προσποιητή αμηχανία, ποιητή
Εγώ θα έχω σίγουρα λίγο τη ράχη μου σκυμμένη
Κι εσείς
Θα κοιτάζετε πάνω από εμένα
Αδιαφορώντας
Για τη μόνιμη καμπούρα μου.

Δεν υπάρχει η απόλυτη ακινησία, ποιητή
Κι ώσπου να ορίσουμε
Τις σχετικές μας αφετηρίες
Δεν θά ‘χουμε καθόλου καταλάβει
Σε τι είχαμε στ’ αλήθεια συμφωνήσει ώς τώρα.

Ποίηση, Μελάνι, 2018, 32 σελ.

Σε ποιον ανήκει μια ιστορία; – Ελένη Τζατζιμάκη




Ήτανε νύχτα όταν ρωτούσες:

Σε ποιον ανήκει μια ιστορία;
Στον έρωτα ή στο θάνατο;

Σου απαντούσα βιαστικά
Γιατί αγνοούσα την απάντηση.

Ξαναρώτησες κάποτε, πιο σαφής:

Σε ποιον ανήκει μια ιστορία όταν παύει να ανήκει σε μένα;

Έκανα πως δεν άκουσα.

Συνέχισα να τρίβω το πάτωμα με τους λεκέδες
από τα βήματα.
Βήματα παντού μέσα στο σπίτι
Από διάφορους περαστικούς, ζώντες και μη.

Όλους αυτούς που περπατούν στο χώρο μου

Όλα από μια ιδέα ξεκινάνε και σε μια ιδέα καταλήγουν,

Και

Γυρεύουμε τη μυθολογία του έρωτα και όχι τον έρωτα
καθεαυτόν,

σκέφτηκα να σου απαντήσω, μα ήταν περασμένη η ώρα.
(Η απάντησή μου δεν είχε νόημα άλλωστε, γιατί δεν ήταν απάντηση.)

Mετάφραση: David Connolly

Ποίηση, Μελάνι, 2015, 62 σελ.

Μετά την ενηλικίωση – Ελένη Τζατζιμάκη




… Με τη “Μαγεία της άνωσης” η Ελένη Τζατζιμάκη εμφανίζεται ως μια ώριμη ποιήτρια με διακριτά δικό της εκφραστικό στίγμα, πράγμα όχι σύνηθες σε πρωτοεμφανιζόμενους ποιητές της εποχής μας.
Ευριπίδης Γαραντούδης

… Η Ελένη Τζατζιμάκη είναι γνήσιο τέκνο της εποχής της και της ηλικίας της. Στέκεται εύπιστη μπροστά στο ενδεχόμενο θαύμα, αλλά την ίδια στιγμή το υποσκάπτει ή το αμφισβητεί. Αισθάνεται τους προειδοποιητικούς τριγμούς του μέλλοντος, ο σερνάμενος ήχος των απροσδιόριστων φόβων της, ωστόσο, καλύπτεται από το βουητό της φτερωτής αίσθησης του παρόντος. Αφήνεται με εμπιστοσύνη στις σχεδίες του φωτός και της νεότητας, επισκεπτόμενη συχνά τόπους μελλοντικής οδύνης, αλλά μόνο για λίγο, ίσα για να διαισθανθεί το επερχόμενο. Παρά το νεαρό της ηλικίας της, μπορεί και μεταχειρίζεται τη γλώσσα σαν εύπλαστο υλικό, πρόσφορο για μια ποιητικά δραστική εκτύπωση των ευμετάβολων σκέψεων και των συναισθημάτων της, παγιώνοντας τη μεταβλητότητά τους. Και, το σημαντικότερο, μοιάζει να γνωρίζει και να έχει αποδεχτεί τη μοίρα του ποιητή? τη μοίρα του ανθρώπου που τάζει τον εαυτό του στην υπηρεσία της χίμαιρας? που αποφασίζει να είναι “αιώνιος κηπουρός της στίξης”, οδηγημένος από τον διακαή πόθο να διεκδικήσει το μερτικό του στη μνήμη του αύριο.
Κώστας Παπαγεωργίου

Ποίηση, Μελάνι, 2012, 45 σελ.

Η μαγεία της άνωσης – Ελένη Τζατζιμάκη




Η “Μαγεία της Άνωσης” αποτελεί την πρώτη ποιητική συλλογή της Ελένης Τζατζιμάκη.

Είκοσι τέσσερα ποιήματα, όπου ο ουσιαστικός, χαμηλών τόνων λυρισμός συναντά το δυνατό και υποφώσκον πάθος, με έναν τρόπο που παραπέμπει σε παλαιότερες ποιητικές αξίες. Είκοσι τέσσερα ποιήματα για το χρόνο, το χωρισμό, το ανέφικτο του έρωτα. Ποιήματα που συνδιαλέγονται με το ποιητικό παρελθόν, ορίζοντας μαζί του μία νέα σχέση (“Ανηρημένο”), και ποιήματα που τείνουν χείρα βοηθείας στο λάθος, με το οποίο “ξεπληρώνεις κάποιο αρχαίο χρέος/ που πλανάται ακόμη στις αιώρες των αιώνων” (“Το Λάθος”). Ποιήματα που χαρίζουν στην ανάγνωση την αβάσταχτη ελαφρότητα της αυθεντικής ποιητικής έκφρασης, συνορεύοντας συχνά με μία γλυκιά και φιλόξενη μελαγχολία (“Θάλασσες”).

Ποίηση, Μελάνι, 2009, 40 σελ.

Πηγές: Biblionet, Εκδόσεις Μελάνι