Εχει κάνει διδακτορικές σπουδές στο University College London, 1993. MA, Πολιτική Φιλοσοφία, University of York, 1989. Είναι επιστημονικός επιμελητής, από το 2002 (Executive Editor) του περιοδικού POLIS (The Journal for Ancient Greek Political Thought). Γενικός Επιστημονικός Επιμελητής, Brill Academic Publishers, Series: BRILL’s Companions to Classical Reception. Μέλος της Διεθνούς Επιστημονικής Συμβουλευτικής Επιτροπής της σειράς “Metaforms – Studies in the Reception of Classical Antiquity”. Μέλος της Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής (International Advisory Board) του περιοδικού Innovation, The European Journal of Social Science Research. Μέλος της Eπιτροπής Λογοτεχνικών Βραβείων του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Άλλα του ενδιαφέροντα: Κινηματογράφος.
Τμηματικά καθήκοντα: Συντονιστής ΒΑ Δημοσιογραφίας, Συντονιστής ΜΑ Κοινωνικής και Πολιτικής Θεωρίας.
Ερευνητικά Ενδιαφέροντα: Αρχαιοελληνική Πολιτική Σκέψη, Πλατωνική παράδοση, Η Πρόσληψη της ελληνικής αρχαιότητας στη νεότερη ευρωπαϊκή σκέψη, Βρετανικός Ωφελιμισμός, Ιστορία της Ιστοριογραφίας κατά την περίοδο του Διαφωτισμού και τον 19ο αιώνα, Θεωρίες της Δημοκρατίας, Φιλοσοφική λογοτεχνία.
Πάρα πολλά έργα του δεν έχουν ακόμη εκδοθεί ή βρίσκονται υπο έκδοση.
Τρεις μήνες και μια μέρα – Three months and a day (2016), Πορεία
Το χειρόγραφο – The manuscript (2016), Πορεία
Το κώμα – Coma (2017), Πορεία
Ιμμάνουελ – Immanuel (2018), Πορεία
Αθέατη πολιτεία – The invisible city (2018), Πορεία
2-5 μετά μεσημβρία (2019), Σμίλη
Μαύρος παγετώνας, Παράσταση (2020), Σμίλη
Δυτικά της φαντασίας (2021), Σμίλη
Διηγήματα
Άνθρωποι στο βαγόνι – People on the carriage (2016), Πορεία
Τα μάτια του λύκου – Eyes of the wolf and other stories (2018), Πορεία
Δοκίμια-Μελέτες-Ερμηνεία και κριτική
Ο πλατωνικός μύθος (2008), Πορεία
Δυτικά της φαντασίας – Κυριάκος Δημητρίου
… Ἡ Κλαρίσα δὲν ὑπῆρχε παρὰ μόνο σὰν φάντασμα στὸ παγκάκι, ὡς ἀνάμνηση μιᾶς μνήμης ποὺ δὲν ἦταν δική μου, ἴσως ἀκόμα καὶ σὰν τὸ παραλήρημα ἑνὸς ὀνείρου, ἦταν ἡ ἠχὼ ἑνὸς παρελθόντος καταποντισμένου στὴν ἱστορία, μὰ προσπαθοῦσα νὰ ἰχνηλατήσω αὐτὴ τὴ μνήμη, ν’ ἀκολουθήσω τὴ διαδρομή της. Τὴν ἴδια στιγμὴ ὅμως πού, νιώθοντας ἀβάσταχτη δυσφορία, σταμάτησα ν’ ἀκούω τὴ φωνή της νὰ μιλάει μέσα μου, αἰσθάνθηκα ξαφνικὰ τὴν παρουσία της ἔξω ἀπὸ ἐµένα, δίπλα µου. Τὴ ζωντανὴ παρουσία μιᾶς νεκρῆς.
Νουβέλα, Σμίλη, 2021, 108 σελ.
Μαύρος παγετώνας, Παράσταση – Κυριάκος Δημητρίου
ΜΑΥΡΟΣ ΠΑΓΕΤΩΝΑΣ
Ο Θήοντορ, διοικητικός υπάλληλος στην κομητεία της Αστερόπης, μεταβαίνει στην πόλη Αμπόχα, προκειμένου να επιθεωρήσει τις εγκαταστάσεις αποχέτευσης. Το ταξίδι μεταμορφώνεται σε μια τοπογραφία εσωτερικής περιπλάνησης και μια μυητική πορεία στην καρδιά της φύσης, που κλιμακώνεται με κωμικοτραγικά επεισόδια. Στη μυστηριώδη Αμπόχα ένα πηχτό νέφος φαίνεται να μεγαλώνει κατακόρυφα, σχηματίζοντας ένα ιδιόμορφο σύμπλεγμα από βουνά και πύργους καμωμένους από παγοκρυσταλλίδια – ένας αντεστραμμένος “μαύρος παγετώνας”. Καθώς τα νέφη πυκνώνουν απειλητικά, κανείς από τους εφόρους της πόλης δεν φαίνεται να παρατηρεί το τρομακτικό φαινόμενο.
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
Σε μια θεατρική παράσταση, ο ήρωας της νουβέλας κάθεται ανάμεσα σε δύο πρόσωπα, τα οποία συστήνονται ως ηθοποιοί που θα ανέβουν στη σκηνή, για να παίξουν τον ρόλο τους. Η αυλαία πέφτει και τα δύο πρόσωπα δεν μετακινούνται από τις θέσεις τους. Επιχειρώντας να εξιχνιάσει το παράξενο συμβάν, ο ήρωας παρακολουθεί ξανά το έργο, η ιστορία όμως εξελίσσεται πανομοιότυπα. Τότε, παραδομένος στην εμμονή, αποφασίζει να λάβει δραστικά μέτρα, για να διαλευκάνει το μυστήριο. Ωστόσο η υπόθεση περιπλέκεται, όταν τα δύο πρόσωπα αρχίζουν να συνυπάρχουν μαζί του
Νουβέλες, Σμίλη, 2020, 144 σελ.
2-5 μετά μεσημβρία – Κυριάκος Δημητρίου
Μεταξύ των ωρών 2 και 5 μετά μεσημβρία, ο πρωταγωνιστής ανακαλύπτει μια ευφάνταστη διέξοδο από τον παράδοξο εγκλεισμό του.
Νουβέλα, Σμίλη, 2019, 96 σελ.
Αθέατη πολιτεία – Κυριάκος Δημητρίου
Ονομάζομαι Τζόναθαν Πράις. Σας δηλώνω κατηγορηματικά πως ουδεμία σχέση έχω με τον φερόμενο ως συγγραφέα αυτού του βιβλίου. Εξάλλου, εκείνος ο εθεόφοβος μ’ έχει αποκηρύξει προ πολλού. Εγώ απλώς παραστράτησα σ’ ένα νεφέλωμα κι έτυχε να βρεθώ στα κράσπεδα της φαντασίας του, μεταξύ ονείρου κι ονείρου· νύχτας και νύχτας. Δεν μπορέσαμε να συνεννοηθούμε, κάθε δοκιμή απέτυχε. Η ιστορία μου είναι γραμμένη ερήμην του. Και γι’ αυτό δηλώνω πανευτυχής, θα τον συμβούλευα, τον ταλαίπωρο, αν και δεν τρέφω καμία συμπάθεια για την αφεντιά του, ν’ αναζητήσει κάποιον άλλον πρωταγωνιστή να δώσει αληθινή υπόσταση στην εύθραυστη μορφή του. Ίσως, ακόμα, τον λυτρώσει από την υπαρξιακή του ναυτία. Λυπάμαι, παραείναι ανυποψίαστος και κωμικοτραγικός. Είμαστε ξένοι στο ίδιο καράβι· δύο γνωστοί άγνωστοι, ναυαγοί, ο ένας στη ζωή ο άλλος στον θάνατο. Μοιραζόμαστε μονάχα την ίδια μοίρα, που εκείνος ηθελημένα αγνοεί.
Νουβέλα, Πορεία, 2018, 168 σελ.
Ιμμάνουελ – Κυριάκος Δημητρίου
Μια μυστηριώδης, νουάρ επιστολογραφική νουβέλα…
Ο Διάβολος σφυρίζει μέσα στ’ αυτιά των ανθρώπων, οι λέξεις ζωντανεύουν μέσα στα γράμματα, γονιμοποιούν τις εικόνες. Ο Ιμμάνουελ υπερηφανεύεται για την ανιδιοτέλειά του. Ένας ήρωας με πολλαπλές μεταμορφώσεις· μακάβρια ελκυστικός, εκμαυλιστής, ανατόμος της ψυχής – αντιστρέφει το νόημα, μαστιγώνει τη σκέψη, ζωγραφίζει στα πρόσωπα αθώων κι ενόχων την εικόνα του.
Ξέρει την τέχνη του καλά, γι’ αυτό δεν καταδέχεται τη λατρεία. Μα, όταν έρχεται η ώρα να υπερασπιστεί τον εαυτό του, αποκαλύπτει τη συναρπαστική (ανθρώπινη, πολύ ανθρώπινη) πλευρά της κληρονομιάς του. Ο Ράσελ Γκούντμαν, σε μια ολονύχτια ανάγνωση των επιστολών, αγνοεί κάτι τρομακτικό, αυτό που τον καρτερεί μόλις τελειώσει την ανάγνωση. Τότε οι ισορροπίες ανατρέπονται. Η ανάγνωση αποκαθηλώνει την ανάγνωση, περιστρέφεται στον απολιθωμένο χρόνο, εκεί που δεν υπάρχει έξοδος κινδύνου.
Άλλωστε ποιος άλλος παρά ο Ιμμάνουελ, προφήτης του εαυτού του, υπηρέτης του Αιώνιου, θα μπορούσε να εξαπατήσει την πραγματικότητα; Ποιος άλλος θα μπορούσε να επινοήσει τα θύματά του;
Νουβέλα, Πορεία, 2018, 96 σελ.
Τα μάτια του λύκου – Κυριάκος Δημητρίου
και άλλες μικρές ιστορίες
Λοξές ματιές στην ανθρώπινη ζωή, πικρή ειρωνεία, παρωδία της πραγματικότητας, κωμικοτραγικοί ήρωες. Μικρές, ασύμβατες ιστορίες όπου τα γεγονότα επιβεβαιώνουν τις πιο βαθιές μας ψευδαισθήσεις…
Το καθετί μεταστρέφεται στο αντίθετό του, το ζωντανό είναι νεκρό, το προσωπικό μετατρέπεται σε απρόσωπο, το φανταστικό και το πραγματικό συνέχονται από έναν ακατάλυτο δεσμό· μια επίθεση στον κόσμο της επιφάνειας. Κάθε κατανόηση είναι ανεπαρκής για να εξηγήσει τους κραδασμούς της ψυχής· διαυγείς εφιάλτες διεισδύουν στο μυστήριο της συνείδησης. Εικόνες αποξένωσης και μεταμόρφωσης σε διηγηματικά θραύσματα, που ένα αόρατο χέρι, ένα πανούργο μάτι τις αντιστρέφει για να αναιρεθούν· και στα βάθη της ιστορίας (όταν θα ηχήσει η σάλπιγγα της κρίσεως) αδυσώπητος, αμείλικτος, επωάζεται ο μύθος ενός ιδεώδους κόσμου, ενός παράδοξου κόσμου.
Διηγήματα, Πορεία, 2018, 128 σελ.
Το κώμα – Κυριάκος Δημητρίου
Σπονδυλωτή ανάδρομη αφήγηση σε τριάντα τρεις ενότητες. Μνημονικές αναπαραστάσεις εναγώνιας ενδοσκόπησης και αυτό-εξιστόρησης, μέσα από τις οποίες αποκαλύπτονται τα μυστικά και τα τραγικά γεγονότα που οδήγησαν τον πρωταγωνιστή σε μια αλλοτριωμένη ύπαρξη. Ο Λέναρντ Μάισνερ, ο ίδιος πλέον αντιμέτωπος με τον θάνατο και τη θνητότητα, καλείται ν’ αναλάβει τις ευθύνες του.
Νουβέλα, Πορεία, 2017, 128 σελ.
Το χειρόγραφο – Κυριάκος Δημητρίου
Ο νεαρός, φιλόδοξος ερευνητής Γκέιλ Έλιοτ αφοσιώνεται στη μελέτη ενός λησμονημένου φιλοσόφου του δέκατου όγδοου αιώνα, ωστόσο σταδιακά αποσπάται από τον “εαυτό” του και ασυνείδητα αφομοιώνεται από το κεντρικό πρόσωπο της αφήγησης.
Ο φιλόσοφος (Φλόυερ Σίντενχαμ), σε μια τελευταία, μοιραία συνάντηση με τον Έλιοτ, αποκηρύσσει το έργο του, και σε έναν χρόνο ασύμβατο, μεταξύ ονειρικής απόδρασης και μιας σχεδόν μυστικής σύλληψης της πραγματικότητας, σε ένα συγκλονιστικό ταξίδι στο παρελθόν, αναλαμβάνει ο ίδιος να ολοκληρώσει το βιβλίο παραμερίζοντας τον συγγραφέα.
Ποιος είναι εν τέλει ο ήρωας του βιβλίου; Ο συγγραφέας ή ο πρωταγωνιστής του; Ποιος είναι, αληθινά, ο πρωταγωνιστής στο Χειρόγραφο; Προβολή της φαντασίας του συγγραφέα, ένα πληγωμένο φάντασμα ή η προσωποποίηση μιας ενοχής συνείδησης; Μια παράξενη ιστορία, με φόντο το Λονδίνο δύο εποχών.
Νουβέλα, Πορεία, 2016, 130 σελ.
Άνθρωποι στο βαγόνι – Κυριάκος Δημητρίου
Θα πεθάνει ή όχι ο Λασίφ στα σαράντα του χρόνια, όπως προέβλεψε η μάγισσα; Ο Γκάρρικ βιώνει το μαρτύριο του απόλυτου τρόμου, ενώ ο Αντριάν αναχωρεί από το Ντένβερ για να επισκεφτεί τα χαρακώματα του Σομ. Ποιο είναι το μυστικό του; Ο αμαξάς Σεβαλιέ οδεύει για το Μποβέ μ’ έναν μυστηριώδη επιβάτη, όμως κάτι θα συμβεί που θ’ αλλάξει τη ζωή του. Ο Γουάλας ταξιδεύει στο Λονδίνο για να εκδώσει το βιβλίο του, ωστόσο ακολουθεί μία σειρά από απροσδόκητα γεγονότα. Ένας ανώνυμος ήρωας επαναλαμβάνει το ίδιο δρομολόγιο. Ο Μάρκους Μπλοχ κοιμάται στην αγροικία του για τριάντα ολόκληρα χρόνια. Ή μήπως όχι; Ο γκαλερίστας Μερσέρ μαγνητίζεται από την τεχνοτροπία ενός πίνακα, μια εμμονή που θα έχει παράδοξες επιπτώσεις στη ζωή του. Ο Αμεντέο εξομολογείται τις αμαρτίες του στον πατέρα Ιουστίνο, ωστόσο κάτι πάει στραβά. Ο Δον Τριστάν βγαίνει για κυνήγι, μεσολαβεί κάτι παράξενο και συνέρχεται σ’ ένα σκοτεινό μέρος. Εντοπίζεται δώδεκα χρόνια αργότερα. Τι συνέβη; Ο Ντέιλ ζει ανυποψίαστος στη σοφίτα του, όταν αντιλαμβάνεται πως κάποιος τον παρακολουθεί.
Μυθοπλαστική αφήγηση – διηγηματικός ιστός με κεντρικό θεματικό άξονα την αναζήτηση του νοήματος, σ’ έναν κόσμο φαινομενικά υποταγμένο στο πεπρωμένο του. Στην τελευταία πράξη, οι πρωταγωνιστές -φιγούρες ετερόκλητες, μα και τόσο όμοιες στην ιλαροτραγικότητά τους- εκτινάσσονται από άλλες εποχές και διαφορετικούς τόπους, και συναντιούνται σ’ ένα βαγόνι, για να προσθέσουν, οι ίδιοι, την τελική ψηφίδα στο μωσαϊκό της αινιγματικής τους ύπαρξης.
Διηγήματα, Πορεία, 2016, 176 σελ.
Τρεις μήνες και μια μέρα – Κυριάκος Δημητρίου
Ένας φοιτητής Φιλοσοφίας φτάνει σε ένα παλιό βικτοριανό κτίριο, για να βιώσει μια παράδοξη περιπλάνηση στο παρελθόν. Το ιστορικό οικοδόμημα -παλιό σανατόριο ανίατων ασθενών, στέγη φοιτητών πια- διυλίζεται στον χρόνο και στη λονδρέζικη ομίχλη, μαζί με τους ενοίκους του, και μετατοπίζεται με βιαιότητα σε τρεις διαδοχικές εποχές, με ανάστροφη πορεία και απροσδόκητο προορισμό.
Νουβέλα, Πορεία, 2016, 144 σελ.
Ο πλατωνικός μύθος – Κυριάκος Ν. Δημητρίου
Στις σελίδες αυτού του βιβλίου διερευνώνται όψεις της νεότερης πλατωνικής ερμηνείας, με έμφαση στις γνωσιολογικές και ιδεολογικές προϋποθέσεις που συνέβαλαν στη δημιουργία του περίφημου «πλατωνικού μύθου». Αυτός ο μύθος, ένα κράμα κυρίως υπερβατικού ιδεαλισμού, μυστικισμού και μεταφυσικής, έγινε διαχρονικά αντικείμενο λατρείας αλλά και πολυμίσητος στόχος στον εικοστό αιώνα από ένα μέρος της φιλελεύθερης διανόησης. Η μελέτη αποτελεί μια συστηματική προσπάθεια καταγραφής των βασικών προσεγγίσεων και των επιχειρημάτων που συνθέτουν τη νεότερη πλατωνική πρόσληψη, αναδεικνύοντας έτσι τον πολύμορφο, διερευνητικό, ρευστό και συγχρόνως απαράμιλλο χαρακτήρα της φιλοσοφίας του Πλάτωνα. Προσφέρεται επίσης ένας εκτενής βιβλιογραφικός οδηγός, ο οποίος καθιστά τη μελέτη ένα χρήσιμο εργαλείο για την αποκωδικοποίηση των μορφολογικών και φιλοσοφικών ιδιαιτεροτήτων των διαλόγων.
Ερμηνεία και κριτική, Πορεία, 2008, 445 σελ.
Πηγές: Biblionet, Πορεία, ucy.ac.cy, Σμίλη