Γιάννης Ράγκος

Γιάννης Ράγκος

Ελληνες λογοτέχνες
Ο Γιάννης Ράγκος γεννήθηκε το 1966 στην Αθήνα, όπου και ζει.
Επί σειρά ετών έχει εργαστεί ως έμμισθος ή freelance δημοσιογράφος σε περιοδικά, εφημερίδες, ραδιοφωνικούς σταθμούς, τηλεοπτικές εκπομπές, ντοκιμαντέρ και blog/sites, καλύπτοντας ποικίλα ρεπορτάζ (ναυτιλιακό, ελεύθερο, καλλιτεχνικό, ταξιδιωτικό, πολιτικό, ερευνητικό κ.ά.). Την περίοδο 1987-1998 ήταν υπεύθυνος Τύπου των Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, ενώ από το 2001 έως το 2018 επιμελήθηκε την έρευνα και τη σύνταξη των κειμένων για τους έντυπους και ηλεκτρονικούς τουριστικούς-ταξιδιωτικούς οδηγούς του ΕΟΤ.
Δημοσιογραφικές του έρευνες έχουν μεταφερθεί στη λογοτεχνία (Γιώργου Πολυράκη, “Δωροθέα ντε Ροπ – Πάθος και υπερηφάνια”, Ψυχογιός 2010) και έχουν περιληφθεί σε ιστορικές εκδόσεις (Κώστα Παπαϊωάννου, “Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει…”, εκδόσεις Καστανιώτη 2008 και Πάολο Τσιάμπι, “Η καραβάνα στον βυθό της θάλασσας”, Χρυσή Τομή / ΑΩ Εκδόσεις 2014) και επιστημονικά συγγράμματα (Ναταλίας Ηλία, “Άνθρωποι της διπλανής πόρτας”, Οσελότος 2010 και Παναγιώτη Γ. Παπαϊωάννου, “Ανθρωποκτόνοι κατ’ εξακολούθηση και κατά συρροή – Το ελληνικό παράδειγμα”, Νομική Βιβλιοθήκη 2013).
Έχει γράψει τα βιβλία δημοσιογραφικής έρευνας “Η νάρκη: Υπόθεση Γοργοπόταμος, Νοέμβριος 1964” (Εντός, 2000) και “Ξεχασμένα πρωτοσέλιδα” (εκδόσεις Polaris, 2016), τα κείμενα των ταξιδιωτικών-ιστορικών οδηγών “Αθήνα-Αττική” (έκδοση εκτός εμπορίου, ΕΟΤ, α’ έκδοση 2004) και “Θεσσαλονίκη” (έκδοση εκτός εμπορίου, ΕΟΤ, α’ έκδοση 2015) και τα αστυνομικά μυθιστορήματα “Η στάση του εμβρύου” (Ίνδικτος, 2005) και “Μυρίζει αίμα” (Ίνδικτος, 2008).
Αστυνομικά διηγήματά του έχουν δημοσιευτεί στους συλλογικούς τόμους “Είσοδος Κινδύνου” (Μεταίχμιο, 2011), “Ελληνικά Εγκλήματα 4” (εκδόσεις Καστανιώτη, 2011), “Κλέφτες και αστυνόμοι” (Ψυχογιός, 2013), “Ο τόπος πρόδωσε τον ένοχο” (Τόπος, 2014) και “BalkaNoir” (Καστανιώτης, 2018), τον οποίο επίσης συντόνισε και επιμελήθηκε με τον συγγραφέα Βασίλη Δανέλλη, σε εφημερίδες και περιοδικά, ενώ έχουν μεταδοθεί από τη ραδιοφωνική εκπομπή “Κλέφτες και αστυνόμοι στον 902” (2008-2010). Επίσης, δοκίμιά του για την αστυνομική λογοτεχνία έχουν περιληφθεί σε ειδικά αφιερώματα του Τύπου, καθώς και στην αφιερωματική έκδοση “18 κείμενα για τον Γιάννη Μαρή” (εκδόσεις Πατάκη, 2016). Την περίοδο 2006-2011 είχε την επιμέλεια της σειράς αστυνομικής λογοτεχνίας Verba Obcura των εκδόσεων Ίνδικτος, την περίοδο 2016-2017 ήταν μέλος της συντακτικής ομάδας της επιθεώρησης αστυνομικής λογοτεχνίας “The Crimes and Letters Magazine” (CLM), ενώ από το 2018 είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού θεωρίας για την αστυνομική λογοτεχνία “πολάρ”.
Συμμετείχε στη σεναριακή ομάδα της τηλεοπτικής αστυνομικής σειράς “Ίχνη” (MEGA, 2007-2008), ενώ έχει συνεργαστεί στη συγγραφή κινηματογραφικών σεναρίων, καθώς και των κειμένων (με τον συγγραφέα Γιάννη Ζευγώλη) για τις θεατρικές παραστάσεις-performances “RoadTrip2” (Κινητήρας Studio, 2012) και “RoadTrip3” (Κινητήρας Studio, 2015), σε σκηνοθεσία της Βιολέττας Γύρα. Ακόμα, με τον συγγραφέα Δημοσθένη Παπαμάρκο, έκανε τη σεναριακή διασκευή για το grapfic novel “Ερωτόκριτος” (εκδόσεις Polaris, 2016), σε σχέδια του Γιώργου Γούση, το οποίο απέσπασε πέντε βραβεία (Καλύτερο Κόμικ, Καλύτερο Σχέδιο, Καλύτερη Καλλιτεχνική Επιμέλεια, Καλύτερο Σενάριο και Καλύτερο Εξώφυλλο) στα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς 2017, καθώς και για το κόμικ “Στα μυστικά του βάλτου” (εκδόσεις Polaris, 2018), σε σχέδια Παναγιώτη Πανταζή. Από το 2017 είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού κόμικ “Μπλε Κομήτης”.
Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Τύπου (ΕΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (IFJ), ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (ΕΛΣΑΛ) και μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αστυνομικών Συγγραφέων (IACW).

Η νάρκη – Γιάννης Ράγκος

Υπόθεση Γοργοπόταμος – Νοέμβριος 1964


Το μεσημέρι της 29ης Νοεμβρίου 1964, ο εορτασμός της επετείου της ανατίναξης το 1943 της Γέφυρας του Γοργοποτάμου αμαυρώθηκε από μία νέα έκρηξη, με θύματα δεκατρείς νεκρούς και δεκάδες τραυματίες. Ο δημοσιογράφος Ι. Ράγκος αποκαλύπτει πώς η έκρηξη έγινε από νάρκη που είχε τοποθετηθεί το φθινόπωρο του 1963 στα πλαίσια “μυστικής επιχείρησης” που οργανώθηκε από Έλληνες αξιωματικούς και πράκτορες της CIA με σκοπό την αποσταθεροποίηση του πολιτικού κλίματος. Ένα μοναδικό ντοκουμέντο, με αδημοσίευτες φωτογραφίες, για μία άγνωστη πτυχή της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας.

Ιστορία, Εντός, 2000, 339 σελ.

Η στάση του εμβρύου – Γιάννης Ράγκος




“… Έβγαλε από το χαρτοφύλακα που κρατούσε μια μπερέτα και με γρήγορα βήματα πήγε προς το μέρος του. Από απόσταση ενός μέτρου τον πυροβόλησε κατευθείαν στο λαιμό. Η σφαίρα πέρασε διαμπερώς και πέταξε αίμα μαζί της. Ο Στάικος έπεσε ανάσκελα στο έδαφος. Γύρω όλοι σκόρπισαν. Το αίθριο άδειασε μονομιάς. Ο Στάικος δεν μπορούσε να πάρει ανάσα. Υπό γωνία, είδε δυο αντρικά πόδια να τον πλησιάζουν. Ύστερα ένα δυνατό αντρικό σώμα έσκυψε τρυφερά πάνω του… “Πονάτε;” τον ρώτησε ήρεμα. Ο Στάικος δεν μπορούσε να μιλήσει, έφτυνε μόνο αίμα. Αλλά είναι αλήθεια πως δεν πονούσε πια…”
Ο 50χρονος Γιώργος Στάικος, ένας μοναχικός και ιδιόρρυθμος αστυνόμος με επιτηδευμένο στιλ και ρετρό αντιλήψεις, αναλαμβάνει να εξιχνιάσει την υπόθεση δολοφονίας ενός αμφιλεγόμενου επιχειρηματία. Στη διάρκεια των ερευνών του θα περιπλανηθεί σε μια Αθήνα ασυνήθιστη, υγρή και γοητευτική και θα συναντήσει ετερόκλητα πρόσωπα της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας, που μολονότι επιδιώκουν να κρύψουν κάτι, έχουν κάποιο μερίδιο της αλήθειας με το μέρος τους. Προσπαθώντας να το εντοπίσει ώστε να φτάσει στον ένοχο, ο Στάικος θα βυθιστεί σταδιακά σε μια απρόοπτη ενδοσκόπηση, η οποία εν τέλει θα τον φέρει αντιμέτωπο με τις δικές του αδιάψευστες παραπλανήσεις…
Ένα ατμοσφαιρικό μυθιστόρημα, όπου η αστυνομική πλοκή και οι γρίφοι που αναδύονται απ’ αυτήν τέμνονται με την προσεκτική κοινωνική και ψυχολογική παρατήρηση.

Αστυνομικό μυθιστόρημα, Ίνδικτος, 2005, 294 σελ.

Μυρίζει αίμα – Γιάννης Ράγκος




“… Μόνοι οι δυο τους απέναντι σ’ όλους τους άλλους, θαμμένοι σ’ ένα υπόγειο διαμέρισμα της Αθήνας. Ζευγάρι το οποίο γεμίζει τις μέρες του όχι με την ερωτική πράξη αλλά με την αλληλεγγύη και τη συντροφικότητα που δημιουργεί η συμμετοχή σ’ ένα ανείπωτο μυστικό, βαμμένο με κόκκινο χρώμα· την πράξη του φόνου. Σαν πλάσματα έξω από τον πραγματικό κόσμο, που απερίφραστα οδηγούνται με πάθος στο υψηλό τους ιδανικό: μια αποθεωτική τιμωρία που να ταιριάζει στην αξία των ανομημάτων τους…”.
Άνοιξη του 1969. Η δικτατορία της “21ης Απριλίου 1967” συμπληρώνει τον δεύτερο χρόνο της. Στις αρχές του Μαρτίου, οι Γερμανοί Χέρμαν Ντουφτ και Χανς Μπασενάουερ, 31 ετών και οι δύο, φτάνουν στην Ελλάδα δηλώνοντας πως έρχονται για τουρισμό και δουλειές. Αλλά, στη διάρκεια των επόμενων σαράντα ημερών, επιλέγοντας τυχαίους στόχους, διαπράττουν έξι ειδεχθείς φόνους και πέντε ληστείες, ενώ προκαλούν κι έναν βαρύτατο τραυματισμό.
Παρά την κινητοποίηση και την άσκηση ακραιφνούς βίας, οι διωκτικές αρχές -απασχολημένες, κυρίως, με την εξουδετέρωση κάθε αντικαθεστωτικής δραστηριότητας- αδυνατούν να φτάσουν στα ίχνη τους. Ταυτόχρονα, απαγορεύεται η σχετική δημοσιότητα ώστε να μην διαταραχθεί το κλίμα “τάξης και ασφάλειας” που επιμελώς θέλει να παρουσιάσει το καθεστώς. Έτσι, όταν τελικά γίνονται γνωστές οι λεπτομέρειες των πράξεών τους, η κοινή γνώμη μένει εμβρόντητη· οι δύο Γερμανοί είναι οι πλέον “παραγωγικοί” κατά συρροή δολοφόνοι στα ελληνικά ποινικά χρονικά.
Μια πραγματική ιστορία, που ο συγγραφέας ανασυνθέτει με την ακρίβεια του ντοκουμέντου και την ένταση της μυθοπλασίας, τοιχογραφώντας παράλληλα το σκοτεινό κλίμα της εποχής και διερευνώντας τα αθέατα “υποστρώματα” της εγκληματικής συμπεριφοράς.

Αστυνομικό μυθιστόρημα, Ίνδικτος, 2008, 293 σελ.

Αθήνα-Αττική – Γιάννης Ράγκος




Ο οδηγός διανέμεται δωρεάν από τα γραφεία πληροφοριών του Ε.Ο.Τ. στην Αθήνα και τα κατά τόπους γραφεία τουρισμού του Οργανισμού, σ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ταξ. Οδηγός, Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ), 2008, 136 σελ.

Θεσσαλονίκη – Γιάννης Ράγκος

Ταξ. Οδηγός, Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ), 2015, 120 σελ.

Ξεχασμένα πρωτοσέλιδα – Γιάννης Ράγκος




Τα “Ξεχασμένα πρωτοσέλιδα” περιλαμβάνουν τριάντα ρεπορτάζ για ποικιλόμορφα και εν πολλοίς αδιερεύνητα πολιτικά, διπλωματικά, στρατιωτικά και κοινωνικά περιστατικά της νεότερης ελληνικής ιστορίας, τα οποία στην εποχή τους απασχόλησαν ζωηρά την κοινή γνώμη και τα πρωτοσέλιδα του τύπου, όμως στη ροή του ιστορικού χρόνου τα περισσότερα παραμερίστηκαν από τα μείζονα γεγονότα της περιόδου και εν τέλει “υποβαθμίστηκαν” στο επίπεδο των βιβλιογραφικών υποσημειώσεων ή καταχωρήθηκαν στο πεδίο της μικροϊστορίας.
Η παρουσίασή τους γίνεται σκόπιμα με χρονολογική σειρά, ώστε αφενός από την ανάδυση του “γενικού” μέσω της διεξοδικής παρουσίασης του “ειδικού”, ο αναγνώστης να διατηρήσει μια, έστω αδρή, αίσθηση των ιστορικών συνάψεων στην πορεία των γεγονότων, και αφετέρου να εικονογραφηθεί ευδιάκριτα το corpus των ιστορικών υποπεριόδων, στις οποίες εντάσσονται τα αναφερόμενα γεγονότα.
Η επιλογή των θεμάτων έγινε με δημοσιογραφικά κριτήρια και η προσέγγισή τους με τις μεθόδους του ρεπορτάζ: ύπαρξη πρωτοτυπίας ή μοναδικότητας, αναζήτηση αξιόπιστων πηγών, διασταύρωση κάθε πληροφορίας, παροχή κατά το δυνατόν τεκμηριωμένων και ολοκληρωμένων απαντήσεων στα θεμελιώδη δημοσιογραφικά ερωτήματα: ποιος, τί, πού, πότε, πώς και γιατί.

Ιστορία, Ρεπορτάζ, Polaris, 2016, 312 σελ.

Μυρίζει αίμα – Γιάννης Ράγκος




Στις αρχές Μαρτίου του 1969, οι Γερμανοί Χέρμαν Ντουφτ και Χανς Μπασενάουερ φτάνουν στην Ελλάδα, δηλώνοντας ότι έρχονται για δουλειές και τουρισμό. Ωστόσο, στη διάρκεια των επόμενων σαράντα ημερών, διαπράττουν έξι ειδεχθείς δολοφονίες και πέντε ληστείες, επιλέγοντας τυχαίους στόχους.
Παρά την κινητοποίησή τους και την άσκηση υπερβάλλουσας βίας, οι διωκτικές αρχές της Δικτατορίας αδυνατούν να φτάσουν στα ίχνη τους. Την ίδια στιγμή, απαγορεύεται κάθε δημοσιότητα ώστε να μην διαταραχθεί το κλίμα “τάξης και ασφάλειας”, που επιμελώς παρουσιάζει το καθεστώς. Όταν τελικά οι λεπτομέρειες της δράσης των δύο Γερμανών γίνονται γνωστές, η κοινή γνώμη συγκλονίζεται: Οι πράξεις τους έχουν μεταβάλει οριστικά τη σχέση της ελληνικής κοινωνίας με την έννοια του εγκλήματος, καθώς ήταν οι πρώτοι και παραμένουν μέχρι σήμερα οι πλέον “παραγωγικοί” κατά συρροήν δολοφόνοι στα εγχώρια ποινικά χρονικά.
Ο Γιάννης Ράγκος ανασυνθέτει την πραγματική ιστορία, αλλά και ολόκληρη την εποχή, σε ένα καθηλωτικό αστυνομικό μυθιστόρημα, που συνδυάζει τη διαύγεια του ντοκουμέντου με την υποβλητικότητα της μυθοπλασίας.
Η κριτική το χαρακτήρισε ως την πιο αυθεντική εκδοχή του “non-fiction crime novel” στην Ελλάδα.

Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Καστανιώτη, 2019, 304 σελ.

Μυθιστορήματα
Η στάση του εμβρύου (2005), Ίνδικτος
Μυρίζει αίμα (2008), Ίνδικτος
Μυρίζει αίμα (2019), Εκδόσεις Καστανιώτη (Ε)

Δοκίμια-Μελέτες-Έρευνες-Ρεπορτάζ
Η νάρκη: Υπόθεση Γοργοπόταμος, Νοέμβριος 1964 (2000), Εντός
Ξεχασμένα πρωτοσέλιδα (2016), Polaris

Ταξιδιωτικοί οδηγοί
Αθήνα – Αττική (2008), Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ)
Θεσσαλονίκη (2015), Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ)

Συλλογικά έργα
Ελληνικά εγκλήματα 4 (2011), Εκδόσεις Καστανιώτη
Είσοδος κινδύνου (2011), Μεταίχμιο
Κλέφτες και αστυνόμοι (2013), Ψυχογιός
Ο τόπος πρόδωσε τον ένοχο (2014), Τόπος
18 κείμενα για το Γιάννη Μαρή (2016), Εκδόσεις Πατάκη
BalkaNoir (2018), Εκδόσεις Καστανιώτη
Ελληνικά εγκλήματα 5 (2019), Εκδόσεις Καστανιώτη

Πηγές: BIBLIONET, Εκδόσεις Ίνδικτος, Εντός, ΕΟΤ, Καστανιώτη, Πατάκη, Ψυχογιός